نامه پزشکی قانونی برای دیه تصادف چه زمانی به دادگاه ارائه می شود؟

یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین مراحل گرفتن دیه تصادف، مرحله پزشکی قانونی است. در این مرحله تکلیف میزان دیه فرد روشن می‌شود و مشخص می‌شود که درنهایت شرکت بیمه چه میزان دیه به فرد پرداخت خواهد کرد.

آنچه میزان دیه را مشخص می‌کند، نامه پزشکی قانونی به دادسرا است. در این یادداشت با همه چیزی که باید درباره نامه پزشکی قانونی برای دیه تصادف بدانید آشنا می‌شوید.

نامه پزشکی قانونی برای دیه تصادف چیست؟

پس از تکمیل اسناد و مدارک تصادف در دادسرا، افراد آسیب‌دیده در تصادف برای بررسی میزان دیه به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شوند. پزشکی قانونی، پس از معاینه افراد، مدتی را به‌عنوان طول درمان در نظر می‌گیرد تا میزان بهبودی آسیب‌های وارده را بررسی کند.

پس از پایان طول درمان که حداکثر یک سال است، افراد آسیب‌دیده مجدداً معاینه می‌شوند و اگر نیازی به تمدید مجدد طول درمان نبود، کارشناسان پزشکی قانونی گزارش خود از آسیب‌های مشمول دیه و آرش را در قالب نامه‌ای به دادسرا ارسال می‌کنند که این نامه به نامه پزشکی قانونی برای دیه معروف است.

نامه پزشکی قانونی در دادگاه

پس از ارسال نامه پزشکی قانونی به دادسرا، این نامه در کنار دیگر اسناد و مدارک تصادف به دادگاه ارجاع می‌شود. پس از طی روال قانونی برگزاری جلسه دادگاه، قاضی بر اساس گزارش پزشکی قانونی میزان دیه را محاسبه و اعلام می‌کند.

محاسبه دیه بر اساس نامه پزشک قانونی

همان‌طور که گفته شد، دادگاه میزان دیه را بر اساس نامه پزشک قانونی محاسبه می‌کند؛ اما این محاسبه چگونه است؟ در نامه پزشکی قانونی برای دیه تصادف، هیچ رقمی به‌عنوان معادل ریالی دیه اعلام نمی‌شود. کارشناس پزشکی قانونی، تنها بر اساس قانون دیه، آسیب‌هایی که مشمول دیه می‌شوند را در گزارش می‌آورد.

به‌طور مثال در نامه پزشکی قانونی قید می‌شود «شکستگی استخوان ران که بدون ایراد درمان شده است». به‌این‌ترتیب، قاضی بر اساس قانون دیه، دیه شکستن استخوان ران را بر اساس نرخ روز دیه محاسبه می‌کند و رقم را در حکم دادگاه می‌آورد.

در مورد آرش قضیه متفاوت است و کارشناس پزشکی قانونی، مستقیما درصد آرش را در گزارش خود قید می‌کند که در اکثر موارد در قیاس با نرخ دیه بسیار اندک است.

ایراد در نامه پزشکی قانونی و محاسبه دیه در دادگاه

برخلاف تصور رایج، احتمال وجود اشتباه و ایراد در گزارش پزشکی قانونی و محاسبه دیه در دادگاه وجود دارد. در موارد بسیاری مشاهده شده است که کارشناس پزشکی قانونی، برخی از آسیب‌ها را سهوا نادیده گرفته و در گزارش قید نکرده است. از سویی دیگر در مواردی هم مشاهده شده است که قاضی دادگاه، در مرحله انشای رأی، سهوا برخی از دیات را در گزارش قید نکرده و یا به شکلی نادرست محاسبه کرده است.

بیشتر این ایرادات ناشی از خطای انسانی و به دلیل حجم بالای کاری پزشکی قانونی و قُضّات است. این‌گونه ایرادها، در مواردی که فرد مشمول تعدد دیات شده است، گاهی منجر به نادیده گرفتن نرخ بالایی از دیه، حتی تا بیش از یک دیه می‌شود. به این‌ها، اهمال شرکت‌های بیمه در پرداخت دیه تصادف افراد را هم اضافه کنید تا متوجه شوید تا چه میزان ممکن است دیه افراد نادیده گرفته شود.

بهترین راه برای جلوگیری از پایمال شدن دیه افراد، به‌خصوص افراد مشمول تعدد دیات، مراجعه به یک وکیل تصادفات است. وکیل دیه تصادفات رانندگی، با توجه به تسلطی که بر حوزه پزشکی قانونی، دیه و قوانین بیمه شخص ثالث دارد، از پایمال شدن حقوق زیان دیدگان تصادفات رانندگی جلوگیری می‌کند.

بهترین وکیل تصادفات

در حال حاضر وکلای فراوانی در تهران و شهرستان‌ها اقدام به پذیرفتن وکالت پرونده‌های دیه شخص ثالث می‌کنند. برای انتخاب وکیل تصادفات رانندگی باید در نظر داشته باشید که وکیل موردنظر رزومه و تجربه کافی در این زمینه داشته و تسلط کافی بر امور پزشکی قانونی و دیه داشته باشد.

گروه وکلای حقوقی سوبارش، با سال‌ها تجربه در عرصه بیمه، بانک و ملک، یکی از برترین مراکز برای وصول دیه تصادفات رانندگی است. هرکجای ایران که باشید و محل وقوع تصادف در هر نقطه‌ای از کشور که باشد، سوبارش، توانایی وصول کامل و سریع دیه شما را دارد. کافی است نام گروه وکلای حقوقی سوبارش را در گوگل جست‌وجو کنید تا به ما برسید.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد
3.3 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x