انواع شهاب سنگ ها

مشخصات شهاب سنگ

در فضای منظومه شمسی، اجرامی سرگردان دارای مدارهای مستقلی هستند این اجسام تا زمانی که در فضا سرگردانند شهاب واره شناخته می شوند. زمانی که وارد جو زمین می شوند بر اثر اصطکاک با لایه های مختلف جو دمایشان بالا می رود و می سوزند و به رنگ های مختلفی می درخشند. اگر این اجرام به طور کامل در جو بسوزند شهاب و اگر تکه هایی از این اجرام به زمین سقوط کنند، شهاب سنگ نامیده می شوند.

شهاب سنگ ها به سنگ هایی که از سیارات دیگر می آیند و از جو زمین عبور می کنند، گفته می شود. بیشتر شهاب سنگ ها از برخورد بین دو سیارک منشا می گیرند. دانشمندان مطالعه شهاب سنگ ها را برای شناختن بیشتر منظومه شمسی انجام می دهند. به عنوان مثال، بسیاری از اطلاعات علمی در مورد برآورد سن، ترکیب شیمیایی و تاریخ سیستم های خورشیدی از شواهد شهاب سنگی مشتق شده است. هر ساله حدود 40000 تن سنگ و غبار کیهانی وارد جو زمین می شوند. دانشمندان شهاب سنگ را به سه گروه اصلی تقسیم می کنند.

سنگ های آسمانی مختلف

شهاب سنگ های آهنی

شهاب سنگ های آهن اغلب از عنصر آهن تشکیل شده و همچنین مقادیر کمی از نیکل و کبالت را تشکیل می دهند. شهاب سنگ آهن بسیار سنگین است و بیشتر از سایر انواع شهاب سنگ ها در سطح زمین یافت می شود. اگر اسیدی مانند اسید نیتریک را بر سطح این شهاب سنگ ها بریزیم اشکال بلوری بزرگ به نام اشکال ویدمنستاتن ظاهر می شوند که از اثر اسید بر آهن زمینی به دست نمی آیند . این الگو نشان میدهد که درجه حرارت در سراسر این شهاب سنگ بیش از 1300 درجه فارنهایت بوده است. همچنین الگوهای Widmanstatten به این دلیل که شهاب سنگ های آهنی تحت فشار بسیار زیاد در طول مدت زمان طولانی سرد می شود، رخ می دهد.

سه زیرگروه از شهاب سنگ آهن، که براساس محتوای نیکل طبقه بندی شده اند، هگزادریت ها، اکتاگراید ها و آتاکسیت ها هستند. این شهاب سنگ ها از 91 % آهن و 9 % نیکل ، کبالت و پاره ای عناصر دیگر تشکیل شده اند . از طرفی این سنگ ها به واسطه خاصیت مغناطیسی که دارند به راحتی توسط آهنربا یا فلزیاب قابل کشف هستند، تنها 6 % شهاب سنگ ها از این نوعند.

شهاب سنگ آهنی

شهاب سنگ های سنگی

شهاب سنگهای سنگی بیشتر از سایر انواع به زمین می افتند، اما تمایز آنها دشوارتر است. به دلیل شباهت زیادشان با سنگ های زمینی به دشواری قابل مطالعه و تشخیص هستند. این شهاب سنگ ها در رنگ های متفاوت هستند و می توانند دانه درشت باشند. شهاب سنگ ها شامل طیف مختلفی از مواد هستند، اما همه از لحاظ شیمیایی از سنگ های تشکیل شده روی زمین تشخیص داده می شوند. از این سنگ ها با نام کندریت ها یاد می شود . حدود 42 % از جرم آن ها را اکسیژن ، 20 % سیلیس ( SiO2 ) و 38 % منیزیم و آهن تشکیل می دهد . بیش از 90 % شهاب سنگ ها از این نوعند . چگالی آن ها از 3 تا 5/3 گرم بر سانتیمتر مکعب متغیر است. شهاب سنگ های سنگی بیشتر به دو گروه تقسیم می شوند: کندریت ها و آکندریت ها.

شهاب سنگ های سنگی-آهنی

شهاب سنگ های سنگی-آهنی نشان دهنده یک نوع نادر از شهاب سنگ است که شامل سنگ و آهن است. ترکیبی از آهن ، نیکل و سیلیکات ها هستند ، در حدود 4 % از کل شهاب سنگ ها از این نوعند . چگالی متوسط آن ها 5/5 تا 6 گرم بر سانتیمتر مکعب است. در ساختمان آن ها بلورهای الیوین از جنس مواد معدنی وجود دارد شهاب سنگ های سنگی-آهنی شامل دو زیر گروه است: mesosiderites و pallasites. با این حال، این شهاب سنگ ها مورد توجه ترین سنگ های آسمانی هستند. برای مثال، شهاب سنگ های پالاسیت سبز با بلورهای خالص آلومین به عنوان پریدوت، سنگ قیمتی شناخته می شوند.

4.3 | (7)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x