رفع سیاهی کشاله ران با 5 روش ساده و خانگی

زمانی که پوست، بیش از حد ملانین تولید کند این وضعیت باعث تیرگی کشاله ران می­‌شود. لکه­‌های تیره روی پوست به دلیل تجمع ملانین در لایه­‌های آن بوجود می­‌آیند که این تغییر رنگ کشاله ران، ظاهری زشت به پوست می­‌دهد که یکی از عوامل ضد زیبایی محسوب می‌­شود.

امروزه سفید شدن تیرگی کشاله ران و زیر بغل از دغدغه­‌های بسیاری از افراد است. قصد داریم شما را در این نوشته با برخی از روش­‌های خانگی که باعث سفیدی و رفع سیاهی کشاله ران می‌­شوند آشنا کنیم.

علت تیرگی پوست کشاله ران

اگر چه پوست از حساس‌­ترین اعضای بدن محسوب نمی­‌شود، اما بیش­تر از هر عضو دیگری نسبت به سلامت آن حساس هستیم. یکی از شایع­‌ترین مشکلات پوستی تیرگی نواحی از بدن مانند کشاله ران، گردن و ناحیه تناسلی است.

رنگ طبیعی پوست بدن به سه عامل هموگلوبین، کاروتنوئید و پیگمان ملانین درون سلول­‌های پوستی بستگی دارد، عامل سوم؛ یکی از عوامل اصلی تعیین کننده رنگ پوست بدن است و اختلافات نژادی در رنگ پوست در ارتباط با این رنگدانه است. تجمع بیش از حد این رنگدانه در نواحی خاصی از بدن از جمله کشاله ران باعث تیرگی آن ناحیه از پوست می­‌شود.

سیاهی کشاله ران

 

علل موثر در سیاهی کشاله ران

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است فرد دچار تیرگی پوست در قسمت داخلی ران (کشاله) شود. برخی از این دلایل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ساییده شدن دو تا کشاله ران پا به هم هنگام ورزش و پیاده‌­روی
  • پوشیدن شلوار تنگ
  • عدم تعادل هورمونی به ویژه در دوران بارداری، قاعدگی و شیردهی در زنان
  • رطوبت زیاد نواحی تناسلی و کشاله ران
  • مصرف داروهای ضد بارداری
  • مصرف داروهای شیمی درمانی
  • پوست خشک و دارای لکه­‌های پوستی
  • کمبود ویتامین­‌ها
  • عوامل ژنتیکی
  • دیابت
  • چاقی
  • استفاده زیاد از تیغ و ژیلت
  • قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید

نکاتی جهت رفع سیاهی کشاله ران

  • به جای استفاده از ژیلت، از موم استفاده کنید زیرا مانع از تغییر رنگ و حساسیت پوست می­‌شود.
  • استفاده از مواد غذایی سرشار از امگا 3 و ویتامین­‌ها، باعث حفظ رنگ طبیعی پوست می­‌شود.
  • روزانه نوشیدن 8 لیوان آب کافی جهت شادابی و شفاف شدن پوست ضروری است.
  • لباس­‌های راحت و نخی بپوشید که مانع از تعرق زیاد بدن گردد.

5 روش ساده و خانگی جهت رفع سیاهی کشاله ران

در اکثر مواقع، درمان­‌های خانگی ممکن است به روشن شدن پوست تیره کشاله ران کمک کنند.

روش اول: ترکیب روغن نارگیل و آب لیمو

لیمو به علت سرشار بودن از ویتامین C و اسید سیتریک، سبب درخشان شدن و شفافیت پوست می­‌شود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که به علت دارا بودن کلاژن باعث جوان سازی پوست می­‌گردد. این ویتامین به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان باعث بهبود سریع زخم­‌ها می­‌شود، به رشد بافت جدید پوست کمک می­‌کند؛ و برای درمان تیرگی، زخم و سوختگی پوست بسیار مفید است.

روغن نارگیل می­‌تواند به عنوان یک مرطوب کننده عمل کند، و باعث نرم و لطیف شدن پوست کشاله ران ­شود. از روغن نارگیل به عنوان لایه بردار پوست نیز می‌­توان استفاده کرد، به طوری که با افزودن شکر و نمک، تاثیر لایه برداری آن را افزایش داد و جهت رفع تیرگی بخش‌­های مختلف پوست استفاده کرد.

