تخصص مغز و اعصاب چه زیرشاخه هایی دارد؟

دانشجویانی که قصد دارند در تخصص مغز و اعصاب ادامه تحصیل بدهند باید بتوانند که با شرایط نزدیک مرگ بیمار و جدا کردن دستگاه‌های حمایتی از او کنار بیایند. آنها باید به شکل مستمر وضعیت شناختی و فعالیت پایه مغزی بیمارانی که به اغماء رفته یا در حال گذراندن حیات نباتی هستند را ارزیابی کرده و همانطور که اکثر پزشکان می‌گویند، در صورت مشاهده نکردن هیچگونه رفلکس یا فعالیت از مغز و پایه مغزی، یا عدم توانایی در تنفس به شکل مستقل، بیمار را متوفی تلقی کنند. معمولاً این متخصصین مغز و اعصاب هستند که تصمیم آخر را در این مورد می‌گیرند، بخصوص زمانی که وضعیت بالینی بیمار شفاف نیست.

دوره‌های تکمیلی تخصصی و زیرشاخه‌های پزشکی مغز و اعصاب

از زمان تاسیس موسسه ملی سکته و بیماری‌های عصبی در سال 1950، زیرشاخه‌های پزشکی مغز و اعصاب با سرعت بالایی توسعه یافته‌اند. بنا بر گزارش‌های ارائه شده توسط آکادمی مغز و اعصاب آمریکا (ANN)، معمول‌ترین حوضه‌‌های بالینی که متخصصین مغز و اعصاب در آنها مشغول کار بودند شامل سردرد، صرع، سکته و نوروفیزیولوژی می‌شدند. اکثر دوره‌های تکمیلی تخصصی در پزشکی مغز و اعصاب حدود 1 تا 2 سال، پس از اتمام دوره تخصص، به طول می‌انجامند. برای دانشجویانی که به کار دانشگاهی در حوضه مغز و اعصاب علاقه‌مند هستند، شرکت در یک دوره تکمیلی تخصصی پژوهش محور تقریباً امری ضروری است. تنها دو دوره تکمیلی تخصصی (نوروفیزیولوژی بالینی و سردرد یا درد در سیستم عصبی) مورد تایید شورای اعتباردهی به تحصیلات حوضه پزشکی (ACGME) و حائز دریافت مدرک بورد تخصصی می‌باشند.

نوروفیزیولوژی بالینی

این زیرشاخه محبوب از تخصص مغز و اعصاب مناسب پزشکانی است که به انجام اعمال درمانی علاقه‌مند هستند و شامل استفاده از هر دو روش تشخیصی EEG و EMG می‌باشد؛ همچنین متخصصین در این زیرشاخه می‌توانند از روش‌ها و تست‌های تشخیصی متعدد و مختلف دیگر نیز در روند‌های درمانی مورد نظرشان استفاده کنند. پزشکان با یافتن تبحر در انجام این تست‌ها و تفسیر نتایج آنها می‌توانند به تشخیص بهتری در رابطه با مواردی مانند صرع، اختلالات خواب و بیماری‌های عصبی – عضلانی دست یابند. متخصصین نوروفیزیولوژی بالینی معمولاً ریتم‌های EEG را مورد ارزیابی قرار داده و به تفسیر نتایج احتمالی پیش یا در حین عمل جراحی می‌پردازند. آنها همچنین می‌توانند به کسب تجربه و علم در زمینه ارزیابی مطالعات خواب بپردازند. در طی دوران تکمیلی تخصصی این پزشکان در ارزیابی و درمان وضعیت بیماران مبتلا به صرع، آسیب‌های ایجاد شده در اعصاب محیطی، دیستروفی عضلانی، بیماری میاستنی گراویس و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک متبحر شده و تجربه کافی را برای کار به عنوان متخصصین نوروفیزیولوژی بالینی کسب می‌کنند. تخصص نوروفیزیولوژی بالینی یک تخصص پرکار است و بخصوص برای کسانی که قصد دارند در بخش خصوصی مشغول به کار شوند گزینه مناسبی می‌باشد.

سکته مغزی

مراقبت‌های ویژه سکته و اختلالات عصبی

با توجه به گزارشات منتشر شده از طرف آکادمی مغز و اعصاب آمریکا (AAN‌)، از هر 100000 نفر از افراد جامعه تقریباً 250 نفر به سکته دچار می‌شوند. از همین رو سکته و خونریزی‌های مغزی، بیشترین موارد مرتبط با پزشکی مغز و اعصاب می‌باشند که در بیمارستان‌ها به ثبت می‌رسند. آموزش‌های پیشرفته در رابطه با سکته و مراقبت‌های ویژه اختلالات عصبی معمولاً در طی یک دوره تکمیلی تخصصی به پزشکانی که قصد دارند در این زیرشاخه مشغول به کار شوند، ارائه می‌شود و دلیل این موضوع این است که بیمارانی که به بخش مراقبت‌های ویژه عصبی ارجاع داده می‌شوند، معمولاً از بیماری‌های عروق مغزی رنج می‌برند.

