بهترین گیاهان دارویی برای سنگ کلیه که آن‌ها را نمی‌شناسید

سنگ کلیه و مجاری ادراری بیماری شایعی است که از هر 100 هزار ایرانی 136 نفر به آن مبتلا هستند. دفع این سنگ‌ها می‌تواند فوق‌العاده دردناک باشد و متاسفانه، افرادی که آن را تجربه می‌کنند ممکن است دوباره به آن دچار شوند.

راه‌های زیادی برای درمان سنگ کلیه وجود دارد که از آن جمله می‌توان به تغییر سبک زندگی، دارو درمانی و جراحی اشاره کرد؛ علاوه بر این روش‌ها، استفاده از گیاهان دارویی برای سنگ کلیه در بین گروه‌های زیادی از مردم رواج دارد.

بعضی از گیاهان باعث خرد شدن سنگ کلیه می‌شوند و به دفع آن کمک می‌کنند. در مقاله امروز ایده آل مگ با ما همراه باشید تا با چند نمونه درمان گیاهی سنگ کلیه آشنا شوید.

زبان گنجشک بهترین داروی گیاهی برای سنگ کلیه

زبان گنجشک اولین گیاهی است که به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای سنگ کلیه به معرفی آن می‌پردازیم.

فواید زبان گنجشک

زبان گنجشگ با نام عملی Fraxinus excelsior بومی سرتاسر سرزمین اصلی اروپا از پرتغال تا روسیه است، به استثنای شمال اسکاندیناوی و جنوب ایبریا؛ همچنین بومی جنوب غربی آسیا از شمال شرق ترکیه تا قفقاز و کوه‌های البرز محسوب می‌شود. این گونه گیاهی به طور گسترده در نیوزیلند، ایالات متحده و کانادا هم کشت می‌شود.

پوست درخت و شاخه‌های جوان زبان گنجشک حاوی ماده به نام کومارین است که از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها جلوگیری می‌کند. پوست این درخت نقرس را در افراد سالمند درمان می‌کند و برای آرتروز و روماتیسم مفید است.

پوست و برگ درخت زبان گنجشک به دلیل وجود مانیتول به عنوان یک ملین ملایم عمل می‌کند و به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان یبوست و از بین بردن انگل روده کاربرد دارد.

با پوست درخت زبان گنجشک می‌توان بیماری‌های مرتبط با مثانه و کلیه را درمان کرد و سنگ‌های دستگاه ادراری را از بین برد.

علائم عفونت ادراری و مهم‌ترین روش‌های درمان آن

نحوه مصرف

معمولا دانه‌های نارس را با خواباندن در نمک و سرکه تبدیل به ترشی می‌کنند و به عنوان چاشنی برای سایر غذاها مورد استفاده قرار می‌دهند. از این گیاه روغن هم گرفته می‌شود. روغن خوراکی درخت زبان گنجشک مشابه روغن آفتابگردان از دانه‌های آن به دست می‌آید.

مصرف زبان گنجشک برای سنگ کلیه

متخصصان گیاهان دارویی استفاده از زبان گنجشک را در دوزهای زیر توصیه می‌کنند:

  • به عنوان دمنوش: یک تا دو قاشق چای‌خوری از برگ‌های پودر شده را به یک لیوان آب داغ اضافه کرده و اجازه دهید دو تا سه دقیقه دم بکشد. دمنوش را از صافی رد کنید و هر روز یک تا دو لیون از آن را بنوشید.
  • به صورت جوشانده: یک قاشق چای‌خوری پودر پوست درخت زبان گنجشک را به یک لیوان آب اضافه کنید. این مخلوط را کمی بجوشانید و اجازه دهید دو تا سه دقیقه دم بکشد. هر روز یک لیوان از این جوشانده را مصرف کنید. می‌توانید برای بهبود طعم به آن کمی نعناع فلفلی یا مرزنجوش اضافه کنید.

برگ‌های زبان گنجشک را باید در اوایل تابستان چید، یعنی زمانی که توسط لایه نازکی از غشای مخاطی پوشیده شده‌اند؛ سپس آن‌ها را خشک و در ظرف دربسته نگهداری کرد.

بهتر است پوست این درخت را در بهار جمع‌آوری کنید، سپس آن را خشک کرده و به صورت پودر در‌آورید. دانه‌های زبان گنجشک هم باید در حالی که جوان و سبز هستند، برداشت شوند.

