اسرار زبان بدن: 10 نکته جالب زبان بدن که باید بدانیم

اگر می‌خواهیم در کاری موفق شویم، لازم است که زبان بدن خود را به خوبی بشناسیم و از آن به درستی استفاده کنیم. شاید از این موضوع خبر نداشته باشید که زبان بدن غالبا مهم‌تر از زبان گفتار است! زیرا به صورت ناخوداگاه می‌تواند آنچه را که می‌گویید انتقال دهد. از آنجا که این واقعیت، شناخته شده و تمام افراد موفق از این موضوع باخبرند، ما سعی کرده‌ایم ابتدا در مورد زبان بدن توضیح مختصری بدهیم و سپس ده مورد از اسرار زبان بدن را برای شما آماده کردیم تا با شناختن و استفاده از آنها بتوانید در زندگی روزمره خود به موفقیت دست پیدا کنید. با ایده آل مگ همراه باشید.

زبان بدن چیست؟

زبان بدن راهی است که فرد بدون هیچ کلامی و فقط با استفاده از حرکات، میمیک صورت و با سایر علائم غیرزبانی به غیر از زبان گفتار موضوعی را بیان کند. به طور خلاصه می‌توانیم توضیح “ارتباط غیرکلامی” را برای زبان بدن درنظر بگیریم. در واقع هنر بلاغت نیز بخشی از زبان بدن است.

صورت ما ژست نامیده می‌شود، حرکات ما ژست نامیده می‌شود. و جالب است بدانید که محققان 7000 ژست را برای یک انسان شناسایی کرده‌اند. حرکات و واکنش‌های یک فرد احساسات و وضعیت روحی او را نشان می‌دهد که به آن زبان بدن می‌گویند.

برای آشنایی بیشتر با این مقوله، می‌توانید زبان بدن در کوچینگ را بخوانید.

چرا زبان بدن؟

کنترل حرکات بدن خودمان و تطبیق آن با محیط‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین موضوعات زبان بدن است. زبان بدن که آینه عاطفی درون ماست، همه احساسات غریزی چون هیجان، استرس و شادی را به دنیای خارج نشان می‌دهد. زبان بدن می‌تواند شخصیت شما را بدون اینکه حرفی بزنید به اطرافیان‌تان معرفی کند. به این دلیل دانستن اسرار زبان بدن و آشنایی با آن‌ها یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید حتما یاد بگیرید.

ده مورد از رازهای زبان بدن که باید بدانید

اگر شما هم تا به حال هرگز فکر نمی‌کردید که چگونه ایستادن شما، نشستن یا حرکت کردن شما به طور غریزی سیگنال‌های غیرکلامی  به اطرافیان می‌فرستد، باید از همین امروز دست به کار شوید. علم نشان می‌دهد که ما سیگنال‌های غیرکلامی خود را انتخاب میکنیم که همین سیگنال ها می‌توانند تاثیر چشمگیری روی نحوه تفکر، احساس و عملکرد اطرافیان نسبت به ما داشته باشند. پ

س اگر حالا برای شما جالب شد تا از رازهای زبانی بدن آگاه شوید می‌توانید با ادامه این مطلب از سایت ایده آل مگ  همراه باشید

1- در زمان مناسب لبخند بزنید

لبخند زدن یکی از مهم‌ترین زبان بدن می باشد

لبخند یکی از مهم‌ترین اصول زبان بدن محسوب می‌شود. همه ما می‌دانیم که لبخند ابزاری مناسب برای اعتماد فوری و پذیرش دیگران است. اما مهم‌ترین چیزی که باید بدانید، می‌دانید کجاست؟ اینکه زمان مناسب لبخند زدن را بدانید. بله! لبخند زدن نیز زمان مناسب و خاص خودش را دارد و همیشه نباید لبخند زد.

مثلا هنگام ملاقات با کسی لبخند را فراموش نکنید. اما زمانی که با فردی که با هم رابطه خوبی ندارید لبخند زدن شما کاملا معلوم است واقعی نیست. جالب است بدانید که لبخند زدن در مواقع نامناسب اینطور نشان می‌دهد که احساس ناامنی می‌کنید و اعتماد بنفس کافی ندارید. اما برعکس اگر در یک زمان درست لبخند بزنید نشان از اعتماد بنفس شما دارد. دانستن چه زمانی لبخند زدن یک کلید اساسی ست که باید حتما آن‌ را بدانید.

