30 بهترین فیلم های جهان: یک لیست متفاوت!

بعضی فیلم‌ها را باید دید. این فیلم‌ها فراتر از زمان زندگی می‌کنند و برای مردم هر عصری، تازگی و جذابیت خاصی دارند. خلق تصاویر فراموش‌نشدنی، روایت داستان‌های هیجان‌انگیز و ارائه شخصیت‌های منحصر به‌فرد، ویژگی این دست آثار است. اکنون قصد داریم با درنظر گرفتن این موارد به معرفی ۳۰ فیلم برتر تاریخ سینما بپردازیم.

فهرست مطالب

1. فیلم سینمایی پدرخوانده (The Godfather)

مارلون براندو و آل پاچینو در فیلم پدرخوانده

تاریخ تولید: ۱۹۷۲

امتیاز IMDB: نمره ۹.۲ از ۱۰

کارگردان: فرانسیس فورد کاپولا

بازیگران: مارلون براندو، آل پاچینو، جیمز کان، جان کازال، دایان کیتون، رابرت دووال

پدرخوانده یک فیلم درام جنایی آمریکایی به نویسندگی فرانسیس فورد کاپولا و ماریو پوزو است که بر اساس رمان پدرخوانده اثر پوزو ساخته شده‌است. این فیلم داستان خانواده کورلئونه، یک خانواده مافیایی ایتالیایی-آمریکایی در نیویورک سیتی را در دهه ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ روایت می‌کند.

پدرخوانده به‌دلیل به تصویر کشیدن دقیق و واقع‌گرایانه دنیای مافیا مورد توجه قرار گرفته و ‌سه جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلمنامه اقتباسی را دریافت کرد.

۲. فیلم سینمایی کازابلانکا (Casablanca)

فیلم کازابلانکا با بازی هامفری بوگارت و اینگرید برگمان، بهترین عاشقانه تاریخ سینما

تاریخ تولید: ۱۹۴۲

امتیاز IMDB: نمره ۸.۵ از ۱۰

کارگردان: مایکل کورتیز

بازیگران: هامفری بوگارت، اینگرید برگمان، پل هنرید

کازابلانکا یک عاشقانه جذاب به نویسندگی مایکل کورتیز و جولیوس اپستاین است که بر اساس نمایش‌نامه‌ای بر روی صحنه نرفته از مورای بورنت و جان آلیسون به نام «همه به کافه ریک می‌آیند» ساخته شد و همیشه در فهرست‌ بهترین فیلم های جهان، در بالای لیست می‌ایستد.

این فیلم داستان یک تاجر آمریکایی به نام ریک (بوگارت) را روایت می‌کند که باید بین عشقش به یک زن (برگمان) و کمک به او و شوهرش که از رهبران مقاومت فرانسه است، یکی را انتخاب کند.

کازابلانکا از نگاه خیلی از سینمادوستان، بهترین عاشقانه تاریخ سینما است و جوایز متعددی از جمله سه اسکار را دریافت کرده.

۳. فیلم سینمایی ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه (The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring )

فیلم ارباب حلقه ها: یاران حلقه

تاریخ تولید: ۲۰۰۱

امتیاز IMDB: نمره ۸.۸ از ۱۰

کارگردان: پیتر جکسون

بازیگران: الایجا وود، ایان مک‌کلن، لیو تایلر، شان آستین، کیت بلانشت، بیلی بوید

«ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه» یک فیلم فانتزی حماسی براساس رمان «یاران حلقه» (۱۹۵۴)، جلد نخست ارباب حلقه‌ها نوشتهٔ جی. آر. آر. تالکین است. داستان فیلم در سرزمین میانه، یک دنیای خیالی اتفاق می‌افتد. فرودو بگینز، یک هابیت ساده، با یک حلقه جادویی مواجه می‌شود. این حلقه توسط سائورون، یک جادوگر شیطانی، ساخته شده‌ و فرودو و دوستانش که به «یاران حلقه» معروف هستند، باید حلقه را به کوه نابودی ببرند و آن را نابود کنند.

این فیلم که نخستین قسمت از سه‌گانه ارباب حلقه‌ها به‌شمار می‌رود، جوایز متعددی از جمله چهار جایزه اسکار را دریافت کرد. «ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه» به دلیل خلق یک دنیای فانتزی باورپذیر و پر از جزئیات مورد توجه قرار گرفته‌ است.

