رژیم لاغری ۷ روزه: چگونه ۵ کیلو در یک هفته کم کنیم؟

در طول تاریخچه رژیم غذایی، انواع مختلفی از روش‌های لاغری وجود داشته است. با این حال، در چند سال گذشته، مردم توجه خود را به برخی از رژیم‌های غذایی افراطی معطوف کرده‌اند که ادعا می‌کنند به کاهش وزن در سریع‌ترین زمان ممکن کمک می‌کنند؛ رژیم لاغری ۷ روزه یکی از محبوب‌ترین نوع این برنامه‌های غذایی است.

برنامه رژیم غذایی ۷ روزه که گاهی اوقات از آن به عنوان رژیم غذایی جنرال موتورز یاد می‌شود، اولین بار در سال ۱۹۸۵ ارائه شد. شرکت جنرال موتورز این برنامه رژیم غذایی کاهش وزن سریع را با هدف افزایش سلامت و تندرستی کارکنان خود ایجاد کرد.

طبق اطلاعات وبسایت جنرال موتورز، این رژیم به کاربران کمک می‌کند در یک هفته حداقل چهار و نیم کیلوگرم کاهش وزن را تجربه کنند. آنها ادعا می‌کنند که این رژیم با سوزاندن کالری و بدون هیچ نوع تأثیری بر خلق و خو یا سطح انرژی افراد، باعث کاهش وزن‌شان می‌شود.

اگر شما هم به فکر یک رژیم سریع اما سالم و بی‌خطر برای کاهش وزن خود هستید، حتما تا پایان این مقاله با ما در مجله اینترنتی ایده آل مگ همراه باشید.

برنامه رژیم لاغری ۷ روزه

قبل از صحبت درباره رژیم لاغری 7 روزه، در زیر یک نمونه از این رژیم را می‌بینید:

(کلیک کنید تا اسلایدهای بعدی را ببینید.)

[web_stories_embed url=”https://idehalmag.com/web-stories/7-days-diet/” title=”رژیم غذایی 7 روزه align=”center”]

 

این برنامه به مردم توصیه می‌کند که یک صبحانه بزرگ، یک ناهار با اندازه متوسط و یک شام سبک بخورند. همچنین امکان خوردن چند میان وعده را در طول روز فراهم می‌کند.

  • رژیم غذایی حاوی یک نوع «سوپ شگفت‌انگیز» است که با سبزیجات کم‌کالری مثل کلم، گوجه‌فرنگی، کرفس، فلفل و هویج پخته می‌شود.
  • رژیم لاغری ۷ روزه توصیه می‌کند که افراد برای بهبود هضم غذا و جلوگیری از احساس خستگی، آب زیادی بنوشند. این برنامه مصرف ۲ تا ۳ لیوان آب را در هر وعده غذایی توصیه می‌کند.
  • هیچ توصیه مطلقی برای مقدار کل آب نوشیدنی در روز وجود ندارد که به سن، وزن بدن و سلامت کلی فرد بستگی داشته باشد.
  • افرادی که از رژیم GM پیروی می‌کنند می‌توانند در ورزش‌های سبک مانند یوگا در حین رژیم شرکت کنند. بعد از روز سوم، آنها می‌توانند پیاده روی یا سایر تمرینات هوازی با شدت کم را به تمرینات خود اضافه کنند.
  • در روزهای پنجم تا هفتم، افراد می‌توانند تمرینات قدرتی را به رژیم ورزشی خود اضافه کنند.

دلیل مصرف سوپ شگفت انگیز در رژیم لاغری ۷ روزه

برخی از افراد ممکن است در حین پیروی از برنامه غذایی کاهش وزن در یک هفته، نیازهای اشتهای خود را برآورده نکنند و این زمانی است که سوپ شگفت‌انگیز وارد بازی می‌شود. سوپ شگفت‌انگیز بخش مهمی از رژیم لاغری یک هفته ای است و می‌توان آن را در مقادیر نسبتا بالاتر در هر روز مصرف کرد تا از گرسنه نشدن فرد اطمینان حاصل شود.

سوپ شگفت انگیز

سوپ شگفت‌انگیز یک سوپ طعم‌دار است که می‌توان آن را در هر روز از رژیم جنرال موتورز مصرف کرد. مخصوصا اگر از خوردن مداوم میوه‌ها و سبزیجات خسته شده باشید، این سوپ باعث می‌شود که رژیم غذایی‌تان در میانه راه رها نکنید.