عوارض احتمالی

زبان گنجشک برای نشخوارکنندگان سمی است و در بعضی از افراد باعث درماتیت می‌شود؛ همچنین استفاده بیش از حد ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک شود.

در حال حاضر، بی‌خطر بودن زبان گنجشک برای نوزادان، زنان باردار و شیرده و همچنین افرادی که از بیماری‌های کلیوی یا کبدی رنج می‌برند، اثبات نشده است.

آویشن یکی از بهترین داروهای گیاهی برای سنگ کلیه

بعضی از افراد از آویشن به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی یاد می‌کنند. برای هزاران سال، آویشن به عنوان یک داروی گیاهی شهرت داشت و از آن به عنوان پادزهر در برابر سم و پیشگیری‌کننده از طاعون استفاده می‌شد.

آویشن یکی از بهترین گیاهان دارویی برای سنگ کلیه

یونانیان و رومیان باستان آویشن را می‌سوزاندند تا به کمک آن قدرت را به ذهن بازگردانند و هوا را از بیماری‌ها پاک کنند. اکنون ثابت شده است که آویشن، همانند پسر عموی خود مریم گلی، می‌تواند به طور موثری باکتری‌ها و میکروب‌های خطرناک موجود در هوا را از بین ببرد.

آویشن گیاه پرخاصیتی است که فواید آن از درمان گلودرد تا مبارزه با سرطان گسترده است. امروزه، تحقیقات نشان داده‌اند که آویشن باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و روی دستگاه تنفس، دستگاه گوارش و سایر بخش‌های بدن تاثیر دارد.

در طب سنتی، آویشن برای دفع سنگ کلیه و مثانه کاربرد دارد؛ به‌علاوه، اعتقاد بر این است که می‌تواند به دفع مایعات اضافی از بدن کمک کند. آویشن به عنوان یک ادرارآور طبیعی عمل می‌کند و بدون اینکه تعادل الکترولیت‌های بدن را برهم بزند، باعث دفع مایعات اضافی می‌شود.

نحوه مصرف

آویشن به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای سنگ کلیه در نظر گرفته می‌شود. برای بهره‌مندی از خواص این گیاه، دو قاشق چای‌خوری از پودر برگ آویشن را با یک لیوان آب جوش ترکیب کرده و 10 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

فواید دمنوش آویشن

عوارض احتمالی

زمانی که آویشن در مقادیر معمولی در غذا مصرف می‌شود، بی‌خطر است؛ همچنین هنگامی که به مقدار زیاد برای اهداف دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در کوتاه‌مدت مشکلی  ایجاد نمی‌کند؛ اما زیاده‌روی در مصرف آن باعث مشکلات گوارشی می‌شود.

زنان باردار یا شیرده می‌توانند از آویشن در پخت غذا استفاده کنند، اما مصرف مقادیر زیاد آن به منظور درمان بیماری‌ها برایشان ممنوع است.

ممکن است آویشن در بدن زنانی که به هورمون‌ها حساس هستند، برای مثال افراد مبتلا سرطان سینه، سرطان تخمدان، سرطان رحم، فیبروئید رحم یا اندومتریوز، مانند استروژن عمل کند. توصیه می‌شود این زنان از مصرف آویشن خودداری کنند.

آویشن یک آلرژن غذایی رایج نیست؛ اما اگر به پونه کوهی یا سایر گیاهان خانواده نعناع حساسیت دارید، ممکن است به آویشن هم واکنش نشان دهید.

وقتی این گیاه به مقدار زیاد استفاده می‌شود، سرعت لخته شدن خون را کاهش می‌دهد. در صورت ابتلا به اختلالات انعقادی یا استفاده از داروهای رقیق‌کننده خون، در مصرف آویشن حد اعتدال را رعایت کنید؛ به‌علاوه، به همین دلیل بهتر است از دو هفته قبل از جراحی مصرف آن را متوقف کنید.

سنجد ایده‌آل برای دفع سنگ کلیه

سنجد با نام علمی .Elaeagnus angustifolia L یک درخت برگ‌ریز یا درختچه بزرگ است که معمولا «زیتون روسی» نامیده می‌شود؛ چون ظاهر آن شبیه درخت زیتون است و میوه‌های کوچک بیضی شکل به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای دارد.

فواید سنجد

میوه سنجد ارزش غذایی بالایی دارد و حاوی پروتئین‌، قند، ویتامین‌ و مواد معدنی است. سنجد منبع خوب ویتامین C، ویتامین B1، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن و منگنز محسوب می‌شود.

