14 گل برگ قرمز و سبز برای زیبایی آپارتمان

آیا در هنگام انتخاب و خرید گیاه مناسب برای خانه و آپارتمان خود به رنگ برگ‌های آن هم دقت می‌کنید؟ به نظر شما یک گل با برگ‌های سبز زیباتر است یا یک گیاه با برگ‌های ابلق و دو رنگ؟ نظر شما درباره خرید یک گل برگ قرمز چیست؟

همه ما از گیاهان آپارتمانی برای ایجاد حس شادی و طراوت در محیط خانه استفاده می‌کنیم. این گیاهان بخشی از دکوراسیون خانه ما هستند و باید با سایر اجزا هماهنگی داشته باشند. این موضوع باعث شده تا بسیاری از خانم‌های خوش سلیقه به دنبال گیاهان آپارتمانی با رنگ برگ‌های خاص باشند.

در این مقاله از ایده آل مگ 14 گل زیبای آپارتمانی را به شما معرفی می‌کنیم که برگ‌های قرمز و سبز دارند. بیشتر این گیاهان زیبا شرایط نگهداری سختی ندارند و شما می‌توانید با کمی دقت به راحتی آن‌ها را در منزل نگهداری کنید.

14 گل برگ قرمز

ترکیب رنگ سبز با قرمز می‌تواند جذابیت خاصی را ایجاد کند. حال اگر این ترکیب در یک گیاه آپارتمانی باشد قطعا زیبایی بیشتری را در پیش چشم شما قرار می‌دهد. به همین دلیل، در ادامه 15 گیان آپارتمانی با برگ های سبز و قرمز را معرفی کرده‌ایم. 

دراسنا قرمز

گونه خاصی از دراسنا، گیاهی با برگ‌های سبز و قرمز است که به آن دراسنا قرمز می‌گویند. این گیاه آپارتمانی شرایط نگهداری ساده‌ای دارد و به دلیل نیاز نوری کم، گیاهی محبوب برای نگهداری در ادارات و آپارتمان‌هاست. در مطالعات ناسا اثبات شد که دراسنا قدرت زیادی در خنثی کردن فرمالدئید دارد.

دراسنا قرمز

این گیاه آپارتمانی به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد. برای خاک گلدان این گیاه می‌توانید از مخلوطی از خاک باغچه، خاک برگ و ماسه یا پرلیت استفاده کنید.

دراستا قرمز به کم‌آبی حساس نیست و می‌تواند دوره‌های خشکی را به خوبی تحمل کند. نکته مهم در پرورش و نگهداری دراسنا قرمز، حساسیت آن به خاک همیشه مرطوب است؛ و در صورتی که در آبیاری آن زیاد باشد، دچار پوسیدگی ریشه می‌شود. اگر برگ‌های دراسنای قرمز شما می‌ریزد یا نوک آن‌ها قهوه‌ای شده باید تعداد دفعات آبیاری را کم کنید.

برگ‌های سبز و قرمز دراسنا

اگر از آب لوله‌کشی برای آبیاری این گیاه استفاده می‌کنید بهتر است آب را 12 ساعت در ظرف نگهداری کنید تا غلظت کلر آن کاهش پیدا کند. این گیاه به غلظت بالای فلوراید هم حساس است؛ پس برای آبیاری آن از آب معدنی‌های فلوراید دار استفاده نکنید.

همان‌طور که گفتیم این گیاه، نیاز نوری زیادی ندارد؛ البته این گیاه در مکان‌های روشن و در نور غیر مستقیم خورشید رشد سریعی دارد. به این نکته دقت کنید که نور مستقیم خورشید باعث از بین رفتن دراسنا قرمز می‌شود.

بنت قنسول

گیاه با برگ سبز و قرمز بنت قنسول یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب و زیبا در ایران است. بنت قنسول هم شرایط نگهداری سختی ندارد. به دلیل گلدهی بنت قنسول در نزدیک شروع سال میلادی به آن گل کریسمس هم می‌گویند. این گیاه به محیطی خنک و مرطوب نیاز دارد؛ پس آن را نزدیک وسایل گرمایشی مثل بخاری و شوفاژ قرار ندهید.

