معرفی شهر فریم | ییلاقی زیبا و دیدنی در استان مازندران

فریم یکی از شهرهای تاریخی، زیبا و ییلاقی استان مازندران است که از طبیعتی بسیار بکر و شگفت انگیز برخوردار می‌باشد. این شهر در 65 کیلومتری ساری قرار دارد و به دودانگاه معروف است.

فریم از لحاظ آب و هوا، ییلاقی بوده و از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مناسبی برای رشد صنعت گردشگری برخوردار می‌باشد. اين شهر تازه ‌تأسيس از روستاهاي امامزاده علي، شلدره، تلاوك، کهنه ده، قلقل، محمدآباد و جعفرکلا، دينه سر، علي آباد، كرچا و رسكت تشکيل شده است. شغل اصلی مردم اين شهر کشاورزی و دامداری است. در شهر فریم واحدهاي اداري و تجاري زيادي وجود دارند و در واقع مرکز خرید مردم روستاهای اطراف است.

قدمت فریم

قدمت شهر فریم

این شهر از قدمتی طولانی برخوردار است. از فریم در منابع تاريخي کهن به نام «پَريم» يا «جبال قارن» و بخشي از هزار جريب ياد شده که شهري عظيم بوده و با حصاري آجري شبيه به قلعه در دشتي به نام «پريم» قرار داشته که در چند زلزله ويرانگر به کلّي از بين رفته‌ است. براي نمونه در قرن پنجم هجري، زمين ‌لرزه بزرگي در منطقه هزار جريب جنوبي سبب ويراني سراسري روستاهاي منطقه پريم شد. همچنين در سال ۶۰۰ قمري برابر ۱۳۰۹ ميلادي زمين لرزه‌اي روستاهاي فراواني را در مازندران، تقريباً به طور کامل نابود کرد و سبب از رونق افتادن منطقه پريم شد.

در زمان هارون الرشيد، هزار جريب «پريم» در دست «اسپهبد شروين باوند» بود. در تقسيمات «تاريخ طبرستان» تاليف اسفنديار کاتب، که طبرستان را به دو پاره «هامون» و «کهستان» قسمت کرده‌است؛ «پريم» را در رديف کهستان آورده‌ شده است.در جاي ديگر «ابن اسفنديار» مي‌نويسد: فريم که کوه قارن مي‌خوانند به برادر کهتر «قارن» سپرده شد. پریم در دوره‌هاي بعد از طاهريان و صفاريان تا روزگار قاجار، بارها مورد تاخت و تاز قرار گرفت. در دو دوره صفويه و قاجاريه ؛مازندران مركز نفوذ، قدرت و حكومت بوده است.

کشاورزی

شغل اصلی مردم فریم کشاورزی و دامداری است. این منطقه از نظر جغرافیایی، مکانی کوهستانی و جلگه ای به شمار می‌رود و از زمین‌های حاصلخیز و مساعدی برخوردار می‌باشد. کشاورزی در این منطقه رواج زیادی دارد و محصولاتی مانند برنج از تولیدات این منطقه می‌باشد. فریم در میان رشته‌کوه‌های البرز قرارگرفته و از سویی دیگر دشت‌های حاصل خیز و چشم‌ نواز در اطراف آن خود نمایی می‌کنند. رودخانه‌ها و جنگلش با زیبایی طبیعی، دل از هر بیننده‌ای می‌رباید و به خاطر همین جاذبه‌ها، صنعت گردشگری در این منطقه راج فراوانی یافته است.

دشت فریم

دشت فریم ساری

این شهر در دره پهناوري در کوه‌‌هاي خاوري پل سفيد واقع شده است. فریم در میان دشت وسیعی قرار گرفته است. این دشت از کهن‌ترین دشت‌های میان کوهیبه شمار می‌رود که از شالیزارها، برکه ‌ها، آب‌ بندان‌ها و کوه‌های صخره‌ای تشکیل شده است. این دشت مملو از مزارع شالی است که سرسبزی و جلوه خاصی به این فضا بخشیده است.  دشت فریم سبب شده در برخی از فصل های سال، کوه‌ های صخره‌ای منطقه شاهد بارش برف باشد که این امر جذابیت این منطقه را دو چندان کرده است.

