انواع کامپوزیت دندان کدامند؟

انواع کامپوزیت دندان از بهترین روش‌های درمانی برای داشتن لبخندی زیبا هستند. اگر شما هم به داشتن دندان‌هایی زیبا فکر می‌کنید، حتما استفاده از کامپوزیت را در نظر داشته باشید. کامپوزیت‌ها از جدیدترین روش‌های ترمیم و زیباسازی دندان‌ها هستند که در انواع مختلفی در بازار موجود هستند. این کامپوزیت‌ها با توجه به ساختار و نوع استفاده به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند.

اگر قصد دارید از این روش درمانی استفاده کنید، حتما به مراکز دندانپزشکی معتبر مراجعه کرده و پس از بررسی شرایط دندان‌های خود، یکی از انواع کامپوزیت موجود در بازار را انتخاب کنید. کلینیک دندانپزشکی ایده آل با کادر دندانپزشکی بسیار مجرب در این زمینه به شما کمک کرده تا بهترین گزینه را انتخاب و استفاده کنید. دیگر داشتن لبخندی زیبا و جذاب رویا نیست.

انواع کامپوزیت دندان‌

کامپوزیت‌ها از ابتدا تا به الان تغییرات زیادی داشته و انواع مختلفی از آن‌ها توسط دندانپزشک برای بیمار با شرایط مختلف استفاده می‌شود. در ادامه انواع مختلف کامپوزیت‌ها معرفی شده‌اند:

کامپوزیت‌های درشت دانه یا ماکروفیل

ماکروفیل اولین نوع کامپوزیت‌هایی بودند که به بازار وارد شدند. ذرات تشکیل دهنده این نوع در اندازه‌های 10 میکرومتر تا 50 میکرومتر است و ظاهری نسبتا درشت دارند. این درشت بودن از معایب آن‌ها محسوب شده اما باعث دوام و استحکام بالای آن‌ها می‌شود.

پولیش یا تمیز کردن این نوع کامپوزیت‌ها به دلیل درشت بودن آن‌ها دشوارتر است و زیبایی و ظرافت کمتری دارند. معمولا از این روش دیگر استفاده نمی‌شود، زیرا برخی از ذرات ان به قدری بزرگ هستند که با چشم دیده می‌شوند. البته ممکن است همچنان افرادی تمایل به استفاده از آن داشته باشند.

کامپوزیت میکروفیل یا ریز دانه

در ادامه نسل جدیدتری از کامپوزیت‌ها به بازار وارد شد که دارای ذرات کوچک‌تری بودند. این نوع دارای ذراتی با اندازه‌هایی کوچک‌تر از 100 نانومتر هستند. اما از آنجایی که ذرات آن‌ها نسبت به نمونه‌های ماکروفیل ریزتر هستند، دارای دوام و ماقومت کمتری هستند.

این نوع کامپوزیت دقیقا برعکس نوع ماکروفیل دارای سطح ترمیمی بسیار صاف‌تری است و پولیش کردن آن به راحتی انجام می‌شود. ضعیف بودن و مقاومت کمتر آن‌ها باعث شده تا در برابر فشارها و ضربات وارد شده آسیب پذیر باشند.

انواع کامپوزیت‌های هیبرید

هیبرید نوعی از کامپوزیت است که اندازه آن میان میکروفیل و ماکروفیل قرار دارد. کامپوزیت‌های میکرو هیبرید و نانو هیبرید نیز از انواع کامپوزیت‌های هیبرید به شمار می‌روند.

تمام ذرات موجود در نوع هیبرید به اندازهای میان 10 تا 50 میکرومتر هستند. انواع میکروهیبرید و نانو هیبرید دارای ذراتی به اندازه 100 نانومتر تا 1 میکرومتر هستند. فیلر بالای موجود در این نوع کامپوزیت باعث ایجاد دوام و مقاومت بالا در آن‌ها شده و استحکام بالایی در مقابل ساییدگی دارند.

یکی از معایب این نوع کامپوزیت این است که سطح ترمیمی آن یکدست نبوده و خاصیت بازتاب کنندگی ندارد. علاوه بر آن به مرور زمان دچار استهلاک شده و زیبایی خود را از دست می‌دهد.

نانو کامپوزیت

نانو کامپوزیت‌ها جددیترین و به روز ترین روکش‌های کامپوزیت ساخته شده هستند که دارای ذراتی تا 20 نانومتر هستند. این ذرات به یکدیگر متصل شده و ذرات تولیدی از آن‌ها نانو کلاستر یا نانو خوشه نامیده می‌شوند.