۴. فیلم سینمایی همشهری کین (Citizen Kane)

فیلم همشهری کین با بازی اورسن ولز

تاریخ تولید: ۱۹۴۱

امتیاز IMDB: نمره ۸.۳ از ۱۰

کارگردان: اورسن ولز

بازیگران: اورسن ولز، جوزف کاتن، دوروتی کومینگور

همشهری کین یک فیلم درام معمایی است که داستان آن با مرگ چارلز کین، یک سرمایه‌دار بزرگ، آغاز می‌شود. یک خبرنگار سعی می‌کند تا آخرین کلمه کین را رمزگشایی کند که «رزباد» است.

این فیلم در 9 رشته نامزد جایزه اسکار شد که در نهایت جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی را از آن خود کرد. همشهری کین که به انتخاب بنیاد فیلم آمریکا بهترین فیلم تاریخ سینما است، به‌دلیل بررسی موضوعاتی مانند قدرت، ثروت و عشق مورد توجه قرار گرفت.

همشهری کین یک فیلم پیشگامانه و از نظر تکنیکی و روایی نوآورانه بود. این فیلم از تکنیک‌های جدیدی مانند زاویه‌های دوربین غیرمعمول، عمق میدان شگفت‌انگیز و تدوین غیرخطی استفاده می‌کند. داستان فیلم نیز غیرخطی بوده و از فلاش‌بک‌ها و فلاش‌فورواردها برای روایت زندگی کین بهره می‌برد.

۵. فیلم سینمایی بربادرفته (Gone with the Wind)

فیلم بر باد رفته با بازی ویوین لی و کلارک گیبل

تاریخ تولید: ۱۹۳۹

امتیاز IMDB: نمره ۸.۲ از ۱۰

کارگردان: ویکتور فلمینگ

بازیگران: ویوین لی، کلارک گیبل

یک فیلم حماسی عاشقانه آمریکایی به نویسندگی سیدنی هاوارد بر اساس رمانی به همین نام اثر مارگارت میچل است. داستان فیلم در دوران جنگ داخلی آمریکا و دوره بازسازی پس از جنگ روایت می‌شود. این فیلم داستان اسکارلت اوهارا، دختری جوان از جنوب آمریکا را دنبال می‌کند که برای بقا در طول این دوره‌های پرتلاطم می‌جنگد.

این فیلم که هشت جایزه اسکار دریافت کرد، در اغلب فهرست‎‌هایی که از بهترین فیلم های جهان ارائه می‌شود، حضور دارد.

۶. فیلم سینمایی لورنس عربستان (Lawrence of Arabia)

فیلم لورنس عربستان با بازی پیتر اوتول و عمر شریف

تاریخ تولید: ۱۹۶۲

امتیاز IMDB: نمره ۸.۳ از ۱۰

کارگردان: دیوید لین

بازیگران: پیتر اوتول، عمر شریف، آنتونی کوئین، جک هاوکینز

لورنس عربستان یک فیلم درام تاریخی حماسی بریتانیایی است که بر اساس کتاب «هفت ستون حکمت» نوشته توماس ادوارد لورنس ساخته شده و داستان تجربیات لورنس در عربستان در زمان جنگ جهانی اول را روایت می‌کند.

لورنس عربستان یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های زمان خود بود و در لوکیشن‌های واقعی در اردن، عربستان سعودی و اسپانیا فیلمبرداری شد.

این فیلم جوایز متعددی از جمله هفت جایزه اسکار را دریافت کرد. لورنس عربستان به دلیل به تصویر کشیدن حماسی جنگ جهانی اول و زندگی و فرهنگ اعراب مورد توجه قرار گرفته‌ است.

۷. فیلم سینمایی فهرست شیندلر (Schindler’s List)

فهرست شیندلر از بهترین فیلم های جهان

تاریخ تولید: ۱۹۹۳

امتیاز IMDB: نمره ۹ از ۱۰

کارگردان: استیون اسپیلبرگ

بازیگران: لیام نیسون، رالف فاینس، بن کینگزلی

در ادامه فهرست بهترین فیلم های جهان، به فهرست شیندلر می‌رسیم، یک فیلم درام تاریخی به نویسندگی استیون زایلیان که بر اساس رمان «کشتی شیندلر» اثر توماس کنیلی ساخته شده‌ و داستان اسکار شیندلر، یک صنعتگر آلمانی را روایت می‌کند که در طول جنگ جهانی دوم، جان بیش از هزار پناهنده عمدتا یهودی لهستانی را نجات داد.

