شهر آشخانه ، شهری با جاذبه های گردشگری بکر

شهر آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان در استان خراسان شمالی قرار دارد و به خاطر جاذبه‌های گردشگری، سالانه میزبان گردشگران فراوانی است. این شهر در ۴۰ کیلومتری غرب بجنورد واقع شده است. کردهای کرمانج بیشترین ساکنان این منطقه را تشکیل می‌دهند که به زبان کردی کرمانجی صحبت می کنند. آشخانه یکی از شهرهای استان خراسان شمالی می باشد که از منابع آب خوبی بهره مند است. این آب از کوه‌های آلاداغ سرچشمه می‌گیرد. در همین مسیر، مزارع کشاورزی زیادی به خاطر وجود آب شکل گرفته‌اند و در این منطقه همچنین دامداری رواج دارد.

این شهر هرچند از نظر وسعت کوچک است اما از چشم اندازهای بکر و دست نخورده طبیعی برخوردار است و خیلی از گردشگران را مجذوب خود می‌کند. آشخانه به دلیل مهاجرت‌های بی رویه، با پدیده حاشیه نشینی روبرو شده است.

روستای قصر قجر آشخانه

روستای قصر قجر آشخانه

این روستا در منطقه کوهستانی و سرد واقع شده است از این رو در فصول تابستان و گرم برای گردشگری و مسافرت مساعد می‌باشد. آب و هوای این روستا در زمستان بسیار سرد است و در این فصل مسافران و گردشگران کمتری به این شهر تردد می‌کنند. روستای قصر قجر در فصل بهار از هوای دلپذیر و لطیفی برخوردار می‌باشد که محبوب گردشگران است. این روستای زیبا دارای انواع میوه ازجمله انگور است. زمین‌های این منطقه از جمله تپه‌های آن حاصلخیز می‌باشند. این تپه‌های زیبا، پوشیده از گل و گیاهان معطر و دارویی هستند . در این منطقه کشاورزی و دامداری به خاطر آب و هوای مناسب و زمین‌های حاصلخیز رواج دارند.

منطقه دركش و هاور

منطقه دركش و هاور

منطقه شكار ممنوع دركش و هاور در ۳۰ كیلومتری جنوب غربی شهر آشخانه و ۷۰ کيلومتری شهر بجنورد واقع شده است. این منطقه دارای آب و هوای معتدل، جنگلی و کوهستانی می‌باشد. منطقه درکش و هاور دارای چشمه‌سارهای فراوان و همچنین جنگل بلوط است. كوه‌های جنوب این منطقه پوشیده از انواع درختان جنگلی می‌باشد كه مناظر بسیار زیبایی را در این منطقه خلق کرده است. جنگل هاورگوزگ از جنگل‌های این منطقه به شما می‌رود.

منطقه درکش و هاور مملو از رودخانه‌ها و چشمه‌های پر آب است. هاور، چشمه كندآب، کانی شخو و کانی گوزگ از جمله این مکان‌هاست.

این منطقه دارای آب چشمه فراوان است که از تجمیع رودخانه‌های منطقه پر آب شده است. رودخانه درکش یا زوهاور در میان روستا جریان دارد و جاذبه‌های گردشگری در این منطقه افزون‌تر می‌شود. گندم، جو، چغندرقند و محصولات باغی نظیر انگور، گردو، هلو و سيب از محصولات منطقه درکش و هاور است.

جنگل حیات وحش

یکی از ویژگی‌های جنگل‌های آشخانه، زندگی حیات وحش در این منطقه است. جنگل‌های این شهر یکی از زیستگاه های مرال (گوزن قرمز) است. مرال‌ها بزرگ و قوی هستند و جثه بزرگی دارند. این حیوان شاخ‌‌های بلند با شاخک‌‌های منظمی دارند که مورد توجه گردشگران است. این شاخ‌ها همه ساله در اواخر اسفند تا اوایل فرودین می‌افتد و شاخ‌‌های جدیدی جایگزین آن می‌شوند. مرال ‌ها، موهای کوتاه به رنگ خاکستری تیره دارند که این رنگ در فصل تابستان به زیباترین شکل تبدیل می‌شود. این حیوانات شبگرد بوده و به صورت اجتماعی زندگی می ‌کنند.

آبشار بیار آشخانه

آبشار بیار آشخانه

این آبشار در نزدیکی روستای بیار در یک کیلومتری جنوب شهر آشخانه از توابع شهرستان مانه و سملقان قرار دارد. آبشار بیار از ارتفاعات جنوب روستا سرچشمه می‌گیرد و حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد. در حاشیه این آبشار مناظر بسیار زیبایی وجود دارند که بر جذابیت‌های این منطقه افزوده است.

امامزاده دلاور

بنای این امامزاده از آثار قدیمی و تاریخی شهرستان مانه و سملقان می‌باشد. این بنا در ۲ کیلومتری شمال شهر آشخانه بر روی تپه بلندی قرار دارد. امامزاده دلاور که به امامزاده دیباج نیز معروف است، از نوادگان امام رضا (ع) است.

امامزاده گلزار آشخانه

امامزاده گلزار آشخانه

این بنای مذهبی در ۱۱ کیلومتری شهر آشخانه و ۲ کیلومتری روستای کِشانک قرار دارد. امامزاده گلزار در دامنه سرسبز ارتفاعات بلند این روستا واقع شده است و این ویژگی بر زیبایی‌های این منطقه افزوده است. امامزاده سلطان محمد ابراهیم از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است که به قصد زیارت امام رضا (ع) از مدینه عازم خراسان شد اما در نزدیکی روستای گلزار، توسط فردی از ایادی بنی‌ عباس به قتل رسید و در این روستا دفن شد.

تپه قلعه خان

این قلعه در مرکز روستای رسالت (قلعه خان سابق) و در ۲۵ کیلومتری غرب شهر آشخانه قرار دارد. قلعه  خان در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. در این تپه آثاری از دوره نوسنگی (حدود هشت هزار سال قبل) تا پایان دوره ساسانی کشف شده است. دیوارهای منقوشی، ازعمده ترین آثاری می باشد که در این تپه کشف شده است.

دریاچه سد شیرین دره

دریاچه سد شیرین دره

این اثر که یکی از بزرگ‌ترین سدهای استان خراسان شمالی معروف است در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد در محدوده شهرستان مانه و سملقان قرار دارد. سد شیرین دره بر روی رودخانه شیرین دره (یکی از سرشاخه‌های رود اترک)، برای کنترل و مهار سیلاب‌ها، تأمین آب آشامیدنی و همچنین آب مورد نیاز صنایع و کشاورزی شهر بجنورد و روستاهای اطراف ساخته شده است.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x