چه راه هایی برای تامین رطوبت سالن قارچ کوچک وجود دارد ؟

مصرف قارچ در سال های اخیر نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی داشته است و از این رو تولید آن نیز افزایش پیدا کرده است . تولید قارچ کاری ساده است ولی نیازمند رعایت اصولی می باشد که از آنجمه می توان به تامین اکسیژن ، تامین دما و همینطور تامین رطوبت مناسب محیط می باشد. در این مقاله در مورد روش های تولید رطوبت برای سالن های کوچک پرورش قارچ صحبت خواهیم کرد.

سالن باید چه شرایطی داشته باشد ؟

همین ابتدای کار باید بگوییم که رطوبت موجود در سالن نباید از 80 درصد کمتر شود ، این مورد بخصوص در دوران پرورش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. بیشتر از رطوبت دما اهمیت دارد اما همین دما میتواند بر روی رطوبت نیز تاثیر گذار باشد از این رو اهمیت هر دو بسیار بالا می باشد.

اما رطوبت در سالن های پرورش قارچ چگونه تامین میشود ؟

برای تامین رطوبت در سالن های پرورش باید از رطوبت ساز استفاده شود. رطوبت ساز ها دستگاه هایی می باشند که با استفاده از نیروی برق رطوبت تولید میکنند. با توجه به نیاز به کنترل رطوبت در سالن های پرورش، باید رطوبت ساز توان تولید رطوبت به مقدار مد نظر کاربر را داشته باشد .

از این رو باید از رطوبت سنج ها نیز استفاده شود. رطوبت ساز های پیشرفته امکان این را دارند که به صورت مستقیمی به رطوبت سنج متصل شوند و در نتیجه با تنظیم دقیق رطوبت، فقط میزان رطوبت مورد نیاز سالن را تولید کنند.

رطوبت سازهای معمول مورد استفاده در سالن های پرورش قارچ رطوبت سازهای التراسونیک ، پروانه ای و مه پاش های نازلی می باشند.

کدام مه پاش برای سالن ما مناسب است ؟

در ابتدا باید توجه داشته باشید که تمامی درز های سالنی که مدنظرتان می باشد باید گرفته شود. وجود درد علاوه بر اینکه امکان ورود الودگی به داخل سالن را افزایش می دهد، امکان کنترل صحیح دما و رطوبت داخل سالن را نیز محدود کرده و به نوعی امکان ناپذیر می سازد.

از این رو در ابتدا باید با استفاده از پوشش های یکدست ، اقدام به بسته کردن کامل محیط سالن کنید . سپس باید از رطوبت سازهایی استفاده کنید که دو ویژگی داشته باشند ، امکان استفاده در داخل سالن به منظور مرطوبت کردن دیواره ها و کف را داشته باشند ، دوم اینکه امکان قرار گرفتن در مسیر سیستم هوا دهی را داشته و در نتیجه از آن طریق رطوبت را در داخل سالن پخش کنند.

انواع رطوبت ساز ها :

– رطوبت ساز التراسونیک : مهپاش یا رطوبت ساز التراسونیک ابزاری مخصوص برای تولید رطوبت با استفاده از نیروی برق می باشد. در این رطوبت سازها از پیزوسرامیک های مخصوصی استفاده میشود. پیزوسرامیک، با ایجاد امواج التراسونیک سبب ارتعاش در آب شده و در نتیجه تولید رطوبت می کند. در این دستگاه ها از یک مخزن مخصوص استفاده میشود که باید ضد زنگ باشد. داخل مخزن با توجه به حجم تولیدی رطوبت توسط دستگاه، پیزوسرامیک قرار دارد. پس از تولید مه توسط پیزوها، فن های موجود در داخل دستگاه ، رطوبت را به حرکت درآورده و رطوبت از لوله های خروجی به خارج از دستگاه منتقل میشوند.

مهپاش های التراسونیک بخصوص در سالن های پرورش کوچک بهترین انتخاب میباشند. اگر از کانال های هوادهی هم استفاده میکنید، امکان لوله کشی به داخل این کانال ها و در نتیجه استفاده از رطوبت تولیدی در داخل آن و انتقال این رطوبت به داخل سالن نیز بسیار آسان خواهد بود.