این فیلم که جوایز متعددی از جمله هفت جایزه اسکار را دریافت کرده، به‌دلیل به تصویر کشیدن واقعی و تأثیرگذار هولوکاست مورد توجه قرار گرفته‌ است.

۸. فیلم سینمایی بعضی‌ها داغش رو دوست دارن (Some Like It Hot)

فیلم بعضی ها داغش رو دوست دارن

سال ساخت: ۱۹۹۵

امتیاز IMDB: نمره 8.2 از ۱۰

کارگردان: بیلی وایلدر

بازیگران: جک لمون، تونی کرتیس، مریلین مونرو 

یک کمدی موزیکال آمریکایی است که بر اساس فیلمنامه‌ای از وایلدر و ای. ال. کلی ساخته شده و داستان دو موسیقیدان را روایت می‌کند که شاهد قتل‌عامی از سوی یک باند جنایتکار می‌شوند و برای فرار از دست پلیس و تبهکاران، خود را به عنوان دو زن در یک گروه موسیقی زنانه جا می‌زنند.

بعضی‌ها داغش رو دوست دارن که جوایز متعددی از جمله یک اسکار را دریافت کرده، از نگاه بسیاری از فیلم‌دوستان، بهترین فیلم طنز تاریخ سینما است.

۹. فیلم سینمایی جنگ ستارگان (Star Wars)فیلم جنگ ستارگان از بهترین فیلم های جهان

تاریخ تولید: ۱۹۷۷

امتیاز IMDB: نمره ۸.۶ از ۱۰

کارگردان: جورج لوکاس

بازیگران: مارک همیل، هریسون فورد، کری فیشر

جنگ ستارگان ژانر فیلم‌های علمی تخیلی را دگرگون کرد و تبدیل به یکی از بهترین و محبوب ترین فیلم های جهان شد. در قسمت اول از این مجموعه فیلم‌ها، پرنسس لیا توسط دارث ویدر شرور ربوده می‌شود و لوک اسکای‌واکر همراه یک خلبان و دو روبات برای آزادی او دست به کار می‌شود و به مبارزه با امپراتوری جنایتکار می‌پردازد. این فیلم جوایز متعددی از جمله 6 اسکار را دریافت کرد.

۱۰. فیلم سینمایی پالپ فیکشن (Pulp Fiction)

فیلم پالپ فیکشن با بازی جان تراولتا و اوما تورمن

تاریخ تولید: ۱۹۹۴

امتیاز IMDB: نمره ۸.۹ از ۱۰

کارگردان: کوئنتین تارانتینو

بازیگران: جان تراولتا، ساموئل ال. جکسون، بروس ویلیس، اوما تورمن، کوئنتین تارانتینو

پالپ فیکشن یک فیلم جنایی است که بر اساس فیلمنامه‌ای از تارانتینو و راجر ایوری ساخته شده و داستان چهار شخصیت را در لوس آنجلس دهه ۱۹۹۰ روایت می‌کند. داستان فیلم در هفت بخش روایت می‌شود که به صورت غیرخطی به هم مرتبط هستند.

این فیلم به دلیل به تصویر کشیدن خشونت و شوخ‌طبعی نهفته در آن مورد توجه قرار گرفته‌ است. استفاده از دیالوگ‌های تند و کنایه‌آمیز از دیگر ویژگی‌های فیلم است. پالپ فیکشن جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی و گلدن گلوب بهترین فیلمنامه را در کارنامه خود دارد.

۱۱. فیلم سینمایی دزد دوچرخه (Ladri di Biciclette)

دزد دوچرخه، فیلمی از نئورئالیسم ایتالیا

سال ساخت: ۱۹۸۴

امتیاز IMDB: نمره ۸.۳ از ۱۰

کارگردان: ویتوریو دسیکا

بازیگران: لامبرتو ماجورانی، انزو استایولا

دزد دوچرخه یکی از شاخص‌ترین فیلم‌های سبک نئورئالیسم ایتالیا است. این فیلم داستان یک کارگر فقیر به نام آنتونیو ریچی را روایت می‌کند که برای تأمین معاش خانواده‌اش، کار چسباندن پوستر را پیدا می‌کند اما برای انجام این کار به دوچرخه نیاز دارد. وقتی دوچرخه‌ او دزدیده می‌شود، برای یافتن آن دست به هر کاری می‌زند.

