جاذبه های گردشگری حصار گرمخان به همراه تصاویر

حصار گرمخان شهری در استان خراسان شمالی با جاذبه‌های گردشگری و توریستی متعدد است. این شهر در بخش گرمخان شهرستان بجنورد مرکز استان خراسان شمالی قرار دارد و از مناطق دیدنی این استان محسوب می‌شود.

در شهر گرمخانه روستایی به نام ایوب پیغمبر وجود دارد که از مکان‌های زیارتی و گردشگری این منطقه به شمار می‌رود. در ادامه به جاذبه های گردشگری حصار گرمخان خواهیم پرداخت.

مکان زیارتی و گردشگری ایوب پیغمبر در حدود 90 کیلومتری شمال بجنورد و حاشیه مرز ایران با جمهوری ترکمنستان قرار دارد. در این منطقه غیر از آرامگاه ایوب پیغمبر، چشمه‌ای آب گرم که مردم برای آن خواص درمانی و شفابخشی قائل هستند، جلب نظر می‌کند و هر ساله گردشگران زیادی به این منطقه سفر می‌کنند.

بقعه ایوب پیغمبر (ع)

بقعه ایوب پیغمبر

آستان متبرك ايوب پيغمبر (علیه‌السلام) در مجاورت روستای ایوب پیامبر شهرستان بجنورد قرار دارد. این مکان در طول سال، پذیرای گردشگران فراوانی است.

این عمارت قدمت طولانی ندارد و نوساز است. معماری این بنا به صورت گنبدی خشتی و گچ اندود به رنگ سبز و بدون تزئینات است. دو گلدسته کوچک در دو طرف این گنبد ساخته شده است. در داخل بنا فضای مسقفی است با پلان مستطیل شکل که زائران برای نماز و دعا و خواندن زیارت نامه از آن جا استفاده می‌کنند.

روبروی درب ورودی، در اتاقی کوچک روضه مبارکه حضرت ایوب (ع) قرار دارد. درست در سمت راست درب ورودی اتاق آرامگاه، زیارت نامه آن حضرت بر دیوار نصب شده و زائران پیش از ورود، در آن جا توقف و آن را قرائت می‌کنند.

آب گرم ایوب پیغمبر

آبگرم ایوب پیغمبر

یکی از ویژگی‌ها و جاذبه‌های روستای ایوب پیغمبر، آب گرم آن است. این روستا در دهستان گیفان و حدود 90 کیلومتری شمال بجنورد واقع است. روستای ایوب پیغمبر به دلیل چشمه‌های جوشان آب گرم سالانه گردشگران فراوانی از سایر استان‌ها و همچنین دیگر کشورها را به طرف خود جذب می‌کند.

آب گرم ایوب پیغمبر در روی تپه‌ای به ارتفاع ۳۰۰ متر از سطح دره گیفان قرار دارد و اغلب افراد و گردشگران به دلیل خواص درمانی آب آن، به این روستا سفر می‌کنند.

درکنار همین آب گرم ایوب پیغمبر، مقبره‌ای وجود دارد که به گفته افراد مسن این روستا، مختص به «ایوب پیغمبر» است و به همین دلیل افراد زیادی پس از شنا در استخر آب گرم و پاکی بدن، به زیارت آن می‌روند.

چشمه‌های آب گرم این روستا دارای گوگرد است و این ماده برای درمان و تسکین امراض پوستی مفید می‌باشد. خاصیت درمانی این آب گرم باعث شده که سالانه گردشگران و مسافران فراوانی به این منطقه سفر کنند.

خیلی از افراد معتقدند که حضرت «ایوب پیغمبر» برای علاج بیماری خود عصایش را بر این مکان کوبید که به‌ خاطر آن، آب گرمی از زمین بیرون آمده و آن حضرت برای از بین بردن آلودگی و از بین بردن کرم‌های بدنش در آن استحمام کرده است. در این مکان فسیل‌‌هایی از کرم و دیگر جانداران ریز در اعماق استخر وجود دارد که این موضوع چنین باوری را در روستاییان تقویت کرده است.