گیاه آپارتمانی بنت قنسول

خاک مناسب این گیاه باید زهکشی خوبی داشته باشد؛ به همین دلیل مخلوطی از خاک باغچه، پرلیت و کمی خاک برگ برای این گیاه بسیار مناسب است.

برای انجام آبیاری باید خاک سطحی گلدان خشک شود. گلدان بنت قنسول را تا جایی آبیاری کنید که مقداری آب از ته گلدان خارج شود. دقت کنید که گلدان این گیاه نباید در ظرف آب قرار گیرد؛ چون دچار آب ماندگی می‌شود و ریشه‌های آن می‌پوسد. آبیاری بیش از حد یا خشکی زیاد باعث ریزش برگ‌های گیاه می‌شود.

گیاه آپارتمانی با برگ سبز و قرمز

این گیاه آپارتمانی زیبا به نور غیرمستقیم و زیاد خورشید نیاز دارد. در صورتی که نیاز نوری آن تامین نشود برگ‌‌های گیاه می‌ریزد.

بعد از آن که گلدهی گیاه تمام شد می‎‌توانید گیاه را دور بریزید؛ اما اگر قصد نگهداری از آن را دارید، در بین دو دوره گلدهی بنت قنسول باید مقدار و تعداد دفعات آبیاری را کم کنید تا گیاه تا سال بعد زنده بماند و دوباره گل دهد.

آگلونما قرمز

آگلونما یک گروه بزرگ از گیاهان آپارتمانی هستند که رنگ برگ متفاوتی دارند. یکی از گونه‌های زیبای این گروه، آگلونمای قرمز است. آگلونمای قرمز شرایط نگهداری آسانی دارد و به خشکی و گرما مقاوم است.

گیاه با برگ سبز و قرمز

خاک گلدان آگلونمای قرمز باید زهکشی خوبی داشته باشد. مخلوطی از خاک‌برگ، پیت ماس و ماسه برای رشد بهینه این گیاه بسیار مناسب است. این گیاه به آب ماندگی حساس است  و ریشه‌های آن سریع می‌پوسد؛ پس از خاک رسی و سنگین برای گلدان آن استفاده نکنید.

آگلونما به آبیاری زیادی احتیاج ندارد. تنها زمانی به این گیاه آب بدهید که خاک رویی آن خشک باشد. آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه و مرگ گیاه می‌شود.

آگلونما قرمز و سبز

به طور کلی آگلونماها برای زنده ماندن به نور زیادی نیاز ندارند؛ اما آگلونمای قرمز برای زیباتر شدن برگ‌هایش به نور بیشتری می‌خواهد. برای افزایش رنگ قرمز برگ‌های آگلونما آن را جایی نزدیک پنجره شمالی و در نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.

کالادیوم

یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی کالادیوم است. این گیاه آپارتمانی زیبا به دلیل رنگ خاص برگ‌هایش در تمام دنیا طرفداران زیادی دارد. به دلیل بزرگی برگ‌های کالادیوم به آن گوش فیل هم می‌گویند.

زیباترین گیاهان آپارتمانی

کالادیوم برای حفظ رنگ برگ‌هایش به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد. اگر نور مناسب این گیاه تامین نشود سبزی برگ‌ها بیشتر و قرمزی آن کمتر می‌شود. برای داشتن یک کالادیوم زیبا، گلدان آن را در اتاق پرنور قرار دهید. به این نکته دقت کنید که نور شدید و مستقیم خورشید برگ‌های این گیاه را می‌سوزاند.

کالادیوم هم به زهکشی خاک حساس است. آب ماندگی باعث پوسیدگی و ازبین رفتن گیاه می‌شود. مخلوطی از پیت ماس و خاک برگ با نسبت مساوی یک خاک ایده آل برای کالادیوم است.

گیاه با رنگ سبز و قرمز

کالادیوم از اوایل بهار تا اواخر پاییز برگ دارد. در این دوره نیاز آبی گیاه بالاست. زمانی که کالادیوم برگ دارد باید دو تا سه بار در هفته آبیاری شود. با ریزش برگ‌ها و شروع خواب زمستانی نیاز آبی کالادیوم کاهش می‌یابد؛ پس در این دوره ماهی یک بار گلدان را آبیاری کنید.

