مناطق گردشگری ملکان ؛ ملکان کجاست ؟

شهرستان ملکان یکی از زیباترین شهرهای استان آذربایجان شرقی به شمار می رود. این شهر دارای آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی فراوان است و همه ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور است. امروز در ایده آل مگ به بررسی مناطق گردشگری ملکان خواهیم پرداخت تا شما با این شهر دیدنی بیشتر آشنا شوید .

این شهرستان به عنوان نقطه اتصال سه استان آذربایجان‌شرقی، غربی و کردستان از موقعیت منحصر به فرد تجاری و صنعت گردشگری برخوردار است. تا جایی که اکنون با دارا بودن ۱۱۶ آثر تاریخی و تفریحی یکی از جذاب‌ترین مناطق گردشگری استان محسوب می شود. این شهرستان در جنوب شرقی دریاچه ارومیه و در ۱۵۰ کیلومتری جنوب شهرستان تبریز در مسیر جاده ترانزیتی تبریز – میاندوآب واقع شده است.

پل دختر قلی کندی، قلعه بختک لیلان، منطقه گردشگری شورسو، چشمه آب معدنی آرپادرسی، دره گاومیش ئولن، زیارتگاه علی بلاغی، پل آجری لیلان چای، ارتفاعات شیرانشاهلو، سد قوشقیه، کمپ پارک جنگلی ملکان، تفرجگاه باباگرگر لیلان از جمله مراکز تفریحی و زیارتی شهرستان ملکان به شمار می‌روند.

ملکان از آب و هوای معتدلی برخوردار است و این شرایط جوی تا میزان زیادی به کوهستانی بودن این منطقه وابسته است. این شرایط آب وهوایی باعث شده  مرتع های زیادی در این منطقه وجود داشته باشند. این شهر در میان جلگه ای زیبا قرار گرفته است و این وجودو  با داشتن چشم اندازهای بکر، هنوز در نزد خیلی از گردشگران شناخته شده نیست.

شورسو

شورسو

ملکان از مناطق گردشگری منحصر به فرد زیادی برخوردار است که منطقه گردشگری شورسو  یکی از همین مناطق محسوب می شود . این مکان دیدینی بین دو روستای شیخ‌ الاسلام و شیخ‌ بابا قرار گرفته است. آب گرم شورسو یکی از جاذبه ها و نقاط دیدنی ملکان محسوب می شود و به خاطر خاصیت درمانی آب، طرفداران زیادی هم دارد. آب این چشمه برای رفع بیماری های پوستی و گرفتگی های عضلانی مناسب است. اما جدا از این مزیت ها، این منطقه دارای چشم اندازهای بکر است که وجود چشمه و همچنین عبور رودخانه مردق چای از این ناحیه، زیبای های جذابی برای این شهر پدید آورده است.

پل لیلان

پل لیلان

پل لیلان به عنوان یکی از آثار باستانی این شهر، در گذشته مسیر ارتباطی تبریز، مراغه، کردستان و همدان بوده است. اکنون برای وارد شدن به شهر لیلان باید از طریق این پل عبور و مرور کرد. این پل متعلق به دوران ایلخانان است که در سال ۱۳۸۲به فهرست آثار ملی اضافه شد. لیلان از روستاهای قدیمی ملکان و دارای جاذبه های فراوان گردشگری است که در جای جای این منطقه دیده می شوند. با این حال ملکان و روستاهای آن همواره با حوادث طبیعی مانند زلزله مواجه بوده اند که این حوادث در خیلی موارد آثار این شهر را از جمله در لیلان تخریب کرده اند.

قدمت این روستا و ملکان باعث شد که باستان شناسان این مناطق را مورد کاوش قرار دهند تا بقایای آثار قدیمی و باستانی این شهر را کشف کنند. در نتیجه این کاوش ها، خیلی از آثار این منطقه از دل طبیعت این سرزمین بیرون کشیده شد تا بخشی از قدمت این منطقه نمایان تر شود.

چشمه آب معدنی آرپا دره سی

چشمه آب معدنی آرپا دره سی

وجود چشمه های آب معدنی از ویژگی های طبیعت این منطقه است. چشمه آب معدنی روستای آرپا دره‌ سی یکی از مهم ترین مناطق گردشگری ملکان محسوب می شود و سالانه گردشگران زیادی به خود جذب می کند. آب این چشمه دارای خاصیت های درمانی زیادی است و بسیاری از مسافران این منطقه برای استفاده  از آب این چشمه راهی ملکان می شوند. آب این چشمه آب معدنی بسیار گوارا و خنک است و برای بهبود بیماری‌های گوارشی و درمان سنگ کلیه نیز مفید است.

پل قیزلار

پل قیزلار

پل قیزلار که به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است بخشی از تاریخ شهر ملکان را  در خود دارد. این پل که متعلق به دوره صفویه و قاجاریه است، دارای پنج چشمه (سه چشمه اصلی و دو چشمه فرعی) می باشد. آب رودخانه از چشمه های اصلی این پل عبور می کند ، در حالی که چشمه های فرعی برای آبیاری اراضی کشاورزان مورد استفاده قرار می گرفت.

پایه های پل سنگی و خود پل با مصالح سنگی و آجری ساخته شده اند. در سال های گذشته بخش هایی از این پل به دلیل شایعه پنهان بودن طلا در آن، به صورت غیرمجاز تخریب شد. این پل سال 83 بازسازی شد و هم اکنون از نظر استحکام و مقاومت در شرایط مناسبی قرار دارد.

دره گاومیش ئولن

دره گاومیش ئولن

دره گاومیش ئولن از دیگر مناطق گردشگری ملکان است که سالانه میزبان مسافران زیادی است.  این دره در روستای دیزج شیخ الاسلام قرار دارد و در فصول مختلف از جمله بهار، چشم اندازهای خیره کننده ای در آن ایجاد می شود. در این دره تخته سنگ های مناسبی برای ورزش کوه نوردی وجود دارد که کوه نوردان از این فرصت برای انجام این ورزش در این محل استفاده می کنند. چشمه بالای کوه با طبیعت سرسبز و جذاب، صفای خاصی به این منطقه بخشیده است.

زیارتگاه علی بلاغی

زیارتگاه علی بلاغی

وجود زیارتگاه ها از ویژگی های دیگر شهر ملکان محسوب می شوند. منطقه زیارتی و سیاحتی علی بلاغی در حوالی روستای آقمنار و در پایین تپه علی بلاغی واقع شده است که سالانه گردشگران زیادی از این زیارتگاه ها دیدن می کنند. طبق برخی اسناد، این زیارتگاه مربوط به یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. این محل در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

قلعه بختک

قلعه بختک

قلعه بختک واقع در بخش لیلان از توابع شهرستان ملکان، در سال 1379 به ثبت ملی رسید. بختک از قلعه های استثنایی منطقه شمال غرب کشور است و همواره مورد توجه بسیاری از باستان شناسان و محققان بوده است. این قلعه در طول دوره های تاریخی از سوی باستان شناسان و محققان مورد بازدید قرار گرفته است و این موضوع از اهمیت و ارزش این قلعه حکایت می کند.


سایر شهرهای دیدنی آذربایجان شرقی را از دست ندهید : 

جاذبه های گردشگری بناب ؛ ۶ هزار سال تمدن

جاهای دیدنی شبستر ؛ شبستر کجاست ؟

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x