جویبار ؛ معرفی جاذبه های گردشگری ؛ به پایتخت کشتی ایران خوش آمدید

جويبار يكي از شهرهاي مركزي استان مازندران است كه به دلیل نهرهای فراوان و زیبا به نام  جویبار نامگذاری شده است. این نهرها که در مسیر خود مناظر بسیار زیبا و جذابی خلق کرده‌اند؛ در نهایت به دریای خزر می ریزند. شهر جویبار از شمال به درياي خزر، از جنوب به شهرستان قائمشهر، از شرق به شهرستان ساري و از طرف غرب به شهرستان بابلسر متصل می‌شود. جویبار از شهرهای ساحلی استان مازندران است که در این سواحل آرامش مثال زدنی حکم فرماست. گردشگرانی که می خواهند یک سفر آرام ، همراه با چشم اندازهای زیبا را تجربه کنند جویبار می تواند یکی از این مقاصد گردشگری ایده‌آل  باشد.

این شهر در گذشته «باغلو» نام داشت و مرکز دهستان گیل ‌خوران در بخش مرکزی شهرستان قائم‌‌شهر بود. جویبار یکی از شهرهای تاریخی مازندران است و از میان دیدنی‌های آن می‌توان به دو زیارتگاه به نام‌های امامزاده مهدی میرهادی و امامزاده صادق رضا، سواحل چیکرود، پل تاریخی آزان، خشت‌پل و تکیه کردکلا اشاره کرد. سیاهرود و چیکرود از جمله فضاهای رویایی و گردشگری این شهر محسوب می شوند. رودخانه سیاهرود از میان این شهر عبور کرده و به دریای خزر می‌ریزد.

سواحل چیکرود

جاذبه های گردشگری جویبار

خیلی از گردشگران برای رسیدن به آرامش به مسافرت می روند؛ اما ممکن است به خوبی نتوانند مقصد مناسبی برای گردشگری انتخاب کنند. کسانی که دنبال آرامش هستند و قصد سفر دارند؛ مکان های مختلفی پیش روی آن‌ها وجود دارد که یکی از آنها می تواند سواحل چیکرود در جویبار باشد. چیکرود به عنوان طولانی ترین خط ساحلی خزر شناخته می شود و به دلیل برخورداری از جاذبه های دیدنی، یک منطقه تفریحی پر جاذبه است. در اطراف سواحل این منطقه امکانات رفاهی و توریستی متعددی برای گردشگران ارائه می شوند. سواحل چیکرود به سواحل آرام معروف است و شما می توانید اینجا یک سفر آرام را تجربه کنید.

خشت پل

خشت پل

جویبار از آثار تاریخی زیادی برخوردار است که یکی از آنها خشت پل می باشد. این پل تاریخی ارزشمند، از دیدنی‌ها و جاذبه‎های گردشگری این شهر محسوب می شود که بر روی رود سیاهرود قرار گرفته است. خشت پل متعلق به دوره قاجار است و دارای استحکام و مقاومت بالایی می باشد. این پل با معماری دوره قاجار احداث شده و دارای پنج پایه است. این پایه‌ها خاصیت موج‌شکنی دارد و به شکل هندسی مثلث طراحی شده‌اند. شکل ظاهری و معماری این بنای تاریخی با بناهای هم‌ردیف کمی تفاوت دارد. طاق‌های قرار گرفته بر روی آن از جمله این تفاوت‌هاست. این پل که به پل خشتی جمعه بازار نیز معروف است در فاصله 5  کیلومتری جویبار قرار دارد.

پل آزان

پل آزان در شهر جویبار

این پل در روستای آزان و بر روي رودخانه سياهرود قرار دارد. آزان متعلق به دوران قاجاريه است و داراي 6 چشمه‌طاق بوده كه چشمه مياني آن مرتفع‌ترين طاق‌هاست. ارتفاع بلندترين نقطه تيزي طاق از سطح آب رودخانه 6 متر مي‌باشد. مصالح به‌كار رفته در شكل‌گيري پل، عمدتاً آجر و ملات ساروج می‌باشند. این پل تاریخی سالانه میزبان گردشگران فراوانی است.

تپه های باستانی

شهرستان جویبار دارای تپه های باستانی فراوانی است. در این شهر یک تپه‌ باستاني، مربوط به هزاره اول قبل ميلاد نام تپه دين بن لاريم و همچنین تپه دونچال و محوطه باستاني ادهم مربوط به دوره ايلخاني و صفويه وجود دارند. این تپه‌ها مملو از آثار این دوره های تاریخی هستند که خیلی از گردشگران را مجذوب خود می کنند. سفر به این منطقه دست‌کم دو مزیت به همراه دارد؛ نخست اینکه می توانید از آثار تاریخی این دوره ها دیدن کنید و دوم اینکه از مناظر طبیعی و چشم اندازهای منطقه لذت ببرید.

جمعه بازار

بازارهای شمال از متنوع‌ترین بازارهای کشور محسوب می‌شوند. بازار شهر جویبار نیز از چنین خصوصیتی بهره مند می باشد. این بازار یکی از بازارهای قدیمی و سنتی منطقه شمال است. سابقه فعالیت این بازار به بیش از 150 سال می رسد و از بازارهای شلوغ و پردد استان مازندران محسوب می شود. در این بازار فروشندگان مختلفی از مناطق و شهرهای مختلف استان مازندران و حتی دیگر استان‌های شمالی دیده می شوند که اجناس خود را به فروش می رسانند. مشتریان این بازار را اهالی این شهر و حتی شهرهای دیگر تشکیل می‌دهند و این ظرفیت باعث شده تا  جمعه بازار جویبار همواره پررونق باشد.

خانه تقوایی

شهرستان جویبار دارای آثار تاریخی غنی و بکر فراوانی است. خانه تقوایی در غرب این شهر و در منطقه باغبان محله واقع شده و یکی از همین آثار تاریخی به شمار می‌رود. قدمت این اثرتاریخی به 150سال قبل برمی‌گردد و معماری آن متعلق به دوره قاجار است. مالك اوليه اين خانه شيخ نصرالله تقوايي جويباري از تجار قديمي و سرشناس مازندران بوده كه با كشور روسيه مبادلات بازرگاني فراوانی داشته است. این ساختمان با معماری منحصر به فردی احداث شده است و یکی از آثار دیدنی این شهر می باشد.

کلاگر محله جويبار

کلاگر محله جويبار

كلاگر محله يا كوزه‌گر محله شهر جویبار را مهد سفال مازندران می‌دانند. اینجا می توانید همه نوع سفال را مشاهده کنید و جنس دلخواه خود را انتخاب کنید. کوزه‌گر محله يكي از محله هاي قديمي جويبار است كه در سال‌هاي نه چندان دور كارگاه‌هاي سفال‌پزي زیادی داشته و استادان زیادی را به عنوان يكي از مناطق فعال در سفالگري معرفي كرده است. قدره(كاسه آش) ، گومبكا( ظرف مخصوص نگهداري نيشكر)، دوشون (ظرف مخصوص توليد كره) ، گل لوه)ظرف مخصوص درست كردن ماست) و نمك شور( ظرف مخصوص نگهداري نمك) از جمله ظروف سفالي مازندران بودند.


 

 

4 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x