گل سنگ قرمز

گل سنگ یک گیاه آپارتمانی کوچک با برگ‌های رنگی است. این گیاه زیبا شرایط نگهداری آسانی دارد و در برابر خشکی مقاوم است. عمر گل سنگ کوتاه است و اگر بعد از گلدهی برگ‌هایش بریزد، عمر آن به پایان رسیده است.

گیاه گل سنگ

گل سنگ گیاهی نوردوست است. برای نگهداری از این گیاه مکانی پرنور را انتخاب کنید؛ اما مراقب تابش مستقیم خورشید به برگ‌های آن باشید. نور مستقیم برگ‌های گل سنگ را می‌سوزاند.

در صورتی که نور مورد نیاز گل سنگ تامین نشود، کم کم لکه‌های قرمز گیاه از بین می‌رود و برگ‌ها سبز رنگ می‌شوند.

این گیاه زیبای برگ رنگی هم به زهکشی خاک حساس است. مخلوطی از خاک برگ، ماسه و ورمی کمپوست می‌تواند نیازهای گل سنگ را تامین کند.

رنگ برگ های گل سنگ

نیاز آبی گل سنگ در دوره‌های مختلف رشد متفاوت است. این گیاه بهار و تابستان رشد فعالی دارد؛ به همین دلیل باید بیشتر آبیاری شود. در دوره رشد این گیاه برگ سبز و قرمز بعد از خشک شدن خاک سطحی گلدان را آبیاری کنید. در دوره استراحت گیاه یعنی پاییز و زمستان، آبیاری را کمتر کنید و تنها ماهی یک بار گلدان گل سنگ را آبیاری کنید.

کروتون

کروتون یک گیاه گرمسیری با برگ‌های رنگارنگ است. این گیاه آپارتمانی زیبا به شرایط محیطی بسیار حساس است و نباید گلدان آن زیاد جا به جا شود. در مناطق گرمسیر می‌توان آن را در باغچه و بالکن پرورش داد؛ اما در مناطق معتدل و سردسیر باید کروتون را در داخل خانه نگهداری کرد.

گیاه آپارتمانی کروتون

کروتون به زهکشی خاک حساس است. این گیاه در خاک‌های رسی نمی‌تواند رشد کند. مخلوطی از خاک برگ، خاک باغچه و ماسه برای این گیاه مناسب است.

اگر می‌خواهید گلدان این گیاه زیبای آپارتمانی را عوض کنید، گلدانی انتخاب کنید که کف آن چند سوراخ برای خروج آب اضافی آبیاری داشته باشد. قبل از انتقال گیاه کروتون به گلدان کف آن را تا چند سانتی‌متر از شن ریز پر کنید تا خاک گلدان دچار آب ماندگی‌نشود.

تعداد دفعات آبیاری کروتون، بسته به فصل متفاوت است. این گیاه در تابستان به هفته‌ای سه بار آبیاری نیاز دارد؛ اما در فصل زمستان باید تعداد دفعات آبیاری کمتر شود. به صورت یک قاعده کلی هنگامی که حدود 1 سانتی‌متر از خاک رویی گلدان خشک شد باید کروتون را آبیاری کنید.

گیاه با برگ سبز و قرمز

دقت کنید که نباید از آب سرد برای آبیاری این گیاه استفاده کنید چون ریشه‌ها دچار شوک می‌شوند. بهترین آب برای آبیاری این گیاه آب ولرم است. حجم آب آبیاری باید به صورتی باشد که مقداری آب از ته گلدان خارج شود.

کروتون برای زنده ماندن به 6 تا 8 ساعت نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد؛ پس گیاه را در مکانی پر نور از خانه خود قرار دهید. دقت کنید که نور مستقیم خورشید به برگ‌های این گیاه آسیب می‌رساند.

کراسولا کاپیتلا

کراسولا کاپیتلا یکی از انواع گیاهان گوشتی یا ساکولنت است. این ساکولنت به دلیل رنگ خاص برگ‌هایش کراسولای آتشین هم نامیده می‌شود. این گیاه زیبا شرایط نگهداری سختی ندارد و افراد مبتدی هم می‌توانند به راحتی آن را پرورش دهند.

