دکتر متخصص گوارش و کبد کیست؟

با توجه به مطالب نوشته شده در webmd.com توسط Hope Cristol و doctoreto.com  دکتر متخصص گوارش و کبد به کسی گفته میشود که بیماری‌های مرتبط با دستگاه گوارش بدن، شامل حلق، مری، معده، روده‌ها و بخش‌های دیگری از بدن را درمان می‌کند.

دستگاه گوارش وظایف مختلفی دارد که خوردن غذا، حرکت دادن آن در مسیر گوارش، جذب مواد مورد نیاز و در نهایت دفع مواد زاید از مهم‌ترین بخش‌های آن هستند.

در نتیجه دکتر متخصص گوارش باید در تمام این بخش‌ها تخصص و سررشته داشته باشد.

البته بهتر است که دکتر گوارش را فوق تخصص گوارش و کبد (Gastroenterologist) صدا بزنیم؛ چرا که بخش مهمی از سیستم گوارشی بدن توسط کبد اداره می‌شود و دکترهای این رشته درباره‌ی کبد هم تخصص دارند.

دکتر متخصص گوارش و کبد چه بیماریهایی را درمان می کند؟

همه ما معتقدیم که برای انجام هر کاری باید از فرد ماهر و متخصص در آن زمینه استفاده شود. در زمینه پزشکی این قاعده مستثنا نبوده، بلکه با جزئیات بیشتری باید مورد توجه قرار بگیرد. چرا که هر بخش از بدن عملکرد خاصی داشته و درست کار کردن هر بخش می‌ تواند بر سایر بخش های دیگر هم اثر بگذارد.

در صورت بروز مشکلات مختلفی در زمینه گوارش نیاز است تا از دکتر متخصص گوارش و کبد برای تشخیص و درمان استفاده شود.

یکی از نیازهای اساسی هر موجود زنده تغذیه مناسب بوده تا بتواند از انسان در برابر عوامل محیطی محافظت کرده و انرژی مورد نیاز را تأمین نماید. دستگاه گوارش از چندین بخش مختلف تشکیل شده که از دهان شروع و تا انتهای مقعد ادامه دارد که هر بخش وظیفه هضم و جذب مواد غذایی و دفع بخش اضافی آن را به عهده می ‌گیرد.

کبد یکی از اندام های مهم در دستگاه گوارش محسوب می‌ شود که تمام مواد جذب شده از طریق دستگاه گوارش به کبد وارد شده و در آنجا وظیفه ذخیره سازی مواد اضافی و تنظیم این مواد در خون را به عهده کبد می گذارد، لذا نقش کبد در بدن بسیار حیاتی است.

بهتر است تا در هنگام بروز برخی از مشکلات مربوط به گوارش از پزشک متخصص در این زمینه کمک گرفته شود. از مهمترین بیماری هایی که در ابتدا باید به دکتر گوارش و کبد مراجعه گردد عبارتند از:

یبوست

یبوست زمانی رخ می ‌دهد که دفعات دفع مدفوع کاهش پیدا می یابد و فرد هر بار با سختی و دشواری مدفوع را دفع می‌ کند. این موضوع می تواند از دریافت نکردن فیبر در وعده های غذایی ایجاد شود.

ورم معده

به هر نوع از متورم شدن معده گاستریت می گویند که این بیماری می ‌تواند ناشی از عفونت، زخم، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی یا مصرف بیش از حد الکل باشد، علائم این بیماری شامل درد بالای معده، داشتن حالت تهوع و استفراغ است.

سندروم روده تحریک پذیر

سندروم روده تحریک پذیر جزء اختلالات روده بزرگ بوده که با علائمی مانند درد معده، اسهال، نفخ و دردهای حین دفع بروز می کند و برای درمان آن نیاز است که از فوق تخصص گوارش کمک بگیرید.

رفلاکس معده

رفلاکس معده به دلیل برگشت اسید معده به مری اتفاق می ‌افتد و بروز چنین مشکلی با ایجاد سوزش سینه و سوزش سر دل مشخص می گردد.

بیماری سلیاک

یک بیماری خود ایمنی بدن است که بر اثر خوردن غذاهای دارای گلوتن ایجاد می شود.

انواع کولیت

کولیت به معنی متورم شدن بافت های درونی کولون است و بیماری های التهابی روده و عفونت ها می توانند عامل ایجاد این بیماری باشند.

بیماری هایی که متخصص گوارش درمان می کند

کبد چرب

افراد چاق یا افراد دیابتی و افرادی که نوشیدنی های الکلی استفاده می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به کبد چرب هستند و باید از دکتر متخصص گوارش در این زمینه کمک بگیرند.