این فیلم به دلیل به تصویر کشیدن زندگی طبقه کارگر در ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم مورد توجه قرار گرفته‌ است. دزد دوچرخه به محبوبیت ژانر نئورئالیسم کمک کرد و همچنین به استفاده از عناصر رئالیسم در فیلم‌ها رونق بخشید.

۱۲. فیلم سینمایی روانی (Psycho)

فیلم سینمایی روانی اثر هیچکاک

تاریخ تولید: ۱۹۶۰

امتیاز IMDB: نمره ۸.۵ از ۱۰

کارگردان: آلفرد هیچکاک

بازیگران: آنتونی پرکینز، جین هتر، جان گیوین

روانی یک فیلم دلهره‌آور روان‌شناختی است که بر اساس رمانی به همین نام اثر رابرت بلوش ساخته شده و داستان یک زن جوان به نام ماریون کرین را روایت می‌کند که پس از سرقت ۴۰ هزار دلار، به یک هتل دورافتاده در بیابان می‌رود.

او در آنجا با نورمن بیتس، صاحب هتل، آشنا می‌شود که مردی مهربان و خوش‌قلب به نظر می‌رسد؛ اما در نهایت، ماریون متوجه می‌شود که نورمن یک قاتل روانی است.

این فیلم به محبوبیت ژانر دلهره‌آور کمک کرد و همچنین به استفاده از عناصر روان‌شناسی و ابهام در فیلم‌ها رونق بخشید. فیلم روانی جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم ترسناک و نامزدی اسکار در چهار رشته را در کارنامه خود دارد و در فهرست بهترین فیلم های جهان قرار می‌گیرد.

۱۳. فیلم سینمایی محله چینی‌ها (Chinatown)

فیلم سینمایی محله چینی ها به کارگردانی رومن پولانسکی و بازی جک نیکلسون

تاریخ تولید: ۱۹۷۴

امتیاز IMDB: نمره ۸.۲ از ۱۰

کارگردان: رومن پولانسکی

بازیگران: جک نیکلسون، جان هیوستون، فی داناوی

محله چینی‌ها یک فیلم جنایی نوآر است که داستان یک کارآگاه خصوصی به نام جک جی. گیبسون را روایت می‌کند که برای تحقیق در مورد قتل یک دختر جوان در محله چینی‌های لس‌آنجلس استخدام شده.

او در طول تحقیقات خود با یک شبکه پیچیده از فساد و جنایت روبرو می‌شود. این فیلم به دلیل به تصویر کشیدن فساد و جنایت در دهه ۱۹۳۰ مورد توجه قرار گرفته‌ است. محله چینی‌ها 11 نامزدی و یک جایزه اسکار را به نام خود ثبت کرد.

۱۴. فیلم سینمایی پرواز بر فراز آشیانه فاخته (One Flew Over the Cuckoo’s Nest)

فیلم پرواز بر فراز آشیانه فاخته با بازی جک نیکلسون

تاریخ تولید: ۱۹۷۵

امتیاز IMDB: نمره ۸.۷ از ۱۰

کارگردان: میلوش فورمن

بازیگران: جک نیکلسون، لوئیز فلچر، ویلیام ردفیلد، دن مورفی، وینسنت اسکات

پرواز بر فراز آشیانه فاخته یک درام بر اساس رمانی به همین نام اثر کن کیسی است. فیلم داستان یک زندانی به نام مک‌مورفی را روایت می‌کند که برای فرار از زندان، خودش را به دیوانگی می‌زند تا به یک بیمارستان روانی منتقل می‌شود.

او در آنجا با پرستار رچد، یک پرستار مستبد و بی‌رحم، روبرو شده و سعی می‌کند با بالا بردن روحیه بیماران آنها را از سلطه پرستار رچد رها کند. این روند منجر به یک انقلاب کوچک در تیمارستان می‌شود.

پرواز بر فراز آشیانه فاخته که استفاده از عناصر روان‌شناختی در فیلم‌ها را رواج داد، جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن و مرد و بهترین فیلمنامه اقتباسی را برد.

