تحقیق درباره زندگینامه شهید قاسم سلیمانی

شهید قاسم سلیمانی یک فرمانده فداکار، شجاع و قدرتمند بود که تمام عمر ارزشمند خود را فدای دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و کشور عزیزمان کرد. سردار سلیمانی پس از سال‌ها مبارزه در راه اعتلای اسلام و قرآن و اهل بیت، در بامداد روز 13 دی ماه سال 1398 و به دست تروریست‌های آمریکایی، به آرزوی قلبی خود یعنی درجه رفیع شهادت، نائل آمد.

ما در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم با زبانی ساده به بررسی زندگینامه شهید قاسم سلیمانی بپردازیم. چرا که عقیده داریم کودکان و نوجوانان این سرزمین باید با این سردار رشید اسلام آشنا شده و او را الگو و سرمشق زندگی خود قرار دهند.

زندگینامه شهید قاسم سلیمانی

قاسم سلیمانی در تاریخ 20 اسفند سال 1335 در شهرستان رابُر از توابع استان کرمان به دنیا آمد. او تا 11 سالگی در این شهر زندگی کرد و بعد از آن و برای تحصیلات بیشتر، راهی کرمان شد. شهید سلیمانی تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم ادامه داد و بعد از آن، وارد بازار کار شد.

دوران جوانی قاسم سلیمانی 

قاسم سلیمانی در 18 سالگی به عنوان پیمان‌کار، در اداره آب کرمان، استخدام شد. او بیست سال بیشتر نداشت که در سال 1355 وارد جریان مبارزه با رژیم شاهنشاهی شد. از مرحوم سید رضا کامیاب (یک روحانی که برای تبلیغ نهضت انقلاب از مشهد به کرمان آمده بود) به عنوان فردی که شهید قاسم سلیمانی را با انقلاب آشنا کرد، یاد می‌شود.

زندگینامه قاسم سلیمانی

شهید قاسم سلیمانی در همان سنین جوانی ازدواج کرد. از ایشان 4 فرزند (2 دختر به نام‌های زینب و فاطمه و 2 پسر حسین و محمدرضا) به یادگار مانده است.

با پیروزی انقلاب اسلامی، شهید سلیمانی به عضویت سپاه پاسداران انقلاب درآمد. ایشان در سال 58 برای مبارزه با عوامل جدایی طلب، راهی شهرستان مهاباد شد و در بازگشت، به عنوان فرمانده پادگان سپاه قدس کرمان، منصوب شد.

فعالیت شهید قاسم سلیمانی در دوران جنگ ایران و عراق

با شروع جنگ تحمیلی در سال 1359، قاسم سلیمانی در ابتدا به آموزش گردان‌های مختلف در کرمان مشغول شد. این گردان‌ها پس از کسب آمادگی‌های لازم، راهی جبهه‌های جنگ می‌شدند.

در سال 1360 و با حکم محسن رضایی (فرمانده وقت سپاه پاسداران)، شهید سلیمانی به فرماندهی لشکر 41 ثارالله منصوب شد. این لشکر، از نیروهای سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان، تشکیل شده بود.

او در طول دروان 8 ساله دفاع مقدس، فرماندهی عملیات‌های مختلفی را بر عهده داشت. والفجر 8، کربلای 4 و کربلای 5 از جمله این عملیات‌ها بودند. شهید سلیمان در عملیات بستان از ناحیه شکم و در عملیات طریق القدس از ناحیه دست، به درجه جانبازی نائل آمدند.

فعالیت‌های سردار سلیمانی پس از دفاع مقدس

با پایان یافتن دفاع مقدس در سال 1367، سردار قاسم سلیمانی به مرزهای شرقی کشور رفته و مشغول مبارزه با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر شد. فعالیت‌های ارزنده ایشان در این سال‌ها، منجر به پا‌ک‌سازی کامل مرزها و جاده‌های شرقی شد.

فعالیت های قاسم سلیمانی در زمان دفاع مقدس

وی در سال 1379 و با حکم رهبر انقلاب، به عنوان فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد. این شاخه از سپاه به فعالیت‌های برون‌مرزی این نیرو اشاره دارد و شهید سلیمانی، دومین فرمانده آن بود.

او در این نیرو، فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه تقویت و گسترش نیروی محور مقاومت داشت. در واقع عملکرد درخشان سردار سلیمانی در کنار شهید عماد مغنیه بود که سبب قدرتمندتر شدن این نیرو و ناکامی رژیم صهیونیستی در رسیدن به اهداف خود در خصوص فلسطین و همچنین لبنان شد.