ساکولنت کراسولا کاپیتلا

این گیاه برای رشد و شادابی خود به نور مستقیم خورشید نیاز دارد. در صورتی که نور بهینه این ساکولنت تامین نشود رنگ قرمزی برگ‌ها از بین می‌رود.

به طور کلی ساکولنت‌ها برای رشد به خاکی سبک با زهکشی خوب نیاز دارند. مخلوطی از ماسه و شن ریز، خاکی مناسب برای کراسولا کاپیتلا است.

گیاه با برگ سبز و قرمز

کراسولا کاپیتلا نسبت به سایر ساکولنت‌ها به آبیاری بیشتری نیاز دارد. سعی کنید هر روز خاک گلدان این گیاه زیبا را چک کنید و در صورت خشک بودن آن، گیاه را آبیاری کنید.

آنتوریم 

گیاه یا گل آنتوریم در مناطقی با آب و هوای خنک، به عنوان یک گیاه آپارتمانی محبوب و زیبا شناخته می‌شود. در صورتی که چند عنصر کلیدی را در نظر بگیرید، نگه‌داری از آنتوریم بسیار ساده و بدون دردسر است. 

گیاه آپارتمانی آنتوریم

نور غیر مستقیم برای رشد این گیاه مناسب است؛ اما در نظر داشته باشید که اگر آنتوریوم در نور کم رشد کند، گل‌های کمتری خواهد داد. آنتوریم نمی‌تواند نور مستقیم را تحمل کند و برگ‌هایش به سرعت می‌سوزند. 

این گیاه آپارتمانی با برگ های سبز و قرمز به خاکی نیاز دارد که زهکشی نشده باشد؛ اما بتواند آب را در خود نگه دارد. مخلوط خاک گلدان و خاک ارکیده (نصف نصف) برای رشد آنتوریوم ایده آل است. 

شرایط نگه‌داری گیاه آنتوریوم

آنتوریوم خود را فقط زمانی آبیاری کنید که خاک، خشک شده باشد. این گیاه مستعد پوسیدگی ریشه است، بنابراین آب زیاد می‌تواند باعث از بین رفتن ریشه‌ها شود.

اگر اجازه دهید گیاه در گلدان بیش از حد خشک شود، رشد آن کند می شود و خیس شدن مجدد ریشه به سختی انجام می شود.

پوانستیا 

پوانستیا یک گیاه بومی مکزیک است که معمولا در فصل‌های سرد سال، گل‌های قرمز می‌دهد و جذابیت خاصی را به آپارتمان شما اضافه می‌کند. ترکیب گل‌های قرمز با برگ‌های سبز پوانستیا واقعا زیبا و دیدنی است. 

گیاه آپارتمانی پوانستیا

مکان‌های نیمه خنک و مرطوب برای رشد این گیاه ایده آل هستند. پوانستیا برای گل دادن، به نور روشن و غیر مستقیم نیاز دارد. توجه داشته باشید که نور مستقیم می‌تواند شکوفه‌ها و گل‌های آن را بسوزاند. 

پوانستیا به آبیاری کامل نیاز دارد؛ اما نباید بیش از اندازه در آب دادن به آن افراط کنید. آب زیاد می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه‌های این گیاه زیبا شود. 

شرایط نگهداری پوانستیا

اگر می‌خواهید بعد از ریزش گل‌ها، همچنان این گیاه را نگه‌داری کنید (برای گل دادن در سال بعد) باید آبیاری آن را کاهش دهید. البته مراقب باشید که خاک گلدان، کاملا خشک نشود. 

فیلودندرون قلب قرمز

فیلودندرون قلب قرمز گیاهی از تیره فیلودندرون است. جنس گیاهان گلدار فیلودندرون دارای 489 گونه پذیرفته شده توسط فهرست جهانی خانواده های گیاهان منتخب است. این گیاه بسیار کمیاب است و بیشتر از کشورهای جنوب شرقی آسیا وارد می‌شود. 

گیاه Philodendron Red Heart

این گیاه اصلا ارزان نیست و شرایط نگه‌داری بسیار سختی دارد. بنابراین بسیاری از مردم بعد از مدتی، متوجه می‌شوند که گیاه آن‌ها خشک شده است.  اما اگر در رشد آن موفق باشید، یکی از نادرترین و زیباترین گیاهان آپارتمانی جهان را خواهید داشت. 

