از قوزپشتی تا بهبودی با آب درمانی توسط دکتر گلشنی

قوز پشتی و افتادگی شانه یک ناهنجاری اسکلتی است، که به مرور باعث عوارضی در فرد مبتلا خواهند شد. شایع‌ترین عوارض این ناهنجاری‌ها نقص ظاهری و درد در گردن و کتف‌ها می‌باشد. این عارضه به دلایل مختلفی می‌تواند بروز کند و همچنین روش‌های درمانی متفاوتی نیز، می‌تواند داشته باشد. یکی از راحت‌ترین درمان‌ها برای افتادگی شانه و خمیدگی بدن، انجام ورزش و حرکات اصلاحی است. در موارد خفیف با انجام تمرینات ورزشی مناسب، میتوانید به طور کامل بهبود پیدا کنید. در موارد شدید نیز با انجام ورزش‌ها و حرکات اصلاحی، می‌توانید روند درمان خود را سرعت بخشیده و به بهبود خود کمک کنید.

ستون مهره‌ها و کمر به صورت طبیعی دارای قوس و انحنا می‌باشد. قوس طبیعی کمر باعث می‌شود که در حالت ایستاده، ستون فقرات به خوبی وزن بدن را تقسیم و تحمل نماید. اگر به هر دلیلی، این قوس به سمت خارج و بیش از ۵۰ درجه افزایش یافته باشد، فرد مبتلا به اختلال ستون فقرات، به نام کیفوز، گوژپشتی و یا به اصلاح معمول، قوز می‌باشد.

قوز کمر به دلایل مختلفی می‌تواند بروز کند. در برخی موارد این عارضه مادرزادی است. در این حالت برای پیشگیری از پیشرفت، بهتر است از همان طفولیت عارضه تشخیص داده و به درمان پرداخته شود. در مواردی دیگر ممکن است قوز کمر، سابقه‌ی خانوادگی و ژنتیک داشته باشد و در نوجوانی، خود به خود بروز کند‌.

آب درمانی یا هیدروتراپی، امروزه به عنوان یک روش مکمل درمانی، کاربرد گسترده‌ای در تسکین درد و بهبود التهاب عضلات و مفاصل بدن پیدا کرده است. این روش را می‌توان پدیده‌ای در علم پزشکی و فیزیوتراپی عنوان کرد، که هر روزه در حال پیشرفت می‌باشد.

آب درمانی در استخر به معنی انجام حرکات ورزشی با هدف خاصی در آب می باشد. انجام حرکات ورزشی در آب باعث می شود تا فشار اضافی که بر عضلات و مفاصل است برداشته شود و افرادی که دچار آسیب هستند، فشار کمتری را در انجام حرکات تحمل می کنند.

در آب درمانی بدن انسان به حالت شناور است و وزن بیشتری را در این حالت تحمل می کند. در نتیجه حرکاتی که در استخر آب تحت عنوان آب درمانی در استخر انجام می شود منجر به افزایش دما و فشار بر بدن می شود. در نتیجه گردش جریان خون و انعطاف پذیری عضلات و مفاصل تقویت می شود.

انواع مختلفی از آب درمانی وجود دارد که برای بیماران بنا بر نوع عارضه تجویز می شود. از نمونه های رایج آب درمانی می توان به حمام های آب گرم استخر های آب سرد، آب درمانی در دریا، حمام های معدنی، ایروبیک در آب و دوش سوئیسی اشاره نمود.

هزاران سال پیش آب درمانی در طب ایرانی نیز انجام می شد که امروزه با پیشرفت علم و تحقیقات روش های نوینی نیز در تکامل روش های قدیمی ابداع شده اند. اما آب درمانی چگونه انجام می شود؟

بیماری هایی چون آرتروز یا ناراحتی های روماتیسمی و … از طریق آب درمانی مداوا می شوند. آب درمانی مانند شنا به نظر می رسد اما در واقع حرکات آن متفاوت است. همچنین بایستی دمای آب در استخر حدودا 33 تا 36 درجه سانتی گراد باشد.

لازم است تا تمامی حرکات فرد در آب تحت نظارت یک متخصص انجام شود. آب درمانی در استخر دارای اصولی است که باید برای دریافت نتیجه بهتر این اصول رعایت شوند. شناوری، فشار عمود بر سطح بدن، انسجام و اصطکاک و سرعت بیشتر از اصول مهم آب درمانی می باشند.

یکی از بهترین و مناسب‌ترین جایگزین‌های استخر، استقاده از وان‌های خانگی برای آب درمانی است. شما می‌توانید با تهیه‌ی وان حمام پلاستیکی (پلی اتیلن) به هیدروتراپی در منزل بپردازید. روش آب درمانی در وان به این صورت است که ابتدا وان حمام را با آب گرم پر می‌کنید. توجه داشته باشید اگر محیطِ حمام، گرم است وان را با آب ۳۵ تا ۳۶ درجه سانتی گراد، و اگر محیط حمام سرد است، با آب حداکثر بین ۵ تا ۶ درجه، پر کنید. سپس کل بدن یا عضو آسیب دیده و دردمند را در وان پر از آب، قرار دهید. این فرآیند به صورت فیزیولوژیک با انتقال دما به فرد و بالا بردن درجه حرارت، تاثیر بسیاری بر عملکرد بدن، خواهد داشت.

در این روش آب درمانی با بالا رفتن دمای بدن، خون‌رسانی به بافت‌ها بهبود پیدا کرده و ترمیم مناطق آسیب دیده با سرعت بیشتری انجام می‌شود. در نتیجه، درد و اسپاسم‌ها کاهش یافته و روند درمانی بیمار آسوده‌تر طی می‌گردد. بهتر است این روش را هفته‌ای سه مرتبه و یک روز در میان انجام دهید. و هر جلسه حداکثر ۳۰ دقیقه به طول انجامد.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
3 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x