تصاویر شهر پول در استان مازندران | معرفی جاهای دیدنی شهر پول

«پول» یکی از شهرهای دیدنی استان مازندران است که در بخش کجور در شهرستان نور قرار دارد. این شهر از لحاظ ارتباطی از یک طرف به جاده چالوس و از طرف دیگر به نور و آب ‌پری منتهی می‌شود. برای رسیدن به پول، راه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توان به مسیر خاکی و جنگلی روستای ویسر به نوشهر اشاره کرد.

پول از نظر جغرافیایی، در منطقه البرز و در فضایی بسیار سرسبز و جذاب قرار گرفته است. روستای پول در پاییز ۱۳۹۰ به شهر ارتقاء یافته است. این شهر نوپا در دامنه‌های شمالی البرز مرکزی واقع شده است.

این شهر از لحاظ جغرافیایی در دامنه جنگل و در قسمت جنوب شرقی بخش قرار دارد. این منطقه مملو از زیبایی‌های طبیعی و حتی تاریخی است که مقصد خیلی از گردشگران می‌باشد.

از جاذبه‌های شهر پول می‌توان به چشمه طالقان محله، یک پارک طبیعی تفریحی، پیست اسکی طبیعی و شیب زیبای اراضی آن با پوشش جنگلی اشاره کرد. در این جاها و مکان‌ها ، فضای طبیعی و چشم اندازهای دیدنی فراوانی دیده می‌شود. پارک تفریحی توریستی صد انجیلی، کوه زیبای بشم، کوه زرد کمر منطقه خسران، اسپید و دشت زیبای آن از جاهای دیدنی دیگر پول است.

قدمت پول

منطقه پول دارای قدمتی طولانی است و آثار به‌جامانده در این شهر نشان‌ دهنده‌ی این موضوع است. درخت چنار بزرگی در مرکز شهر پول وجود دارد که قدمتی چند صد ساله دارد. عده‌ای از اهالی، داستان‌های شگفت انگیزی از آن نقل می‌کنند. زبان بیشتر اهالی کردی کرمانشاهی است و جشن‌ها و مراسمات سنتی زیادی دارند. ساکن بخش پول هستند خزایی می‌باشند.

قدمت شهر پولکلمه پول در زبان کردی به معنای گروه و دسته است و بیشتر مردم شهر پول به زبان کردی کرمانشاهی صحبت می‌کنند. این مردم نزدیک به ۲ قرن قبل از منطقه بیجار کردستان به منطقه‌ای که شهر پول در آن قرار گرفته است، مهاجرت کرده‌اند. بخشی از مردم پول نیز به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند.

آب و هوای پول

این منطقه دارای آب و هوای استپی خشک با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد است. این شهر در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و همین ویژگی جغرافیایی در آب و هوای این منطقه نقش مهمی داشته است. آب و هوای این شهر در تابستان‌ها خشک و گرم است و این نوع آب و هوا کمتر در مناطق شمالی دیده می‌شود؛ چرا که نوع آب و هوای شمال کشور به خاطر وجود دریا، معتدل و مرطوب است. دمای هوای این شهر به دلیل نزدیکی به کوه‌‌های بلند و وجود باغ‌‌ها در پیرامون شهر تعدیل می‌شود.

آب و هوای پول

بافت قدیم و جدید 

شهر پول از بافت قدیم و جدید تشکیل شده است. عمده ادارات و مراکز مهم بخش کجور در این شهر خوش آب و هوا واقع شده‌اند. در بافت قدیم خانه‌هایی گلی با سقف‌های چوبی وجود دارند که اهالی به آن کله‌چو می‌گویند و دیوارهای آن‌ها از کاه‌گل به رنگ سفید و قهوه‌ای روشن می‌باشند. بافت قدیم در دامنه جنگل و جنوب شرقی قرار دارد که از جاذبه‌های آن می‌توان به چشمه طالقان محله، پارک طبیعی تفریحی به نام کی‌نینا، پیست های طبیعی و شیب زیبای اراضی کشاورزی و بایر آن با پوشش پراکنده جنگلی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های گردشگری بهنمیر؛ شهری زیبا در میان ساحل و جنگل

بازار شهر پول

یکی از جاذبه‌های این شهر، بازار شهر پول است که روزانه پذیرای خیلی از مراجعه‌کنندگان و مشتریان می‌باشد. در این بازار، انواع محصولات تولیدی همین منطقه و سایر مناطق استان مازندران به معرض فروش گذاشته می‌شوند. این بازارچه سنتی در روزهای پنجشنبه در شهر پول کجور دایر است.

