چه جوری پیشرفت کنم؟ تکنیک آدم‌های موفق

آیا تا به‌ حال گرفتار این حس شده‌اید که دارید درجا می‌زنید؟ حس کنید هر چه می‌دوید، پیشرفتی نصیب‌تان نمی‌شود؟ آیا برای‌تان پیش آمده که خود را در دو قدمی موفقیت ببینید، ولی دست‌تان به آن نرسد؟

بله، ممکن است درجا بزنید ولی خیلی احتمال دارد که در حال پیشرفت باشید اما گام‌های کوچکی را که به سوی هدف برمی‌دارید، نبینید.

پیشرفت همیشه یک جهش بزرگ نیست بلکه خیلی وقت‌ها گام‌های کوچکی است که به مرور زمان شما را به موفقیت می‌رساند. در این مقاله از ایده آل مگ درباره پیشرفت و گام‌های کوچک آن حرف خواهیم زد.

پیشرفت چیست؟

پیشرفت چیست؟

پیشرفت به معنای بهبود، توسعه و پیشروی در وجوه مختلف زندگی و کار است. این مفهوم می‌تواند در ابعاد گوناگونی مورد استفاده قرار بگیرد. توسعه شخصی یکی از این ابعاد است.

رشد در حوزه توسعه شخصی به معنای بهبود مهارت‌ها، دانش، تجربیات و نگرش‌های فردی است. به‌ عبارت‌ دیگر، افراد برای رسیدن به وضعیت‌های بهتر در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود تلاش می‌کنند.

نکات کلیدی برای پیشرفت

بدیهی است که کلمه پیشرفت به معنای حرکت رو به‌ جلو در زندگی است، با این هدف که شما را به خواسته‌هایتان نزدیک کند. گاهی اوقات، تشخیص این مطلب که آیا در زندگی خود در حال‌ رشد هستید یا به جلو حرکت می‌کنید، می‌تواند سخت باشد.

این احساس ممکن است به این دلیل باشد که روزانه به انجام کارهای مشابه پرداخته و احساس یکنواختی و درجا زدن می‌کنید.

چگونه پیشرفت کنم

همچنین ممکن است رشد واقعی را با دستیابی به اهداف بزرگ مرتبط بدانید. از آنجایی‌ که ممکن است هنوز در نقطه اوج زندگی خود قرار نداشته باشید، تصور ‌کنید که رشد واقعی رخ نداده است. ضمن اینکه ممکن است خود را با آنچه دیگران به دست آورده‌اند؛ مقایسه کرده و احساس کنید در حال حاضر بسیار عقب‌تر از دیگران هستید.

رشد همیشه نباید بزرگ باشد. اگر به خواسته‌ای هرچند کوچک دست پیدا می‌کنید، باز هم رشد به‌حساب می‌آید.

گاهی اوقات، باید به برخی از نشانه‌های کوچک رشد توجه کرد. با دیدن این موارد انگیزه بیشتری برای ادامه فعالیت خواهید داشت. علاوه بر اینکه با سرعت و خلاقیت بیشتری برای اهداف و رویاهای خود تلاش می‌کنید.

1. نسبت به آینده خوش‌بین باشید

نقش انگیزه در رسیدن به موفقیت

خوش‌بینی یکی از نشانه‌های ظریف پیشرفت است. اگر برای موفقیت در آینده تلاش می‌کنید، به این معنی است که امید خود را از دست نداده و علاقه زیادی برای رسیدن به اهداف خود دارید. یعنی می‌دانید فعالیتی که در حال انجام آن هستید، ارزشمند است؛ بنابراین نتیجه‌ای که در نهایت به دست می‌آورید به طور قابل‌توجهی برای شما مفید خواهد بود.

بیشتر بخوانید: چرا تنبلی می کنم؟ روش های کاربردی برای جلوگیری از تنبلی

به بیان ساده‌تر، خوش‌بین بودن نسبت به آینده به این معنی است که همیشه می‌توانید در زمان حال رشد کنید.