– رطوبت ساز های نازلی : در سالن های بزرگ پرورش بیشتر از رطوبت ساز های نازلی استفاده می شود . این نوع رطوبت سازها دارای یک نازل در خروجی خود می باشند که اب با فشار بسیار بالایی وارد این نازل شده و به رطوبت تبدیل میشود. رطوبت ساز های نازلی امکان کنترلی بسیار خوبی دارند و میتوان از آنها در قسمت های مختلفی استفاده کرد.

در صورت استفاده از رطوبت ساز ها باید تنظیم و کنترل دما با دقت بسیار بالایی صورت گیرد. دلیل این امر این است که اگر دما به درستی کنترل نشود ، رطوبت ایجاد شده در هوا را به صورت قطره قطره تبدیل کرده و این قطرات مانند شبنم بر روی قارچ ها خواهند نشست و علاوه بر ایجاد لک بر روی قارچ شرایط را برای ایجاد و انتقال بیماری های مختلف نیز فراهم خواهند کرد.

رطوبت ساز

– رطوبت ساز های پروانه ای : مه پاش های پروانه ای نمونه ای دیگر از دستگاه های تولید رطوبت برای سالن های قارچ می باشند که امکان تولید رطوبت همراه با هوادهی را فراهم میکنند. در این رطوبت ساز ها از پروانه ای بزرگ با سرعت چرخش بسیار بالا استفاده شده است تا امکان ایجاد رطوبت همراه با هوادهی مناسب داخل سالن فراهم شود . مهساز های پروانه ای را می توان به عنوان گزینه ای ایده آل برای سالن های کوچک تولید قارچ عنوان کرد که در کاهش هزینه های خرید سیستم هوادهی نیز تاثیرگذار خواهند بود.

چگونه رطوبت و دما را کنترل کنیم ؟

در مطالب فوق تجهیزات تولید رطوبت و همینطور روش های نگهداری رطوبت در محیط عنوان شد. اما این رطوبت را چگونه باید اندازه گیری کنیم ؟ برای اندازه گیری دما و رطوبت حتما از رطوبت سنج های بسیار دقیق استفاده کنید تا میزان راندمان کاری شما به حداکثر مقدار خود برسد.

دستگاه هایی مخصوص به منظور کنترل اتوماتیک رطوبت و دما نیز وجود دارند که اگر از آنها استفاده کنید میتوانید به صورت اتوماتیک تنظیمات رطوبت و دما را انجام دهید و از این رو بهره وری کلی سیستم به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

این کنترلر ها دارای سنسورهای مخصوصی می باشند که قابلیت نصب در قسمت های مختلف سالن را دارند. سنسورهای کنترلر دما و رطوبت محیط را به کنترل مخابره می کند . کنترلر این مقادیر را با مقادیری که کاربر وارد کرده است مقایسه میکند.

از سویی دیگر دستگاه های رطوبت ساز و گرمایشی و سرمایشی نیز به صورت مستقیم به این دستگاه کنترلر متصل شده اند. پس از اینکه کنترلر دما و رطوبت را مقایسه کرد ، اگر اختلافی بین اعداد سالن و اعداد وارد شده توسط اپراتور وجود داشته باشد ، اقدام به خاموش و روشن کردن دستگاه های تولید دما و رطوبت میکند و بدین ترتیب میزان دما و رطوبت را در مقدار مدنظر اپراتور نگه میدارد.

نتیجه گیری

در این مقاله به معرفی برخی از تجهیزات سالن قارچ که برای تولید و کنترلر دما و رطوبت استفاده میشد نام بردیم. به یاد داشته باشید که تولید رطوبت مناسب نیازمند اندازه گیری صحیح رطوبت مورد نیاز سالن می باشد و از این رو برای اینکه رطوبت مناسب سالن تولید شود باید با استفاده از ابزارهای مناسب اقدام به اندازه گیری رطوبت کرد. استفاده از کنترلرهایی که معرفی کردیم میتوانند کمک بسیاری در بهبود عملکرد تنظیم و کنترل رطوبت و دما در سالن ایفا کنند و در نتیجه راندمان کاری سالن را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه، مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x