چگونه از افوربیا فلاناگانی نگهداری کنیم؟

ساکولنت‌ها یک گروه بزرگ از گیاهان آپارتمانی پرطرفدار هستند؛ که به دلیل شرایط نگهداری آسان و مقاومت بالا هر فردی می‌تواند از آن‌ها مراقبت کند. یک خانواده بزرگ از این گیاهان آپارتمانی، افوربیاها هستند. در خانواده افوربیا گیاهان متنوع، زیبایی و عجیبی وجود دارد. در این مقاله از ایده آل مگ قصد داریم تا ساکولنت افوربیا فلاناگانی را به شما معرفی و از شرایط نگهداری آن با شما صحبت کنیم.

فلاناگانی یک گیاه گوشتی زیبا با ساقه‌های سبز بلند است. این گیاه بومی مناطق گرم و خشک است؛ به همین دلیل به کم آبی و آبیاری نامنظم مقاوم است. فلاناگانی به راحتی از طریق قلمه تکثیر می‌شود و شما می‌توانید با خرید یک گلدان از آن ،گیاهان جدید زیادی را پرورش دهید.

اگر به ساکولت‌ها علاقه دارید با ما همراه باشید.

آشنایی با گیاه افوربیا فلاناگانی

افوربیا فلاناگانی یکی از گیاهان خانواده افوربیا است. افوربیاها گونه بومی آفریقا هستند و در آب و هوای گرم رشد خوبی دارند. بعضی دیگر از گونه های خانواده افوربیا شامل افوربیا انوپلا و افوربیا ایروکالی است که از نظر ظاهر خیلی با این مدل افوربیا متفاوت است. افوربیا فلاناگانی گیاهی گوشتی است که ساقه‌های سبز آن می‌تواند تا یک متر رشد کند؛ به همین دلیل این نوع افوربیا یک گیاه مناسب برای آویزان کردن است. افوربیا فلاناگانی در سواحل شنی و صخره‌ای کیپ تاون به صورت خود رو رشد می‌کند.

اگر به گلدان این ساکولنت از بالا نگاه کنید ظاهری شبیه به سر مدوسا خواهید دید. مدوسا یا مدوزا یکی از شخصیت‌های افسانه‌ای یونان است که به جای مو، روی سرش مار وجود داشته است؛ به همین دلیل نام‌های زیر هم برای این گیاه استفاده می‌شود:

  • گیاه سر مدوسا
  • ساکولنت مدوسا
  • گیاه مدوزا
  • افوربیا مدوسا

شباهت ایوربیا و سر مدوسا

اگر گیاه سر مدوسا از طریق بذر تکثیر شود یک غده بزرگ در زیر آن تشکیل می‌شود؛ ولی در صورت تکثیر با قلمه‌های ساقه این غده تشکیل نمی‌شود. با وجود غده، ارتفاع این گیاه به 60 سانتی‌متر هم می‌رسد.

گیاه مدوسا گل هم می‌دهد. گل‌های زیبا و کوچک این گیاه در بهار به صورت خوشه‌ای در قسمت بالایی ظاهر می‌شوند. این گل‌ها رنگ زردی دارند و در روزهای اول باز شدن گل‌ها می‌توان رایحه‌ای شیرین از آن‌ها احساس کرد.

گل‌های زرد رنگ افوربیا فلاناگانی

شرایط نگهداری از افوربیا فلاناگانی

همان طور که گفته شد این گیاه هم مانند سایر ساکولنت‌ها شرایط نگهداری سختی ندارد و یک گیاه مناسب برای آپارتمان افراد مبتدی در زمینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی است.

نور و دمای بهینه

مدوسا یکی از ساکولنت‌های مقاوم به سرما است. این گیاه در دمای 10 تا 27 درجه سانتی‌گراد رشد خوبی دارد؛ به همین دلیل در مناطق گرمسیر ایران می‌توان ساکولنت سر مدوسا را در بالکن و حیاط هم نگهداری کرد. در مناطق سردسیر بهتر است این گیاه را در داخل خانه یا آپارتمان نگهداری کنید؛ البته باید بدانید که نور مستقیم خورشید برگ‌های این گیاه را می‌سوزاند پس گلدان افوربیا فلاناگانی را در مکانی سایه قرار دهید.