تحقیقات نشان داده‌اند که سنجد دارای خواص ضدالتهابی، ضدمیکروبی، آنتی اکسیدانی و مزایای دیگری است که همگی می‌توانند به درمان تعدادی از بیماری‌ها کمک کنند.

جوشانده و دم کرده میوه، گل، برگ و پوست درخت سنجد به طور سنتی برای درمان انواع بیماری‌ها و علائم آن‌ها استفاده می‌شود.

میوه سنجد به شکل خام یا پخته در درمان گلودرد، سرفه، آنفولانزا، سرماخوردگی، تب، تهوع، استفراغ، یرقان، آسم، اسهال و بیماری‌های دیگر کاربرد دارد؛ همچنین در بیماران مبتلا به روماتیسم به تسکین درد و التهاب کمک می‌کند و برای تسریع روند بهبود زخم استفاده می‌شود.

سنجد یک ادرارآور طبیعی است که به پاکسازی و سم‌زدایی کلیه‌ها کمک می‌کند؛ به همین دلیل، می‌توان نام آن را در لیست گیاهان دارویی برای سنگ کلیه قرار داد.

معرفی 15 مورد از گیاهان دارویی برای سردرد

نحوه مصرف

برای درمان سنگ کلیه از میوه و پوست درخت سنجد استفاده می‌شود. دمنوش تهیه شده از پوست درخت سنجد باید به مدت 20  روز و هر روز دو بار مصرف شود تا سنگ کلیه از بین برود.

سنجد و سنگ کلیه

عوارض احتمالی

سنجد در بعضی از افراد باعث تشدید مشکلات گوارشی می‌شود. کسانی که از یبوست یا سوء هاضمه رنج می‌برند باید در مصرف آن احتیاط کنند.

گل راعی یک داروی گیاهی برای سنگ کلیه

بعضی از افراد از گل راعی به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای سنگ کلیه نام می‌برند.

گل راعی یکی از بهترین گیاهان دارویی برای سنگ کلیه

این گیاه زرد رنگ بومی اروپا است، اما معمولا در ایالات متحده و کانادا در زمین‌های خشک کنار جاده‌ها، علفزارها و جنگل‌ها یافت می‌شود. اگرچه گل راعی بومی استرالیا نیست، اما اکنون در آنجا کشت می‌شود و امروزه استرالیا 20 درصد گل راعی جهان را تولید می‌کند.

بیش از 2 هزار سال است که از گل راعی به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می‌شود. پزشکان یونانی استفاده از آن را به دلیل ارزش دارویی توصیه می‌کردند و قدیمی‌ها معتقد بودند که این گیاه دارای ویژگی‌های عرفانی و محافظتی است.

فواید گل راعی را می‌توان به ترکیبات فعال آن مانند هایپریسین و هیپرفورین نسبت داد. به نظر می‌رسد که سایر ترکیبات آن مانند فلاونوئیدهای روتین، کوئرستین و کامفرول هم دارای خواص درمانی هستند.

ترکیبات موجود در گل راعی خواص آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی، ضدسرطانی و ضدمیکروبی دارند و به درمان بیماری‌های کمک می‌کنند.

در طب سنتی، اعتقاد بر این است که گل راعی به دلیل داشتن خاصیت دیورتیک باعث افزایش ادرار می‌شود؛ در نتیجه، مصرف آن به پیشگیری از تشکیل سنگ در کلیه و همچنین درمان آن کمک می‌کند.

معرفی 30 مورد از انواع دمنوش های مفید برای بدن

نحوه مصرف

از گل‌های این گیاه برای تهیه عصاره، کپسول و دمنوش استفاده می‌شود که همگی دارای خواص درمانی هستند.

فواید گل راعی

شرکت‌های داروسازی، به ویژه در اروپا، محصولات استانداردی از این گیاه تهیه می‌کنند که توسط میلیون‌ها نفر مصرف می‌شوند. امروزه، فروش سالانه محصولات تولید شده از گل راعی در سراسر جهان از چند میلیارد دلار فراتر رفته است!

