مکانهای دیدنی گلوگاه ؛ بهشت ناشناخته استان مازندران

گلوگاه از شهرهای استان مازندران است که به لحاظ ییلاقات زیاد و روستاهای واقع در ارتفاعات سرسبز، از زیباترین مقاصد گردشگری در شمال کشور به شمار می‌رود.

این شهر از بیشترین تعداد ییلاق در این منطقه برخوردار است و همین ویژگی گلوگاه را در میان مردم و گردشگران زبانزد کرده است. این ییلاقات و روستاها که در ارتفاعات قرار دارند، مملو از مناظر پوشیده از گل و گیاه و درخت هستند. امروز در ایده‌آل‌مگ به بررسی مکانهای دیدنی گلوگاه خواهیم پرداخت.

گلوگاه یک شهر تاریخی است و در این منطقه آثار مختلفی از دوره های گوناگون دیده می شود. از نظر ظاهری، منطقه‌ای بسیار بکر و دست نخورده است و به شهر گلاب نیز معروف است. این شهر در کنار دریای خزر واقع شده است و سواحل آن بسیار آرام و مناسب برای شنا کردن می‌باشند.

پیشینه گلوگاه

این شهر از پیشینه پر‌باری برخوردار است و در دوره اسلامی با نام کبود و نامیه شناخته می شده است. گلوگاه، در حمله مغول‌ها با ویرانی گسترده‌ای مواجه شد و اقوام آن پراکنده شدند. اشیای یافت شده در این منطقه نشان از قدمت طولانی آن دارند که آثار زیادی از آن مربوط به سال 1254 می‌باشند. خندق کلباد در شرق گلوگاه، تپه گراودین در شمال غربی و بقایای جاده شاه عباسی در جنوب آن، ارزش تاریخی این منطقه از مازندران را نشان می‌دهند. اهالی گلوگاه به اقوام کلبادی، طبری، گلو و عمرانلو تقسیم می‌شوند و سایر افراد این منطقه مهاجرینی هستند که به تدریج در آن ساکن شده‌اند.

توسکا چشمه

توسکا چشمه | شهرستان گلوگاه

اگر به دنبال چشمه خنک هستید توسکا چشمه یک انتخاب ایده‌آل برای شما خواهد بود. این چشمه در قسمت جنوبی شهر و حد فاصل دامغان و سواحل گلوگاه قرار گرفته است. خنکی این چشمه باعث شده تا در فصل گرم تابستان، استقبال گسترده‌ای از آن شود. چشمه زلال و درختان خوش نقش ‌و نگار توسکا، زینت‌ بخش این منطقه شده‌اند و به اینجا فضای رویایی بخشیده‌اند. هرسال در فصول بهار و تابستان این چشمه مملو از مسافران است که معمولا از استان های هم‌جوار مانند گلستان وخراسان به این منطقه می آیند.

آغوزدره

آغوزدره

آغوزدره، روستایی تماشایی در منطقه است که از بکرترین و دلنشین‌ترین مکانهای دیدنی گلوگاه محسوب می‌شود. این روستا در حدود 45 کیلومتری شهر و در منطقه‌ای زیبا و دیدنی قرار گرفته است. فضای این روستا مملو از درختان گردو است که در اطراف دره‌ای وجود دارد. این درختان با محصول پرباری که می‌دهند، فضای زیبایی خلق کرده است. اینجا به گردو «آغوز» هم می گویند که فراوانی این درخت در این منطقه باعث شده که نام این محل به همین اسم گذاشته شود. مردم اینجا در کنار برداشت گردو، به شغل دامداری، کشاورزی، باغداری و قالی بافی هم مشغول هستند.

روستای نیالا

روستای نیالا در گلوگاه

در این روستا گورستان نیالا قرار دارد که متعلق به سده‌های 10 و 11 می‌باشد که حال وهوای غریبی به این روستا داده است. نیالا در بخش مرکزی شهرستان گلوگاه و در دل دهستان، توسکا چشمه قرار گرفته است. روستای نیالا از اهمیت تاریخی برخوردار است که به خاطر وجود این قبرستان، این منطقه چنین اهمیتی پیدا کرده است. آب و هوای روستای نیالا معتدل و مطبوع است.روستای زیبا و کوچک ما در چند کیلومتری رودخانه نکا قرار دارد و به همین دلیل، آب آن از این رودخانه تأمین می‌شود. شغل اهالی روستا کشاورزی، گله داری و کرباس‌بافی است و برنج، غلات و لبنیات از مهم ترین محصولات روستا محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های گردشگری خداآفرین، بهشتی در دل آذربایجان شرقی

ساحل دریای آرام گلوگاه

ساحل دریای آرام گلوگاه

سواحل دریا در این منطقه از آرامش خاصی برخوردار است و از مکانهای دیدنی گلوکاه به شمار می‌رود. این سواحل در 5 کیلومتری این شهر قرار دارد و وقتی به اینجا می رسید، چنین آرامش و حسی به شما دست می دهد. اسم دریای آرام از حضور آب‌ های بدون امواج دریای خزر در شهرستان گلوگاه الهام گرفته شده است و نشان از آن دارد که دریای خزر در گلوگاه، این شرقی ‌ترین نقطه‌ مازندران، آرام‌ ترین رفتار ممکن را دارد و چندان خبری از موج‌های بزرگ نیست.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی لشت نشا؛ بهشت گمشده گیلان

تپه تاریخی گراودین

تپه تاریخی گراودین

تپه تاریخی گراودین، یکی از مکانهای دیدنی گلوگاه و از جاذبه های گردشگری این شهر به شمار می‌رود، از نظر تاریخی، این تپه سرنوشتی مانند ۲ سلسله از سلسله های تاریخی ایران که در این منطقه قرار داشته‌اند، را دارا می‌باشد. اولی با شکست محمدحسن قاجار در سال ۱۱۷۱ هجری قمری در نزدیکی گراودین تپه به دست کریم خان زند که بعد از آن دولت مستقل زندیه تاسیس شد و دومی بعد از فوت کریم خان و اتحاد خاندان آقامحمدخان قاجار با یکدیگر که باعث شد بر سر تا سر مازندران، گیلان، آذربایجان و قفقاز استیلا یابند. بنابراین دست زندیه ابتدا از مازندران و سپس سراسر ایران کوتاه و سلسله زندیه منقرض شد و مقدمات تاسیس رسمی سلسله قاجاریه در سال ۱۱۹۹ هجری قمری در پای تپه گراودین فراهم آمد.

بیشتر بخوانید: آذرشهر کجاست؟ جاذبه‌های گردشگری آذرشهر

زمان مناسب سفر به گلوگاه

این شهر دارای آب و هوای کوهستانی و سرد است. این ویژگی آب و هوایی باعث شده که برخی از فصول مانند بهار، تابستان و حتی پاییز زمان مناسب‌تری برای سفر به این منطقه باشند. گلوگاه در زمستان ها سرد  و تردد در آن اندکی مشکل تر می شود، به همین دلیل سفر به این شهر در زمستان کمتر توصیه می شود. گلوگاه در تمام فصول سال از زیبایی های منحصر به فردی برخوردار است . این شهر در جنوب شرقی دریای مازندران و در دامن رشته کوه‌های شمالی البرز واقع شده و فاصله آن از بهشهر حدود ۳۰ کیلومتر است.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x