جاذبه های گردشگری شوقان | منطقه ای خوش آب و هوا

شوقان یکی از شهرهای استان خراسان شمالی است که به دلیل برخورداری از آب و هوای خوش و معتدل و همچنین طبیعت زیبا، مستعد توسعه گردشگری می‌باشد. این شهر در 64 کیلومتری شهر بجنورد مرکز این استان قرار دارد. با وجود آنکه این شهر به عنوان مرکز بخش دشت شوقان و شهری ییلاقی در منطقه‌ای معروف بوده اما از لحاظ صنعت گردشگری هنوز ناشناخته باقی مانده است. شوقان دارای کارخانه‌های مختلف تولید مصالح ساختمانی است و بخش زیادی از مصالح این منطقه را تامین می‌کند. جاذبه های گردشگری شوقان بسیار زیاد هستند. از جمله آن‌ها می‌توان به کوهستان‌‌های ییلاقی زیبا و خوش آب و هوا و همچنین چشمهٔ زیبا و پر آب اشاره کرد. چشمه این شهر چنان پرآب است که آب مورد نیاز تمام شهر را تامین می کند. مردم این شهر به زبان پارسی و ترکی صحبت می‌کنند.

قدمت شهر شوقان

قدمت شهر شوقان

این شهر از قدمتی طولانی برخوردار است؛ به گونه‌ای که شماری از جهانگردان مشهور از شوقان به عنوان سرزمينی آباد و با مردمانی مهمان‌نواز یاد کرده‌اند. قدمت شوقان را حتی می‌توان از عمر درختان این شهر تخمین زد. چنار کهنسال شهر شوقان که در ميدان مرکزی شهر قرار دارد به خاطر قدمت طولانی در فهرست آثار طبيعي ملي کشور به ثبت رسيده است.

آب و هوای شوقان

این شهر دارای آب و هوای کوهپایه‌‌ای و معتدلی است که در شمال آن کوه آلاداغ و در جنوب آن کوه‌های سالوک و بهار قرار دارند. آب و هوای خوش و خرم شوقان، اقلیم این منطقه را به ییلاق‌های بسیار مطبوع و دل انگیز تبدیل کرده است که محبوب خیلی از گردشگران می‌باشد.  این شرایط آب و هوایی تقریبا در تمام فصول در این منطقه حاکم است و به همین دلیل می‌توان در همه فصل‌ها به این شهر و مناطق اطراف آن سفر کرد. با اینحال فصول بهار، تابستان و پاییز بهترین زمان سفر به این منطقه است.

جاذبه های گردشگری شوقان

این شهر دارای جاذبه های گردشگری فراوانی اعم از تاریخی و طبیعی است. کوهستان‌های ییلاقی بسیار زیبا و خوش آب و هوا تا چشمه‌های زیبا و پرآب از جمله این جاذبه‌ها می‌باشند. این جاذبه های گردشگری حتی تا روستاهای این منطقه ادامه دارد و اغلب روستاهای شوقان دارای مناظر زیبای گردشگری می‌باشند. امامزاده اسماعیل، غار گنج‌ کوه، بنیزو پایین و بنیزو بالا، کلاته قاجار، سر آسیاب بام، کلاته ریزی جغدی، قز لر قلعه، پای پیر و سرچشمه شوقان از جمله جاذبه های گردشگری شوقان می‌باشند.

قلعه سنگی طبر

کوچه باغ‌های شوقان، غار امر شوقان، قلعه کفش دوزک، کوه بهار، هفت امام ناویا، قلعه سنگی طبر، لق لق طبر، جنگل کرکوی آلاداغ شوقان و چشمه‌ها و طبیعت زیبای فراوان دراین کوه،  اوغلان قلعه جغدی ، دره زیبای چهار بید و تپه امیر شوقان از دیگر جاذبه‌های توریستی این منطقه محسوب می‌شوند.

سرچشمه شوقان

یکی از جاذبه های زیبای گردشگری شوقان سرچشمه این شهر است.  این سرچشمه در فاصله حدود ۵/۱ کيلومتري از شمال غربی ميدان امام خمينی شهر شوقان قرار دارد. اين چشمه در پای يک کوه واقع شده و آب آن نیز از زير چندين نقطه از شکاف‌های کوه خارج می‌شود. این چشمه چنان پرآب است که آب آن برای شرب تمام شهر و کشاورزی منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرچشمه شوقان

ویژگی پر آب بودن این چشمه باعث شده که از گذشته‌های خیلی دور، مردم در مجاورت همین چشمه سکنی گزینند و علت تشکیل شهر شوقان نیز همین خصوصیت است. آب اين چشمه پس از عبور از باغات و مزارع، وارد جوی‌های شهر شده و در مسیر خود فضای سبز شهر را آبياری می‌کند و مناظر مطبوع و سرسبزی در این بخش تشکیل می‌دهد. امروزه این چشمه یکی از مناطق گردشگری شهر شوقان را تشکیل می‌دهد.

کشاورزی شوقان

این شهر به دلیل آب و هوای مساعد و زمین های حاصلخیز، یکی از مناطق مهم تولید محصولات کشاورزی است. شغل اصلی ساکنان روستاهای این منطقه ، کشاورزی می‌باشد و عمده محصولات آنان را گندم و جو تشکیل می‌دهند. شوقان در تولید برخی از محصولات از جایگاه بالایی در منطقه برخوردار است. این شهر از لحاظ  تولید صیفی ‌جات به ویژه  خیار و  گوجه ‌فرنگی از قطب‌های منطقه محسوب می‌شود.

امامزاده اسماعیل (ع)

این بنا در ۵ کیلومتری غرب مرکز بخش شوقان و در ۷۲ کیلومتری شمال شرق شهر گرمه از توابع شهرستان جاجرم قرار دارد. بنای ساختمان بقعه به شکل مستطیل است. این بنا دارای یک ایوان بوده که در دو طرف آن دو اتاق تعبیه شده است. نمای ایوان با سنگ مرمر تزیین شده و در جانبین آن دو گلدسته به ارتفاع ۶ متر دیده می‌شوند. زمین این بقعه بیش از ۵/۱ هکتار است که به عنوان قبرستان از آن استفاده می‌شود.

غار گنج کوه

غار گنج کوه

این غار از مهم ترین جاذبه ‌های گردشگری شوقان محسوب می‌شود که در نزدیکی شهر قرار دارد. غار گنج کوه روی دیوار ۱۲ متری واقع است و به همین دلیل صعود از آن مشکل به نظر می رسد. داخل غار را سنگ‌های استلا کمیت و بخشی از کف غار را نیز آب پوشانده است.

شوقان؛ شهر ناشناخته

این شهر هرچند از جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد و آب و هوای مساعدی برخوردار می باشد؛ اما از نظر صنعت توریسم و جذب گردشگری هنوز ناشناخته است. شوقان، یک شهر تازه تاسیس است و از مناطق تفریحی و گردشگري زيبايي برخوردار است. برای شناخت بیشتر مردم و گردشگران از این شهر، نیازمند معرفی و انجام کار فرهنگی و تبلیغی می‌باشد. در صورت معرفی مناسب این شهر، شوقان می‌تواند به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری استان خراسان شمالی تبدیل شود.

با اینحال شهر تازه تاسیس شوقان، از خیلی از امکانات مورد نیاز صنعت گردشگری و توریسم رنج می‌برد. نبود و کافی نبودن امكانات آتش نشاني، امكانات پزشكي و درمانگاه شبانه روزي، آسفالت نبودن خيابان‌هاي اين شهر و نبود امكانات ورزشي از مشكلات این شهر است

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x