لیزر موهای زائد برای چه کسانی ضرر دارد؟

استفاده از دستگاه لیزر، در سال‌های اخیر به امن‌ترین و محبوب‌ترین روش برای از بین بردن موهای زائد تبدیل شده است. بااین‌حال، این روش برای همه مناسب نیست. بعضی از افراد به‌دلیل استفاده از داروهای خاص یا ابتلا به بعضی از بیماری‌ها و عارضه‌های پوستی، نباید از لیزر استفاده نکنند.

در این مقاله، قصد داریم به توضیح این سؤال بپردازیم که «لیزر موهای زائد برای چه کسانی ضرر دارد؟». از شما دعوت می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید که پاسخ این سؤال را با هم بررسی کنیم.

لیزر موهای زائد برای بارداری ضرر دارد؟

خانم‌های باردار و شیرده، همیشه با محدودیت‌هایی مواجه هستند. این گروه حساس، اولین موردی است که می‌خواهیم در پاسخ به سؤال «لیزر موهای زائد برای چه کسانی ضرر دارد؟» بررسی کنیم.

تغییرات هورمونی در دوران بارداری و شیردهی، تأثیر مستقیمی بر رشد موهای زائد بدن دارند؛ بنابراین این موضوع می‌تواند تأثیر لیزر بر موهای زائد را با اختلال مواجه کند. توصیه می‌کنیم افراد باردار بعد از اتمام دوره بارداری و به تعادل رسیدن هورمون‌ها جلسات لیزر را شروع کنند.

عوارض لیزر موهای زائد و سرطان

خیلی از افراد نمی‌دانند که آیا اشعه لیزر ضرر دارد یا نه. همین ابتدا باید بگوییم که اشعه لیزر سرطان‌زا نیست. اشعه لیزر به عمق پوست وارد نمی‌شود و انرژی آن توسط فولیکول‌های مو جذب می‌شود؛ بنابراین از این بابت جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد. البته اگر فردی سابقه ابتلا به نوعی از سرطان را داشته باشد یا در حال درمان این بیماری است، باید پیش از شروع دوره لیزر موهای زائد با پزشک متخصص مشورت کند.

افراد مبتلا به تبخال تناسلی نباید از لیزر استفاده کنند

افرادی که به تبخال تناسلی یا همان ویروس HPV مبتلا هستند، نباید به هیچ عنوان از لیزر استفاده کنند؛ زیرا نه‌تنها لیزر باعث گسترش ویروس روی سایر نقاط بدن می‌شود، بلکه با آلوده کردن دستگاه، احتمال ابتلای سایر مراجعه‌کنندگان به ویروس HPV را نیز افزایش می‌دهد.

بهترین راه حل برای جلوگیری از انتقال ویروس HPV، استفاده کردن از دستگاه لیزری است که سری جداگانه دارد و مستقیماً با پوست در تماس نیست. دستگاه اکسنتو غیر تماسی احتمال انتقال بیماری‌های پوستی را کاهش می‌دهد و می‌تواند نگرانی افراد درباره لیزر موهای زائد و تبخال تناسلی را برطرف کند.

افرادی که تبخال تناسلی دارند نباید موهای زائد را لیزر کنند

تأثیر مصرف داروهای خاص بر لیزر موهای زائد

مصرف هر دارو با تأثیراتی روی بدن همراه است. مصرف برخی از این داروها همزمان با روند انجام جلسات لیزر ممکن است نتیجه‌بخش بودن لیزر را تحت تأثیر قرار دهد و همچنین عوارض جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. بعضی از این داروها، عبارت‌اند از:

  • راکوتان: راکوتان دارویی است که برای کنترل چربی پوست به منظور جلوگیری از بروز آکنه استفاده می‌شود. راکوتان باعث خشکی پوست می‌شود و پوست را نسبت به نور حساس می‌کند. برخورد اشعه لیزر با پوست خشک ممکن است باعث ایجاد سوختگی‌های شدید شود.
  • داروهای هورمونی: داروهای هورمونی مانند قرص‌های ضد بارداری با ایجاد تغییرات در هورمون‌های بدن، چرخه رشد موهای زائد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. بهتر است در زمان استفاده از لیزر، مصرف این داروها با مشورت پزشک قطع شود.
  • ماینوکسیدیل و زینک: این نوع داروها رشد موها، حتی موهای زائد را بیشتر می‌کنند، بنابراین تأثیر لیزر را کاهش می‌دهند.
  • کورتون: یکی از اثرات جانبی کورتون، رویش مجدد موهای زائد است. بنابراین بهتر است در طول مدت جلسات لیزر از داروهایی که کورتون دارند، استفاده نشود.

افرادی که به‌صورت منظم از داروهای خاص استفاده می‌کنند، بهتر است پیش از شروع درمان لیزر با پزشک خود مشورت کنند و در صورت امکان داروهای خود را قطع کنند. همچنین کلینیک‌های تخصصی می‌توانند با خرید دستگاه لیزر دایود، که از بهترین دستگاه‌های لیزر موجود در جهان است، خدمات بهتری به مراجعه‌کنندگان خود عرضه کنند.

