تفاوت مدل موی فارا و لیر ؛ کدام به صورت شما می‌آید

وقتی قرار است مدل موی مناسب صورت یا جنس و حالت مناسب موهای‌مان را پیدا کنیم، نام مدل موی فارا و مدل موی لیر را زیاد می‌شنویم.

اما اغلب ما تفاوت دقیق مدل موی فارا و لیر را به‌خوبی نمی‌دانیم. حتی زیاد پیش می‌آید که اسامی آن‌ها را به‌ اشتباه جای هم استفاده می‌کنیم.

همین مشکل باعث می‌شود که گاهی مدل موی مدنظر خود را با نامی اشتباه به آرایشگر اعلام کرده و درنهایت از کار او راضی نباشیم.

اکنون قصد داریم از تفاوت مدل موی فارا و لیر برای شما بگوییم و اینکه هریک با ویژگی‌های مخصوص خود با چه جنس مو و چه حالت صورتی هماهنگ‌تر است. بنابراین، پیش از مراجعه به آرایشگاه، حتما این مطلب را تا انتها بخوانید.

مدل موی لیر چیست؟

مدل موی لیر مدلی معروف و بسیار محبوب است که در تمام دنیا طرفداران خاص خود را دارد. این مدل مو، سال‌ها است که در عرصه زیبایی مو و مدل‌های کوتاهی یکه‌تازی می‌کند و رقیبان نزدیکش را می‌توان مدل‌های فارا و پر دانست. از مزایای مدل موی لیر این است که برای موهای کوتاه تا بلند قابل اجراست و محدودیت چندانی در قد مو ندارد.

مدل موی لیر برای موهای بلند با تعداد لایه‌های زیاد

در مدل موی لیر، همانطور که از نامش مشخص است، موها به‌شکل لایه لایه از بالا تا پایین با قیچی خورد می‌شوند، به‌شکلی که به فراخور قد موها، لایه‌های کوتاه شده روی هم سوار می‌شوند و قد ساقه لایه‌های پایینی از لایه بالایی بلندتر است. این مدل کوتاهی معمولا از زیر گوش‌ها تا موهایی پایین‌تر از شانه قابل اجرا است.

معرفی 100 مدل موی لیر کوتاه و بلند برای بانوان

تعداد لایه‌ها و شروع آن‌ها بستگی به قد کوتاهی دارد. به‌این معنی که، اگر موها تا پایین گردن و بالای شانه باشند، معمولا لایه‌ها به موازات پیشانی شروع می‌شوند. اما اگر قد مو تا روی بازو باشد، لایه‌ها از زیر گوش شروع خواهند. به‌طور کلی، در مدل لیر، نیمی از قد مو، به‌شکل لایه‌لایه و خرد شده روی هم دیده می‌شود.

مدل موی فارا برای موهای نیمه بلند با کلوش کم

مدل موی فارا چیست؟

مدل موی فارا، شباهت زیادی با مدل موی لیر دارد. اما در مدل فارا، قد موها بلندتر است و تعداد لایه‌ها کمتر. درواقع، در مدل موی فارا که معمولا برای موهای بلندتر اجرا می‌شود، ساقه مو کمتر کوتاه شده و آرایشگر تنها کمی نوک موها را خرد می‌کند. مدل فارا نیز از مدل‌های محبوب جهانی است، اما بیشتر آن را برای موهایی با قد متوسط و بلند اجرا می‌کنند. مدل فارا با قد کوتاه‌تر، شباهت زیادی به مدل باب دارد. با این تفاوت که نوک موها مثل مدل باب کاملا یک‌دست و صاف نیست و کمی خورد شده و لایه‌لایه است.

معرفی 70 مدل موی فارا کوتاه و بلند دخترانه

برای توضیح دقیق‌تر مدل موی فارا باید گفت، در این مدل ما شاهد لایه‌های متعدد در طول موها نیستیم. تعداد لایه‌ها در یک سوم پایینی مو خلاصه می‌شود. همچنین مو، تنها از کناره‌ها قیچی خواهند شد. برای توضیح واضح‌تر می‌توانید فرم کوتاهی و قیچی شدن مو در این مدل را به فرم دامن کلوش تشبیه کنیم. به‌این ترتیب که موها به طرفین شانه شده، از پایین ساقه‌ها به شکل نیم‌دایره یا نیم‌بیضی کوتاه می‌شوند.