بازار پولبراساس آمار در سال‌های اخیر حضور گردشگران در این منطقه افزایش یافته است و حتی نسبت به سال‌های قبل رشد 40 درصدی را نشان می‌دهد. حضور گردشگران و مسافران در این منطقه موجب رونق اقتصادی در این بخش شده است. در سال‌های اخیر تعداد مجتمع‌های خصوصی برای اسکان مسافران و گردشگران به ‌صورت استیجاری در پول افزایش یافته‌اند. هر چند از نظر مراکز درمانی و بهره‌مندی از جاده‌های ایمن، این منطقه با مشکلات زیادی روبرو است.

بیشتر بخوانید: معرفی شهر مرزن آباد؛ شهری خوش آب و هوا در دل جنگل

صنایع دستی 

صنایع دستی و سنتی یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شوند. این صنایع معمولا از تولیدات مردم همین شهر می‌باشند که به گردشگران و مسافران ارائه می‌شوند. تعدد و تنوع صنایع دستی در این منطقه باعث شده که سالانه نمایشگاه‌های صنایع دستی و بازارچه‌های سنتی در ایام مختلف سال از جمله نوروز در این منطقه برپا شوند.

صنایع دستی پول این نمایشگاه‌ها و بازارچه‌ها معمولا با استقبال خوب گردشگران و اهالی روبرو می‌شوند و تولیدکنندگان این صنایع از این فروش به درآمده و سودهای خوبی نیز دست پیدا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی ایزدشهر؛ نگین هنری و گردشگری مازندران

آداب و رسوم مردم

مردم و ساکنان شهر پول مانند خیلی از مردم استان مازندران دارای آداب و رسوم خاص خود هستند. این آداب و رسوم از برگزاری مراسم عید نوروز تا ماه رمضان و اعیاد اسلامی ادامه پیدا می‌کنند. مراسم چهارشنبه سوری و آداب و رسوم پیشواز از عید نوروز از جمله این آیین‌ها هستند که هر ساله در این منطقه برپا می‌شوند.

نوروزخوانان معمولا پانزده روز قبل از فرارسیدن عید نوروز به داخل روستاها می‌آیند و با خواندن اشعار در مدح امامان ترانه‌های محلی، طلیعه سال نو را به آنان مژده می‌دهند.

نوروزخوانان چند نفر هستند که یک نفر اشعار را می‌خواند، یک نفر ساز می‌زند، نفر دیگر که به آن کوله کش (بارکش) می‌گویند به در خانه‌های مردم می‌رود و می‌خواند:

باد بهارون بیئمو، نوروز سلطون بیئمو، مژده هادین به دوستان ،گل به گلستون بیئمو ، بهار آمد بهار آمد خوش آمد، بهار با ذولفقار آمد، خوش آمد، نوروزتان نوروز دیگر، شما را سال نو باشد مبارک صاحب خانه نیز با دادن پول، شیرینی، گردو، تخم مرغ و نخود، و کشمش از آنان پذیرایی می‌کند. شب اول زمستان را گت چله می‌نامند. در این شب بنا به سنت دیرین همه افراد خانواده دور هم جمع می‌شوند و با خوردن هندوانه، انار و سایر میوه‌ها، ماست و آجیل، سرمای فصل زمستان را از خود دور می‌کنند. در این شب دختران دم بخت با پوشاندن صورت خود، از هفت خانه چیزی می‌گیرند، اگر کسی آن‌ها را ندید و نشناخت، حتماً به آنچه نیت کرده‌اند، خواهند رسید.

3.5 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x