28 روش‌ خانگی و سنتی رفع بوی بد پا به صورت تضمینی

پاهای بد بو، مشکل بسیاری از افراد است. قرار گرفتن پاها در کفش به مدت طولانی، می‌تواند باعث ایجاد انواع باکتری‌ها و قارچ‌هایی شود که در ایجاد بوی بد پا تاثیرگذار هستند.

این به ویژه در مورد ورزشکارانی صادق است که بخش زیادی از روز را در حال انجام فعالیت‌های ورزشی هستند. حتی برخی از این عفونت‌های قارچی را به عنوان قارچ پای ورزشکار می‌شناسند.

البته بوی بد پا و کفش تنها مختص به این افراد نیست و تقریبا همه افراد با آن مواجه هستند.

در واقع بوی پا بیش‌تر از آنکه نشانه یک بیماری باشد، به بهداشت فردی اشخاص بستگی دارد. شستن مداوم پاها، جوراب‌ها و کفش‌ها می‌تواند تا حد زیادی از بروز بوی بد پا جلوگیری کند.

اما اگر با تمام تلاش‌‌های صورت گرفته باز هم بوی پاها و کفش‌هایتان آزاردهنده است، می‌توانید از روش‌های خانگی و سنتی که ایده آل مگ آماده کرده، استفاده کنید. با ما همراه باشید.

روش‌های خانگی برای رفع بوی پا

از بین بردن بوی بد پا

روش‌های خانگی و سنتی زیادی برای درمان بوی پا وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید به راحتی از شر بوی بد پا راحت شوید. این روش‌ها به شرح زیر است:

  1. شستشوی روزانه پاها

باید به صورت روزانه پاهای خود مخصوصا بین انگشتان را با آب و صابون بشویید. سپس آن‌ها را خشک کنید.

  1. استفاده از صابون‌های ضد قارچ

یکی از راهکارهای عمده رفع بوی پا، استفاده از صابون‌های ضد قارچ است. این صابون‌ها با از بین بردن قارچ‌های موجود روی پوست، به رفع بوی بد پا کمک می‌کند.

  1. گذاشتن پاها در محلول آب و سرکه

یک محلول ترکیبی از سرکه و آب درست کنید. به طوری که مقدار آب دو برابر سرکه باشد، سپس پاهای خود را به مدت 15 تا 20 دقیقه درون آن قرار دهید. این محلول کمک زیادی به از بین بردن بوی پا می‌کند.

می‌توانید از سرکه سیب و انگور که ضدعفونی کننده طبیعی هستند، استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: با خواص شگفت انگیز سرکه سیب در طب سنتی آشنا شوید

  1. قراردادن پاها در نمک حمام

روش های از بین بردن بوی بد پا

نمک ایپسون یا نمک حمام نه تنها به رفع بوی پا کمک می‌کند، بلکه باعث تسکین دردهای پا نیز می‌شود. برای این کار نمک را با آب گرم مخلوط کرده و پاهایتان را در آن بگذارید.

  1. قراردادن پاها در چای

چای سیاه دارای تانن است که در کاهش تعریق و رفع بوی پا موثر است. چند کیسه چای را در آب جوشانده و بعد از سرد شدن، پاهایتان را به مدت 15 تا 20 دقیقه درون آن قرار دهید.

  1. استفاده از جوراب‌های مناسب

اگر همیشه با مشکل بوی بد پا مواجه هستید، از جوراب‌های ساخته شده با الیاف طبیعی مانند پنبه یا پشم استفاده کنید. این جوراب‌ها رطوبت را جذب کرده و مانع از تعریق و در نتیجه ایجاد بوی بد می‌شوند.

بیشتر بخوانید: علت بوی بد زیر بغل : 10 روش خانگی تضمینی رفع بوی بد زیر بغل

  1. استفاده از پودر پا

می‌توانید با استفاده از نشاسته ذرت و جوش شیرین، پودر پا درست کنید تا از تعریق پاها جلوگیری شود. کافی است هنگام خواب مقداری از این پودر را روی پاهای خود ریخته و بعد از بیدار شدن آن را بشویید. البته پوشیدن جوراب مناسب بعد از ریختن پودر را فراموش نکنید.