۱۵. فیلم سینمایی گاو خشمگین (Raging Bull)

فیلم سینمایی گاو خشمگین یکی از بهترین فیلم های جهان

سال ساخت: ۱۹۸۰

امتیاز IMDB: نمره ۸.۱ از ۱۰

کارگردان: مارتین اسکورسیزی

بازیگران: رابرت دنیرو، جو پشی، کتی موریارتی

گاو خشمگین یک درام ورزشی است که بر اساس زندگی جیک لاموتا، بوکسور میان وزن آمریکایی، که در دهه ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ در اوج دوران خود بود، ساخته شده است. او به‌عنوان یک مشت‌زن خشن و بی‌رحم به خاطر سبک مبارزه هجومی و وحشیانه خود معروف بود.

این فیلم به دلیل به تصویر کشیدن خشونت مورد توجه قرار گرفته‌ است؛ ضمن اینکه به محبوبیت ژانر درام ورزشی کمک کرد و به استفاده از عناصر خشونت و روان‌شناسی در فیلم‌ها رونق بخشید.

اگرچه برگزارکنندگان اسکار تا سال‌ها به اسکورسیزی روی خوش نشان ندادند و به گاو خشمگین هم اسکار تعلق نگرفت، اما این اثر در فهرست بهترین فیلم های جهان قرار می‌گیرد.

۱۶. فیلم سینمایی آنی هال (Annie Hall)

فیلم سینمایی آنی هال

تاریخ تولید: ۱۹۷۷

امتیاز IMDB: نمره ۸ از ۱۰

کارگردان: وودی آلن

بازیگران: وودی آلن، دایان کیتون، کریستوفر پلامر

آنی هال یک فیلم کمدی درام آمریکایی است که داستان یک کمدین یهودی-آمریکایی ساکن نیویورک به نام الوی سینگر را روایت می‌کند. او با یک زن جوان به نام آنی هال آشنا و با او وارد رابطه می‌شود؛ اما رابطه آنها پس از مواجهه با مشکلات متعدد به جدایی می‌رسد.

این فیلم به دلیل به تصویر کشیدن روابط عاشقانه و پیچیدگی‌های زندگی مدرن مورد توجه قرار گرفته‌ است؛ ضمن اینکه به محبوبیت ژانر کمدی-درام کمک کرد. آنی هال جوایز متعدد بفتا، گلدن گلوب و اسکار را از آن خود کرده است.

۱۷. فیلم سینمایی هفت سامورایی (Seven Samurai)

فیلم سینمایی هفت سامورایی از بهترین فیلم های جهان

تاریخ تولید: ۱۹۵۴

امتیاز IMDB: نمره ۸.۶ از ۱۰

کارگردان: آکیرا کوروساوا

بازیگران: توشیرو میفونه، کینوسوکه ناکاتا، تاتسویا ناکادا

هفت سامورایی یک فیلم حماسی ژاپنی است که داستان یک روستایی فقیر را روایت می‌کند که برای محافظت از خود در برابر راهزنان، هفت سامورایی را استخدام می‌کند.

این فیلم به دلیل به تصویر کشیدن موضوعاتی مانند قهرمانی، شجاعت و اهمیت جامعه مورد توجه قرار گرفته‌ است؛ ضمن اینکه به محبوبیت ژانر سامورایی کمک کرد و همچنین به استفاده از عناصر حماسی و قهرمانی در فیلم‌ها رونق بخشید. هفت سامورایی ضمن نامزدی در دو رشته اسکار، جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان را از آن خود کرد.

۱۸. فیلم سینمایی زندگی شیرین (La Dolce Vita)

فیلم زندگی شیرین به کارگردانی فللینی و بازیگری مارچلو ماسترویانی

تاریخ تولید: 1960

امتیاز IMDB: نمره ۸ از ۱۰

کارگردان: فدریکو فللینی

بازیگران: مارچلو ماسترویانی، آنیتا اکبرگ

این فیلم زندگی پرتکاپو و بی‌قید و بند یک خبرنگار ایتالیایی را در شهر رم دنبال می‌کند. البته به جای این فیلم، «جاده» و یا «هشت و نیم» دیگر ساخته‌های فللینی هم می‌توانست در این رتبه قرار بگیرد. زندگی شیرین نامزد چهار جایزه اسکار از جمله بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه شد اما در نهایت جایزه بهترین طراحی لباس در یک فیلم سیاه و سفید را برد.

