آشنایی با گیاه آپارتمانی افوربیا انوپلا

گیاه افوربیا انوپلا (Euphorbia enopla) گیاهی از گروه ساکولنت‌ها (succulent) یا گیاهان گوشتی و از خانواده افوربیاها است. این ساکولنت، یک گیاه آپارتمانی است که به خاطر زیبایی خارها و ساقه‌اش طرفداران زیادی دارد. خارهای این گیاه صورتی و قرمز رنگ هستند و ساقه سبزی دارد، به همین دلیل به آن افوربیا تیغ قرمز هم می‌گویند.

افوربیا انوپلا که به آن افوربیا فروکس هم می‌گویند، جزو گیاهان کند رشد است. این گیاه وقتی به سن بلوغ و بزرگسالی می‌رسد، قطرش 3 سانتی متر می‌شود. اندازه خارهای گیاه به طور تقریبی به 5/1 سانتی‌متر می‌رسد.

این افوربیای منحصر به فرد در بهار شکوفا می‌شود. از رنگ گل‌های افوربیا فروکس می‌تواند فهمید که گیاه نر است یا ماده؛ اگر گیاه نر باشد گل‌هایی زرد و اگر ماده باشد شکوفه‌هایی به رنگ قرمز تیره می‌دهد.

افوربیا انوپلا گزینه خوبی برای افراد دوستدار سالکولنت‌ها و کاکتوس‌هاست. با ایده آل مگ همراه باشید تا تمام ترفندهای نگهداری این گیاه را یاد بگیرید.

بهترین شرایط برای نگهداری گیاه افوربیا انوپلا

پرورش افوربیا انوپلا آسان است و قلق خاصی ندارد؛ همین موضوع باعث شده که این گیاه برای نگهداری در آپارتمان‌ها و محیط‌های اداری انتخاب شود. گیاه افوربیا فروکس برعکس باقی ساکولنت‌ها نسبت به کم آبی بیش از حد، مقاوم نیست و آبیاری زیاد هم باعث پوسیدگی آن می‌شود.

افوربیا انوپلا

نکات کلی درباره نگهداری از افوربیا انوپلا

  • آفتاب و نور را ترجیح می‌دهد.
  • در فضای باز هم قابل پرورش است.
  • اگر بیش از حد آبیاری شود، ریشه‌هایش می‌پوسد.
  • سرما را تحمل نمی‌کند.
  • بهترین روش تکثیر آن قلمه زدن یا کاشت بذر است.

در کل بهترین شرایط برای نگهداری از این ساکولنت زیبا تنظیم کردن گرما و سرمای محیط، توجه به آبیاری و نور مورد نیازش است.

برای افوربیای تیغ قرمزی که در باغچه یا بالکن نگهداری می‌شود باید هفته‌ای دو بار آبیاری انجام دهید. برای گیاهانی که در داخل خانه هستند، فواصل آبیاری را تا یک بار در هفته کاهش دهید.

حواستان به رطوبت هوای محیط هم باشد. این مدل ساکولنت علاقه‌ چندانی به محیط‌های مرطوب ندارد؛ پس ساکولنت فروکس را در حمام یا آشپزخانه نگذارید. در فصل گرما پنجره را باز بگذارید تا هوای تازه در آپارتمان گردش کند؛ این ساکولنت تیغ قرمز به هوا و اکسیژن تازه نیاز دارد.

گیاه افوربیا آنوپلا

نیاز نوری افوربیای تیغ قرمز

این مدل از ساکولنت در نور آفتاب زیاد اما نه مستقیم رشد خوبی دارد. در حیاط یا بالکن برای تیغ قرمز فضایی نیمه سایه پیدا کنید. برای نگهداری این گیاه در خانه یا محیط کار هم جایی در کنار پنجره و رو به نور در نظر بگیرید.

خاک مناسب افوربیا فروکس

خاک مناسب نکته مهمی در نگهداری افوربیا انوپلا است. خاک‌های معدنی غنی با زهکشی خوب برای این گیاه آپارتمانی بسیار مناسب هستند. بهتر است برای تعویض گلدان گیاه تیغ قرمز از گلفروشی‌ها یا گلخانه‌ها خاک‌های آماده مخصوص کاکتوس بخرید و در زیر گلدان نیز زغال یا پوکه‌های معدنی بریزید.

تعویض گلدان برای این گیاه باید هر دو تا سه سال یک بار انجام شود و هر بار گلدانی با یک سایز بزرگ‌تر برای آن در نظر بگیرید. بعد از تعویض گلدان به مدت یک هفته به افوربیای تیغ قرمز آب ندهید تا گیاه دچار استرس و شوک نشود. بعد از گذشت یک هفته، برنامه آبیاری را مانند سابق ادامه دهید.

در هنگام تعویض گلدان افوربیا مراقب تیغ‌های بلند آن باشید. اگر این تیغ‌ها دست شما را زخمی کند ممکن است دچار حساسیت پوستی و کهیر شوید.

میزان آب مورد نیاز برای گیاه تیغ قرمز

اگر به خوبی از گیاه تیغ قرمز مراقبت کنید، بسیار زیبا می‌شود. این نوع ساکولنت مانند سایر ساکولنت‌ها به آبیاری معمولی نیاز دارد. روش آبیاری برای سالم نگه داشتن آن بسیار مهم است. نباید روی خاک آب بماند؛ پس از آبیاری بیش از اندازه آن خودداری کرد.

