هزینه تحصیل در کانادا چقدر است؟ + هزینه زندگی دانشگاهی در کانادا

کانادا یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان خارجی است و تجربیات و موقعیت های متنوعی را در بستر کشوری به این دانشجویان ارائه می کند که به تنوع نژادی و زیبایی های طبیعی اش معروف است. خبر خوب برای کسانی که به دنبال تحصیل در کشور کانادا هستند، آن است که هزینه شهریه دانشگاه در کانادا در مقایسه با کشورهای انگلیسی زبان دیگر (امریکا، بریتانیا و استرالیا) کمتر است البته هنوز در مقایسه با برخی کشورهای دیگر بالا است.

ابزارهای آنلاین ارائه شده در سطح وب، توسط وزارت آموزش و پرورش کانادا می تواند به دانشجویان خارجی در محاسبه هزینه تحصیل در این کشور در دانشگاه‌های مختلف کمک نمایند. همچنین میتوانید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا هزینه و شهریه دانشگاه‌های کانادا را با یکدیگر بررسی کنیم.

شهریه دانشگاه کانادا

شهریه دانشگاه‌های کانادا توسط خودشان مشخص می شود و مقدار آن می تواند به پارامترهای مختلفی وابسته باشد: رشته تحصیلی فرد، خارجی یا کانادایی بودن دانشجو و اینکه در دوره لیسانس مشغول به تحصیل هستید یا در تحصیلات تکمیلی.

شهریه دوره لیسانس در کانادا

امکان پیدا کردن دانشگاههای ارزان در کانادا وجود دارد؛ شهریه دانشگاهها ممکن است از 550 تا 30000 دلار کانادا در سال باشد. دوره لیسانس پزشکی، مهندسی و علوم اجتماعی معمولا در بین گران ترین دوره ها هستند. شهریه بعضی از رشته های محبوب در کانادا به این صورت است:

  • لیسانس مدیریت بازرگانی : از 550 تا 56000 دلار کانادا در سال
  • لیسانس علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات: 1535 تا 55500 دلار کانادا در سال
  • لیسانس مهندسی و فناوری: 1350 تا 55000 دلار کانادا در سال
  • لیسانس علوم اجتماعی: 1025 تا 56000 دلار کانادا در سال
  • لیسانس علوم طبیعی: 1780 تا 53000 دلار کانادا در سال

شهریه کارشناسی ارشد در کانادا

شهریه کارشناسی ارشد در کانادا

بازه شهریه دوره کارشناسی ارشد می تواند از 1075 تا 65000 دلار کانادا در سال باشد؛ کارشناسی ارشد کسب و کار، مهندسی، علوم کامپیوتر و حقوق در میان گران ترین رشته های دانشگاهی است. شهریه دوره کارشناسی ارشد بعضی رشته های محبوب:

  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی: 2150 تا 52700 دلار کانادا در سال
  • کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات: 2150 تا 52500 دلار کانادا در سال
  • کارشناسی ارشد مهندسی و فناوری: 2150 تا 52500 دلار کانادا در سال
  • کارشناسی ارشد پزشکی و سلامت: 2150 تا 58300 دلار کانادا در سال
  • کارشناسی ارشد علوم اجتماعی: 2150 تا 37000 دلار کانادا در سال

هدفمان از ارائه این اعداد و ارقام آنست که دید و برآورد مناسبی از هزینه های احتمالی دوره های لیسانس و کارشناسی ارشد و بودجه مورد نیاز برای تحصیل در کانادا داشته باشید. لازم نیست که حتما، گرانترین رشته های دانشگاههای کانادا را انتخاب کنید و بالا بودن هزینه، الزاما به معنای بهتر بودن آن نیست. سمت ارزان قضیه هم مشکلات خود را دارد و اگرچه از لحاظ اقتصادی مناسب است، اما احتمالا رضایتبخش نخواهد بود. توصیه ما آنست که حد واسط بین بودجه مد نظرتان و انتظاراتتان از امتیازات بعد از فارغ التحصیلی را انتخاب کنید.