۱۹. فیلم سینمایی سرگیجه (Vertigo)

فیلم سینمایی سرگیجه

تاریخ تولید: ۱۹۵۸

امتیاز IMDB: نمره ۸.۳ از ۱۰

کارگردان: آلفرد هیچکاک

بازیگران: جیمز استوارت، کری گارلند، کیم نواک

سرگیجه یک تریلر روان‌شناختی است که داستان یک بازرس پلیس بازنشسته به نام اسکاتی فرگال را روایت می‌کند که به دلیل ترس از ارتفاع مجبور به بازنشستگی شده است. او توسط یک مرد ثروتمند به نام گابریل کاپریو استخدام می‌شود تا همسرش، مادلین، را که به نظر می‌رسد از ارتفاع می‌ترسد، دنبال کند.

از سرگیجه به عنوان یکی از بهترین‌ آثار هیچکاک نام برده می‌شود و به این ترتیب، نام آن در لیست بهترین فیلم های جهان قرار می‌گیرد.

۲۰. فیلم سینمایی نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan)

فیلم نجات سرباز رایان به کارگردانی استیون اسپیلبرگ

تاریخ تولید: ۱۹۹۸

امتیاز IMDB: نمره ۸.۶ از ۱۰

کارگردان: استیون اسپیلبرگ

بازیگران: تام هنکس، مت دیمون

یک فیلم جنگی بسیار پرهیجان است که در آن، داستان گروهی از سربازان آمریکایی روایت می‌شود که در طول نبرد نرماندی در جنگ جهانی دوم، مأموریت نجات سرباز رایان، تنها بازمانده از میان چهار برادر را دارند.

این فیلم که به دلیل به تصویر کشیدن خشونت و وحشت جنگ مورد توجه قرار گرفته‌، براساس داستان واقعی چهار برادر آمریکایی ساخته شده که تنها یکی از آنها در جنگ زنده ماند. اسپیلبرگ در ساخت این فیلم از بیش از ۱۵۰۰ بازیگر استفاده کرد.

۲۱. فیلم سینمایی روشنایی‌های شهر  (City Lights)

فیلم سینمایی روشنایی های شهر از بهترین فیلم های چارلی چاپلین

سال ساخت: ۱۹۳۱

امتیاز IMDB: نمره ۸.۵ از ۱۰

کارگردان: چارلی چاپلین

بازیگران: چارلی چاپلین، ویرجینیا چریل

روشنایی‌های شهر یک  فیلم صامت کمدی-درام محصول ۱۹۳۱ به کارگردانی چارلی چاپلین است. این فیلم داستان یک ولگرد را روایت می‌کند که عاشق یک گلفروش نابینا می‌شود.

این فیلم آخرین فیلم صامت چارلی چاپلین بود. چاپلین در ساخت آن از تکنیک‌های جدیدی مانند فیلم‌برداری با نورپردازی مصنوعی استفاده کرد و در این فهرست نمادی است از تمام آثار چاپلین که خنده را به روی لب‌های تماشاگران‌شان آوردند.

۲۲. فیلم سینمایی ژنرال (The General)

فیلم سینمایی ژنرال از بهترین فیلم های باستر کیتون

تاریخ تولید: ۱۹۲۶

امتیاز IMDB: نمره ۸.۱ از ۱۰

کارگردان: باستر کیتون

بازیگران: باستر کیتون، ماریا مونتهز

ژنرال یک کمدی شگفت‌انگیز از باستر کیتون است و به درستی به نمایندگی از آثار کیتون در این فهرست قرار گرفته است. فیلم داستان یک مهندس به نام جانی را روایت می‌کند که عاشق قطارش (ژنرال) و آنابل لی است.

وقتی جنگ داخلی شروع می‌شود، او را به عنوان سرباز ثبت نام نمی‌کنند چون به عنوان مهندس باارزش‌تر است؛ اما آنابل خیال می‌کند دلیلش بزدلی او است. وقتی دشمن ژنرال را که آنابل سوارش است، می‌دزدد، جانی برای نجات هر دو عشقش دست به کار می‌شود.

۲۳. فیلم سینمایی درخشش (The Shining)

فیلم سینمایی درخشش

سال ساخت: ۱۹۸۰

امتیاز IMDB: نمره ۸.۴ از ۱۰

کارگردان: استنلی کوبریک

بازیگران: جک نیکلسون، شلی دووال و دنی لوید

یک فیلم ترسناک روان‌شناختی به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی استنلی کوبریک است که بر اساس رمانی به همین نام از استیون کینگ ساخته شده است.