دمنوش گل راعی یکی از بهترین دمنوش‌های گیاهی برای از بین بردن سنگ کلیه است. برای تهیه دمنوش، یک لیوان آب جوش روی یک قاشق غذاخوری از این گیاه بریزید و پنج دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

عوارض احتمالی

تحقیقات گسترده حاکی از آن است که مصرف خوراکی گل راعی تا سه ماه بی‌خطر است. عوارض جانبی این گیاه دارویی عبارتند از: مشکلات خواب، بی‌قراری، اضطراب، تحریک‌پذیری، ناراحتی معده، خستگی، خشکی دهان، سرگیجه، سردرد، بثورات پوستی و اسهال.

زمانی که گل راعی در دوزهای بالا مصرف می‌شود، ممکن است واکنش‌های شدیدی نسبت به قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد کند؛ بنابراین حتما از کرم ضدآفتاب استفاده کنید، به خصوص اگر پوست روشنی دارید.

در صورتی که به بیماری‌هایی مثل اختلالات خونریزی، دیابت، تشنج، ایدز، کلسترول بالا، مشکلات گوارشی و آب مروارید مبتلا هستید، سیستم ایمنی ضعیفی دارید یا به شدت افسرده هستید و به خودکشی فکر می‌کنید، قبل از مصرف گل راعی با پزشک خود مشورت کنید.

گل راعی با بعضی از داروها از جمله قرص‌های ضدبارداری، داروهای آلرژی، آرام‌بخش‌ها، داروهای میگرن و داروهای بیماری قلبی تداخل دارد.

مصرف گل راعی برای زنان باردار یا شیرده توصیه نمی‌شود. این گیاه به احتمال زیاد برای کودکان و نوجوانان 6 تا 17 ساله بی‌خطر است، اما آن‌ها نباید بیش از هشت هفته از آن استفاده کنند.

پنیرک قاتل سنگ کلیه

گیاه دیگری که در لیست گیاهان دارویی برای سنگ کلیه قرار می‌گیرد، پنیرک است. پنیرک با نام علمی Malva sylvestris گیاهی است به ارتفاع حدود 60 سانتی‌متر که معمولا در دشت‌ها می‌روید. این گیاه که گل‌های بنفش رنگی دارد، بومی غرب اروپا است. پنیرک به دلیل شکل خاص مغز و دانه‌های خود به این نام معروف شده است.

فواید پنیرک

از گل‌ و برگ‌ این گیاه که تاثیر زیادی روی بدن دارند برای اهداف دارویی استفاده می‌شود. لعاب موجود در آن هم بسیار ارزشمند بوده و در تهیه داروهای مختلف کاربرد دارد؛ همچنین می‌توان از برگ گل راعی برای تهیه دمنوش استفاده کرد یا دانه‌های آن را خورد.

از گیاه پنیرک برای تسکین دردهای داخلی و خارجی استفاده می‌شود. مواد شیمیایی موجود در برگ‌های این گیاه نه تنها به بهبودی سریع کمک می‌کنند، بلکه خواص ضددرد داشته و باعث کاهش درد و ناراحتی می‌شوند.

علاوه بر این، از پنیرک می‌توان به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای سنگ کلیه نام برد؛ چرا که ادرارآور است و می‌تواند مشکلات ناشی از سنگ کلیه را برطرف کند.

نحوه مصرف

اگر از مشکل سنگ کلیه رنج می‌برید، دمنوش پنیرک را امتحان کنید. برای تهیه دمنوش، 100 گرم از برگ پنیرک را به مدت دو تا سه دقیقه در 1/5 لیتر آب بجوشانید و سپس از صافی رد کنید. در صورت تمایل، می‌توانید به این دمنوش یک قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کنید. بهتر است دمنوش پنیرک را قبل از غذا بنوشید.

دفع سنگ کلیه با پنیرک

اگر درد ناشی از سنگ کلیه به دلیل جابه‌جا شدن سنگ در کلیه یا حالب شدت گرفت، 100 گرم برگ پنیرک را با 100 گل بابونه مخلوط کرده و همراه با کمی آب بجوشانید. به این دمنوش یک قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کنید و قبل از خوردن غذا آن را بنوشید.

عوارض احتمالی

موارد زیادی از تداخل پنیرک با داروهای مختلف، به ویژه داروهای مشکلات گوارشی و تنفسی، گزارش شده است. اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، قبل از مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت کنید.

ورونیکا برای دفع سنگ کلیه معجزه می‌کند

ورونیکا گیاهی است که بسیاری از مردم از آن برای رفع مشکلات ریه‌ها (دستگاه تنفسی)، معده و روده (دستگاه گوارش) و مثانه و کلیه‌ها (مجاری ادراری) استفاده می‌کنند. این گیاه در درمان نقرس، آرتریت، درد عضلات و مفاصل (روماتیسم)، بی‌اشتهایی، مشکلات کبدی و بیماری‌های طحال هم کاربرد دارد.