مبارزه با داعش در سوریه و عراق

یکی از درخشان‌ترین حوزه‌های فعالیت قاسم سلیمانی، در مبارزه با داعش در سوریه و عراق بود. ایشان در سال 1391 جهت مبارزه با این گروه تکفیری، راهی سوریه شدند. سه سال بعد (در سال 2014 میلادی) زمانی که بغداد در آستانه اشغال داعش قرار داشت، او با کمک نیروهای حشد الشعبی، مانع از این اتفاق شد.

سلیمانی در نامه‌ای خطاب به آیت الله خامنه‌ای که ۳۰ آبان ۱۳۹۶ در رسانه‌های کشورمان منتشر شد، پایان داعش را اعلام کرد و از برافراشته شدن پرچم سوریه در البوکمال از شهر‌های سوریه در نزدیکی مرز عراق خبر داد.

بخشی از پاسخ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این نامه قاسم سلیمانی درباره پایان سیطره داعش:

شما با متلاشی ساختن تودۀ سرطانی و مهلک داعش نه‌فقط به کشور‌های منطقه و به جهان اسلام بلکه به همۀ ملت‌ها و به بشریت خدمتی بزرگ کردید.

بدون شک فعالیت‌های سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران با فرماندهی شهید سلیمانی، مهم‌ترین نقش را در نابودی گروه تروریستی داعش در خاورمیانه، ایفا کرد.

دریافت نشان ذوالفقار از دست رهبر جمهوری اسلامی ایران

در تاریخ 19 اسفند 1397 شهید قاسم سلیمانی نشان ذوالفقار (عالی‌ترین نشان نظامی جمهوری اسلامی ایران) را از دست رهبر معظم انقلاب، دریافت نمود.

دریافت نشان ذوالفقار قاسم سلیمانی

طبق آئین‌نامه اهدای نشان‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران، این نشان به فرماندهان عالی‌رتبه و رؤسای ستاد‌های عالی‌رتبه در نیرو‌های مسلح اهدا می‌شود که تدابیر آن‌ها در طرح‌ریزی و هدایت عملیات‌های رزمی، موجب حصول نتایج مطلوب شده باشد.

نحوه به شهادت رسیدن شهید قاسم سلیمانی

سردار قاسم سلیمانی بعد از سال‌ها مجاهدت و دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی، در بامداد روز 13 دی ماه سال 1398 به درجه رفیع شهادت که آرزوی دیرینه ایشان بود، نائل آمد. این اتفاق در حمله موشکی هلی‌کوپتر‌های آمریکایی به دو خودرو در اطراف فرودگاه بغداد، رخ داد.

چه کسانی با قاسم سلیمانی شهید شدند؟

در کنار شهید قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس معاون حشد الشعبی و تنی چند از اعضای حشد الشعبی در این حمله هدف قرار گرفته و به شهادت رسیدند.

پیام رهبر انقلاب به مناسبت شهادت سردار سلیمانی

بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی، رهبر انقلاب در پیامی، به این واقعه، واکنش نشان دادند. متن پیام حضرت آیت الله خامنه‌ای، به شرح زیر بود:

بسم الله الرحمن الرحیم
ملّت عزیز ایران!
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیّبه‌ی شهیدان، روح مطهّر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سال‌ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدان‌های مبارزه با شیاطین و اشرار عالم و سال‌ها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیّة‌الله ارواحنا فداه و به روح مطهّر خود او تبریک و به ملّت ایران تسلیت عرض می‌کنم. او نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوّه‌ی الهی کار او و راه او متوقّف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهره‌ی بین‌المللی مقاومت است و همه‌ی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه‌ی دوستان و نیز همه‌ی دشمنان بدانند خطّ جهاد مقاومت با انگیزه‌ی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است. فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است، ولی ادامه‌ مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد.

ملّت ایران یاد و نام شهید عالی‌مقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام می‌کنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت می‌گویم.

نتیجه گیری

قاسم سلیمانی یکی از فرماندهان برجسته و فداکار جمهوری اسلامی ایران بود. فعالیت‌ها و مجاهدت‌ها ایشان هرگز از یاد و خاطره ملت ایران، پاک نخواهد شد. ایشان از همان اوایل جوانی تا آخرین روزهای حیات گران‌قدر خویش، به دفاع از ارزش‌های انقلاب، قرآن و اهل بیت پرداخت.

4.3 | (109)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

13 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
13
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x