2. لیستی از اهداف تهیه کنید

اگر فردی هدف‌مند و رشدگرا هستید، به‌احتمال زیاد لیستی از اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت تهیه کرده‌اید. یکی از نشانه‌های رشد این است که تمام کارها در لیست شما بررسی شده و به‌صورت جداگانه انجام می‌شوند.

در این صورت از نظر شما رسیدن به اهداف مهم‌تر از مدت زمانی است که نیاز دارند. توجه داشته باشید که تمام وظایفی که انجام می‌دهید، حتی اگر کوچک باشند، به اهداف بزرگ‌تر می‌انجامند.

انجام فعالیت‌های کوچک، زمینه رسیدن به اهداف بزرگ را فراهم می‌کند؛ بنابراین اگر به دنبال رشد در زندگی خود هستید، به لیست کارهای خود نگاه کنید. ببینید تابه‌حال چند فعالیت‌ کوچک را انجام داده یا در حال انجام آنها هستید.

3. از خواسته خود اطمینان داشته باشید

نقش برنامه ریزی در پیشرفت

بسیاری از ما خودمان را به‌خوبی نمی‌شناسیم. به بیان دیگر برخی از ما ممکن است سعی کنیم کارهای مختلفی انجام دهیم به این امید که علاقه ما را جلب کند.

ممکن است به عملکردهای دیگران نگاه کرده و همان فعالیت‌ها را انجام دهیم، به این امید که همان رضایت و خوشبختی را تجربه کنیم. تجربه‌کردن موارد جدید ایرادی ندارد، به این دلیل که می‌تواند دیدگاه‌ ما را گسترش داده و به رشد ما کمک کند.

بیشتر بخوانید: رهبران غیر قابل اعتماد چه عادت هایی دارند و چرا نباید به آن‌ها اعتماد کنیم؟

با این‌ حال، اگر به فعالیت‌های جدید اقدام کرده و بعد از مدتی آنها را رها می‌کنید، بدانید که هنوز به‌خوبی خود را نشناخته‌اید. به این دلیل که هنوز نمی‌دانید واقعا چه می‌خواهید.

ممکن است مسیر اصلی زندگی خود را گم‌کرده و حس کنید که رشدی نخواهید داشت؛ بنابراین نیاز به زمان دارید تا خود را بهتر کشف و شناسایی کنید. با گذشت زمان متوجه علائق و نیازهای خود خواهید شد. با شناخت خود، بهتر می‌توانید بر آنچه برای شما مهم است تمرکز کرده و موارد مهم را دنبال کنید.

شناخت روحیات و علایق خود باعث می‌شود که زندگی‌تان را با دیگران مقایسه نکنید؛ به این دلیل که به‌خوبی می‌دانید چه می‌خواهید.

کسی پیشرفت می‌کند که…چگونه در کار و زندگی موفق شوم

  • تعیین اهداف: ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید. اهداف معقول و قابل‌اندازه‌گیری به شما کمک می‌کنند تا در مسیر درست حرکت کنید.
  • برنامه‌ریزی: برنامه‌ریزی دقیق و داشتن زمان‌بندی در هر زمینه‌ای می‌تواند ذهن را ساماندهی کند. در این صورت رسیدن به اهداف با سرعت بیشتری انجام می‌شود.
  • انگیزه: با روش‌های مختلفی مانند خواندن کتاب‌، گوش‌ دادن به موسیقی، ورزش، یادگیری جدید و مواردی از این‌ قبیل می‌توانید انگیزه خود را بالا ببرید. در این صورت راحت‌تر به هدف خود خواهید رسید.
  • یادگیری مداوم: دنیا به‌سرعت در حال تغییر است. یادگیری مداوم و به‌روز ماندن در زمینه‌های مختلف کمک می‌کند که برای رسیدن به خواسته‌های خود راهکارهای مختلف را امتحان کنید. در برخی موارد با ادغام چندین روش، سریع‌تر به خواسته خود دست پیدا خواهید کرد.
  • مدیریت استرس: به کمک روش‌های مختلف استرس خود را مدیریت کنید. می‌توانید در طبیعت راه‌ رفته یا از ورزش‌هایی مانند یوگا و همچنین از مدیتیشن کمک بگیرید.
  • ارزیابی و تصحیح: به‌صورت دوره‌ای عملکرد و بازدهی خود را ارزیابی کنید.
  • ایجاد شبکه‌های اجتماعی: برقراری ارتباط با افرادی که تجربیات مشابهی دارند بسیار اهمیت دارد. به عبارتی دیگر به کمک این افراد یک‌شبه ره صدساله را طی خواهید کرد. به این دلیل که با شکست‌های آنها آشنا شده و متوجه خواهید شد که چه روش‌هایی را نباید به کار ببرید. این مساله باعث صرفه‌جویی در زمان و سرعت‌بخشیدن به عملکرد شما خواهد شد.
  • ایمان به خود: اعتمادبه‌نفس و ایمان به اینکه قادر به رشد هستید، بسیار مهم است. خود و توانایی‌های خود را باور کنید.