دستور پخت سوپ شگفت انگیز

این سوپ مخصوص رژیم لاغری ۷ روزه، سرشار از مواد مغذی است و می‌تواند به بهبود هضم، افزایش متابولیسم و مهمتر از همه رفع گرسنگی شما کمک کند. دستور پخت آن را در ادامه شرح می‌دهیم:

  • ابتدا پیاز و کرفس را باید تمیز بشویید و خرد کنید.
  • گوجه‌فرنگی‌ها را تمیز کرده و به چهار قسمت تقسیم کنید.
  • اسفناج را تمیز کرده و درشت خرد کنید (می‌توانید در اینجا مقداری کلم هم اضافه کنید).
  • در یک قابلمه آب را گرم کنید و پیاز و گوجه و کرفس را اضافه کنید.
  • اسفناج خرد شده را درون آن بریزید.
  • برای طعم دادن، سوپ را با نمک و فلفل مزه‌دار کنید. اگر می‌خواهید آن را تند درست کنید، می‌توانید مقدار فلفل سیاه را افزایش دهید.
  • بعد از اینکه سوپ به جوش آمد، مدام آن را هم بزنید.
  • بعد از اینکه سبزیجات کمی نرم شدند، زیر شعله آن را کم کنید تا بپزد.
  • مقداری گشنیز، فلفل سبز، نعناع و آب نصف یک لیمو را به سوپ اضافه کنید.
  • سوپ را آنقدر بجوشانید تا همه مواد کاملا با هم ترکیب شوند.
  • سپس آن را از روی حرارت برداشته، نصف لیموی باقی مانده را بر رویش فشار داده و بلافاصله سرو کنید.

همچنین می‌توانید یک قابلمه بزرگتر از سوپ مخصوص رژیم لاغری ۷ روزه را تهیه کنید و آن را در یخچال نگه دارید. وقتی حس گرسنگی در شما بروز کرد، مقداری از آن را گرم کنید و بخورید.

اصلا رژیم لاغری یک هفته ‌ای چیست؟

برنامه رژیم غذایی جنرال موتورز یا رژیم GM یک برنامه غذایی سخت برای کاهش وزن است که شرکت جنرال موتورز آن را برای حفظ سلامت کارکنان خود ایجاد کرده است.

معرفی رژیم لاغری یک هفته ای

نمودار رژیم غذایی GM یک تلاش مشترک توسط GM، FDA و USDA بود که قبل از تایید نهایی در مرکز تحقیقات جان هاپکینز نیز مورد آزمایش قرار گرفت.

در حالی که این برنامه رژیم لاغری در ابتدا موفقیت آمیز بود و طرفداران آن ادعا می‌کردند که ممکن است چندین بار در فواصل زمانی منظم آن را تکرار کنند تا به اهداف بلندمدت وزن خود برسند، اکثر متخصصان تغذیه، پیروی از آن را توصیه نمی‌کنند.

دلیلش این است که با وجود کاهش وزن سریع، تعدادی عوارض جانبی منفی هم به همراه دارد که در ادامه مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

برنامه غذایی کاهش وزن در یک هفته

رژیم غذایی جنرال موتورز را می‌توان ساده ترین رژیم غذایی برای کاهش وزن دانست که به طور دقیق به هفت روز تقسیم می‌شود و هر روز آن به شما امکان می‌دهد انواع غذاها یا گروه‌های غذایی رژیمی را بخورید.

برنامه غذایی کاهش وزن در یک هفته

رژیم غذایی GM با کاهش کالری و مصرف زیاد غذاهای غنی از آب، باعث کاهش وزن شما می‌شود. رژیم لاغری در ۷ روز، مواد غذایی زیر را در بر می‌گیرد:

  • برنامه غذایی روز اول – فقط میوه‌ها
  • برنامه غذایی روز دوم – فقط سبزیجات
  • برنامه غذایی روز سوم – میوه‌ها و سبزیجات
  • برنامه غذایی روز چهارم – موز و شیر
  • برنامه غذایی روز پنجم – گوشت
  • برنامه غذایی روز ششم – گوشت و سبزیجات
  • برنامه غذایی روز هفتم – برنج، آبمیوه و سبزیجات

فواید رژیم لاغری ۷ روزه برای سلامتی

اگرچه بحث‌های زیادی پیرامون این برنامه غذایی ۷ روزه وجود دارد، اما به دلیل برخی از مزایای اصلی که توسط طرفداران آن ارائه شده‌ است، بسیاری از افراد، آن را بهترین رژیم لاغری می‌دانند.