برج رسکت

برج رسکت در شهر فریم

شهاب سنگی در سال ۲۳۱ شمسی برابر با ۲۳۷ قمری در منطقه فریم سقوط کرد که به نام شهاب سنگ اسپهبد شروین معروف شد. برخی پژوهشگران، برج رسکت را یادمانی در نزدیکی محل سقوط این شهاب سنگ می‌دانند. برج رسکت از بناهای قرن پنجم هجری قمری است. این اثر مرداد سال ۱۳۱۲ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است. این برج حدود 60 کیلومتری جنوب غرب شهر ساری قرار دارد.

برج رسکت، افزون بر معماری شگفت‌انگیز، دو سنگ نگاره به خط کوفی گلزار و پهلوی ساسانی دارد که بر ارزش هنری آن افزوده‌اند. برج رسکت با نقشهٔ مدور از آجر بنا شده ‌است. ورودی بنا در جهت خاوری و در بالای طاق‌نمای ورودی، دارای نگاره‌های چشم‌نواز گچی مقرنس کاری است و چهار سر کتیبه کوفی گلزار و خط پهلوی ساسانی به طرز زیبایی گچ‌بری شده‌است که مشتمل بر آیه‌های قرآنی و مطالب تاریخی است.

بیشتر بخوانید: معرفی شهر بلده | به زادگاه نیما یوشیج خوش آمدید

مسیر دسترسی به برج رسکت

برج رسکت در ۴۰ کیلومتری جنوب غرب شهر ساری در بخش دودانگه ساری، روستای رسکت قرار دارد. مسیر دسترسی به آن از ساری آغاز و پس از عبور از دو راهی کیاسر و سد سلیمان تنگه به جانب غرب منحرف می ‌شود که بیشتر قسمت‌‌های آن آسفالت می ‌باشند. دسترسی به روستای رسکت و دیدن طبیعت بسیار زیبا و کم‌نظیر آن از طریق جاده ساری، پائین هولار، فریم مقدور است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی هادی شهر؛ بهشتی در دل استان مازندران

غذاهای محلی شهر فریم

غذاهای محلی فریم

این شهر دارای خوراکی‌های محلی فراوانی است که مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند. این خوراکی‌ها در واقع یکی از جذابیت‌های سفر به این منطقه محسوب می‌شود و گردشگران پس از ورود به این شهر و شهرهای اطراف، درصدد تهیه این غذاها بر می‌آیند.

استان مازندران و شهر فریم با غذاهای محلی و سنتی‌ همچون خورشت سیر انار، بشته واش، مالابیج، بیج بیج، ترش سماق، ناز خاتون، باقلا وابیج، کدو بره، آغوز مسما، ترش ترشو، دوپتی، اسپناساک، اسفناج مرجی، خورشت آلو، کئی پلا و آش کدو جز مناطقی است که تجربه‌ لذت خوردن را در حال و هوایش نباید از دست داد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کجور؛ ییلاقی در میان دره‌های زیبای البرز

صنایع دستی شهر فریم

مردم این شهر مانند شهرهای اطراف، تبحر خاصی در تولید صنایع دستی دارند. از صنایع دستی موجود در استان مازندران و شهر فریم می‌توان به قالی بافی، گلیم بافی، جاجیمچه بافی، بافت گلیچه، چوقا، شمد و ملحفه، سوزن دوزی، رنگرزی و چاپ سنتی سفالگری و سرامیک سازی، فرآورده‌های پوست و چرم، هنرهای مرتبط با فلز، هنرهای مرتبط با چوب، حصیر بافی، طراحی سنتی و نگارگری، صحافی و جلدسازی سنتی، صنایع دستی دریایی عروسک‌سازی اشاره کرد. وقتی به شهرهای مازندران  به ویژه فریم مسافرت می‌کنید تهیه این صنایع و همچنین غذاهای محلی این منطقه را فراموش نکنید.

2 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x