جملات انگیزشی برای پیشرفت

جملات انگیزشی برای پیشرفت

در طول مسیر زندگی، شناخت خود و نیازها به‌تنهایی نمی‌تواند موثر باشد. بسیاری از اوقات به استفاده از جملات و کلماتی نیاز داریم که انگیزه ما را برای رشد بیشتر کنند. به‌ عنوان‌ مثال:

  • «راز رشد در شروع‌کردن است.» مارک تواین
  • «رشد یعنی نزدیک‌تر شدن به مکانی که دوست دارید. اگر مسیر را اشتباه رفته‌اید، پس حرکت به جلو شما را به هدفتان نزدیک نمی‌کند. رشد به معنای پشت سر گذاشتن یک پیچ و قرارگرفتن در جاده درست است.» سی اس لوئیس
  • «بخش بزرگ رشد، میل به آن است.» سنکا یانگ
  • «رشد توسط افراد سحرخیز حاصل نمی‌‍شود. توسط مردان تنبلی ساخته شده است که سعی می‌کنند راه‌های آسان‌تری برای انجام کاری پیدا کنند.» رابرت هاینلاین
  • «رشد، تقویت آنچه که وجود دارد نیست، بلکه حرکتی است به‌سوی آنچه که باید باشد.» جبران خلیل جبران
  • «پیشرفت یک توهم نیست. اتفاقی کند و در برخی موارد ناامیدکننده است.» جورج اورول

کلام آخر، مهم‌ترین نکته در رسیدن به پیشرفت چیست؟

رشد، به افراد و شرایط مختلفی بستگی دارد و برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد. برای رسیدن به خواسته‌ها باید خود را شناخته و نیازهای خود را ارزیابی کنید. در برخی موارد مقایسه خود با دیگران می‌تواند موجب ایجاد انگیزه شود در حالی‌ که در موارد دیگر ممکن است منجر به افت انگیزه و ایجاد ناامیدی شود.

همواره به دستاوردهای خود افتخار کرده و مسیر موفقیت را با اعتماد به‌ نفس و انگیزه زیاد طی کنید.

سوالات متداول

آیا ناامیدی در مسیر رشد طبیعی است؟

امکان ناامیدی و خستگی در مسیر رشد وجود دارد. مهم‌ترین نکته این است که چگونه با آن برخورد کنیم و اجازه ندهیم ما را از رسیدن به خواسته‌هایمان بازدارد.

آیا مقایسه در مسیر رشد نقش دارد؟

بله! اینکه شما در یک مسیر یکسان خود را با دیگران مقایسه کنید طبیعی است. عده‌ای از این مقایسه انرژی می‌گیرند و بیشتر تلاش می‌کنند. در عده‌ای دیگری این روند برعکس اتفاق میفتد. بهترین نوع مقایسه، مقایسه روند پیشرفت خود با خود است.

5 | (1)
منبع morningcoach blinkist
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x