7 راهکار خانگی که به کمک آن می توان از شر پوسیدگی دندان خلاص شد

هزینه­های سنگین دندان پزشکی و نپذیرفتن بیمه توسط اکثر دندانپزشکی­ها باعث می­شود به فکر راه حل جدیدی باشیم. کسانی که درآمد زیادی ندارند تا حد امکان از رفتن به دندانپزشکی خودداری می­کنند که این ممکن است باعث آسیب­های شدیدی به دندان­هایشان شود و در صورت لزوم حتما باید به پزشک مراجعه کنید. ر.ش­هایی هم هستند که می­توانید به عنوان پیشگیری از تخریب دندان­های خود در پیش بگیرید. این روش­ها تا حدی کارآمد هستند و می­توانید به وسیله آن از پوسیدگی دندان­ها جلوگیری کنید. در این مقاله بعضی از کاربردی­ترین موارد را با شما در میان خواهیم گذاشت.

از بین بردن پوسیدگی در خانه

بسیاری از درمان‌های خانگی مبتنی بر مطالعه‌ای است که در دهه 1930 انجام شده است که نشان می‌دهد حفره‌ها به دلیل کمبود ویتامین D در رژیم غذایی ایجاد می‌شوند. در این مطالعه، کودکانی که ویتامین D را به رژیم غذایی خود اضافه کردند، کاهش پوسیدگی را نشان دادند. همچین کسانی که ویتامین D را به رژیم غذایی خود اضافه کردند تنها در صورتی که غلات را از رژیم غذایی خود حذف کردند توانستند بهترین نتایج را داشتند. این مشکل احتمالاً به این دلیل است که دانه­های غلات می­توانند به دندان بچسبند. شما می­توانید با استفاده از مسواک و نخ دندان این مشکل را حل کنید. نخ دندان فواصل دندان که توسط دانه­ها پر شده است را خالی و تمیز می­کند. نخ دندان محصولی بسیار کاربردی و ارزان قیمت است که برای سلامت دندان ضروری است و انواع مختلف آن از طریق این لینک در فروشگاه دیجی استایل قابل خریداری است.

دریافت نکردن ویتامین D کافی ممکن است دندان ها را مستعد ابتلا به پوسیدگی کند، اما اکنون می­دانیم که این تنها بخشی از مشکلات مربوط به دندان است. سایر عوامل موثر برای تخریب و پوسیدگی عبارتند از:

  • خشکی دهان یا داشتن یک بیماری که میزان بزاق در دهان را کاهش می­دهد
  • خوردن غذاهای چسبنده به دندان مانند آب نبات و سایر غذاهای چسبناک حتی لواشک
  • مصرف مکرر غذاها یا نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه، غلات و بستنی
  • سوزش سر دل (به دلیل اسید)
  • عدم توجه دائم به بهداشت دهان و دندان

هنگامی که پوسیدگی دندان به مینای دندان نفوذ کرد، نمی­توانید آن را در خانه درمان کنید و حتما باید به پزشک مراجعه کنید. درمان­هایی که در خانه می­توانید از آن استفاده کنید نقش پیشگیری از مشکل را دارند. درمان‌های خانگی زیر ممکن است به پیشگیری از پوسیدگی یا درمان کمک کند:

آدامس بدون قند

آدامس بدون قند

جویدن آدامس بدون قند بعد از غذا در آزمایشات بالینی نشان داده است که این کار می­تواند به بازسازی مجدد مینای دندان کمک ­کند. صمغ موجود در این آدامس­ها حاوی زایلیتول است که به دلیل توانایی آن در تحریک جریان بزاق، باعث افزایش pH، پاکسازی پلاک­ها وکاهش مشکلات پوسیدگی دندان می­شود.

نشان داده شده است که آدامس بدون قند حاوی ترکیبی به نام کازئین( کازئین فسفوپپتید آمورف کلسیم فسفات) حتی بیشتر از آدامس های حاوی زایلیتول در کاهش میزان پوسیدگی موثر بوده است. این نوع آدامس را می­توانید در فروشگاه­ها یا داروخانه­ها پیدا کنید.