افوربیا مدوسا برای رشد خوب و گلدهی روزانه به بیش از 6 ساعت نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد؛ پس اگر آپارتمان شما نور کافی برای این گیاه را ندارد از یک لامپ رشد گیاه استفاده کنید.

آب مورد نیاز ساکولنت فلاناگانی

فلاناگانی نسبت به سایر ساکولنت‌ها تا حدودی به آبیاری زیاد و پوسیدگی ریشه مقاوم است؛ اما آبیاری زیاد باعث ضعیف شدن گیاه و حساسیت آن به آفات می‌شود. برای پیشگیری از ایجاد این مشکلات اجازه دهید که خاک گیاه بین دو آبیاری خشک شود.

ساکولنت سر مدوسا

ساکولنت سر مدوسا به دوره‌های کوتاه خشکی مقاوم است؛ پس اگر برای مدتی فراموش کردید گلدان آن را آبیاری کنید نگران نباشد.

بهترین خاک

با توجه به زیستگاه اصلی این گیاه، خاک مناسب برای آن، باید زهکشی خوبی داشته باشد. اگر چه افوربیا فلاناگانی به آبیاری زیاد تا حدی مقاوم است؛ اما کاشت آن در خاک سنگین باعث پوشیدگی ریشه‌ها و مرگ آن می‌شود.

بهترین خاک برای این ساکولنت خاص، مخلوطی از خاک برگ، ماسه و شن ریز با نسبت‌های مساوی است. گیاه سر مدوسا معمولا نیاز به تعویض گلدان ندارد اما بهتر است در هنگام خرید آن از فروشنده بخواهید تا خاک گلدان را برایتان عوض کند.

به این نکته دقت کنید که بعد از هر بار آبیاری باید مقداری آب از ته گلدان خارج شود؛ در غیر اینصورت ته گلدان را بررسی کنید که سوراخ داشته باشد. اگر گلدان سوراخ نداشت باید افوربیا را به گلدان جدیدی منتقل کنید.

آفات و بیماری‌ها گیاه سر مدوسا

از مهمترین آفات افوربیا فلاناگانی می‌توان به شپشک  آرد آلود و و عنکبوت اشاره کرد. بهتر است به صورت هفتگی یا ماهانه گیاه خود را بررسی کنید تا در صورت وجود این حشرات زودتر گیاه را درمان کنید.

شپشک آرد آلود

برای از بین بردن این حشرات می‌توانید از سموم شیمیایی موجود در گلفروشی‌ها استفاده کنید؛ اما روش‌های خانگی موثری هم وجود دارد.

برای ساخت محلول مبارزه با شپشک آرد آلود و عنکبوت می‌توانید از محلول مایع ظرفشویی و الکل استفاده کنید. برای آماده کردن این محلول یک لیوان الکل را با یک لیتر مایع ظرفشویی مخلوط کنید.

قبل از استفاده این محلول برای کل گیاه، مقداری از آن را روی بخش کوچکی از برگ‌ها اسپری کنید.یک روز صبر کنید اگر برگ گیاه زرد یا پژمرده نشد می‌توانید از آن برای کل گیاه استفاده کنید.

هنگامی که این محلول را روی کل گیاه اسپری کردید، سعی کنید با یک دستمال حشرات را از ساقه‌های افوربیا جدا کنید یا گیاه را با آب بشویید. اگر حشرات به طور کامل از بین نرفتند، 3 تا 4 روز بعد دوباره این کار را تکرار کنید.

روش‌های تکثیر افوربیا فلاناگانی

این گونه افوربیا به روش‌های مختلفی تکثیر می‌شود؛ قلمه زدن، گیاهچه و بذر از جمله روش‌های تکثیر این گیاه آپارتمانی هستند.

تکثیر افوربیا از طریق گیاهچه
گیاهچه جدید افوربیا فلاناگانی

افوربیا فلاناگانی رشد کندی دارید و به همین دلیل کاشت بذر آن برای تولید یک گیاه کامل زمان زیادی می‌خواهد. شما می‌توانید یکی از بذرهای آن را در داخل مخلوطی از ماسه، خاک برگ و شن ریز بکارید و از آن مراقبت کنید تا یک گیاه بالغ داشته باشید.

