تحقیق درباره حباب ها برای دبستان

حباب ها موجوداتی هستند که افراد بزرگ و کوچک از بازی کردن با آن‌ها لذت می‌برند. این موجودات زیبا و اسرارآمیز را بسیاری از کودکان با کف صابون به وجود می‌آورند و ساعت‌ها با آن بازی می‌کنند. اما به راستی حباب چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

اگر قصد دارید تا حباب‌ها را با زبانی ساده به کودکان دبستانی خود معرفی کنید، حتما تا پایان این مقاله با ایده آل مگ همراه باشید.

ماهیت حباب ها چیست؟

پرده یا غشای نازکی که از آب و صابون تشکیل شده و سطحی رنگین کمانی دارد را حباب می‌گویند. حباب‌هایی که به این ترتیب به وجود می‌آیند، طول عمر آنها در حد چند ثانیه است و در اثر برخورد با اشیا و یا خود به خود، از بین می‌روند.

این حباب ها را می‌توانید به صورت رنگی نیز ساخته و از دیدن آنها لذت ببرید. ساده‌ترین روش تشکیل حباب، با استفاده از حلقه پلاستیکی و آب و صابون صورت می‌گیرد.

راز تشکیل حباب ها

یکی از سرگرمی‌های کودکان، بازی کردن با حباب‌هاست. این دایره‌های ظریف و شکننده، ساعت‌ها موجب شادی و نشاط آن‌ها را فراهم می‌آورند. در این بخش برای شما توضیح می‌دهیم که یک حباب چگونه تشکیل می‌شود.

چگونگی تشکیل حباب ها

یکی از ویژگی‌های مایعاتی مانند آب این است که دارای کشش سطحی هستند. به عبارتی دیگر، تمام مولکول‌های آب با قدرت بسیار زیادی در کنار هم قرار گرفته‌اند. این قدرت به اندازه‌ای است که از کشش بین مولکول‌های آب و هوای مجاور ممانعت می‌کند. این نیروی کشش قوی باعث می‌شود که غشای نازکی از مولکول‌ها در سطح آب به وجود بیاید.

در تشکیل حباب هوا نیز این نیروی کشش سطح، نقش بزرگی دارد. اگر حلقه تشکیل حباب را درون آب خالص قرار داده و در آن بدمید، حباب به وجود نمی‌آید. زیرا کشش سطحی بین مولکول‌های آب مانع از تشکیل حباب می‌شود. ولی اضافه کردن مقداری صابون از قدرت این کشش کم می‌کند و موجب به وجود آمدن حباب می‌شود.

مایعاتی که نیروی بین مولکولی آنها قوی‌تر است، دارای کشش سطحی بیشتری هستند. هر دو سر مولکول‌های آب قطبی هستند، اما مولکول‌های صابون اینگونه نیست.

یک مولکول صابون دارای یک سر قطبی و یک سر غیرقطبی است. سرهای قطبی مولکول‌های صابون، یکدیگر را جذب می‌کنند و سرهای غیرقطبی آن به دور مولکول‌های آب جمع می‌شوند.

هنگامی که حلقه پلاستیکی وارد آب و صابون می‌شود، مولکول‌های صابون در سطح آب جای می‌گیرند. سرهای قطبی مولکول‌های صابون جذب مولکول‌های آب شده و در تماس با آن قرارمی‌گیرند. سرهای غیرقطبی هم در سطح آب جای می‌گیرند. به این ترتیب حباب ها تشکیل می‌شوند.

 چرا حباب گرد است؟

همانطور که گفتیم آب نیز مانند مایعات دیگر دارای کشش سطحی است. همین کشش سطحی باعث می‌شود که با دمیدن به درون حلقه آب و صابون حباب تشکیل شود.

حباب گرد

با اینکه مقداری از کشش سطحی آب توسط صابون کاهش یافته اما همین کشش، موجب گرد و کروی شدن حباب می‌شود.

تاریخچه بازی با حباب

حباب ها در بسیاری از اوقات در اطراف ما هستند و ممکن است به آنها توجهی نداشته باشیم. این موجودات جالب به صورت بازی کودکان نیز درآمده‌اند. بازی کردن با حباب ها در گذشته هم به اندازه‎‌ای رایج بوده است که در نقاشی‌های قرن هفده نیز کودکانی در حال بازی با حباب مشاهده می‌شوند.

تاریخچه بازی با حباب

همینطور در گذشته مادران برای سرگرم کردن فرزندان خود، باقیمانده صابون شستشوی خود را به آنها می‌دادند. در قرن بیستم نیز تعدادی از دستفروشان لندنی، ابزار درست کردن حباب را می‌فروختند. با توجه به این مطالب، می‌بینیم که حباب ها از روزگار قدیم مورد توجه بسیاری از افراد بوده است.

رکورد بزرگترین حباب صابونی در کتاب گینس

بزرگترین حباب صابونی را زنی آمریکایی به نام «مگان کالبی پارکر» به وجود آورده است. مگان با ابتکاری بسیار جالب با استفاده از قلاب ماهیگیری، نخ و محلول خودساخته حباب صابونی، این حباب را به وجود آورد.

رکورد بزرگ‌ترین حباب صابونی در کتاب گینس

حجم این حباب در حدود 65/20 متر مکعب است. او می‌خواهد نام یک زن را به عنوان سازنده بزرگ‌ترین حباب جهان در گینس، ثبت کند.

در کتاب گینس نام سازنده بزرگ‌ترین حباب جهان مربوط است به فردی آمریکایی به نام «سم سام بابل من» که حبابی در حدود 9486 متر مربع ساخته است. این حباب در سال 2005 در یک پارک ساخته شده است.

3 | (12)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x