ویتامین D

ویتامین D برای کمک به جذب کلسیم و فسفات از غذایی که می­خورید مهم است. مطالعات نشان می دهد کسانی که استفاده مکرر از ویتامین D دارند کمتر دچار پوسیدگی­های دندان می­شوند. شما می­توانید ویتامین D را از محصولات لبنی مانند شیر و ماست دریافت کنید همچنین می­توانید ویتامین D را از نور خورشید دریافت کنید. کشورهای که کمتر می­توانند از نور طبیعی خورشید بهر­ه­مند شوند باید از مکمل ویتامین D استفاده کنند. در صورت کاهش شدید این ویتامین استفاده از نوع تزریقی این ویتامین توسط پزشک متخصص تجویز خواهد شد.

با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید

فلوراید نقش مهمی در جلوگیری از پوسیدگی و بازسازی مجدد مینای دندان دارد. تحقیقات گسترده­ای انجام شده است که نشان می­دهد مسواک زدن منظم دندان ها با خمیر دندان حاوی فلوراید از ایجاد پوسیدگی­ دندان جلوگیری می­کند.

استفاده از دهان شویه هم به اندازه استفاده از مسواک در سلامت دندان­ها تاثیر دارد. شما باید به صورت دائم دندان­های خود را با دهان شویه حاوی فلوراید تمیز کنید تا دچار پوسیدگی دندان نشوید.

روغن کشی

روغن کشی

روغن کشی یک عمل باستانی است که شامل چرخاندن روغنی مانند کنجد یا نارگیل در دهان به مدت حدود 20 دقیقه و سپس خارج کردن آن است. ادعاهایی مبنی بر اینکه روغن کشیدن «سموم را از بدن دفع می­کند». روغن‌کشی با روغن کنجد پلاک، التهاب لثه و تعداد باکتری‌ها را در دهان به همان اندازه موثر دهانشویه کلرهگزیدین کاهش می‌دهد. البته برای تایید این اثرات به مطالعات بیشتری نیاز است.

غذاهای شیرین را حذف کنید

این درمان حقیقتا معجره می­کند و شما باید از مصرف­ تمامی قندها صرف نظر کنید تا دندان­های سالمی داشته باشید. سازمان بهداشت جهانی می­گوید که خوردن شکر مهم ترین عامل برای آسیب به دندان و پوسیدگی آن است. توصیه می­شود مصرف شکر را به کمتر از 10 درصد از کل کالری دریافتی در روز کاهش دهید. نه تنها شکر خام و خالص بله تمامی نوشیدنی­های حاوی مواد قندی و شکلات­ها را محدود کنید. این مواد تنها باعث ضعبف شدن بدنتان خواهند شد.

اگر به خوردن شکر در هنگام صبحانه عادت دارید این کار را فقط یکبار در روز انجام دهید. هنگامی که شکر از بین رفت، مینای دندان شما فرصتی برای بازسازی مجدد خود خواهد داشت.

ریشه شیرین بیان

طبق مطالعات، عصاره گیاه شیرین بیان چینی می­تواند با باکتری هایی که باعث پوسیدگی می­شود مبارزه کند. محققان یک آبنبات شیرین بیان برای کمک به مبارزه با پوسیدگی دندان ایجاد کرده­اند. مطالعات آزمایشی نشان می­دهد استفاده از عصاره شیرین بیان در یک آب نبات چوبی نشان داد که آنها در کاهش قابل توجهی باکتری­های مضر و کاهش پوسیدگی موثر هستند.

طبق این مطالعات دندان­ها می­توانند با رعایت نکات بهداشتی، استفاده مداوم از مسواک، نخ دندان و دهان شویه ترمیم شوند و تا حد امکام سلامت بمانند. برای داشتن یک لبخند زیبا مصرف شکلات و قندها را محدود کنید و از غذاهای بدون قند و خانگی استفاده کنید و مصرف فراموش نکنید مصرف میوه­ها جدا از ایجاد سلامت بیشتر دندان سبب بهبود اوضاع لثه خواهد شد. امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه، مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x