بیماری‌ها و اختلالات حرکتی

نزدیک به 1% از افراد بالای 65 سال مبتلا به بیماری پارکینسون هستند. متخصصین مغز و اعصابی که به کار در زمینه این دسته از بیماری‌ها و اختلالات عصبی علاقه‌مند می‌باشند معمولاً به ادامه تحصیل در دوره تکمیلی تخصصی می‌پردازند. آنها در طی این دوره در مورد نوین‌ترین روش‌های درمانی بیماری پارکینسون، بخصوص جدیدترین داروهایی که برای درمان این بیماری استفاده می‌شوند، اطلاعات مفیدی کسب کرده و همچنین در مدیریت سایر بیماری‌هایی که باعث ایجاد حرکات یا وضعیت‌های غیرطبیعی می‌شوند نیز به کسب مهارت می‌پردازند: مانند فلج فوق هسته‌ای پیش‌رونده، انواعی دیستونی‌ها، لرزش‌ اساسی بدن، بیماری هانتینگتون کوریا و بیماری ویلسون. از آنجا که تحت نظر داشتن بیمار در این زیرشاخه امری ضروری است، متخصصین بیماری‌ها و اختلالات حرکتی معمولاً از دستگاه‌های ثبت تصویری مانند دوربین‌ها بهره می‌برند. آنها نظاره‌گران زیرکی هستند و به خوبی می‌توانند لرزش‌ها و رفلکس‌های غیرطبیعی، اسپاسم‌های عضلانی و سایر حرکات غیرطبیعی را تشخیص دهند. علاوه بر این، این پزشکان در تزریق سم بوتولینوم در راستای درمان انواع دیستونی‌ها نیز به کسب مهارت می‌پردازند.

نورون

ایمنی‌شناسی عصبی

تمرکز متخصصین ایمنی‌شناسی عصبی برروی بیمارانی است که مبتلا به بیماری‌های خودایمن عصبی، بخصوص اسلکروز چندگانه یا MS، می‌باشند. به گفته آکادمی مغز و اعصاب آمریکا، تقریباً 350000 تا 500000 نفر در آمریکا حضور دارند که از بیماری اسکلروز چندگانه رنج می‌برند. علاوه بر این متخصصین ایمنی‌شناسی عصبی به درمان و رسیدگی به بیمارانی که مبتلا به سایر بیماری‌های خودایمن عصبی، مانند میاستنی گراویس، لوپوس و سندرم شوگرن هستند نیز می‌پردازند. از آنجا که این بیماران از بیماری‌های پیچیده‌ای رنج می‌برند، متخصصین ایمنی‌شناسی عصبی باید در مورد مشکلاتی که همراه این بیماری‌ها بوجود می‌آیند – مانند افسردگی، روان‌پریشی، گرفتگی اندام‌ها، بی‌اختیاری در ادرار، ناکارآمدی جنسی و درد – نیز از دانش کافی برخوردار باشند.

روانپزشکی عصبی و نورولوژی رفتاری

پزشکان متخصصی که در این زیرشاخه پژوهش‌محور مشغول به کار می‌باشند معمولاً باید به بیمارانی رسیدگی کنند که از بیماری‌های زوال عقل، مانند آلزایمر، زوال عقل عروقی، زوال عقل مرتبط با پریون‌ها (برای مثال بیماری جنون گاوی) یا زوال عقل برگشت‌پذیر با دلایل متابولیک، رنج می‌برند. به گزارش آکادمی مغز و اعصاب آمریکا، 4 میلیون نفر در ایالات متحده به بیماری آلزایمر مبتلا هستند. متخصصین نورولوژی رفتاری باید بتوانند که به ارزیابی وضعیت روانی بیمارانی که تحت نظارتشان می‌باشند بپردازند و برای این منظور معمولاً باید از تست‌های عصبی روانشناسی پیچیده‌ای کمک بگیرند. بسیاری از مهارت‌هایی که این پزشکان متخصص باید بیاموزند با مهارت‌های که روان‌پزشکان و روان‌شناسان عصبی باید داشته باشند، همپوشانی دارد.

سردرد و درد در سیستم عصبی

سردرد اصلی‌ترین مشکلی است که پزشکان مغز و اعصاب با آن در بیماران سر پایی سر و کار دارند. بیشتر از 45 میلیون نفر از افراد جامعه از سردرد‌های مزمن رنج می‌برند. زیرشاخه سردرد و در در سیستم عصبی این فرصت را برای پزشکان فراهم می‌کند که بتوانند مهارت‌های لازم را برای درمان درد‌های مزمن، مانند سردرد‌ها، کسب کنند. بعضی از برنامه‌های آموزشی در طول این دوره تکمیلی تخصصی به آموزش فنون مداخله‌ای مدیریت درد، مانند آنچه توسط متخصصین بی‌هوشی و بی‌حسی فراگرفته می‌شود، می‌پردازند؛ این فنون شامل تزریق اپیدورال، تزریق در نقاط ماشه‌ای، فرایندهای غیرفعال کردن اعصاب و بسیار دیگر از اعمال مداخله‌ای می‌باشند. همچنین بسیاری از بیمارستان‌ها از بخش‌های بخصوصی برخوردار هستند که متخصصین مغز و اعصاب در آنها به شکل اختصاصی به درمان و رسیدگی به موارد سردرد می‌پردازند.

اگر از خواندن این نوشته لذت بردید، می توانید برای ویزیت حضوری و مشاوره آنلاین به وبسایت درمانکده سر بزنید و از بهترین نورولوژیست های تهران نوبت بگیرید.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه، مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

پایان رپورتاژ آگهی

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x