جک تورنس، یک نویسنده‌ی بدشانس، شغلی را به عنوان سرایدار فصلی در یک هتل دورافتاده در کوهستان‌های راکی قبول می‌کند. او با همسرش ویلی و پسرشان دنی به هتل می‌روند. در هتل خالی از سکنه، اتفاقات ترسناکی برای آن‌ها می‌افتد.

این فیلم یکی از شاخص‌ترین آثار کوبریک شناخته می‌شود.

۲۴. فیلم سینمایی مکس دیوانه: جاده خشم (Mad Max: Fury Road)

مکس دیوانه: جاده خشم

سال ساخت: ۲۰۱۵

امتیاز IMDB: نمره ۸.۱ از ۱۰

کارگردان: جرج میلر

بازیگران: تام هاردی، چارلیز ترون

«مکس دیوانه: جاده خشم» یک فیلم اکشن پسا-آخرالزمانی به نویسندگی و تهیه‌کنندگی جرج میلر است. داستان فیلم مربوط به مکس روکاتانسکی، یک پلیس سابق می‌شود که پس از کشته شدن همسر و فرزندش توسط یک گروه موتورسوار، تبدیل به یک مرد خشن و بی‌رحم شده است.

این فیلم چهارمین قسمت در مجموعه فیلم‌های مکس دیوانه است و دنباله‌ای بر فیلم‌های مکس دیوانه (۱۹۷۹)، مکس دیوانه: جاده خشم (۱۹۸۱) و مکس دیوانه: جنگجوی جاده (۱۹۸۵) محسوب می‌شود. این فیلم 6 اسکار برده است.

۲۵. فیلم سینمایی سه رنگ: قرمز (Trois couleurs: Rouge)

فیلم سه رنگ : قرمز اثر کیشلوفسکی

تاریخ تولید: ۱۹۹۴

امتیاز IMDB: نمره ۸.۱ از ۱۰

کارگردان: کریشتوف کیشلوفسکی

بازیگران: ایرنه ژاکوب، ژان لویی ترین‌تینیانت

قرمز یک فیلم درام فرانسوی است که سومین و آخرین قسمت از سه‌گانه سه رنگ کیشلوفسکی بوده و به رنگ قرمز، نماد عشق، اختصاص دارد.

ژولیت، یک دانشجوی حقوق، در یک تصادف رانندگی به طور تصادفی یک کیف پول را در خیابان پیدا می‌کند. او کیف پول را به صاحبش، وینسنت، یک قاضی بازنشسته، بازمی‌گرداند. وینسنت و ژولیت شروع به مکالمه می‌کنند و متوجه می‌شوند که هر دو از تنهایی و فقدان عشق رنج می‌برند.

آنها به سرعت به یکدیگر جذب می‌شوند، اما هر دو از ترس اینکه آسیب ببینند، از برقراری رابطه اجتناب می‌کنند.

قرمز بعد از آبی و سفید، سه‌گانه سه رنگ کیشلوفسکی را کامل می‌کند و به نمایندگی از این سه‌گانه در لیست بهترین فیلم های جهان آمده است.

۲۶. فیلم سینمایی اونجرز: پایان بازی (Avengers: Endgame)

فیلم ابرقهرمانی انتقام جویان یا اونجرز: پایان بازی

تاریخ تولید: ۲۰۲۰

امتیاز IMDB: نمره ۸.۴ از ۱۰

کارگردان: آنتونی و جو روسو

بازیگران: کریس ایوانز، مارک رافلو، کریس همسورث، رابرت داونی جونیور، اسکارلت جوهانسون، تام هالند، کیت بلانشت، بندیکت کامبربچ

پایان بازی یک فیلم ابرقهرمانی آمریکایی و بیست و دومین فیلم در دنیای سینمایی مارول (MCU) و دنباله‌ای بر فیلم «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» (۲۰۱۸) است. پنج سال پس از اینکه تانوس نیمی از جمعیت جهان را با یک بشکن از بین برد، انتقام‌جویان باید برای نجات جهان و بازگرداندن قربانیان، با او مقابله کنند.

این فیلم، پایانی احساسی بر مجموعه فیلم‌های اونجرز یا همان انتقام‌جویان بود.