روغن نارگیل و آب لیمو

روش تهیه: چند قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با چند قطره آب لیمو ترکیب کنید. ترکیب آماده شده مورد نظر را به ناحیه تیره کشاله ران بمالید و به مدت 10 دقیقه یا بیشتر ماساژ دهید. بعد از آن کشاله ران را تمیز بشویید. این کار را حداقل سه بار در هفته به طور منظم انجام دهید.

تحقیقات نشان می­دهد که فرمولاسیون­‌های خاص حاوی ویتامین C ممکن است موثرتر از سایر ترکیبات باشد.

روش دوم: ترکیب آب لیموی تازه با شکر و عسل

ویتامین C موجود در لیمو یکی از عوامل مورد نیاز برای ساخت هیدوکسیپرولین و هیدروکسی­لایزین است. بدن ما جهت پیوند با مولکول­‌هایی که کلاژن تولید می­‌کنند، به این دو ترکیب شیمیایی نیاز دارد. زیرا کمبود کلاژن باعث تیرگی پوست می­‌شود.

شکر حاوی مقداری از گلیکولیک اسید است که سبب صاف و درخشان شدن پوست می­‌شود، و مانع از پوسته پوسته شدن می‌‌گردد. جداسازی سلول­‌های مرده از لایه اپیدرم پوست، یک نوع لایه برداری است. شکر می­‌تواند به لایه برداری پوست کمک کند. در صورت ایجاد پوست تیره بر اثر تجمع پوست مرده، لایه برداری از ناحیه مورد نظر ممکن است بسیار کمک کننده باشد.

برای تهیه این ترکیب بهتر است که از شکر قهوه‌­ای استفاده شود، زیرا نرم‌­ترین نوع است و برای پوست­‌های حساس کاربرد بهتری دارد. شکر سفید دارای شهد کمتری است و تمایل کمتری به رقیق شدن دارد برای پوست­‌های حساس استفاده از آن توصیه نمی­‌شود.

عسل به دلیل سرشار بودن از انواع ویتامین‌­ها و املاح معدنی یک راه حل کارآمد جهت زیبا سازی پوست است باعث طراوت و شادابی، ترمیم، کاهش چین و چروک و لایه برداری پوست می­‌گردد. عسل به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان خاصیت مرطوب کنندگی زیادی به پوست می‌­دهد، و به تغذیه پوست کمک زیادی می­‌کند که برای محافظت از پوست بی­‌نظیر است. به دلیل خواص ضدباکتریایی که دارد جهت پاک کنندگی منافذ پوست کاربرد دارد.

آب لیموی تازه با شکر و عسل

 

روش تهیه: آب لیموترش تازه، یک قاشق چای خوری شکر و یک قاشق غذا خوری عسل را با هم ترکیب کنید. به آرامی مخلوط را به قسمت داخلی کشاله ران بمالید. بعد از 15 دقیقه محل را بشویید تا کاملا تمیز شود. این کار را هر هفته دو بار انجام دهید.

ترکیب شکر با لیمو و عسل به دلیل خاصیت اسکرابی و نرم‌­کنندگی باعث شفافیت و درخشان شدن پوست می­‌شود، و این ترکیب یک لایه بردار قوی پوست به شمار می­آید که جهت رفع سیاهی کشاله ران بسیار کاربردی است.

روش سوم: ترکیب ماست با جو دوسر

از جو دوسر می­‌توان برای درمان اگزما و سایر بیماری­‌های التهابی پوستی استفاده کرد. همچنین می‌­تواند به عنوان لایه بردار عمل کند و ممکن است نرم­‌تر از شکر باشد. جو دوسر به دلیل داشتن ماده ساپونین خاصیت پاکنندگی بالایی دارد و می­‌توان از آن به عنوان ماسک جهت پاک کردن صورت استفاده کرد. همچنین به دلیل غنی بودن از زینک التهاب را کاهش داده و باعث جلوگیری لک و تیرگی پوست می‌­شود.