فیلودندرون قلب قرمز در نور روشن اما غیر مستقیم به خوبی رشد می‌کند؛ البته می‌توانید آن را در ساعت‌های اول صبح، در زیر نور مستقیم خورشید هم قرار دهید. 

شرایط نگهداری گیاه فیلودندرون

این گیاه برای رشد ایده آل، به آب زیادی نیاز ندارد. می‌توانید هفته‌ای یک بار آن را آبیاری کنید. به عنوان یک راهنمای دیگر، زمانی که قسمت‌های بالای خاک گلدان خشک شدند، زمان آب دادن به فیلودندرون فرا رسیده است. 

بگونیا رکس 

بگونیا رکس یک گیاه آپارتمانی با برگ های سبز و قرمز است که برخلاف ظاهر عجیبش، به راحتی رشد می‌کند. این گیاه، نسبتا کوتاه است و به همین دلیل، برای ساخت تراریوم بسیار مناسب است. 

گیاه آپارتمانی بگونیا رکس

این گیاه زیبا، نور روشن و غیر مستقیم را ترجیح می‌دهد؛ با این‌حال در مناطق شمالی و خنک کشور، مشکلی با نور مستقیم هم ندارد. 

برای آبیاری بگونیا هم توجه داشته باشید که زمانی به آن آب بدهید که خاک گلدان تا حدی خشک شده باشد. آب زیاد می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه‌ها شود. 

شرایط نگهداری بگونیا رکس

اگر خانه شما هوای خشک دارد، رطوبت را در ماه های زمستان افزایش دهید تا نوک برگ‌ها، قهوه‌ای و خشک نشوند. البته این گیاه در مقایسه با سایر گیاهان آپارتمانی، به رطوبت زیادی نیاز ندارد. 

ایچوریا

ایچوریا یک گیاه بسیار زیبا با برگ‌های لیمویی با لبه‌های قرمز است که به همین دلیل، به آن لقب “رژ لب” هم داده‌اند. ارتفاع این گیاه آپارتمانی در صورت رشد مناسب، می‌تواند به 61 سانتی‌متر هم برسد. 

گیاه آپارتمانی ایچوریا

ایجوریا در نور مستقیم خورشید و در محیط‌های روشن و نیمه سایه به خوبی رشد می‌کند. توجه داشته باشید که این گیاه به سرما مقاوم نیست و نباید دمای محیط از 7 درجه سانتی‌گراد کمتر شود. 

شرایط نگهداری گیاه ایچوریا

برای آبیاری این گیاه آپارتمانی هم 1 فنجان آب در هر 12 روز یک‌بار کافی است. در نظر داشته باشید که آب زیاد ممکن است باعث پوسیدگی ریشه‌ها و در نهایت خشک شدن گیاه شود. 

کاتالیدون

برگ‌های این گیاه، ضخیم، گرد و به شکل پارو هستند و به همین دلیل به آن گیاه پارویی هم گفته می‌شود. جالب است بدانید که نام دیگر کاتالیدون، گیاه دست و پا زدن است! 

گیاه آپارتمانی کاتالیدون

برگ‌های این گیاه اغلب در طول زمستان رنگ صورتی مایل به قرمز یا صورتی عمیق به خود می گیرند. به همین دلیل، گاهی به آن، گیاه پنکیک صورتی هم گفته می‌شود. 

تنها زمانی به گیاه کاتالیدون آب بدهید که خاک گلدان خشک شده باشد. فراموش نکنید که این گیاه در آب زیاد، مستعد پوسیدگی ریشه‌ها است. علاوه بر این، باید در فصل زمستان، آب آن را کاهش دهید. 

شرایط نگهداری گیاه کاتالیدون

کاتالیدون به سرما حساس است؛ بنابراین سعی کنید دمای محیط آن کمتر از 16 درجه سانتی‌گراد نباشد. از طرفی دیگر، در فصل تابستان، آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. 

بال فرشته

بال فرشته یا کالادیوم، یک گیاه آپارتمانی با برگ های سبز و قرمز است که بیشتر در مناطق گرمسیری رشد می‌کند. شاخ و برگ‌های این گیاه، ترکیبی از رنگ‌های قرمز، سبز، صورتی و گاه سفید هستند. 

