رستم آباد ؛ شهر گنج ها

رستم آباد در 45 کیلومتری رشت، مرکز استان گیلان، قرار گرفته است و از زمین های حاصلخیز و ظرفیت های فراوان گردشگری برخوردار است. رستم آباد شامل ۲ دهستان شمالی و جنوبی است و ۴ منطقه شمام، پشته، کلورز و ماندآبان می باشد.

این شهر در مسیر جاده رشت –قزوین قرار دارد و به خاطر واقع شدن در دره سفید، دارای زمین های حاصلخیز برای کشاورزی و زراعت به ویژه کشت برنج است.

رستم آباد از نظر منابع زیر زمینی غنی است و دارای معادن سنگ لاشه آذرینی و ماسه کوهی است. این شهر همچنین از طبیعت زیبا با رودخانه های پرآب و آب وهوای معتدل مرطوب در منطقه نیمه کوهستانی قرار دارد. یکی از ویژگی های آب و هوایی این منطقه وزش شدید بادهای محلی است. برخی دیگر معتقدند این منطقه در آغاز به علت وزش باد، رستن باد نام داشته و به مرور زمان نام این محل به رستم آباد تغییر کرده است.

جاذبه های طبیعی رستم آباد

شمام، پشته و کلورز از رودخانه هایی است که از کنار رستم آباد عبور می کنند و در نهایت به رودخانه سفیدرود منتهی می شود. رستم آباد دارای آثار باستانی متعلق به حدود 300 هزار پیش است در تپه جلالیه کلورز، محوطه تاریخی فیلده در روستای کلورز و محوطه تاریخی خرپین و تپه گنج پر قرار دارد.

جاذبه های طبیعی و گردشگری زیادی در این شهر وجود دارد که جنگل ییلاقی سلانسر از جمله این جاذبه هاست. پارک تفریحی – رفاهی سرخسنگان، منطقه توریستی – زیارتی امامزاده طاهر در شمام، نمای زیبای قله درفک، بازار رستم آباد، بازار سنتی و هفتگی چهارشنبه بازار، آب معدنی شمام به عنوان سایر مکان های تفریحی – گردشگری و رفاهی در این شهر محسوب می شود.

شغل اغلب مردم رستم آباد تجاری است و آنان معمولا از راه تجارت و کار در کارخانجات و کارگاههای صنعتی ، کشاورزی و فروش محصولات کشاورزی مانند برنج، گردو و زیتون به امرار معاش می پردازند.

محوطه باستانی گنج پر

رستم آباد دارای آثار مختلف تاریخی است که محوطهٔ باستانی گنجِ پر رستم سال 86 به ثبت ملی رسیده است. در این محوطه تعدادی ابزار سنگی مربوط به فرهنگ آشولی کشف شد که از سنگ آذرین، سنگ آهک و سنگ ماسه ساخته شده‌اند. ابزارهای کشف شده شامل تبر دستی، ساطور و تراشه ابزار است.

احتمالاً سازنده این ابزارها انسان راست قامت است که در حدود ۲۵۰ هزار سال پیش منقرض شده‌است. ساکنان این مکان در نزدیکی رودخانه سفیدرود مستقر بوده و از سنگ‌های موجود در کناره رودخانه برای ساخت ابزار استفاده کرده‌اند.

اگر به رستم آباد سفر کردید حتما از این محوطه نیز بازدید کنید زیرا گنچ پر یکی از کهن ترین سکونت های شناسایی شده انسان در ایران است. این آثار احتمالا بیش از 300 هزار سال قدمت دارد و برای گردشگران جالب خواهد بود که در این دوره انسان ها چگونه زندگی می کردند.

بیشتر بخوانید: سنگر، شهری آرامبخش در گیلان

معماری این تپه باستانی به عصر آهن ( 3200سال پیش) تا دوره اشکانیان تداوم دارد و در این آثار می توان به بخشی از سبک زندگی این دوره دست یافت.

گنچ پر محوطه منحصر به فردی در این منطقه است و کاوش ها در تپه باستانی کلورز حاکی از بقایای آثاری از این دوره تاریخی است. قلعه ها و عمارات اینجا بیشتر از خشت، سنگ و آجر است.

از شگفتی های این اثر تاریخی این است که پیش از این تصور می شد که اقوام سالن در نواحی شمالی به ویژه گیلان، به علت کوچ رو بودن، فاقد خانه های مسکونی بودند یا چوبی بوده که پس از مدتی بقایای آن نابود شدنی بود.

منطقه زیبای گنج پر

سی دشت

رستم آباد شامل دشت ها، جنگل ها و دریاچه های مختلف است که این منطقه را دربرگرفته است. این منطقه پر از جاذبه های گردشگری و طبیعی است که برای هر بیننده ای جذاب و دیدنی است.

سی دشت، جنگل نقله بر و دریاچه حلیمه جان از جمله جاذبه های گردشگری این منطقه است.

در این منطقه سی دشت وجود دارد که به دشت توت های فرنگی معروف شده است. ییلاق زیبای سی دشت در مسیر کوه درفک قرار دارد که چشم انداز فوق‌العاده آن را در منطقه می‌توانید ببینید.

منطقه ییلاقی و گردشگری سی دشت

نقله بر

جنگل نقله بر بر روی کوهپایه های سرسبز و خوش آب و هوای رستم آباد قراردارد. در این جنگل گونه های متنوع گیاهی و جانوری دیده می شود که مورد توجه گردشگران و مسافران است.

این منطقه دارای پوشش گیاهی متنوع است که در اینجا گونه های مختلفی از درختان ممرز و انجیلی دیده می شود. طبیعت اینجا در هر فصلی متفاوت است و به طور کلی طبیعت هر فصل به رنگ خاصی در می آید که هرکدام زیبایی های خاص خود را دارد.

برای مثال طبیعت پاییزاینجا با رنگ های قرمز، زرد و نارنجی برگ های درختان، رویایی می شود و گردشگران زیادی را مسحور خود می کند.

منطقه تفریحی نقله بر

تپه کلورز

تپه کلورز رستم آباد ( جلالیه ) از جاذبه های گردشگری این منطقه است. در این منطقه بقایای از آثار دوره های مختلف تاریخی یافته شده است.

این تپه یکی از قدیمی ترین و بکرترین تپه های تاریخی استان گیلان می باشد که آثاری از دوره های آهن و دوره اشکانیان و ساسانیان در آن پیدا شده است.

تپه کلورز در سال های 1345 تا 1348 کشف شد و سپس در سال های 1354 تا 1354 حفاری گردید اما در زلزله سال 1369 به صورت کامل تخریب شد و بعدها براساس کاوش های هیئت مشترک ایران و ژاپن به این نتیجه رسیدند که این منطقه دارای سه لایه فرهنگی است.

این کاوش ها نشان می دهد که این معماری مربوط به عامه مردم نبوده و به عنوان ارگ و قلعه مورد استفاده قرار گرفته است. در این تپه سازه ای با راهرو و سالن پذیرایی و اتاق نشیمن و تنور و همچنین ظروفی قدیمی برای اذوغه کشف شده است آثار سوختگی در این مکان نشان از آن دارد که به دلیل آتش سوزی سقف این مکان روی آن آوار شده است. در این تپه آثاری از دوره های هزاره سوم و دوره های اشکانیان و ساسانیان پیدا شده است. این تپه در روستا کلورز در مسیر رستم آباد به سمت سلانسر واقع شده است.

منطقه گردشگری تپه کلورز

4 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x