بیماری‌های پوستی؛ خط قرمزی جدی برای استفاده از لیزر

به دلیل اینکه اشعه‌های لیزر به‌صورت مستقیم با پوست برخورد می‌کنند، داشتن پوست سالم اولین نکته برای شروع جلسات لیزر است. بعضی از بیماری‌های پوستی، انجام لیزر را با محدودیت مواجه می‌کنند. به عنوان مثال می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • لوپوس: لوپوس یک بیماری خود‌ایمنی است که باعث بروز ورم و التهاب در بافت‌های مختلف بدن می‌شود. برخورد اشعه لیزر به پوست افراد مبتلا به لوپوس، می‌تواند باعث بروز سوختگی‌های شدید پوست شود.
  • اگزما: اگزما و آلرژی‌های پوستی انجام لیزر را با محدودیت روبه‌رو می‌کند. پیش از شروع درمان جلسات لیزر بهتر است اگزمای پوستی درمان شود.
  • پسوریازیس: پسوریازیس یکی دیگر از بیماری‌های خودایمنی است. سلول‌های پوست فرد مبتلا به این بیماری در قسمت‌هایی از بدن، سریع‌تر از حد معمول رشد می‌کنند و لکه‌های قرمز روی سطح پوست ایجاد می‌شود. این لکه‌ها با قرار گرفتن در معرض تابش اشعه لیزر بیشتر می‌شوند.

افرادی که به بیماری‌های پوستی خاص دچار هستند، به هیچ عنوان نباید بدون مشورت پزشک، برای لیزر موهای زائد اقدام کنند.

آفتاب گرفتن و سولاریوم؛ مانعی برای استفاده از لیزر موهای زائد

آفتاب گرفتن و سولاریوم، رنگ پوست را تیره می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود انرژی لیزر توسط پوست بیشتر از موها جذب شود. جذب انرژی لیزر می‌تواند باعث بروز سوختگی‌های شدید، ایجاد لک و اسکار روی پوست شود. بنابراین حداقل باید ۶ ماه از برنزه کردن گذشته باشد تا افراد بتوانند از لیزر استفاده کنند.

افرادی که هنوز به تعادل هورمونی نرسیده‌اند، نباید از لیزر استفاده کنند

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که «لیزر موهای زائد برای چه سنی است؟». در پاسخ به این سؤال باید گفت: افرادی که هنوز کاملاً به بلوغ نرسیده‌اند، بهتر است از لیزر استفاده نکنند. البته بسیاری از افراد بعد از ۱۸ سالگی به بلوغ کامل می‌رسند و می‌توانند استفاده از لیزر را شروع کنند. حساسیت این موضوع به دلیل تأثیر مستقیم هورمون‌ها بر رشد موهای زائد بدن است. به همین دلیل بهتر است افراد نوجوان پیش از استفاده از لیزر، برای انتخاب بهترین دستگاه لیزر موهای زائد با پزشک متخصص مشورت کنند.

سوختگی تاتو با لیزر موهای زائد؛ افرادی که تاتو دارند از لیزر استفاده نکنند

رنگدانه‌های تیره تاتو، بخش زیادی از انرژی لیزر را به خود جذب می‌کنند. این موضوع باعث بروز سوختگی‌های شدید و همین‌طور از بین رفتن تاتو می‌شود. پیش از انجام لیزر، باید محل تاتو به اپراتور لیزر اطلاع داده شود. اگر تاتو بزرگ باشد، انجام لیزر روی آن قسمت از بدن غیرممکن خواهد بود. مشابه همین مسأله، درباره لیزر موهای زائد روی خال نیز وجود دارد. خال‌های بدن چون تیره‌تر هستند، انرژی بیشتری را به خود جذب می‌کنند و ممکن است دچار سوختگی شوند. بهتر است موهای روی خال لیزر نشود.

سوختگی تاتو با لیزر

امن‌ترین و باکیفیت‌ترین دستگاه‌های لیزر را از آفا بخواهید!

در این مقاله به سؤال «لیزر موهای زائد برای چه کسانی ضرر دارد؟» پاسخ دادیم. پیش از شروع جلسات لیزر، بهتر است از سلامت پوست و بدن خود آگاهی داشته باشید. در صورت داشتن هر یک از شرایط خاص ذکرشده در این مقاله بهتر است ابتدا با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

همچنین، انتخاب دستگاه لیزر مناسب و باکیفیت، در بسیاری از موارد بروز عارضه را به صفر می‌رساند. شرکت آفتاب فروزان آریا، واردکننده مدرن‌ترین دستگاه‌های لیزر در ایران است. کیفیت بالای تجهیزات واردشده توسط آفا، این شرکت را به نامی درخشان در عرصه واردات تجهیزات پزشکی پوست، مو و زیبایی تبدیل کرده است.

برای ارتباط با آفا می‌توانید به وبسایت این مجموعه به آدرس www.afateb.com مراجعه کنید و برای کسب اطلاعات تخصصی درباره انواع دستگاه‌های لیزر و پزشکی، با شماره ۰۲۱۸۸۱۰۷۰۷۰ تماس بگیرید.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
2 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x