  1. مصرف آب کافی

گاهی با مصرف آب کافی نیز می‌توان از بوی پا جلوگیری نمود. آب با تنظیم دمای بدن، به کاهش تعریق کمک می‌کند.

  1. تغییر رژیم غذایی

خوردن تخم مرغ باعث ایجاد بوی بد در پا می شود

برخی از غذاهای خاص مانند تخم مرغ که حاوی گوگرد هستند، سبب می‌شوند تا پاها بوی نامطبوعی داشته باشند. همچنین غذاهای تند و مصرف سیر و پیاز می‌تواند باعث ایجاد بوی پا شود. بهتر است مصرف این‌گونه مواد را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید: کالری تخم مرغ چقدر است؟ [از خام تا آب پز و سرخ کرده]

  1. استفاده از روغن آویشن

استفاده از روغن آویشن یک روش عالی برای درمان بوی پا به شمار می‌رود. ماساژ پا با روغن آویشن می‌تواند برای از بین بردن باکتری‌های پوستی موثر باشد. قبل از خواب پاها را با روغن ماساژ داده و سپس جوراب بپوشید تا بتواند عملکرد بهتری داشته باشد.

  1. تعویض کفش‌ها

سعی کنید تا حد امکان از کفش‌های متفاوتی استفاده کنید. هیچ‌گاه یک کفش را به طور مداوم نپوشید زیرا محیط داخلی کفش فرصتی برای خشک شدن نداشته و رطوبت درون آن منجر به تولید باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شود.

  1. عدم استفاده از کفش‌های تنگ

کفش تنگ می‌تواند عامل مهمی در تعریق پا و افزایش باکتری‌ها باشد. از این رو سعی کنید تا حد امکان از پوشیدن کفش‌های تنگ خودداری نمایید.

درمان پزشکی بوی پا

درمان پزشکی برای بد بو بودن پا

اگر با استفاده از روش‌های خانگی رفع بوی بد پا نتوانستید این مشکل را حل کنید، بهتر است با یک پزشک مشورت نمایید. دستورهای پزشکی متفاوتی برای درمان بوی پا وجود دارد که حتما باید تجویز پزشک انجام شود. این روش‌ها عبارتند از:

  1. کرم‌های ضدعفونی کننده

در واقع عامل اصلی ایجاد بوی پا، باکتری‌ها هستند. سطح پوست بدن با انواع باکتری‌ها پوشانده شده است. زمانی که عرق با این باکتری‌ها ادغام می‌شود، بوی بدی ایجاد خواهد شد.

نوع خاصی از کرم‌های ضدعفونی کننده وجود دارد که می‌تواند با از بین بردن باکتری‌ها، در کاهش بوی پا موثر باشد. این کرم را باید قبل از خواب روی پاها، فواصل میان انگشتان و ناخن‌های پا بمالید.

  1. استفاده از آنتی پرسپیرانت

آنتی پرسپیرانت (ضد عرق) بسیار موثر است. اگر پاهایتان بیش از حد عرق می‌کند، می‌توانید مقداری از آن را روی پا استفاده کرده تا بوی آن را برطرف نماید.

  1. استفاده از داروهای ضد قارچ

داروی ضد قارچ برای مقابله با بوی بد پا

اگر بوی پاها ناشی از عفونت‌های قارچی باشد، با استفاده از داروهای ضد قارچ می‌توانید این مشکل را کاملا درمان نمایید.

  1. استفاده از داروهای ضد تعریق

در حال حاضر داروهای ضد تعریق با دوزهای متفاوتی در داروخانه‌ها وجود دارد که می‌تواند به مشکل تعریق بیش از حد پاها کمک کند. البته استفاده از آنها باید حتما با مجوز پزشک باشد.

