15 تا از ترسناک ‌ترین فیلم ‌های جهان +تریلر : آماده جیغ زدن شوید

چه چیزی یک فیلم را ترسناک می‌کند؟ زیگموند فروید، در تعریف ترس می‌گوید: «شرایط یا احوالاتی که هنگام مواجهه با خطری بدون آمادگی قبلی، به آن دچار می‌شوید.» فروید در تعریف ترس، بر عنصر غافلگیری تاکید دارد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که ترسناک ترین فیلم ‌های جهان آنهایی هستند که بیش از همه ما را شگفت‌زده و غافلگیر می‌کنند.

برخی از این فیلم‌ها ترساندن مخاطب را با ساده‌ترین کارها و دم‌دستی‌ترین ابزار انجام می‌دهند. با استفاده از ترس‌های لحظه‌ای و هیجانی، مانند مردی که با چاقو و ماسک از در بیرون می‌آید. اما ترسناک ترین فیلم جهان، مانند آن‌هایی که در این فهرست به شما معرفی می‌شوند، فیلمی است که ما را نه با ابزار رعب‌آور بلکه با اصالت و جسارت خود شگفت‌زده می‌کند.

فیلم‌های ترسناک به طور همزمان هر دو نیاز اصلی انسان از زندگی را به او هدیه می‌دهند. در تماشای فیلم ترسناک ما به سمت مرگ می‌رویم در حالی که از این واقعیت که فقط روی صحنه اتفاق می‌افتد، لذت می‌بریم.

به همین دلیل است که مردم در ترسناک‌ترین لحظات یک فیلم سینمایی ترسناک هم جیغ می‌زنند و هم می‌خندند. البته نباید فراموش کرد که ترسناک ‌ترین فیلم‌ جهان یک قدم جلوتر می‌رود و از مرز بین داستان و واقعیت عبور می‌کند تا ما را به این باور برساند که آنچه می‌بینیم نه تنها واقعی است، بلکه ممکن است برای هر یک از ما اتفاق بیفتد.

در اینجا با 15 تا از ترسناک ترین فیلم های جهان آشنا می‌شوید:

۱۵. حلقه؛ ژاپنی (Ringu 1998)

امتیاز IMDB: نمره ۷.۲ از ۱۰

امتیاز Rotten Tomatoes: نمره 98 درصد

بسیاری از طرفداران ژانر وحشت بازسازی آمریکایی «حلقه» را ترجیح می‌دهند. اما نسخه اصلی حلقه که ساخته کارگردان بنام ژاپنی «هیدئو ناکاتا» است را می‌توان یک نمونه کاملا موفق فیلم وهم‌انگیز و ترسناک دانست که بر نمونه‌های دیگر این ژانر تاثیر بسیاری گذاشت.

رینگو، فیلمی که در مورد یک نوار ویدیویی نفرین شده است، با احیای ژانری که در اواسط دهه ۹۰ رو به زوال بود، ترس و وحشت در سینما را به شیوه‌های تازه‌ای برانگیخت و به جای خشونت، بر تصاویر ترسناک تکیه کرد.

15. حلقه (The Ring 2002)

امتیاز IMDB: نمره ۷.۱ از ۱۰

امتیاز Rotten Tomatoes: نمره ۷۱ درصد

بد نیست در کنار نسخه اصلی حلقه، به بازسازی آمریکایی آن نیز اشاره کنیم؛ فیلمی که در اغلب لیست‌ها خودنمایی می‌کند و برای بسیاری بر نسخه اصلی اولویت دارد. بازسازی موفق و قابل قبول رینگو (نام ژاپنی حلقه) و ساخت نسخه آمریکایی حلقه از این جهت که نسخه اصلی با باورها و فرهنگ‌ ژاپنی اجین شده، کار ساده‌ای نبود.

با این حال، کارگردان فیلم «گور وربینسکی» از عهده این کار برآمد و با حفظ تصاویر بصری خیره کننده نسخه اصلی، نشان داد که مهم نیست اهل کجا باشید، در هرحال با این فیلم می‌توانید اوج وحشت را تجربه کنید. بازی درخشان نائومی واتس از نقاط قوت نسخه آمریکایی بود و شبح دختر قاتلی که لباس سفید پوشیده و صورتش را پشت موهای بلند سیاهش پنهان کرده، باعث می‌شود که تا مدت‌ها با یک چشم باز بخوابید.

14. شوم (SINISTER 2012)

امتیاز IMDB: نمره ۶.۶ از ۱۰

امتیاز Rotten Tomatoes: نمره ۶۳ درصد

«شوم» یک فیلم ترسناک فراطبیعی محصول سال ۲۰۱۲ به کارگردانی «اسکات دریکسون» و نویسندگی «سی رابرت کارگیل» است. این فیلم داستان یک نویسنده داستان‌های جنایی را تعریف می‌کند که برای نوشتن داستان جدیدش به خانه‌ای که در آن پیشتر جنایتی اتفاق افتاده، نقل مکان می‌کند. اما در این خانه حوادثی برای او و خانواده‌اش رخ می‌دهد که آن‌ها را با مشکلات جدی مواجه می‌کند. کارگیل این فیلم را بر اساس کابوسی که پس از تماشای «حلقه» در خواب دید، به‌رشته تحریر درآورد.

منتقدان بازی، کارگردانی، فیلمبرداری و فضای فیلم شوم را همواره بسیار ستایش کرده‌اند. جالب اینکه در تحقیقی که در سال ۲۰۲۰ انجام شد، شوم، ترسناک ترین فیلم جهان شناخته شد.