ساکولنت تیغ قرمز

بهترین روش آبیاری خیساندن و نم دادن خاک گیاه است. این گیاه گوشتی زیبا در همه فصل‌ها به آبیاری منظم نیاز دارد؛ ولی در فصل سرما بهتر است آن را زیاد آبیاری نکنید. در کل توجه داشته باشید که آبیاری این گیاه گوشتی باید کنترل شود.

برای تعیین زمان آبیاری بهتر است، رطوبت خاک را تست کنید؛ اگر دو سانتی‌متر از خاک رویی خشک بود، آبیاری را انجام دهید. این روش برای حواس پرت‌ها بسیار کارآمد است و با استفاده از این ترفند به خاطر سپردن تاریخ آبیاری‌ها نیاز نیست. در زمان استراحت گیاه یعنی فصول سرد، از آبیاری منظم دست بکشید و فقط جهت خشک نبودن خاک به آن آب بدهید.

روش های تکثیر افوربیا انوپلا

دو روش اصلی برای تکثیر گیاه انوپلا وجود دارد: کاشت بذر و قلمه زدن. کاشت بذر این گیاه یک سری قلق و سختی‌هایی دارد؛ اما این طور نیست که از پسش بر نیایید.

روش‌های تکثیر ساکولنت افوربیا

کاشت بذر را حتما باید در بهار و تابستان انجام دهید. بذرهای افوربیا انوپلا را باید در مخلوط خاک شنی بکارید. بعد از گذشت سه هفته، از کاشت، جوانه‌ها را خواهید دید.

قلمه زدن افوربیای تیغ قرمز

روش ساده‌تر برای تکثیر این گیاه قلمه زدن است. بهترین زمان برای برداشتن جوانه یا قلمه فصل بهار است؛ البته اگر فصل بهار را از دست دادید در تابستان نیز می‌توانید به قلمه زدن امید داشته باشید.

گیاه افوربیا آنوپلا

سعی کنید در فصول سرد اقدام به قلمه زدن نکنید اما اگر دیدید گیاه در حال پوسیدن و از بین رفتن است؛ می‌توانید در پاییز و زمستان نیز تیغ قرمز را قلمه بزنید.

یک و یا دو روز قبل از جدا کردن جوانه‌ها یا برداشتن قلمه از گیاه اصلی، آبیاری مفصلی انجام دهید. این کار باعث می‌شود که قلمه‌ها تا زمان ریشه‌دار شدن آب برای زنده ماندن داشته باشند.

برای جدا کردن قلمه با استفاده از یک وسیله تیز و ضدعفونی شده، ساقه‌های ۵ تا ۱۰ سانتی‌متری را از گیاه جدا کنید. قلمه را دو تا سه روز در یک مکان سایه و خنک قرار دهید تا جای زخم‌ها کمی خشک شود و به اصطلاح پینه ببندد.

در هنگام جدا شدن جوانه از گیاه مادر، شیره‌ای سفید رنگ به نام لاتکس از تیغ قرمز خارج می‌شود. با یک دستمال تمیز، شیره خارج شده را پاک کنید. سعی کنید تمام مراحل قلمه زدن را با دستکش انجام دهید؛ چون این شیره سمی است و نباید با پوست تماس پیدا کند.

بعد از خشک شدن محل بریدگی، قلمه را در گلدان که با مخلوطی از پیت ماس و ماسه به نسبت برابر پر شده بکارید. گلدان قلمه را در محیطی گرم و کم نور قرار دهید تا ریشه بزند.

فرآیند ریشه‌دار شدن تیغ قرمز، نسبت به سایر ساکولنت‌ها زمان بیشتری می‌خواهد. برای افزایش احتمال ریشه‌زایی می‌توانید از پودر هورمون رشد استفاده کنید.

سخن پایانی

همان‌طور که خواندید نگهداری از تیغ قرمز کار سختی نیست و همه افراد مبتدی هم می‌توانند از این گیاه مراقبت کنند. شرط اصلی در داشتن یک تیغ قرمز زیبا تامین نیاز نوری آن است؛ پس باید آن را در نزدیک یک پنجره جنوبی و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

اگر درباره شرایط نگهداری از افوربیا انوپلا یا روش‌های تکثیر آن سوالی دارید می‌توانید آن را از ایده آل مگ بپرسید.

سوالات متداول درباره افوربیا انوپلا

آیا گیاه افوربیا انوپلا گران قیمت است؟

باید گفت که این گیاه، گران قیمت نیست اما در لیست گیاهان ارزان هم قرار نمی‌گیرد. در کل به زیبایی‌اش می‌ارزد شما یک نمونه از آن را در محیط کار یا خانه داشته باشید.

قلمه زدن تیغ قرمز در فصول پاییز و زمستان امکان پذیر است؟

بله. اگر گیاه شما دچار افت یا پوسیدگی ریشه شده به صورت اورژانسی عمل قلمه زدن را حتی در فصول سرد هم انجام دهید. در فصل سرد قلمه گیاه به مراقبت بیشتری نیاز دارد.

کاشتن بذر و جوانه زدن چقدر زمان می‌برد؟

حداقل سه هفته باید صبر کنید تا جوانه را پس از کاشت بذر ببینید.

افوربیای تیغ قرمز ساکولنت است یا کاکتوس؟

افوربیاها یک خانواده از ساکونت‌ها هستند. کاکتوس‌ها هم یک خانواده از ساکولنت‌ها هستند؛ اما افوربیاها کاکتوس نیستند.

3 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

7 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
7
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x