2- ضعیف دست ندهید

ضعیف دست تکان ندهید

اولین تعامل جسمی با یک فرد دیگر، دست دادن می‌باشد. هنگامی که با کسی دست می‌دهید نباید دست شما لرزش داشته باشد! لرزش دست  و یا ضعیف دست دادن شخصیت شما را بسیار ضعیف و بدون اعتماد بنفس نشان می‌دهد و بسیار نادر است که افراد ضعیف در کارهای روزمره موفق شوند یا در مصاحبه‌های شغلی خود برنده شوند.

یک دست دادن قوی، سطح اعتماد بنفس و شخصیت محکم شما را نشان می‌دهد. هنگامی که با کسی دست می‌دهید مچ دست خود را سفت نگه دارید و دست طرف مقابل را به خوبی فشار دهید. این به طور ناخوداگاه به فرد مقابل شما نشان می‌دهد که چه شخصیت قوی و بااعتماد بنفسی دارید.

3- از مثلث صورت استفاده کنید

میمیک صورت خود را بشناسید

مردم دوست دارند با احترام و اعتمادبنفس تمام به آنها نزدیک شوید. داشتن یک تماس چشمی درست بسیار مهم است. اما نباید آنقدر تماس چشمی شما مداوم و شدید باشد که فرد مقابل فکر های بد بکند. استفاده از مثلث صورت نه تنها شدت جذبه و جذابیت یک نگاه را منعکس می‌کند بلکه بیانگر اخلاص و تعادل بین دو چشم و کلماتی که بیان می‌کنید است.

حتما برای اینکه با میمیک صورت خود بیشتر آشنا شوید مقابل آینه بروید و شروع به صحبت کردن بکنید، اینگونه هنگام صحبت کردن با دیگران می‌توانید بهتر حرکات صورت خود را کنترل کنید.

4- هنگام حرف زدن صورت خود را نپوشانید

هنگام حرف زدن صورت خود را نپوشانید

همه ما می‌دانیم که پوشاندن صورت یا لمس مداوم گردن نشانه بارز استرس و اضطراب است. این نشان می‌دهد که شما نمیتوانید به کارهایی که به شما سپرده شده است رسیدگی کنید! چون به خودتان اعتماد کامل ندارید و از انجام آن کارها عاجزید.

 

افراد موفق این کارها را انجام نمی‌دهند. (حداقل اگر استرس هم داشته باشند اینگونه علنی نمی‌کنند). زمانی که با کسی مکالمه و گفتگو دارید هیچوقت با دست صورت خود را نپوشانید حتی اگر استرس هم دارید با انجام ندادن این کارها اعتمادبنفس خود را به نمایش بگذارید. این مورد یکی از مهم‌ترین اسرار زبان بدن محسوب می‌شود.

5- دستان خود را به صورت قائم باز کنید

استفاده صحیح از زبان بدن در کارهای روزمره

اگر میخواهید فردی جالب، باهوش و با اعتماد بنفس باشید، باید این تصویر را به شخص مقابل انتقال دهید. به خصوص در دنیای تجارت  و اقتصاد. در تصویر بالا شما شاهد نگه داشتن دست به صورت قائم هستید. به طورکلی این افرادی که می‌دانند چگونه از زبان بدن خود استفاده کنند بسیار خاص دیده می‌شوند.

حرکت درست دست‌ها مخصوصا در مصاحبه‌ها  یا جلسه‌های کاری میتواند بهترین نتایج را برای شما به ارمغان بیاورد. اما باید بدانید از این کارها بیش از حد در یک گپ معمولی استفاده نکنید. این کار می‌تواند شخصیت شما را جور دیگری نشان دهد. این هم یکی دیگر از اسرار زبان بدن !

6- از حرکات ناخواسته جلوگیری کنید

 اسرار زبان بدن : از حرکات ناخواسته جلوگیری کنید

حتی اگر احساس خیلی خوبی با افراد عادی داشته باشید و اما بلد نباشید به درستی حرکات بدن خود را کنترل کنید، سیگنال‌هایی از شما به طرف مقابل می‌رسد که یعنی  شما هیچ علاقه‌ای به همنشینی  با او را ندارید. تکان دادن بی دلیل و مکرر سر، گوشی دست گرفتن‌های بی دلیل، تکان دادن پاها و یا خمیازه کشیدن‌های مداوم که شاید حتی برای شما چیز خاصی نباشد این سیگنال ها را برای طرف مقابل می‌فرستد.

پس مراقب رفتار و حرکاتی که از شما س می‌زند باشید. سعی کنید به حرکات بدن خود دقت داشته باشید تا بتوانید به خوبی آن را کنترل کنید.

7- قوی باشید

 اسرار زبان بدن : قوی باشید

بله، این نمایش سوپرمن است. سر شما بالا است و دستان شما روی کمرتان است و نوع ایستادنتان هم نشان از اعتماد بنفس بالایتان دارد. نوع ژستی که می‌گیرید در نشان دادن شخصیت شما تاثیر زیادی دارد.