این گیاه ممکن است هر چند سال یک بار یک گیاهچه جدید تولید کند؛ پس این روش تکثیر هم زمان‌بر است.

از بین راین روش‌ها، تکثیر با قلمه بهترین و ساده‌ترین روش برای داشتن یک گیاه جدید است. در ادامه با قلمه زدن افوربیا سر مدوسا بیشتر آشنا می‌شوید.

تکثیر ساکولنت سر مدوسا با قلمه

برای تکثیر این گیاه با قلمه، یک ساقه سالم و شاداب از گیاه مادر را انتخاب کنید. با یک چاقوی تیز، تکه‌ای از آن را جدا کنید. برای چند روز ساقه جدا شده را در سایه قرار دهید تا بخش برش خورده آن خشک شود.

انتخاب قلمه مناسب

بعد از این مدت قلمه را از سر زخمی آن در یک گلدان حاوی ماسه و شن ریز بکارید و آگلدان را به طور کامل آبیاری کنید. بهتر است این گیاه جوان را در مکان خیلی گرم قرار ندهید.

مرتب خاک گلدان قلمه را چک کنید و هر زمان که خشک شد گیاه را آبیاری کنید. بعد از ریشه‌دار شدن قلمه به مرور زمان گیاه ساقه‌های جدیدی تشکیل می‌دهد و بزرگ می‌شود.

سخن پایانی

گیاه مدوزا به تهویه حساس است؛ پس اگر آن را به صورت آویز نگهداری می‌کنید باید تهویه آن تامین شود. گیاه را زیاد نزدیک به سقف آویزان نکنید تا هوای تازه به گیاه برسد.

اگر درباره نگهداری از این گیاه گوشتی و روش‌های تکثیر آن سوالی دارید، می‌توانید آن را از ایده آل مگ بپرسید.

سوالات متداول درباره افوربیا فلاناگانی

اگر تعداد شپشک‌های آرد آلود روی افوربیا زیاد شد چه کنیم؟

اگر تعداد این آفات روی گیاه شما زیاد شد، ابتدا گلدان آن را از سایر گلدان‌های خود جدا کنید؛ سپس محلول ۱ لیوان الکل و ۱ لیتر مایع ظرفشویی را درست و هر ۴ روز یک بار بر روی گیاه غبار پاشی کنید. اگر وقت دارید می‌توانید با یک دستمال تمیز شپشک‌ها را از گیاه جدا کنید؛ در غیر اینصورت بعد از چند ساعت گیاه خود را بشویید. اگر بعد از یک هفته شپشک‌ها کم نشدند باید از سموم شیمیایی استفاده کنید.

دلیل ریشه ندادن قلمه گیاه سر مدوسا چیست؟

دلایل مختلفی برای ریشه ندادن قلمه این گیاه وجود دارد از جمله:
آبیاری بیش از حد که باعث گندیدگی قلمه شده است.
تامین نشدن آب مورد نیاز قلمه که باعث خشک شدن آن می‌شود.
آلوده بودن خاک گلدان که باعث قارچ زدن و نابودی قلمه شده است.
در صورتی که می‌خواهید قلمه زود ریشه‌دار شود، می‌توانید از پودر هورمون رشد استفاده کنید.

در کدام مناطق ایران می‌توان افوربیا را در بالکن یا باغچه نگهداری کرد؟

در مناطق گرمسیری مانند استان‌های جنوبی، کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان می‌توان این گیاه را در بالکن یا باغچه نگهداری کرد. به این نکته توجه کنید که نور مستقیم و زیاد خورشید برگ‌های افوربیا را می‌سوزاند؛ پس مکانی سایه را برای گلدان خود انتخاب کنید. در فصول سر سال به خصوص در استان فارس بهتر است در شب‌هایی که احتمال یخبندان وجود دارد گیاه را به داخل خانه بیاورید یا روی آن را یک کاور پلاستیکی بکشید.

آیا افوربیا فلاناگانی سمی است؟

بله، این گیاه شیره‌ای دارد که با قطع شدن ساقه‌ها از آن خارج می‌شود. این شیره می‌تواند باعث ایجاد حساسیت‌های آلرژیک شود. بهتر است این گیاه را از سترس اطفال و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x