در واقع مهم‌ترین ویژگی این کامپوزیت‌ها همین موضوع است. کنار هم قرار گرفتن ذرات ریزتر و تشکیل ذرات بزرگ باعث شده تا مقاومت آن‌ها بسیار بالا رفته و همچنین فابلیت پولیش آن‌ها نیز افزایش یابد. نانو کامپوزیت‌ها را می‌توان بهترین نوع کامپوزیت موجود در بازار دانست.

کامپوزیت بولک

یکی دیگر از نمونه‌های کامپوزیت موجود در بازار که از ذرات سیلیس و زیرکونیای تجمعی ساخته شده، مدل بولک است. مقاومت این نوع ذرات در مقابل سایش بسیار کم است اما دارای خاصیت مهمی هستند که از تجمع مواد غذایی جلوگیری می‌کنند.

کامپوزیت بولک

انواع کامپوزیت دندان از نظر نوع استفاده

کامپوزیت‌ها را به دو شکل رایج مورد استفاده قرار می‌دهند. در ادامه این دو دسته معرفی شده‌اند:

کامپوزیت ونیر مستقیم

این مدل از جنس رزین ساخته شده و به صورت مستقیم بر روی دندان‌های فرد قرار می‌گیرد. همچنین کمترین میزان تهاجم را داشته و در زمان بسیار کمی آماده می‌شود. در کامپوزیت مستقیم دندان‌ها به آماده سازی خاصی نیاز ندارند.

انواع کامپوزیت ونیر غیر مستقیم

این روش نسبت به روش دیگر دارای پیچیدگی بیشتری است و برای انجام باید پروسه خاصی طی شود. ابتدا دندان‌های شما برای دریافت این روکش آماده می‌شوند. دندانپزشک قالب گیری انجام داده و به آزمایشگاه ارسال می‌کند، تا کامپوزیت‌های شما به صورت دقیق آماده شوند.

در این بازه زمانی می‌توانید از روکش‌های موقتی استفاده کنید. پس از آماده شدن کامپوزیت‌ها در جلسه جمراجعه دیگری بر روی دندان‌ها نصب می‌شوند. این روش نسبت به روش قبل تهاجمی‌تر است.

معرفی انواع کامپوزیت‌ها با توجه به کاربرد

با توجه به موارد گفته شده، انواع مختلفی از کامپوزیت‌ها وجود دارد که می‌توانید به دلخواه خود از میان آن‌ها انتخاب کنید. هر کدام دارای مزایایی هستند و با هزینه‌های مختلفی قابل اجرا هستند. اما دسته بندی آن‌ها با توجه به کاربرد موردنظر شما متفاوت است:

کامپوزیت قدامی

به کامپوزیت‌های قدامی، زیبایی نیز گفته می‌شود و برای ترمیم و زیباسازی دندان‌های فرد استفاده می‌شوند تا لبخندی زیبا و طبیعی برای فرد ایجاد شود. مهم‌ترین مزیت‌ آن‌ها این است که برای مدت زمان طولانی براق باقی می‌مانند و بدون هرگونه تغییری در رنگ، اندازه یا شکل دندان و هرگونه تراش در دندان قابل استفاده هستند.

کامپوزیت خلفی

کامپوزیت خلفی

معمولا از دندان‌های خلفی برای خوردن خوراکی‌های سفت‌تر استفاده شده و میزان فشار وارد شده بر روی آن‌ها بیشتر است. از این کامپوزیت‌ها برای ترمیم دندان‌های خلفی استفاده می‌شود و طراحی آن‌ها به صورتی است که بسیار مقاوم با ماندگاری بسیار طولانی هستند.

کامپوزیت‌های مایع

کامپوزیت‌های مایع بیشترین میزان انعطاف پذیری را در میان کامپوزیت‌ها دارند. این نوع کامپوزیت همان مدلی است که برای پر کردن شکاف‌ها و منافذ یا دندان‌هایی که دچار پوسیدگی شده‌اند استفاده می‌شود. انعطاف پذیرترین نوع کامپوزیت موجود در بازار هستند.

کامپوزیت یونیورسال

از این نوع کامپوزیت برای ترمیم‌های زیبایی در تمام دندان‌های قدامی و خلفی استفاده می‌شود. این کامپوزیت‌ها در تنوع رنگی بالایی تولید می‌شوند تا هر فرد از رنگی کاملا مشابه با دندان‌های خود استفاده کند.