در تحقیقات انجام داده شده به این نتیجه رسیده‌اند که نوع ایستادن، نوع نشستن و حرکت بدن شما اعتماد بنفس شما و شخصیت قوی شما را نشان می‌دهد. البته باید اگاه باشید که این حرکات در همه زمینه‌ها و لحظه‌ها لازم نیست، و شما باید زمان مناسب آن را بدانید.

8- از افرادی که با آن‌ها صحبت می‌کنید، دوری نکنید

 اسرار زبان بدن : با افرادی که صحبت می‌کنید دوری نکنید

ممکن است دلایل زیادی برای این امر وجود داشته باشد اما این رفتار همیشه وضعیت منفی را آشکار می‌کند. ترس، بی اعتمادی، کمبود اعتماد بنفس، ضعیف بودن شخصیت باعث می‌شود که هنگام رویارویی با فردی از تماس چشمی با آن خودداری کنید. ارتباط و کار  یک تیم ابزاری مهم برای رسیدن به رویاهای شماست.

این وظیفه شماست تا با دیگران ارتباط برقرار کنید. رفتار صمیمانه‌تری با آنها داشته باشید و درحین مکالمه با آنها در محیط خود ارتباطات چشمی محکمی برقرار کنید. فقط یک شخص نادان از تماس چشمی خودداری می‌کند. پس هنگامی که با یک شخص صحبت می‌کنید، نگاهی مستقیم و پر از جذبه داشته باشید.

9- وضعیت  جسمانی خوبی داشته باشید

 اسرار زبان بدن : وضعیت جسمانی خوبی داشته باشید

حالت جسمی افراد محصول افکار ذهنی آنهاست. به هرچه که فکر می‌کنید روی ساختار بدنی شما تاثیر می‌گذارد. وضعیت بد بدن متاسفانه اغلب به عنوان محصولی از سبک زندگی ما ظاهر می‌شود. به عنوان مثال هنگام صحبت کردن با تلفن ، چسبیدن دست به گردن و خم شدن روی گردن و ادامه دادن به مکالمه بازتاب رفتار بد است و چندان خوشایند نیست!

یا هنگامی که قدم می‌زنید با خم کردن سرخودتان یا درحالی که راه می‌روید به زمین خیره شوید این باعث نمی‌شود شما نسبت به سایر افراد مساوی یا برتر دیده شوید. برعکس این گونه رفتار باعث می‌شود شخصیت خجالتی با اعتمادبنفسی کم نشان داده شوید.

بله، توجه نکردن به اسرار زبان بدن اینگونه حتی به غلط شخصیت ما را به نمایش می‌گذارد. پس بهتر است هنگام راه رفتن حتما متوجه رفتارهای بدنی خود باشید تا بتوانید به‌درستی آن را کنترل کنید.

10- اغراق آمیز رفتار نکنید

 اسرار زبان بدن : اغراق آمیز رفتار نکنید

هیچ کس کسی را که بیش از حد خودبین و خودپسند است  و حرف‌های غلوآمیز می‌زند را جدی نمی‌گیرد. درست نیست که رفتارتان به طور اغراق آمیز باشد، اینگونه شخصیت شما به طور غلط دیده خواهد شد. شما باید حرکات خود را نسبت به محلی که در آنجا قرار گرفته اید تنظیم کنید و هرگز با اغراق واکنش نشان ندهید.

افراد موفق باید بدانند که اگر می‌خواهند به آنها احترام گذاشته شود نباید خیلی طوفانی رفتار کنند. ممکن است هنگام مصاحبه شغلی خودتان را با انرژی نشان دهید اما باید به یاد داشته باشید که از حالت اغراق آمیز خارج نشوید.

نتیجه گیری

حرکات سر و بازوها و دست‌ها همگی زبان بدن ما هستند. شما می‌توانید بفهمید فردی که مدام دستان خود را تکان می‌دهد مضطرب و غمگین است یا عصبانی و خشمگین. کسی که با بازوهای خود حرکاتی را انجام می‌دهد میتواند اعتمادبنفس بالای خود را نشان دهد و یا برعکس!

همگی این‌ها نیازمند این است که زبان بدن را بشناسید و بدرستی از زبان بدن خود استفاده کنید. کاملا مطمئن باشید که به درستی استفاده کردن از زبان بدن می‌تواند شما را در کارهای روزمره موفق‌‌تر کند. پس بهتر است که کمی به اسرارهایی که در این مطلب برای شما بازگشایی کردیم فکر کنید و آنها را در زندگی خود استفاده کنید.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x