گیاه آپارتمانی بال فرشته

این گیاه در رطوبت و دمای بالا رشد مناسبی دارد. خوشبختانه مراقبت از بال فرشته آسان است و به راحتی در دما و شرایط داخل خانه رشد می‌کند. 

این گیاه آپارتمانی را در نور غیر مستقیم و روشن رشد دهید و از قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خورشید، خودداری نمایید. نور خورشید می‌تواند باعث سوختن برگ‌ها شود. 

شرایط نگهداری گیاه بال فرشته

گیاه بال فرشته خود را دو یا سه بار در هفته به صورت عمیق آبیاری کنید تا با استفاده از آب گرم، خاک به طور یکنواخت مرطوب بماند. خاک را غرق آب نکنید و از طرفی دیگر، اجازه ندهید خاک خشک شود.

پیرومیای کلمبایی 

پیرومیا یک گونه زیبا از گیاهان آپارتمانی است و پیرومیای کلمبایی با آن برگ‌های سبز و قرمزش، قطعا یکی از زیباترین انواع پیرومیا است. این گیاه جذاب می‌تواند محیط آپارتمان شما را به شکل فوق‌العاده‌ای دلنشین و آرام‌بخش نماید. 

گیاه پیرومیای کلمبیایی

ریشه‌های این گیاه به خشکی مقاوم هستند؛ بنابراین زیاد نگران آبیاری آن نباشید. تنها زمانی به آن آب بدهید که لایه بالایی خاک گلدان، کاملا خشک شده باشد. 

نور خورشید مستقیم برای رشد پیرومیای کلمبایی ایده آل است. البته در اتاق‌های نیمه روشن هم می‌تواند به خوبی رشد کند. کنار یک پنجره رو به شرق یا غرب، بهترین مکان برای قرار دادن این گیاه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید: تراریوم چیست؟ 

سخن پایانی

در این مقاله 14 گیاه با برگ سبز و قرمز را شناختید و با شرایط نگهداری آن‌ها آشنا شدید. بیشتر این گیاهان برای حفظ رنگ قرمز برگ‌هایشان به نور خورشید نیاز دارند.

آیا شما گیاه با برگ سبز و قرمز دیگری را می‌شناسید؟ به نظر شما کدامیک از این 8 گیاه زیباتر هستند؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما درمیان بگذارید.

سوالات متداول

برای قرمزتر شدن رنگ برگ گیاهان آپارتمانی قرمز و سبز چه باید کرد؟

برای این که میزان قرمزی برگ‌های این گیاهان بیشتر شود باید زمان که نور به گیاه می‌رسد را افزایش دهید؛ مثلا می‌توانید آن را کمی به پنجره نزدیک‌تر یا از یک لامپ رشد گیاه استفاده کنید.

از کجا بفهمم آبی که به گیاه می‌هیم، کافی است؟

وضعیت سلامت برگ‌های گیاه معیار خوبی برای تنظیم آب آبیاری است. اگر برگ‌ها زرد و پژمرده شود؛ یعنی آبی که به گیاه می‌دهید، کم یا زیاد است. به خاک سطحی گلدان گیاه توجه کنید؛ هر زمان احساس کردید این خاک خشک است، گلدان را آبیاری کنید.

آیا می‌توان در خانه هم گیاهان آپارتمانی را تکثیر کرد؟

بله، اغلب گیاهان آپارتمانی با روش‌های ساده‌ای تکثیر می‌شوند. برای اطلاع از نحوه تکثیر این گیاهان می‌توانید مقاله آشنایی با روش های تکثیر و تولید مثل گلهای آپارتمانی ایده آل مگ را بخوانید.

چگونه یک گیاه سالم بخریم؟

برای خرید گیاهان آپارتمانی جدید حتما به یک فروشگاه معتبر مراجعه و به نکات زیر دقت کنید:

  • گیاه برگ‌های شاداب داشته باشد.
  • گیاه و گلدان آن بوی بدی نداشته باشد.
  • در خاک سطحی گلدان حشراتی مانند شته و مگس وجود نداشته باشد.
  • ساقه گیاه کپک نداشته باشد.
  • ساقه و برگ‌های گیاه لک‌های قهوه‌ای نداشته باشند.
2.8 | (13)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x