جاهای دیدنی نوکنده | شهری در کنار جنگل های جهان مورا

نوکَنده یکی از شهرهای بندرگز در استان گلستان است که به دلیل همجواری با جنگل‌های انبوه جهان مورا از جاذبه‌های گردشگری فراوانی برخوردار می‌باشد.

این شهر با داشتن آب و هوای معتدل و خاک مساعد، از پیشرفت نسبتاً خوبی در زمینه گردشگری بهره مند است. ناهمواری‌های نوکنده همانند سایر مناطق اطراف شامل دو قسمت کوهستانی و جلگه‌ای می‌باشد.

قسمت کوهستانی آن، بخشی از رشته کوه البرز است که دارای پوشش گیاهی جنگلی انبوه و مراتع مختلف است و به نام جنگل‌های جهان مورا نامیده می‌شود. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی نوکنده خواهیم پرداخت.

نوکنده در قدیم دهی از دهستان انزان بخش بندر گز شهرستان گرگان بود. کشاورزی ، بخش عمده فعالیت‌های این شهر را تشکیل می‌دهند. محصولات سنتی این منطقه برنج و غلات و پنبه و کنجد و شغل مردمش زراعت و پارچه بافی و چادرشب بافی بوده‌‌اند. روستاهای بنفش تپه، مزنگ، لیوان شرقی، لیوان غربی، کهنه کلباد از توابع نوکنده می‌باشند. از جاهای دیدنی نوکنده می‌توان به جنگل نوکنده، دریای نوکنده و امام زاده حبیب اله نوکنده اشاره کرد.

قدمت نوکنده

قدمت نوکنده

این شهر قدمت طولانی دارد. قبل از پیدایش نوکنده در این محل روستایی قدیمی به نام نوده وجود داشته است که از قدمت بیشتری برخوردار بوده است. در دوران مختلف این روستا به دلایلی نامعلومی از بین رفت و در نتیجه شهر نوکنده به وجود آمده است. نام این شهر براساس برخی باورها «که هر چه قدراز خاک این شهر استفاده شود حاصل خیز و نو است» برگرفته شده است. زمان ایجاد نوکنده را می‌توان در اسناد وفقی دوره صفویه (سال۹۱۹هجری قمری) متعلق به 500 سال پیش پیدا کرد. بنابراین شهر نوکنده باید دارای قدمتی بیش از 500 ساله باشد.

نوکنده تا قبل از پیدایش شهر بندرگز، از اهمیت واعتبار بیشتری در منطقه برخوردار بوده و سال‌ها به عنوان مرکز حکومت انزان فعال بود. یکی از دوره‌هایی که نوکنده به عنوان مرکز حکومت انزان محسوب می‌شد اواخر حکومت کریم خان زند و اوایل دوران حکومت قاجار بود.

همچنین بخوانید: جاهای دیدنی جلین | شهری با جاذبه های کشاورزی

ساحل نوکنده

ساحل نوکنده

این شهر از ساحلی زیبا بهره مند است. مسیر دسترسی به ساحل نوکنده آسفالته می‌باشد و از شهرستان بندرگز 8 کیلومتر و از شهر نوکنده 4 کیلومتر فاصله دارد. ساحل نوکنده دارای امکانات زیر ساختی نظیر ( آب – برق- سرویس بهداشتی – فروشگاه و آلاچیق هایی جهت استراحت مسافرین ) است. غیر از ساحل، این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری دیگری است که مورد توجه گردشگران می‌باشند. از جاهای دیدنی نوکنده می‌توان به جنگل نوکنده، دریای نوکنده و امام زاده حبیب اله نوکنده اشاره کرد. دریای نوکنده دارای گونه‌های مختلف ماهی است که بیشتر آنها قابل خوردن هستند.