ورونیکا یکی از بهترین گیاهان دارویی برای سنگ کلیه

بعضی از افراد برای درمان گلودرد ورونیکا را غرغره می‌کنند. گاهی اوقات، این گیاه مستقیما روی پوست استفاده می‌شود تا زخم‌ها را بهبود ببخشد یا به درمان خارش مداوم پوست کمک کند.

نحوه مصرف

برای دفع سنگ کلیه، می‌توان از گیاه ورونیکا به صورت دمنوش استفاده کرد. 50 گرم از این گیاه را با یک لیتر آب جوش مخلوط کرده و صبر کنید تا دم بکشد.

فواید گیاه ورونیکا

دوز مناسب ورونیکا به عوامل متعددی مانند سن، وضعیت سلامتی و شرایط دیگر بستگی دارد. در حال حاضر، اطلاعات علمی کافی برای تعیین محدوده مناسب مصرف ورونیکا وجود ندارد؛ از این‌رو، بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

عوارض احتمالی

اگر می‌خواهید از ورونیکا به عنوان یکی از گیاهان دارویی برای سنگ کلیه استفاده کنید، ابتدا باید با عوارض آن آشنا شوید.

به نظر می‌رسد که استفاده از گیاه ورونیکا به صورت خوراکی بی‌خطر است؛ با این حال، اطلاعات زیادی درباره عوارض جانبی احتمالی آن وجود ندارد.

از آنجا که عوارض احتمالی ورونیکا ناشناخته است، توصیه می‌شود در دوران بارداری و شیردهی مصرف نشود.

گل ختمی یک داروی عالی برای سنگ کلیه

گل ختمی با نام علمی Alcea rosea گیاهی است علفی و چند ساله که به صورت یک و دو ساله هم کشت می‌شود.

فواید گل ختمی

ارتفاع این گیاه به 1/5 تا 2 متر می‌رسد، ساقه‌های آن کُرک‌دار و سبز روشن و برگ‌های آن که قطری به اندازه 7 تا 15 سانتی‌متر دارند دایره‌ای شکل و سبز متوسط هستند. عرض گل‌های قیفی شکل این گیاه 7 تا 12 سانتی‌متر و رنگ آن‌ها صورتی، قرمز، سفید، بنفش و زرد است.

گل ختمی بومی آسیا و اروپا است. این گیاه هم به عنوان گیاه زینتی کشت می‌شود و هم برای مصارف دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در طب سنتی، گل ختمی به عنوان ادرارآور، ضدالتهاب و تب‌بر کاربرد دارد. اعتقاد بر این است که گل ختمی مشکلات گوارشی و اختلالات تنفسی را درمان می‌کند، زایمان را تسهیل می‌کند، تولید شیر را در زنان شیرده افزایش می‌دهد، بی‌‌اشتهایی را برطرف می‌کند و سنگ کلیه را می‌شکند و باعث دفع آن می‌شود.

علاوه بر این، از گل ختمی به صورت موضعی در درمان زخم‌ها و التهاب‌های دردناک و از دهان‌شویه تهیه شده از آن برای درمان خونریزی لثه استفاده می‌شود.

11 خاصیت دمنوش رازیانه برای سلامت و لاغری

نحوه مصرف

شما می‌توانید گلبرگ‌ها و غنچه‌های گل ختمی را داخل سالاد بریزید یا با آن‌ها دمنوش تهیه کنید. برگ‌های جوان آن هم به صورت خام و پخته قابل مصرف هستند؛ به‌علاوه، می‌توانید این گیاه را به خورش‌ها و سوپ‌ها اضافه کنید.

فواید دمنوش گل ختمی برای سنگ کلیه

اگر از طرفداران مصرف گیاهان دارویی برای سنگ کلیه هستید و می‌خواهید اثربخشی دمنوش گل ختمی را امتحان کنید، یک قاشق غذاخوری گل ختمی را درون قوری ریخته و به آن آب جوش اضافه کنید. قوری را 10 تا 20 دقیقه روی شعله غیرمستقیم گاز بگذارید تا دمنوش دم بکشد.