اینکه محیط این کلوش چقدر باشد (فرم کوتاهی نیم‌دایره باشد یا نیم‌بیضی) بستگی به انتخاب شما دارد. اما دقت کنید که در مدل موی فارا، تکه‌های مو از فرق و میانه سر برای ایجاد لایه‌ها جدا نشده، خرد نمی‌شوند. به‌همین دلیل در این مدل شاهد لایه‌های روی هم قرار گرفته نیستیم و پایین موها را به‌ فرمی گرد و خرد شده می‌بینیم.

مدل موی لیر برای موهای بلوند و با قد روی شانه

تفاوت مدل موی فارا و لیر چیست؟

حالا که مشخصات ویژگی‌های هر دو مدل فارا و لیر را می‌شناسیم، بهتر می‌توانیم بگوییم که تفاوت مدل موی فارا و لیر چیست. برای بیان تفاوت دو مدل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. در مدل موی فارا، قد موها معمولا بلندترند. درحالی که مدل لیر برای موهای خیلی بلند چندان مناسب نیست.

۲. در مدل موی لیر، تعداد لایه‌ها بیشترند و موها در همه قسمت‌های سر خرد می‌شوند و روی هم قرار می‌گیرند. اما در مدل موی فارا، لایه‌ها کم‌تعدادترند و موها تنها در کناره‌های سر خرد می‌شوند.

40 مدل موی کوتاه برای صورت گرد زنانه و دخترانه 2024

۳. در مدل فارا، لایه‌های مو تنها یک سوم پایینی قد موها را تشکیل می‌دهند و در مدل لیر، نصف یا بیش از نصف قد موها خرد می‌شوند.

این تفاوت‌ها، باعث می‌شوند که هریک از دو مدل کوتاهی، برای افرادی با جنس موهای متفاوت و فرم صورت مختلف مناسب باشد. در ادامه توضیح می دهیم که هر مدل برای چه افرادی مناسب‌تر است.

مدل موی لیر برای موهای لایت‌ دار و روشن

مدل موی فارا و مدل موی لیر برای چه کسانی مناسب است؟

با بیان تفاوت مدل موی فارا و لیر، بهتر می‌توان مشخص کرد هر کدام از دو مدل، با چه جنس مو و چه فرم صورتی هماهنگ‌تر است. دقت کنید که ممکن است شما مدل لیر یا مدل فارا را بپسندید؛ اما مدل موردنظر شما، برای جنس مو یا فرم صورت‌تان مناسب نباشد و درنهایت کوتاهی ایده‌آلی نداشته باشید. در نتیجه، برای پیدا کردن کپ مناسب خود موارد زیر را درنظر داشته باشید:

مدل لیر برای موهای مجعد و کم‌حجم

1. مدل متناسب با جنس مو (موهای لخت و موهای مجعد)

اگر موهای لخت ریزش‌داری دارید، مدل فارا برای شما مناسب‌تر است. این مدل چه در موهای کوتاه و چه موهای بلند، موهای لخت را جذاب‌تر نشان می‌دهد. البته مدل فارا برای موهای حالت‌دار و مجعد نیز مناسب است اما معمولا مدل لیر را برای موهای لخت پیشنهاد نمی‌کنند. چون لایه‌های موهای لخت در این مدل به‌زیبایی که باید، دیده نمی‌شوند.

مدل فارا برای موهای کوتاه با پایین گردن و شباهت به مدل باب

2. مدل متناسب با قد مو (موهای بلند و کوتاه)

بررسی تفاوت مدل موی فارا و لیر نشان می‌دهد که مدل لیر برای موهای کوتاه‌تر مناسب است و موهای خیلی بلند را ممکن است کمی شلخته و نامرتب نشان دهد. اما مدل فارا برای موهای کوتاه نیز زیبا و جذاب است. البته دقت کنید موی فارا و موی لیر در مدل کوتاه بسیار متفاوتند. مدل لیر با قد کوتاه به مدل پَر نزدیک‌تر است و مدل فارا به مدل باب.

مدل موی فارا برای موی کوتاه

3. مدل متناسب با رنگ مو (موهای لایت شده و موهای با رنگ یک‌دست)

اگر موهای‌تان را به یکی از شیوه‌های بالیاژ، آمبره، سامبره و سان‌لایت یا هاف‌لایت رنگ کرده‌اید و رگه‌های لایت روی رنگ زمینه دارید، بهتر است مدل لیر را انتخاب کنید تا زیبایی رنگ موهای‌تان را چند برابر کنید. در مقابل، مدل فارا برای موهای یک‌دست جذابیت بیشتری دارد. البته این دو مورد بیشتر به‌عنوان اولویت مطرح می‌شوند و نمی‌تواند گفت موهای دارای لایت با کوتاهی فارا جذاب نیست یا برعکس.