  1. استفاده از شوک الکتریکی

اگر بوی بد پا چنان ناخوشایند و شدید باشد که هیچ‌کدام از روش‌های دیگر در درمان آن موثر نباشد، ممکن است از شوک الکتریکی یا جراحی برای کنترل تعریق استفاده شود. در این روش جریان الکتریکی ضعیفی از ناحیه‌های تحت‌تاثیر بوی بد پا عبور داده می‌شود.

چگونه بوی بد کفش را از بین ببریم؟

چگونه بوی بد کفش ها را از بین ببریم

بعد از باکتری‌ها، کفش‌ها دومین عامل ایجاد بوی پا هستند. بوی نامطبوع کفش‌ها می‌تواند به دلیل استفاده طولانی مدت یا خیس شدن کفش باشد. برای از بین بردن بوی بد کفش، می‌توانید از ترفندهای مختلفی استفاده کنید.

  1. استفاده از جوراب

یکی از موثرترین راه‌هایی که می‌تواند از بدبو شدن کفش‌ها جلوگیری کند، پوشیدن جوراب است. جوراب‌هایی که قابلیت تنفس و رطوبت‌گیری دارند از عرق کردن پا حین ورزش و بدبو شدن کفش‌ها جلوگیری می‌کنند. شستن جوراب‌ها بعد از هربار استفاده به مراتب راحت‌تر از شستن کفش‌هاست.

  1. خشک کردن کفش

استفاده از کفش خیس عامل مهمی در ایجاد بوی بد است. همچنین می‌تواند باعث ایجاد عفونت‌های قارچی روی پا شود. اگر کفش‌هایتان خیس بود حتما آنها را با روزنامه پر کنید تا رطوبت آن کاملا گرفته شود.

  1. شستن کفش‌ها

خوشبختانه بسیاری از کفش‌ها قابلیت شستشو با ماشین لباسشویی را دارند. شستن کفش با مواد شوینده می‌تواند به راحتی بوی بد را از بین ببرد. البته توجه داشته باشید که حتما کفش را با آب سرد شسته و به هیچ‌وجه از خشک کن استفاده نکنید.

  1. استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یک خوشبوکننده طبیعی و یکی از راه‌های امتحان شده برای از بین بردن بوی بد کفش است. این ماده بوها و باکتری‌ها را کاملا جذب می‌کند.

ساده‌ترین روش استفاده از جوش شیرین این است که مقداری از آن را درون کفش‌های کتانی یا چرمی ریخته و اجازه دهید که 24 ساعت بماند. سپس آن را خارج کنید.

همچنین می‌توانید مقداری از آن را درون یک کیسه کوچک ریخته و به عنوان بوگیر کفش استفاده کنید. برای خوشبوتر شدن می‌توان چند قطره آب لیمو یا پرتقال هم به آن اضافه کرد. سپس کیسه‌ها را به مدت یک شبانه‌روز درون کفش‌ها بگذاید تا تمامی بوها و باکتری‌ها را از بین ببرد.

  1. استفاده از پودر خوشبو کننده کفش

نصف فنجان نشاسته ذرت را همراه با یک چهارم فنجان جوش شیرین و یک چهارم فنجان بیکینگ پودر را مخلوط کرده و یک پودر خوشبو کننده برای کفش درست کنید.

  1. قرار دادن کفش‌ها در معرض نور آفتاب

شستن و قرار دادن کفش ها زیر نور آفتاب

گرما و نور خورشید، رطوبت اضافی کفش را تبخیر کرده و باکتری‌های تولید کننده بو را از بین می‌برد. هم‌چنین از ایجاد باکتری‌های مجدد در آینده نیز جلوگیری می‌کند.

  1. استفاده از اسپری سرکه

سرکه همچون یک محلول معجزه‌گر می‌تواند در از بین بردن باکتری‌های موجود در کفش‌های بد بو موثر باشد. مقداری سرکه سفید را همراه با آب مخلوط کرده و آن را داخل کفش اسپری کنید.