ماست حاوی اسید لاکتیک است که ممکن است سلامت پوست را بهبود بخشد. یکی از مواد مغذی موجود در ماست لاکتیک اسید است که در ساخت بسیاری از محصولات آرایشی- بهداشتی جهت محافظت از پوست کاربرد دارد. یک لایه بردار عالی و مرطوب کننده پوست است و باعث رفع تیرگی و سیاهی، در نتیجه لطافت، شادابی و درخشش پوست می­‌شود.

ماست با جو دوسر

 

روش تهیه: نصف فنجان جو دوسر را به صورت کامل بجوشانید تا کاملا خمیر شود، بگذارید کاملا خنک شود در مرحله بعد با یک پیاله ماست به طور کامل مخلوط کنید و ترکیب مورد نظر بر روی پوست کشاله ران بمالید. بعد از 15 دقیقه ترکیب را با آب ولرم کاملا بشویید. مطالعات صورت گرفته نشان داده این ترکیب سلول­‌های مرده پوست را از بین می­‌برد و سبب رفع سیاهی پوست می­‌گردد.

روش چهارم: ترکیب زردچوبه با پوست پرتقال و آب لیمو

زردچوبه به دلیل خاصیت ضدباکتریایی که دارد یک پاک کننده عالی برای پوست محسوب می­‌شود. به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد ضد پیری پوست، ترمیم کننده و سبب درخشش و شفاف شدن پوست تیره می­‌گردد.

پوست پرتقال دارای ویتامین­‌های بیشتری نسبت به خود میوه است. و سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است. همچنین دارای خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی است و سبب پاک کنندگی پوست می­‌شود. حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک است و این ماده جهت رفع تیرگی و سفید شدن پوست بسیار موثر است. علاوه بر این، کلسیم موجود در پوست پرتقال به تولید آنتی اکسیدان کمک می‌­کند، که پوست کدر و تیره را شفاف و درخشان می­‌کند.

زردچوبه با پوست پرتقال و آب لیمو

 

روش تهیه: یک قاشق غذاخوری زردچوبه، مقداری پوست پرتقال را در برابر هوای آزاد بگذارید تا خشک شود و سپس آن را پودر کنید. زردچوبه را به این پودر پرتقال اضافه کرده و آب لیمو را به آن کم کم اضافه کنید تا یک حالت خمیری به خود بگیرد. در مرحله بعد خمیر آماده شده را به مدت 10 الی 15 دقیقه بر روی پوست تیره کشاله ران قرار دهید. سپس ناحیه مورد نظر را با آب ولرم بشویید. این عمل را دو روز در هفته انجام دهید تا تیرگی پوست کشاله ران شما به مرور زمان رفع شود.

روش پنجم: ترکیب ماست با آب خیار و جعفری

خیار به دلیل دارا بودن ویتامین C و اسید کافئیک التهاب و تیرگی پوست را بهبود می­‌بخشد. آب خیار در جهت ساخت کلاژن پوست بسیار موثر است و این کار به از بین بردن سلول­‌های مرده پوست کمک شایانی کرده و سبب سفید شدن پوست می­‌شود. همچنین به دلیل داشتن سیلیکا و خواص آنتی اکسیدانی به رفع چین و چروک و سیاهی پوست کمک زیادی می­‌کند.

جعفری به دلیل غنی بودن از ویتامین C جهت رفع تیرگی پوست بسیار مفید است. آب جعفری کلاژن ساز است که برای تکثیر و ترمیم سلول­‌های پوست لازم است.

ماست با آب خیار و جعفری

 

روش تهیه: نصف یک عدد خیار را رنده کرده و آب آن را کامل بگیرید. سپس جعفری را نیز آب آن را گرفته، یک قاشق غذاخوری ماست، یک قاشق غذاخوری آب خیار و یک قاشق آب جعفری را به طور کامل با ماست مخلوط کرده و ترکیب آماده شده را بر روی کشاله ران بمالیید. بعد از گذشت 10 الی 15 دقیقه محل مورد نظر را با آب ولرم بشویید. این عمل را سه بار در هفته انجام دهید تا پوست کشاله ران به مرور زمان کاملا سفید و شفاف شود.

3.3 | (19)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x