۲۷. فیلم سینمایی شوالیه تاریکی (The Dark Knight)

فیلم بتمن: شوالیه تاریکی

تاریخ تولید: 2008

امتیاز IMDB: نمره ۹ از ۱۰

کارگردان: کریستوفر نولان

بازیگران: کریستین بیل، مایکل کین، هیث لجر، گری الدمن، آرون اکهارت، مگی جیلنهال و مورگان فریمن

یک فیلم ابرقهرمانی محصول ۲۰۰۸ به کارگردانی کریستوفر نولان است که فیلمنامه آن را او و برادرش جاناتان نوشته‌اند. این فیلم بر اساس ابرقهرمان «دی‌سی کامیکس» یعنی بتمن ساخته شده و دنباله فیلم «بتمن آغاز می‌کند» (۲۰۰۵) است.

در شهر گاتهام، بتمن و دیک گریسون با هم کار می‌کنند تا جنایت را در شهر کاهش دهند، اما ورود یک تبهکار جدید به نام جوکر، شهر را به آشوب می‌کشد.

سه‌گانه بتمن کریستوفر نولان که شوالیه تاریکی قسمت دوم آن است، به دلیل کارگردانی درخشان و بازی‌های فوق‌العاده و نشان دادن روی تاریک دنیای ابرقهرمانی مورد توجه قرار گرفته است.

۲۸. فیلم سینمایی رستگاری در شاوشنک (The Shawshank Redemption)

فیلم رستگاری در شائوشنک

تاریخ تولید: 1994

امتیاز IMDB: نمره ۹.۳ از ۱۰

کارگردان: فرانک دارابونت

بازیگران: تیم رابینز، مورگان فریمن

یک درام آمریکایی به نویسندگی و کارگردانی فرانک دارابونت و بر پایه رمان کوتاه ریتا هیورث است. اندی دافرسن که بانکدار است، به اشتباه به اتهام قتل همسرش به حبس ابد در زندان شاوشنک در ایالت مین محکوم می‌شود.

او در زندان با رد، یک زندانی سیاه‌پوست که آدمی دانا است، آشنا شده و دوستی عمیقی بین آن‌ها برقرار می‌شود. اندی در حالی که در زندان با مشکلات زیادی روبرو است، پنهانی نقشه فرار می‌کشد.

۲۹. فیلم سینمایی فارست گامپ (Forrest Gump)

فیلم فارست گامپ

تاریخ تولید: ۱۹۹۴

امتیاز IMDB: نمره ۸.۸ از ۱۰

کارگردان: رابرت زمکیس

بازیگران: تام هنکس، رابین رایت، گری سینایس، میکلتی ویلیامسون و سالی فیلد

فارست گامپ درامی زندگی‌نامه‌ای براساس رمانی به همین نام نوشتهٔ وینستون گروم است. فارست گامپ، مردی با بهرهٔ هوشی پایین است که در اوایل دهه ۱۹۵۰ در آلاباما متولد می‌شود. او در طول زندگی خود با اتفاقات مهمی در تاریخ ایالات متحده، از جمله جنگ ویتنام، جنبش حقوق مدنی و رشد فناوری روبرو می‌شود.

این فیلم اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین تدوین، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین جلوه‌های ویژه را برد.

30. فیلم سینمایی راننده تاکسی (Taxi Driver)

فیلم سینمایی راننده تاکسی

تاریخ تولید: ۱۹۷۶

امتیاز IMDB: نمره ۸.۲ از ۱۰

کارگردان: مارتین اسکورسیزی

بازیگران: رابرت دنیرو، جودی فاستر، هاروی کایتل، مارتین اسکورسیزی

راننده تاکسی یک درام روان‌شناختی به نویسندگی پل شریدر است. داستان فیلم درمورد تراویس بیکل، یک راننده تاکسی ناامید و عصبانی است که در نیویورک سیتی زندگی می‌کند.

او که از جنگ ویتنام برگشته و از بی‌خوابی رنج می‌برد، از خشونت و جنایتی که در اطرافش می‌بیند، به شدت رنج می‌برد. تراویس تصمیم می‌گیرد که برای مبارزه با فساد در شهر کاری انجام دهد.

اگر از این فهرست لذت بردید، می‌توانید فهرست 15 تا از ترسناک ‌ترین فیلم ‌های جهان +تریلر را ببینید. هم‌چنین اگر فکر می‌کنید جای فیلم محبوب شما در این لیست خالی است، نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

3 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x