جنگل نرگسی نوکنده

جنگل نرگسی نوکنده

جنگل نرگسی در غرب استان گلستان و در فاصله 12 کیلومتری شهرستان بندر گز قرار دارد. این جنگل از روستاهای لیوان غربی، لیوان شرقی، تلور و همچنین شهر نوکنده قابل دسترسی است. جنگل نرکسی نوکنده یکی از نادرترین جنگل‌ها و تفرجگاه‌های طبیعی استان گلستان محسوب می شود که بکر و دست نخورده باقی مانده ‌است. روباه، گربه وحشی، شغال، خرس، گراز وحشی، عقاب و انواع پرندگان شکارچی و بسیاری از حیوانات وحشی در این جنگل زندگی می‌کنند. زیبایی این جنگل به همین جا محدود نمی شود بلکه رودخانه‌ها و آبشارهایی که در این مکان وجود دارند بر زیبایی های این جنگل دوچندان افزوده‌اند.

جنگل نرگسی در یک کیلومتری شهر نوکنده از شهرهای شهرستان بندرگز واقع شده است. راه دسترسی به این جنگل آسفالته بوده و دارای چشمه‌های آب لوله کشی است. جنگل نرگسی متصل به مناطق زیبای کوهستانی و ییلاقی هزار جریب می‌باشد. این جنگل همه ساله در ایام تعطیلات نوروز و تابستان پذیرای علاقه مندان و مسافران فراوانی است.

همچنین بخوانید: جاهای دیدنی نگین شهر | شهری با قومیت های مختلف

کتابخانه نوکنده

کتابخانه نوکنده

کتابخانه عمومی سرهنگ جعفری نوکنده بهمن ماه سال 1389 افتتاح شد. این کتابخانه سالن‌های جداگانه برای خانم‌ها، آقایان و کودکان دارد که از نظر مهندسی معماری از بهترین کتابخانه‌های استان گلستان است. این کتابخانه بیشتر از ۹۰۰۰ کتاب و ۱۳۰۰کتابخوان دارد. وقتی به استان گلستان و شهر نوکنده سفر می‌کنید از این کتابخانه نیز دیدن کنید. اینجا می‌توانید کتاب‌های مختلف از شهرهای مختلف استان گلستان از جمله نوکنده دسترسی داشته باشید تا هرچه بیشتر با آثار تاریخی و طبیعی این منطقه آشنا شوید.

اماکن متبرکه شهر نوکنده

نوکنده از اماکن متبرکه نیز برخوردار است. از اماکن متبرکه این شهر می‌توان به بارگاه امام زاده حبیب اله علیهم السلام اشاره کرد که از فرزندان امام موسی کاظم می‌باشد. این مکان متبرکه در فاصله ۵ کیلومتری شمال این شهر واقع شده است. درخت زیتونی با قدمت بسیار زیاد در کناره بارگاه امام زاده وجود دارد.

همچنین بخوانید: جاهای دیدنی دلند | شهری با جنگل های انبوه

بازار نوکنده

این بازار مانند بازارهای دیگر استان گلستان، از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است. دراین بازار محصولات و تولیدات مختلف مردم نوکنده و استان گلستان به فروش می‌رسند. بازار هفتگی نوکنده پنجشنبه هر هفته در این شهر برپا می‌شود. در این بازار انواع میوه، صیفی جات، ماهی، برنج و سایر محصولات این منطقه عرضه می‌شوند.

آداب و رسوم مردم نوکنده

مردم این شهر به مناسبت‌های مختلف، آیین‌ها و مراسم مختلفی برگزار می‌کنند. برگزاری آیین‌های قبل از نوروز تا پایان نوروز از جمله این مراسم هاست. روز 13 فروردین مردم به دامن طبیعت نوکنده می‌روند تا یک روز با نشاط را رقم بزنند. دامنه‌های سرسبز و مناطق جنگلی نوکنده در آخرین روز از ایام نوروز و در روز طبیعت، تفرجگاه مردم منطقه بوده و پذیرای شمار زیادی از مردم است. طبیعت زیبا و بکر نوکنده در روز طبیعت مملو از مردم مشتاقی است که همراه با خانواده برای گذراندن آخرین روز نوروز به دامن آن پناه می‌برند. مردم نوکنده در روز سیزده بدر آداب و رسوم خاصی دارند. آنان معتقد هستند اگر این آداب به خوبی رعایت شود سالی خوب و مبارک برای آن شخص به ارمغان می‌آید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x