عوارض احتمالی

گل ختمی ممکن است با داروهای دیابت تداخل داشته باشد و سطح قند خون را در افراد مبتلا به این بیماری کاهش دهد. بیماران دیابتی در صورت استفاده از گل ختمی باید مراقب علائم هیپوگلیسمی (افت قند خون) باشند و به دقت قند خون خود را کنترل کنند.

احتمال دارد گل ختمی کنترل قند خون در حین یا بعد از جراحی را با مشکل روبرو کند. توصیه می‌شود حداقل از دو هفته قبل از جراحی برنامه‌ریزی شده مصرف آن را کنار بگذارید.

با توجه به اینکه در مورد عوارض گل ختمی اطلاعات کافی وجود ندارد، بهتر است زنان باردار و شیرده از مصرف آن خودداری کنند.

صنوبر هندی و تاثیر آن بر سنگ کلیه

آخرین گیاهی که می‌توان در لیست گیاهان دارویی برای سنگ کلیه قرار داد، صنوبر هندی است. صنوبر هندی، ابهل یا دیودار، یک درخت بلند به ارتفاع 50 متر است که برگ‌های سوزنی کبودرنگ و میوه تخم‌مرغی شکل به رنگ قهوه‌ای دارد.

فواید صنوبر هندی

از دیدگاه طب سنتی، صنوبر هندی برای درمان تب، نفخ و زخم مقعد مفید است و می‌تواند سنگ کلیه و مثانه را خرد کرده و به دفع آن‌ کمک کند.

نحوه مصرف

قسمت‌های مختلف صنوبر هندی از جمله پوست و میوه آن برای مصارف دارویی کاربرد دارند. این گیاه همراه با سایر گیاهان دارویی به صورت دم کرده، جوشانده، روغن و ضماد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقدار مجاز مصرف صنوبر هندی حداکثر پنج گرم در روز است. این گیاه دارویی حتما باید زیر نظر پزشک مصرف شود.

عوارض احتمالی

زیاده‌روی در مصرف صنوبر هندی ممکن است به آسیب کلیه و حتی مرگ منجر شود. استفاده از این گیاه برای افراد مبتلا به ناراحتی‌های حلق و کسانی که داروی هورمونی مصرف می‌کنند، ممنوع است.

صنوبر هندی باعث خونریزی قاعدگی و در نتیجه سقط جنین می‌شود؛ بنابراین، زنان باردار باید از مصرف آن خودداری کنند.

کلام پایانی

سنگ کلیه شامل مواد زائد سخت و جامدی است که در کلیه‌ها جمع شده و تشکیل کریستال می‌دهند. چهار نوع سنگ کلیه وجود دارد که تقریبا 80 درصد آن‌ها از نوع اگزالات کلسیمی هستند.

اگرچه سنگ‌های کوچک‌ معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما سنگ‌های بزرگ‌ ممکن است باعث انسداد بخشی از سیستم ادراری شما شوند که این امر می‌تواند به درد شدید، استفراغ و خونریزی منجر شود.

در این مطلب از ایده آل مگ، سعی کردیم شما را با بهترین گیاهان دارویی برای دفع سنگ کلیه آشنا کنیم. اگر از این گیاهان دارویی یا سایر گیاهانی که در این مقاله به آن‌ها اشاره نشده است برای درمان سنگ کلیه استفاده کرده‌اید، می‌توانید تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان مجله به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

چگونه از سنگ کلیه پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از سنگ کلیه باید به اندازه کافی آب بنوشید، مصرف غذاهای شور و پروتئین حیوانی را محدود کنید و غذاهای غنی از کلسیم به ویژه لبنیات کم چرب را به رژیم غذایی خود بیفزایید.

کدام گیاهان دارویی برای سنگ کلیه مفیدند؟

اگر خواهان درمان سنگ کلیه با گیاهان دارویی هستید، می‌توانید گیاهانی مانند زبان گنجشک، آویشن، سنجد، گل راعی، پنیرک، ورونیکا، گل ختمی و صنوبر هندی را امتحان کنید.

چه زمانی باید نزد پزشک رفت؟

اگر درد ناشی از سنگ کلیه به قدری شدید است که نمی‌توانید یک جا بنشینید، درد با حالت تهوع و استفراغ یا تب و لرز همراه است، در ادرار خود خون می‌بینید یا در دفع ادرار مشکل دارید، با پزشک مشورت کنید.

1 | (1)
منبع healthbenefitstimes indigo-herbs ncbi.nlm.nih
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x