کامپوزیت بالک فیل

معمولا در کامپوزیت‌های مدل قدیمی، فرآیند درمان به صورت تدریجی انجام می‌شود تا لایه‌ها به صورت کامل و درست قرار گیرند. این نوع کامپوزیت برخلاف مدل‌های قدیمی به صورتی طراحی شده تا در یک لایه بر روی دندان قرار گرفته و نیازی به قرارگیری چندین لایه وجود نداشته باشد. استفاده از این نوع کامپوزیت برای کاهش زمان درمان بسیار مفید است. همچنین هزینه کمتری نیز برای استفاده از آن می‌پردازید.

کامپوزیت‌های ارتودنسی

زمانی که فرد برای درمان ارتودنسی اقدام می‌کند، سیم‌ها و براکت‌هایی بر روی دندان‌های او قرار می‌گیرد. این براکت‌ها به کمک کامپوزیت‌های ارتودنی متصل می‌شود. این نوع کامپوزیت از نوع رزین است و به طور کلی لایت کیور محسوب می‌شوند که فلوراید آزاد می‌کنند.

بهترین نوع کامپوزیت کدام است؟

همان‌طور که دیدید کامپوزیت‌ها انواع مختلفی دارند و می‌توان آن‌ها را در دسته بندی‌های مختلفی قرار داد. در بیشتر مواقع ممکن است انتخاب میان آن‌ها برای افراد سخت باشد. بهترین کار این است که به دندانپزشک متخصص مراجعه کرده و پس از بررسی شرایط دندان‌های خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

برای این کار توصیه می‌شود حتما به مراکز شناخته شده و معتبر مانند کلینیک ایده آل مراجعه کنید. در کنار آن می‌توانید با ویژگی‌های بهترین نوع کامپوزیت آشنا شده تا انتخاب برای شما راحت‌تر شود.

  • استحکام و مقاومت از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کامپوزیت عالی و دوام است. معمولا با توجه به مواد تشکیل دهنده هر کدام میزان مقاومت و استحکام متفاوتی دارند. در کدام از مدل‌هایی که دارای سیلیکات کلسیم در مواد تشکیل دهنده خود هستند نیز دارای مقاومت بالایی هستند.
  • قابلیت فرم دهی نیز از دیگر مواردی است که هنگام انتخاب بهترین کامپوزیت باید به آن توجه کنید. هرچه کامپوزیت راحت‌تر فرم بگیرد، راحت‌تر بر روی دندان‌های بیمار قرار گرفته و نمای زیباتری خواهد داشت.
  • برای سفت شدن کامپوزیت‌ها از نور لایت کیور استفاده می‌شود. یک کامپوزیت خوب و باکیفیت باید در مدت کوتاهی پس از تاباندن این نور سفت و محکم شود.
  • در ساخت کامپوزیت‌ها از مواد اولیه مختلفی استفاده می‌شود که ممکن از برای برخی از افراد حساسیت‌زا باشند. به همین دلیل بهتر است به متریال آن‌ها دقت داشته و مدلی را انتخاب کنید که باعث بروز حساسیت نشود.
  • ظاهر کامپوزیت خوب و باکیفیت باید بسیار طبیعی باشد و نمای زیبایی در دندان‌های شما ایجاد کند.
  • قیمت مناسب و به صرفه بودن کامپوزیت در مقایسه با نوع و کیفیت آن بسیار مهم است.
  • یک کامپوزیت خوب و باکیفیت باید در مقابل عوامل مختلفی مانند سایش، مقاومت خوب و مناسبی داشته باشد.
  • پولیش دندان نیز از آخرین مراحل استفاده از روکش‌های کامپوزیتی است و هرچه کامپوزیت کیفیت بالاتری داشته باشد، پولیش بهتر و موفقیت آمیزتری خواهند داشت.

هرچه کامپوزیت انتخاب شده به ویژگی‌های گفته شده نزدیک‌تر باشد، انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.

سخن آخر

کامپوزیت دندان از بهترین روش‌های درمانی است که برای زیبا شدن دندان‌ها و ایجاد لبخندی جذاب استفاده می‌شود. انواع کامپوزیت دندان دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارد تا متناسب با نیاز خود بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. برای این کار می‌توانید خود با توجه به ویژگی‌های کامپوزیت‌ها بهترین را انتخاب کرده و یا با مراجعه به دندانپزشک از او راهنمای یگرفته تا بهترین نوع کامپوزیت را برای شما به کار ببرد.

کلینیک دندانپزشکی ایده آل از بهترین و معتبرترین مراکز دندانپزشکی است که انواع کامپوزیت دندان توسط بهترین و متخصص‌ترین دندانپزشکان انجام می‌شود. می‌توانید با خیال راحت از خدمات این مرکز استفاده کنید.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x