سپس کفش‌ها را به مدت 24 ساعت در یک فضای باز قرار دهید تا کاملا خشک شود. برای اثرگذاری بهتر محلول می‌توانید قبل از اسپری کردن، قسمت‌های داخل کفش را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

  1. استفاده از صابون

سریع‌ترین راه‌ رها شدن از بوی بد کفش، قرار دادن یک تکه صابون به مدت 24 ساعت در کفش است. صابون نه تنها باکتری‌ها را از بین می‌برد، بلکه باعث خوشبو شدن کفش خواهد شد.

صابون به دلیل بافت نرمی که دارد در هنگام تماس با کفش به درون آن نفوذ کرده و به نوعی ماندگار می‌شود.

  1. استفاده از روغن‌های خوشبو

روغن‌هایی مانند روغن درخت چای، روغن میخک، روغن دارچین، روغن کندر و روغن سدر، علاوه بر اینکه یک خوشبوکننده طبیعی هستند، خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی هم دارند.

مطالعاتی که در این بار انجام شده، نشان داده این روغن‌ها از رشد باکتری در کفش و پاها جلوگیری کرده و بوی بد را از بین می‌برند و رایحه‌ای خوشبو به کفش‌ها می‌دهند.

کافیست چند قطره از آن‌ها را درون کفش‌های خود بریزید. برای اثرگذاری بیشتر، می‌توانید آن‌ها را با جوش شیرین یا سرکه نیز ترکیب کنید.

  1. قرار دادن کفش‌ها در فریز

شاید عجیب به نظر برسد اما قرار دادن کفش‌ها در فریز نیز می‌تواند در رفع بوی بد آن موثر باشد، زیرا باکتری‌ها نمی‌توانند در سرمای سخت فریز دوام بیاورند.

  1. استفاده از پوست لیمو

استفاده از پوست لیموترش روش‌ دیگری برای از بین بردن بوی پا و بوی بد کفش است. پوست لیمو خاصیت آنتی‌باکتریال داشته و به خوشبو شدن کفش نیز کمک می‌کند.

دلایل ایجاد بوی بد پا چیست؟

دلیل عمده بوی پا، عرق حبس شده در کفش و جوراب است. پاها دارای غده‌های عرق‌سازی هستند که فعالیت بالایی دارند. البته عرق کردن به تنهایی باعث ایجاد بوی بد نیست، بلکه عوامل مختلفی وجود دارد که باعث ایجاد این مشکل می‌شوند. مانند:

  • مهم‌ترین عامل ایجاد بوی پا، باکتری‌های روی پوست است که با عرق ترکیب شده و بوی بد را ایجاد می‌کنند.
  • قارچ‌ها نیز عامل مهم دیگری در تولید بوی بد پا هستند. کفش‌ها محیط مطلوبی برای رشد قارچ‌ها به شمار می‌آیند.
  • عدم رعایت بهداشت نیز عامل مهمی در ایجاد بوی بد پا است.
  • بیماری به نام برومودوز وجود دارد که به معنی بوی بد بیش از حد پاهاست. گاهی بوی پا می‌تواند نشانه وجود این بیماری باشد.
  • هایپرهیدروزیس یا تعریق بیش از حد نیز از بیماری‌های دیگری است که می‌تواند باعث ایجاد بوی پا شود.
  • بسیاری فکر می‌کنند که بوی بد پا نشان دهنده بیماری دیابت است. هرچند ممکن است افراد دیابتی این مشکل را داشته باشند اما بوی پا لزوما بیانگر بیماری دیابت نیست. در بیماران دیابتی، بوی پاها می‌تواند نشانه وجود زخم باشد که باید سریعا به پزشک مراجعه نمود.
  • مواردی مثل مشکلات هورمونی دوران نوجوانی یا زمان بارداری نیز می‌تواند تا حدی دلیل ایجاد بوی بد پاها باشند.
  • اضافه وزن و استفاده از برخی داروهای خاص نیز از دیگر دلایل بوی پا محسوب می‌شود.
5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x