دانشگاه‌های ارزان کانادا

سعی کرده ایم که فهرستی از دانشگاههای ارزان کانادا را ارائه کنیم:

  • شهریه دانشگاه مموریال نیوفاندلند: 2150 تا 11460 دلار کانادا در سال
  • شهریه دانشگاه رجینا: 1715 تا 20050 دلار کانادا در سال
  • شهریه دانشگاه Royal Roads: 3750 تا 27600 دلار کانادا در سال
  • شهریه دانشگاه ساسکچوان: 4110 تا 24000 دلار کانادا در سال
  • شهریه دانشگاه Athabasca: 1625 تا 17250 دلار کانادا در سال

نکته جالب دانشگاه های کانادا آنست که شهریه بعضی از رشته ها حتی در ارزانترین دانشگاههای کانادا هم ممکن است بیش از 30000 دلار کانادا در سال باشد؛ این موارد معمولا کارشناسی ارشد بازرگانی، حقوق، دندانپزشکی یا MBA است. این موضوع را به طور خاص می توان برای رشته MBA گفت که شهریه آن حتی به بالاتر از 50000 دلار کانادا در سال نیز می رسد.

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا

شاید با انتخاب دانشگاه‌های ارزان بتوانید کمی پس انداز کنید، اما یادتان باشد که هزینه زندگی در کانادا از میانگین ها بالاتر است، اما از طرفی کیفیت بالای زندگی هم تضمین شده است. برای پرداخت هزینه زندگی در اکثر استان ها از جمله کبک، مونترآل و کانادا به چیزی بین 800 تا 1500 دلار کانادا نیاز دارید. هزینه زندگی 2000 دلار کانادا در ماه باعث شده تا ونکوور و کلگری، گرانترین شهرهای کانادا نام بگیرند.

هزینه سکونت در کانادا

هزینه سکونت در کانادا

خوشبختانه همانطور که می توانید بین دانشگاه‌های ارزان و گران انتخاب کنید، می توانید درباره محل زندگی و هزینه اقامت نیز تصمیم گیری کنید. اصلی ترین گزینه سکونت دانشجویان در کانادا عبارتند از:

خوابگاههای دانشجویی: 250 تا 625 دلار کانادا در ماه

خانه های تعیین شده توسط دانشگاه برای دانشجویان: 400 تا 800 دلار کانادا در ماه

اجاره اشتراکی آپارتمان: 300 تا 700 دلار کانادا در ماه؛ البته هزینه کرایه خانه با توجه به محل و امکانات خانه می تواند متفاوت باشد. اگر به دنبال اجاره یک آپارتمان تکخوابه/استودیو باشید، شاید لازم باشد که بیش از 1000 دلار کانادا در ماه را کنار بگذارید.

هزینه های دیگر سکونت در کانادا

اجاره کردن آپارتمان و استودیو با هزینه های دیگری نیز همراه می شود:

  • امکانات اولیه (برق، آب، گرمایش و شهرداری): 150 دلار کانادا در ماه
  • اینترنت: 50 تا 70 دلار کانادا در ماه

هزینه خوراک

احتمالا هزینه زیادی در بحث خوراک نخواهید داشت و می توانید 300 دلار کانادا را برای خرید ماهیانه از سوپرمارکت و تره بار اختصاص دهید. بعضی از ارزان ترین سوپرمارکت های زنجیره ای کانادا عبارتند از Superstore، والمارت و No Frills. ترکیب این هزینه با یک کالج ارزان قیمت می تواند یک دوره تحصیل مقرون به صرفه را به همراه بیاورد. اما اگر بخواهید به رستوران بروید، احتمالا باید 10 تا 25 دلار کانادا را برای هر وعده کنار بگذارید؛ هزینه سه وعده غذا برای دو نفر در یک رستوران متوسط در حدود 50 تا 65 دلار کانادا خواهد بود.

