جاهای دیدنی مرزیکلا | طبیعتی بکر و سرشار از جاذبه های گردشگری

شهر مرزیکلا مرکز بخش بابل و یکی از شهرهای استان مازندران می‌باشد که طبیعت بکر و دست نخورده‌ آن در میان مردم محلی و گردشگران معروف است.

در سال 1395 محله‌های رئیس کلا، سیادرکا و پیتکا به این شهر کوچک ملحق شده‌اند. مرزیکلا که در جنوب شهرستان بابل واقع شده، بیش از ۳۳ روستا را شامل می‌شود که روستاهای سیادرکا، مرزیکلا، پیتکا و رئیس‌کلا در بخش مرکزی آن قرار دارند.

این شهر دارای جاذبه های گردشگری و طبیعت‌گردی فراوانی است و به دلیل ناشناخته بودن از طبیعتی بکر و دست نخورده برخوردار است. جادهٔ گنج افروز (بابل‌کنار) از دل این شهر می‌گذرد که در حاشیه آن، مناظر بسیار زیبایی از دشت‌های سرسبز، مزارع شالی و کوه‌های سرسبز به چشم می‌خورند.

بابل رود

رودخانه بابل رود

این رود که دنیایی از زیبایی‌ها را در خود دارد؛ از کنار شهر مرزیکلا عبور می‌کند. رودخانه خروشان بابل (بابل رود) از کوه‌های سوادکوه سرازیر می‌شود و در تمام این مسیر، مناظر و چشم اندازهای بسیار زیبایی از خود برجا گذاشته است. این رود با گذر از روستاهای متعدد و عبور از شهرستان‌های بابل و بابلسر به دریای مازندران می‌ریزد. سالانه این شهر و مسیر زیبا، مملو از گردشگرانی می‌شود که مشتاقانه به تفرج در این منطقه می‌پردازند.

کشاورزی

شغل بیشتر مردم مرزیکلا مانند روستاهای اطراف کشاورزی است. بیشتر ساکنان روستا برنج کار هستند و سالانه محصولات فراوانی تولید می‌کنند. یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه مزارع سرسبز و دیدنی شالی است که در بهار و تابستان مناظر بسیار زییایی را در این منطقه خلق می‌کنند. هرچند گردشگری کشاورزی و روستایی کمتر در شهرهای کشور از جمله مرزیکلا مورد توجه قرار گرفته است اما می‌توان با تقویت این نوع گردشگری، بر رونق اقتصادی این مناطق افزود.

قطب گردشگری

مرزیکلا قطب گردشگری شمال

بسیاری از شهرهای شمال کشور از جمله مرزیکلا می‌توانند به قطب گردشگری تبدیل شوند. این مناطق معمولا در کنار آثار تاریخی، از جاذبه‌های طبیعی، گردشگری و طبیعت‌گردی فراوانی برخوردار هستند. مرزیکلا مستعد سرمایه گذاری‌های متعدد برای تبدیل شدن به قطب توریستی شمال کشور می‌باشد. هر چند گام‌هایی در این زمینه برداشته شده است اما به هیچ وجه کافی نیست؛ همچنان که اغلب مناطق شهرهای شمالی کشور چنین وضعیتی دارند.

این شهر از طبیعت و فضای بسیار آرامی برخوردار است و مناسب کسانی می‌باشد که نیازمند آرامش و سکوت هستند. مرزیکلا یکی از مناطق کشور است که می‌تواند لحظات آرام‌بخشی به همه از جمله بیماران هدیه کند. این شهر هرچند مکان‌های تاریخی زیادی ندارد اما سرزمینی مملو از طبیعت سبز و بکر است که خیلی از گردشگران در جستجوی چنین مکانی می‌باشند.

روستای سیادرکا

روستای سیادرکا

روستاهای مرزیکلا از دیدنی‌های طبیعی و گردشگری فراوانی برخوردار می‌باشند. روستای سیادرکا در بخش جنوب شرقی این شهرستان واقع شده است. زیبایی‌های این روستا، سالانه گردشگران فراوانی را به این منطقه جذب می‌کنند. این روستا دارای مناظر طبیعی جذابی است که برای تفرج و طبیعت گردی مناسب می‌باشند. سالانه خیلی از گردشگران به خاطر مناظر طبیعی بکر به این منطقه روی می آورند.