حرارت آب چشمه اصلی ایوب معادل ۴۷ درجه سانتی‌گراد است که به عنوان آب گرم طبیعی محسوب می‌شود. چشمه آب سرد در درون استخر، دمای آب این مکان را متعادل می‌کند. آب چشمه ایوب برای روستائیان، قداست خاصی دارد و آنان باور دارند افراد هنگام شنا در این آب باید با نام خدا وارد آب شوند. ‌اکنون این آب گرم دارای دو استخر مجزا برای آقایان و بانوان است.

جاذبه های گردشگری روستای ایوب

روستای ایوب از جاذبه های گردشگری حصار گرمخان

این روستا از جاذبه های گردشگری حصار گرمخان به شمار می رود که چنانچه امکانات بیشتری در این منطقه در نظر گرفته شود و همچنین زیر ساخت‌های گردشگری مانند محل اقامت، راه و وسایل نقلیه استاندارد در این مسیر ایجاد شود، امکان جذب بیشتر گردشگران و مسافران در این مکان وجود دارد.

در این منطقه جاذبه‌های گردشگری از جمله هوای معتدل، تنوع جانوری، گیاهی، آب گرم، ارتفاعات زیبا و میوه و گیاهان خوراکی و دارویی متنوع وجود دارد اما هنوز همه ظرفیت‌های توریستی این منطقه به خوبی معرفی و شناسایی نشده است. نبود مکان اقامتی مناسب و همچنین راه نامناسب سبب شده تا گردشگران کمتری به این منطقه سفر کنند. در سال‌های اخیر کانکس‌هایی برای اقامت در شب در این محل نصب گردید اما این امکانات در حد بضاعت گردشگری این منطقه نیست.

سوغات و صنایع دستی

شكر پنیر بجنورد سوقات حصار گرمخان

سوغات و صنایع دستی از جمله جاذبه های گردشگری حصار گرمخان است. در این منطقه قومیت‌ها و اقوام مختلفی با فرهنگ‌‌های خاص خود زندگی می‌کنند که همه این ویژگی‌ها باعث شده که شاهد صنایع دستی و سوغات متنوعی در این منطقه باشیم. یکی از سوغات این منطقه آبنیات معروف به شكر پنیر بجنورد است که مورد علاقه خیلی از مسافران  گردشگران است. این آبنبات یا شكرپنیر را از خمیر كش‌ داده شده شكر كه موجب سفید شدن رنگ آن می‌شود، تولید می‌‌كنند.

خمیر آبنبات به مغز گردو، مغز پسته، هل، دارچین، پودر لیمو، كنجد و سایرمواد مغذی و معطر نیز اضافه و آبنبات‌‌هایی به همین نام تولید می‌شود. این منطقه همچنین دارای صنایع دستی و سوغاتی دیگر مانند سفره كردی، لباس‌های محلی، قالی، گلیم، چارق پشتی و قالیچه‌های مرغوب تركمنی، قره قوروت، كشك و انگور در بجنورد قالیچه و ‘خرسگ’، جاجیم، نمد، پوستین، خشكبار و سیب بهاره در شیروان، چادر شب روئین، حوله دستی در اسفراین، كلاه كركی جاجرمی در جاجرم، جل و زیور آلات اسب اصیل تركمن و كشمش و آجیل است.

كشك، قره قروت، ماست خشك و انواع خشكبار نظیر گردو و كشمش سوغات شهرستان های فاروج، شیروان، مانه و سملقان، بجنورد، جاجرم و گرمه می باشد. از صنایع دسی این منطقه گلیم ‌بافی، زیلو بافی، سفره كردی، پلاس، پاپوش‌های سنتی، چارق دوزی، ساخت و سازهای سنتی، رنگرزی سنتی و دوخت لباس‌های محلی و نمد مالی است.

سفالگری، تذهیب، نگارگری (میناتور)، منبت‌كاری، چلنگری، آهنگری، مسگری، قلم ‌زنی، جلدسازی سنتی، رنگرزی سنتی، نقاشی روی چرم، پارچه و شیشه سرامیك و انواع سوزندوزی از دیگر صنایع دستی استان خراسان شمالی و از جمله بجنورد و حصار گرمخان را تشکیل می دهد. در زمان حاضر صنعتگران خراسان شمالی در بیش از 60 رشته صنایع دستی مشغول به فعالیت هستند.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x