هزینه حمل و نقل

دانشجویان 18 تا 25 ساله در دانشگاههای کانادا از تخفیف خرید بلیط ماهیانه حمل و نقل برخوردار می شوند.

  • قیمت یک پاس حمل و نقل ماهیانه 90 دلار خواهد بود؛ این در حالیست که هر بلیط یکطرفه، 3 دلار کانادا است.
  • تاکسی ها هم روش رایجی برای جابجایی در شهرهای مختلف هستند و قیمت آن هم بین 2 تا 6 دلار کانادا برای هر کیلومتر است.

هزینه درخواست ویزای دانشجویی

ویزای تحصیل در کانادا که حکم ویزای دانشجویی برای مدت اقامتتان در کانادا را دارد، برای تحصیل در این کشور ضروری است. دوره ها و برنامه های کمتر از شش ماه به اجازه تحصیل در کانادا نیازی نخواهد داشت. هزینه ثبت درخواست اجازه تحصیل در کانادا برابر با 150 دلار کانادا (114 دلار کانادا) است.

هزینه درخواست پذیرش هر دانشگاه کانادا و برای شهروندان کشورهای مختلف، متفاوت است. برای مثال هزینه درخواست پذیرش دانشگاه بریتیش کلمبیا در دوره لیسانس برای دانشجویان کانادایی، 70.50 دلار کانادا (53.4 دلار امریکا) و برای دانشجویان خارجی، 118.5 دلار کانادا (89.70 دلار امریکا) است.

کمک‌های مالی به دانشجویان در کانادا

اسکالرشیپ، بورسیه و کمک هزینه هایی برای دانشجویان خارجی در حال تحصیل در  مقاطع لیسانس و کارشناسی ارشد کانادا در نظر گرفته می شود. از جمله این اسکالرشیپ های خاص می توان به بورسیه دستاوردهای ورزشی و علمی و موارد دیگر اشاره کرد. خیلی از دانشگاهها، بورسیه های خودشان را دارند و می توانید در بورسیه های ارائه شده توسط دانشگاهتان نام نویسی کنید. با توجه به محدود بودن بودجه در نظر گرفته شده برای بورسیه ها و رقابتی بودن آن، بهتر است در اسرع وقت برای این بورسیه ها ثبت نام کنید. به متقاضیان خارجی نیز توصیه می شود که تا درباره بورسیه های ارائه شده توسط سازمان های مختلف محل تحصیلشان تحقیق کنند.

یکی از منابع قابل توجه بورسیه تحصیل در کانادا، برنامه Canadian Commonwealth Scholarship است که بورسیه هایی را برای شهروندان کشورهای مشترک المنافع ارائه می کند. بعلاوه می توانید اطلاعات مرتبط با کمک هزینه های دانشجویی را در وبسایت مرکز اطلاعات کانادا مشاهده کنید.

کارهای دانشجویی در کانادا

اگر برای تامین بخشی از هزینه هایتان به دنبال کار پاره وقت دانشجویی هستید، می توانید 10 ساعت در هفته در محوطه یا بیرون از دانشگاه کار کنید؛ این محدودیت در زمان تعطیلات دانشگاهی برداشته می شود و می توانید بدون نیاز به اجازه کار و به صورت تمام وقت مشغول شوید. شرایط لازم برای این موضوع عبارتند از:

  • یک اجازه تحصیل معتبر داشته باشید.
  • یک دانشجوی تمام وقت باشید.
  • در یک کالج یا موسسه آموزشی معتبر ثبت نام کرده باشید.
  • در حال تحصیل در یک دوره آموزشی حرفه ای، کاری یا آکادمیک باشید و گرفتن مدرک، دیپلم و یا گواهی آن حداقل شش ماه طول بکشد.

بعلاوه برای کار در کانادا و برخورداری از امتیازات و خدمات برنامه های دولتی، به شماره بیمه اجتماعی (SIN) از اداره خدمات اجتماعی کانادا نیاز خواهید داشت.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x