روستای زیبای پیتکا

این روستا از جمله روستاهای مرزیکلا است که از جاذبه‌های منحصر به فرد فراوانی برخوردار می‌باشد. روستای پیتکا در دل کوه‌هایی سرسبز و زیبا قرار گرفته است و در جلگه‌های آن نیز مزارع بسیار سرسبز شالی قرار گرفته‌اند. این موقعیت بی‌نظیر جاذبه‌های طبیعی فراوانی در این منطقه ایجاد کرده است. وجود کوه و درختان انبوه باعث شده که آب و هوای معتدل و مطبوعی در این منطقه شکل گیرد و همین موضوع بر جذابیت‌های سفر و گردشگری در این منطقه می‌افزاید.

روستای رئیس کلا

روستای رئیس کلا

این روستا یکی از جاهای دیدنی مرزیکلا محسوب می‌شود. روستای رئیس کلا در منطقه‌ای دیدنی و زیبا و در دل شهرستان مرزیکلا قرار گرفته است و همین موضوع باعث شده که مناطق همجوار نیز از گردشگران بیشتری میزبانی کنند. رئیس کلا در عین اینکه یک منطقه سرسبز و دیدنی به شمار می‌رود؛ یک روستای آرام و ساکت برای یک گردشگری محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی شهر بلده | به زادگاه نیما یوشیج خوش آمدید

جاده گنج افروز

جاده‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل معرفی جاذبه‌های گردشگری هر منطقه‌ای به شمار می‌روند. جاده‌ها اگر در مناطق دیگر محل عبور و مرور و رسیدن به مقصد گردشگری هستند؛ اما در شمال کشور می‌توانند به تنهایی به عنوان یک جاذبه گردشگری مطرح شوند. دو طرف جاده‌های این سرزمین مملو از زیبایی‌های گردشگری هستند. مزارع سرسبز شالی از جمله زیبایی‌های این جاده‌ها محسوب می‌شوند که تا دید انسان اجازه می‌دهد؛ این منظره‌ها قابل رویت هستند.

گنج افروز، جاده ای فوق العاده زیبا به سمت بابل‌کنار است که از شهرستان مرزیکلا می‌گذرد. می‌توانید با سفر به مرزیکلا، از جاده رویایی گنج‌افروز عبور کرده و به شهرستان بابل برسید.

بیشتر بخوانید: دابودشت کجاست؟ شهری ناشناخته و تاریخی در مازندران

امکانات رفاهی مرزیکلا

این شهر هرچند از نظر گردشگری قدمتی طولانی ندارد اما از امکانات گردشگری مناسبی برخوردار است. زیرساخت‌های گردشگری مرزیکلا در حد پذیرایی از گردشگران می‌باشد و شما می‌توانید در این سفر از این امکانات استفاده کنید. سوئیت‌های جنگلی مرزیکلا از شهرت بالایی برخوردار هستند. خانه‌ها و سوئیت‌های زیبایی در این منطقه برای اجاره گردشگران وجود دارند. این شهرستان به دلیل نزدیکی به جنگل، محیطی بکر و آرام به شمار می‌رود. مرزیکلا محل مناسبی برای گردش در دل جنگل و طبیعت است و شما برای این هدف می‌توانید این شهر را برای سفر و گردشگری خود انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی هادی شهر؛ بهشتی در دل استان مازندران

خوراکی های مرزیکلا

شیرینی پشت زیک

این شهر دارای خوراکی‌های منحصر به فردی است. گردشگران و مسافران وارد شده به این شهر، تولیدات و محصولات آن را به عنوان سوغاتی با خود می‌برند. نان‌های سنتی و شیرینی‌های محلی از جمله محصولات این شهر هستند. آغوزنون، آب دندون، پشت زیک، کماج، رشته به رشته، قماق و برنجک، از جمله شیرینی ‌های خوش‌‌طعم و لذیذ مرزیکلا و به طور کلی استان مازندران به شمار می‌روند.

صنایع دستی

در مرزیکلا انواع صنایع دستی رواج دارند و بخشی از درآمدهای مردم این منطقه نیز از این راه تامین می‌شود. قال‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیمچه بافی، بافت گلیچه، چوقا، شمد و ملحفه، سوزن دوزی، رنگرزی و چاپ سنتی سفالگری و سرامیک سازی، فرآورده‌های پوست و چرم، هنرهای مرتبط با فلز، هنرهای مرتبط با چوب، حصیر بافی، طراحی سنتی و نگارگری، صحافی و جلدسازی سنتی و صنایع دستی دریایی عروسک‌سازی از جمله این صنایع دستی می‌باشند  که در مرزیکلا  و استان مازندران رواج دارند.

4 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x