علاوه بر محدود کردن عادات بد غذایی و به حداقل رساندن مصرف غذاها و نوشیدنی‌های افزایش دهنده وزن، سایر مزایای این رژیم عبارتند از:

  • اجتناب از شکر؛ به غیر از فروکتوز، این رژیم لاغری یک هفته ای تضمین می‌کند که شما برای کاهش وزن خود، در معرض هیچ نوع محتوای قندی دیگری قرار نخواهید گرفت.
  • سم زدایی؛ با توجه به مصرف مقادیر زیادی آب و غذای سالم و محدودیت در مصرف هر نوع غذای ناسالم، این رژیم لاغری ۷ روزه باعث می‌شود بدن شما سموم اضافی و مواد زائد را دفع کند.
  • درخشان شدن پوست؛ با سم زدایی بدن، این برنامه غذایی، سلامت پوست شما را بهبود می‌بخشد و به آن درخشندگی طبیعی می‌دهد.
  • افزایش متابولیسم؛ این برنامه رژیمی همچنین عادات غذایی سالم و مصرف بیشتر آب را ترویج می‌کند که هر دو به افزایش متابولیسم کمک می‌کنند. نرخ متابولیسم بالاتر، میزان بیشتری از کالری سوزانده شده را تضمین می‌کند که در نهایت باعث کاهش وزن می‌شود.
  • بهبود هضم؛ غذای مصرف شده در طول دوره ۷ روز، سرشار از فیبر است؛ بنابراین حرکات روده شما را بهبود می‌بخشد.
  • ترویج عادات غذایی خوب؛ به طور کلی این برنامه رژیم لاغری ۷ روزه، مصرف میوه‌ها و سبزیجات را که کالری کم و فیبر بالایی دارند، ترویج می‌کند و عادت پرهیز از خوردن هر نوع غذای ناسالم را در فرد ایجاد می‌کند.

مزایای رژیم لاغری 7 روزه برای سلامتی

برنامه رژیم غذایی جنرال موتورز برای کاهش وزن نیز مصرف روزانه کالری را به حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کالری محدود می‌کند. این از تجمع چربی در بدن جلوگیری می‌کند، معده را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد و در نتیجه مانع از پرخوری فرد می‌شود.

همچنین بخوانید: رژیم غذایی کانادایی

پنج نوع غذایی که می‌توانید در رژیم غذایی جنرال موتورز بگنجانید

اگرچه رژیم GM دقیقا بر اساس میوه‌ها و سبزیجاتی که مجاز به مصرف آن هستید طراحی شده است، برخی از مواد غذایی برای لاغری در ۷ روز وجود دارد که می‌توانید در مقادیر متوسط از آنها مصرف کنید.

در اینجا چند گزینه غذایی وجود دارد که می‌توانید در روزهای متناوب اما در مقادیر محدود، آنها را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید:

  • چای سیاه
  • چای سبز
  • جوانه‌ها
  • یک مشت آجیل (ترجیحا بادام هندی، بادام درختی و گردو؛ بهتر است از بادام زمینی یا کشمش خودداری کنید)
  • قهوه سیاه شیرین نشده

غذاهایی که باید هنگام پیروی از رژیم لاغری ۷ روزه، از خوردن آنها اجتناب کنید

اگر از این برنامه غذایی ۷ روزه برای کاهش وزن پیروی می‌کنید، در ادامه برخی از مواد غذایی را معرفی می‌کنیم که باید در طول رژیم غذایی خود به شدت از آنها پرهیز کنید تا به نتایج مفیدی برسید.

  • در هنگام شروع رژیم، مصرف هر نوع نوشیدنی دیگری غیر از آب، اعم از نوشابه رژیمی، الکل یا هر نوشیدنی سرد دیگری ممنوع است.
  • از انواع غذاهای ناسالم که همه ما دوست داریم زیاد بخوریم، آرد سفید و انواع غذاهای بسته بندی شده نیز باید پرهیز کرد.