هپاتیت

هپاتیت یک بیماری مهم در کبد است که انواع مختلفی دارد و هر کدام بر اثر نوعی از ویروس و عفونت ایجاد می ‌شوند.

دکترهای متخصص گوارش و کبد چه کارهایی انجام می دهند؟

پس از بروز هرگونه مشکل و اختلال در نحوه کارکرد کبد و سیستم گوارش نیاز است که به متخصص گوارش و متخصص کبد مراجعه گردد.

متخصص گوارش با استفاده از برخی روش ها اقدام به پیدا کردن مشکل بیمار می کند، تا پس از آن بتواند اقدام به درمان صحیح نماید.

از مهم ترین کارهایی که دکتر های متخصص گوارش و متخصص کبد انجام می دهند، تا بیماری را بفهمند عبارتند از:

آندوسکوپی

آندوسکوپی نوعی تصویربرداری است که با استفاده از یک لوله پلاستیکی و یک دوربین در قسمت انتهایی لوله قرار گرفته وارد معده شده و می تواند زخم ها، سرطان ها و ورم معده را تشخیص دهد.

آندوسکوپی با استفاده از نوع دستگاه هایی که به کار برده می ‌شود در چند دسته قرار دارد، چند مدل از رایج ترین آنها عبارتند از:

  • آندوسکوپی کپسولی
  • آندوسکوپی اولتراسونوگرافی
  • آنتروسکوپی
  • کولونوسکوپی
  • لاپاراسکوپی

آنوسکوپی یا معاینه مقعدی

آنوسکوپی روشی است که در آن با استفاده از یک لوله کوچک به نام آنوسکوپ از طریق بافت های درون مقعد و رکتوم می تواند نوع بیماری و مشکل را تشخیص دهد و بیشتر برای بیماری های هموروئید و فیشرهای مقعدی و برخی از سرطان ها کاربرد دارد.

سی تی اسکن

تصویربرداری و تی اسکن به متخصص این امکان را می ‌دهد که با دیدن رگ ها، استخوان ها و سایر اندام درون دستگاه گوارش تشخیص بهتری بدهند.

ام آر آی

‏ برای انجام آن لازم است که بر روی یک تخت دراز کشیده و درون یک محفظه خاص قرار بگیرید، معمولاً در ام آر آی از آهنربا های قوی و امواج رادیویی استفاده می ‌کنند و هزینه ‌های آن به نسبت سی تی اسکن بیشتر است.

سونوگرافی

از طریق سونوگرافی اندام ها و ساختارهای درون شکم مانند کبد، کیسه صفرا، لوزالمعده و اندام‌های دیگر مورد بررسی قرار می گیرند.

با مشاهده چه علائمی باید پیش دکتر متخصص گوارش برویم؟

بیماری های کبدی در صورت ماندگار شدن ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را به بخش های حیاتی بدن وارد کنند.

در صورت بروز برخی از علائم باید از متخصص گوارش و متخصص کبد کمک بگیرید، تا هر چه سریع تر اقدام به یافتن مشکل و رفع آن نمایید.

علائمی که نیاز است تا فرد پیش دکتر متخصص گوارش برود عبارتند از:

داشتن مدفوع سیاه

ممکن است که مدفوع سیاه به دلیل خونریزی، زخم معده به وجود بیاید و یا برخی از واکنش های مواد غذایی در معده عامل این موضوع باشد؛ اما بهتر است که با متخصص گوارش و دادن تست های لازم از دلیل اصلی این اتفاق مطلع گردید.

خونریزی مقعدی

خونریزی مقعدی دلایل مختلفی داشته و ممکن است به دلیل خونریزی روده ها پارگی، زخم در بافت مقعد و مشکلاتی مانند بواسیر به وجود بیاید. هر کدام از این مشکلات ممکن است در صورت ادامه دار شدن خطرناک گردد.

افت ناگهانی وزن و کاهش اشتها

افت ناگهانی وزن و کاهش اشتها جزء عوامل هشدار دهنده است که باید به دنبال پیدا کردن علت آن باشید.

احساس ضعف و بیحالی مداوم

احساس ضعف دلایل زیادی دارد و یکی از آنها ارتباط با معده و دستگاه گوارش دارد.

برای درمان چه بیماری‌هایی پیش دکتر گوارش و کبد برویم؟

  • یبوست
  • ورم معده
  • سندروم روده تحریک‌پذیر
  • رفلاکس معده
  • سوء هاضمه
  • زخم معده
  • زخم مری
  • سرطان مری
  • بیماری‌های مربوط به بلع غذا
  • بواسیر یا هموروئید
  • سنگ کیسه صفرا
  • سرطان لوزالمعده
  • کبد چرب
  • هپاتیت
سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه، مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x