مدل موی فارا برای موهای لخت و پر حجم

4. مدل موی متناسب با حجم مو (موهای پر حجم و ‌کم حجم)

اگر موهای نازک و کم‌حجمی دارید بهتر است مدل لیر را انتخاب کنید تا حجم موهای شما را بیشتر نشان دهد. اما اگر موهای پرحجم با تراکم و ضخامت زیاد دارید، مدل لیر آن‌ها را حجیم‌تر و پرتر نیز خواهد کرد. برای این موها، فارا انتخاب بهتری است.

مدل موی فارا برای صورت مربع

5. مدل موی متناسب با فرم صورت (صورت کشیده و استخوانی، ‌یا گرد و پر)

مدل موهای لیر و فارا با تمام تفاوت‌ها برای اغلب صورت‌ها مناسبند. اما یک قاعده کلی این است که مدل فارا صورت را کشیده‌تر و لاغرتر نشان می‌دهد اما مدل لیر صورت را پرتر و گردتر می‌کند. درنتیجه اگر صورتی با فرم گرد یا مربع و زاویه‌دار دارید، مدل لیر احتمالا صورت شما را درشت‌تر خواهد کرد. درعین حال اگر صورت شما کشیده و بیضی‌شکل است، مدل فارا آن را کشیده‌تر و لاغرتر نشان می‌دهد. این به انتخاب شما بستگی دارد که دوست‌دارید صورت‌تان در چه حالی دیده شود.

معرفی 150 مدل موی باب + کوتاه، بلند، لیر و فرانسوی

درنهایت، ممکن است بپرسید که کدام مدل برای کدام سنین مناسب‌تر است. اجازه بدهید که بگوییم، سن یک عدد است و ارتباط چندانی به مدل مو ندارد. بنابراین، زیبایی خود را درگیر اعداد نکرده، هر مدلی که می‌پسندید و برای جنس و فرم موها و صورت‌تان مناسب می‌بینید، انتخاب کرده، از زیبایی آن لذت ببرید.

سخن پایانی

در پایان این بررسی دقیق، به این نتیجه رسیدیم که مدل موی لیر و فارا در عین شباهت زیاد، تفاوت‌های آشکاری نیز دارند و بهتر است برای درخواست صحیح از آرایشگر خود، به تفاوت مدل موی فارا و لیر توجه کامل داشته باشیم تا مدل مدنظر خود را درست انتخاب کنیم. اگر موهایی با لایه‌های بیشتر و ساقه‌های خردشده‌تر دوست داریم، مدل موی لیر مناسب ما است و اگر ترجیح می‌دهیم موهای‌مان ساده‌تر و یک‌دست‌تر باشد، باید از آرایشگرمان بخواهیم که موهایمان را با مدل موی فارا کوتاه کند.

سوالات متداول

مدل موی فارا جدیدتر است یا لیر؟

هر دو مدل قدمت زیادی دارند و سال‌ها است که در عرصه مد و زیبایی مو در جهان شناخته شده‌اند.

مدل موی فارا برای براشینگ مناسب‌تر است یا لیر؟ 

هر دو مدل در براشینگ بسیار زیبا هستند. اگر دوست دارید در براشینگ حلقه‌های بزرگ داشته باشید، با مدل فارا بهتر اجرا می‌شود. اما اگر دوست دارید موهای‌تان لایه‌های به رو بُرس شده داشته باشند، مدل لیر مناسب شما است.

در اجرای کدام مدل قد مو کمتر کوتاه می‌شود؟

در هر دو مدل لیر و فارا، قد موها را می‌توان به‌اندازه خواست مشتری کوتاه کرد. اما مدل لیر به‌طور کلی مو خردتر است و در مدل فارا ساقه بلندتر می‌ماند. اگر در کوتاهی قصد موخوره زنی دارید، مدل لیر انتخاب بهتری است.

آیا می‌توان اجرای ترکیبی از دو مدل مو را از آرایشگر خواست؟

از آنجا که در دو مدل لیر و فارا، زاویه قیچی با ساقه و نوک مو، قسمت‌هایی که کوتاه می‌شوند و میزان کوتاهی متفاوت است، اجرای ترکیبی آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x