افرادی که نباید از رژیم غذایی جنرال موتورز پیروی کنند

این برنامه رژیم لاغری ۷ روزه برای همه افراد توصیه نمی‌شود، زیرا با اصول یک رژیم غذایی متعادل، حتی پس از تمرکز بر مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده و اقلام کم کالری، مغایرت دارد.

  • زنان باردار و شیرده نباید قبل از مشورت با پزشک از برنامه رژیم غذایی GM پیروی کنند.
  • افرادی که فعالیت‌های فیزیکی یا شغلی دارند، به عنوان مثال، افرادی که تمرینات قدرتی انجام می‌دهند، نباید از این رژیم پیروی کنند.
  • افرادی که از دیابت نوع ۱، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های تیروئید رنج می‌برند، نباید از برنامه رژیم غذایی GM پیروی کنند.
  • زنانی که از مشکلات PCOD و PCOS رنج می‌برند، باید با متخصص تغذیه خود مشورت کنند تا بهترین رژیم غذایی را داشته باشند.

با رژیم ۷ روزه چقدر وزن کم می‌کنیم؟

نمودار رژیم غذایی جنرال موتورز بر اساس مفهوم تعادل انرژی بنا شده است. بر اساس این نظریه، زمانی که میزان کالری دریافتی با تعداد کالری سوزانده شده برابر باشد، وزن بدن شما ثابت می‌ماند. این برنامه غذایی بر اساس این نظریه، ادعا می‌کند که خوردن کالری کمتر منجر به کاهش وزن می‌شود.

با رژیم لاغری 7 روزه چقدر وزن کم می کنیم ؟

به عبارت ساده‌تر، مصرف کالری روزانه با رعایت جدول رژیم غذایی با غذاهای کم کالری مانند میوه‌ها و سبزیجات کاهش می‌یابد. اولا روند هضم افزایش می‌یابد. کاهش وزن توسط یک سیستم گوارشی سالم، که به عنوان یک کاتالیزور عمل می‌کند، تحریک می‌شود. دوما، میوه‌ها و سبزیجات متابولیسم را افزایش می‌دهند و فرآیند چربی سوزی را تسریع می‌کنند.

برنامه رژیم لاغری در ۷ روز ادعا می‌کند که در صورت رعایت اصولی برنامه، می‌توانید بین ۳ تا ۵ کیلوگرم و حتی بیشتر از وزن‌تان را در یک هفته کم کنید، اما به طور خطرناکی از نظر چندین ماده مغذی کمبود دارد.

منوی رژیم غذایی جنرال موتورز توسط بسیاری از افراد به عنوان بهترین رژیم کاهش وزن در نظر گرفته می‌شود زیرا باعث کاهش وزن، سوزاندن کالری و چربی سوزی سریعتر از سایر رژیم‌ها می‌شود.

آیا رژیم لاغری ۷ روزه دارای عوارض است؟

به گفته بسیاری از مربیان تناسب اندام و متخصصان تغذیه، پیروی از رژیم لاغری در ۷ روز به منظور کاهش وزن، عوارض زیادی به همراه دارد. اگر می‌خواهید رژیم GM را دنبال کنید، در اینجا برخی از مسائل بهداشتی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.

فاقد مواد مغذی مهم است

افرادی که از رژیم غذایی GM پیروی می‌کنند، ممکن است به اندازه کافی از برخی از گروه‌های غذایی مهم مانند چربی‌های سالم و پروتئین استفاده نکنند.

رژیم غذایی آنها همچنین ممکن است فاقد ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری باشد که با خوردن طیف گسترده‌ای از غذاهای سالم به دست می‌آید.

در حالی که چربی‌های ترانس موجود در بسیاری از غذاهای سرخ‌شده و پخته می‌توانند کلسترول را افزایش داده و باعث مشکلات سلامتی شوند، بدن فرد برای عملکرد خود به چربی‌های غیراشباع سالم هم نیاز دارد.

چربی‌های غیراشباع، مانند ماهی سالمون، آووکادو و گردو، به بهبود کلسترول کمک می‌کنند و همچنین فواید دیگری برای سلامتی دارند.

تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا، باعث کاهش وزن و کاهش سطح کلسترول و گلوکز خون می‌شود.

همچنین ممکن است چنین رژیم‌هایی احساس گرسنگی را کاهش دهند و اثرات مفیدی بر متابولیسم بدن داشته باشند. افرادی که از رژیم لاغری ۷ روزه پیروی می‌کنند، ممکن است پروتئین کافی دریافت نکنند.

کاهش وزن در آن کوتاه مدت است

کاهش وزن در یک هفته به عنوان یک استراتژی رژیم غذایی طولانی مدت مناسب نیست، به این معنی که یک فرد ممکن است پس از توقف رژیم غذایی، وزن خود را دوباره به دست آورد.

کاهش وزن در آن کوتاه مدت است

یکی از دلایل این امر، مربوط به این است که رژیم لاغری یک هفته ای، لزوما تکنیک‌هایی را برای پخت و پز یا سالم غذا خوردن آموزش نمی‌دهد؛ در صورتی که این تکنیک‌ها برای حفظ وزن طولانی‌مدت ضروری هستند.

برنامه‌های غذایی کوتاه‌مدت برای حفظ کاهش وزن، نسبت به اتخاذ تغییرات طولانی‌مدت در سبک زندگی، مانند افزایش سطح ورزش و پخت و پز با طیف وسیعی از مواد سالم، مؤثر نیستند.

سایر خطرات احتمالی رژیم لاغری ۷ روزه

خطرات دیگری که این رژیم لاغری می‌تواند برایتان ایجاد کند، عبارتند از:

  • کم آبی بدن
  • ضعف عضلانی
  • خستگی
  • سردرد
  • عملکرد بدنی ضعیف در حین ورزش

کلام آخر

همانطور که می‌گویند هر سکه دو رو دارد، رژیم جنرال موتورز هم یک رژیم لاغری سریع است که معایب خاص خود را به همراه دارد. این رژیم لاغری ۷ روزه، یک برنامه کوتاه مدت کاهش وزن است و از این رو اغلب دیده می‌شود که وقتی فردی تمایل به ترک این برنامه غذایی دارد، به پرخوری می‌پردازد و دوباره تناسب بدن خود را به هم می‌زند.

نگرانی کوچک دیگری که با پیروی از یک برنامه رژیم لاغری یک هفته ای به وجود می‌آید، این است که برخی از افراد تمایل دارند نسبت به تغییر ناگهانی رژیم، واکنش‌های خفیفی نشان دهند.

این واکنش‌ها ممکن است به شکل ضعف عضلانی، خستگی، سردرد یا کم آبی دیده شوند. با این حال، جدی بودن این واکنش‌ها بستگی به روال و مصونیت هر فرد دارد.

بنابراین، می‌توان با اطمینان گفت که برنامه رژیم غذایی GM برای کاهش وزن در واقع دارای تمام جنبه‌های بهترین رژیم کاهش وزن است. تنها چیزی که برای ثمربخشی آن نیاز دارید، کمی انضباط، کمی صداقت و ذره‌ای تعهد به خود است.

سوالات متداول

آیا برنامه غذایی 7 روزه مضر است؟

منوی رژیم غذایی جنرال موتورز برای کاهش وزن در یک هفته مفید است، اما برای کاهش وزن طولانی مدت پیشنهاد نمی‌شود. برنامه رژیم غذایی توسط علم تایید نشده است و ممکن است منجر به کمبود مواد مغذی در افراد شود.

با رژیم لاغری ۷ روزه چقدر می‌توانیم وزن کم کنیم؟

هنگامی که از برنامه غذایی ۷ روزه برای کاهش وزن‌تان پیروی می‌کنید، کم خوردن، ذخایر گلیکوژن بدن شما را تخلیه می‌کند و باعث از دست دادن آب بدن و کاهش وزن ۳ تا ۵ کیلوگرم یا بیشتر در یک هفته می‌شود. با این حال، این موضوع از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

آیا رژیم لاغری در ۷ روز باعث کاهش چربی‌های شکم می‌شود؟

خیر؛ در مدت ۷ روز از این برنامه، کاهش چربی قابل توجهی از شکم غیرممکن است. 

3 | (2)
منبع medicalnewstoday eatingwell blog.decathlon
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x