۱۳. فعالیت های ماوراء الطبیعه ( Paranormal Activity 2007)

امتیاز IMDB: نمره ۶.۳ از ۱۰

امتیاز Rotten Tomatoes: نمره ۸۳ درصد

فیلم کم‌بودجه «اورن پلی» شاید اولین فیلم کم‌بودجه ژانر وحشت بود که توانست بینندگان را حتی در روشنایی روز بترساند. فعالیت های ماوراء الطبیعه با تکیه بر استفاده ساده از یک دوربین فیلمبرداری خانگی که در اتاق خوابی در حومه شهر نصب شده بود، توانست ترس را از چیزهای به ظاهر پیش پا افتاده در بیننده برانگیزد.

بیشتر بخوانید: 30 بهترین فیلم های جهان: یک لیست متفاوت !

در بسیاری از منابع آماری، این فیلم به‌عنوان سودآورترین فیلمی که تاکنون ساخته شده، شناخته می‌شود. این فیلم درباره یک زوج جوان است که توسط حضور چیزی ماوراء طبیعی در خانه خود آزار می‌بینند. آنها سپس دوربینی را راه‌اندازی می‌کنند تا آنچه آنها را آزار می‌دهد، مستند نمایند. تماشای این فیلم شما را با یکی از ترسناک ترین فیلم های جهان روبرو می‌کند.

۱۲. توطئه‌آمیز (INSIDIOUS 2010)

امتیاز IMDB: نمره ۶.۸ از ۱۰

امتیاز Rotten Tomatoes: نمره ۶۶ درصد

«توطئه‌آمیز» یک فیلم ترسناک فراطبیعی محصول سال ۲۰۱۰ به کارگردانی «جیمز وان» و نویسندگی «لی وانل» است. فیلم داستان یک زن و شوهر را روایت می‌کند که پسرشان به طور غیرقابل توضیحی وارد حالت کما می شود و جسم او مانند میزبان ارواح شیطانی عمل می‌کند.

این نسخه از فیلم توطئه‌آمیز اولین قسمت از سری فیلم‌های توطئه‌آمیز است. قسمت دوم این مجموعه در سال ۲۰۱۳ اکران شد اما استقبال از قسمت اول بیشتر بود. تاکنون سه قسمت دیگر از این مجموعه به‌نمایش درآمده که هریک واکنش‌های متفاوتی را برانگیخته است.

۱۱. احضار (THE CONJURING 2013)

امتیاز IMDB: نمره ۷.۵ از ۱۰

امتیاز Rotten Tomatoes: نمره ۸۶ درصد

«احضار» یکی دیگر از ترسناک‌ترین فیلم‌های فراطبیعی آمریکایی است که توسط «جیمز وان» کارگردانی شده و فیلمنامه آن را «چاد هیز» و «کری هیز» نوشته‌اند.

این فیلم که اولین نسخه از مجموعه فیلم‌های احضار است، داستانی را از سال ۱۹۷۱ روایت می‌کند. در فیلم، زن و شوهری که در پرونده‌های مربوط به موجودات ماوراءالطبیعه مشغولند، برای رفع مشکلی مرموز و عجیب به کمک خانواده‌ای می‌روند که صاحب پنج دختر و یک سگ هستند. زن و شوهر که در کار خود باتجربه و خوش‌سابقه‌اند، در این پرونده، با مواردی مواجه می‌شوند که برای آن‌ها نیز عجیب و شوکه کننده است.

احضار پس از اکران نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد که در همه آن‌ها بازی‌ها، کارگردانی، فیلمنامه، فضا و موسیقی فیلم تحسین ‌شد.

۱۰. فرزند رزماری (Rosemary’s Baby 1968)

امتیاز IMDB: نمره ۸ از ۱۰

امتیاز Rotten Tomatoes: نمره ۹۶ درصد

«فرزند رزماری» یک فیلم ترسناک روان‌شناختی آمریکایی محصول سال ۱۹۶۸ به نویسندگی و کارگردانی «رومن پولانسکی» است که بر اساس رمانی به همین نام اثر «ایرا لوین» در سال ۱۹۶۷ ساخته شد. این فیلم داستان یک زن جوان که به زودی باردار می‌شود را روایت می‌کند که ساکن منهتن است. او در طول داستان متوجه می‌شود که همسایگان مسنش اعضای یک فرقه شیطانی هستند و او را برای استفاده از نوزادش در مراسم‌های خود آماده می‌کنند.

این فیلم که به موضوعات مرتبط با پارانویا، آزادی زنان و مسیحیت می‌پردازد، نامزدی چندین جایزه گلدن گلوب و دو نامزدی جایزه اسکار به علاوه برنده بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای روث گوردون را در کارنامه خود دارد. فرزند رزماری از زمان اکران همواره به عنوان یکی از ترسناک ترین فیلم های جهان شناخته شده است.

۹. غریبه‌ها (The Strangers 2008)

امتیاز IMDB: نمره ۶.۱ از ۱۰

امتیاز Rotten Tomatoes: نمره ۴۸ درصد

ژانر تهاجم به خانه در ابتدا با فیلم‌هایی مانند سایه‌ای از شک وارد عرصه سینما شد و یکی از موفق‌ترین نمونه‌های این سبک تا به امروز، اولین فیلم «برایان برتینو» یعنی «غریبه‌ها» است.

فیلم قصه زوج جوانی را روایت می‌کند که به یک خانه روستایی کوچک و دورافتاده می‌روند تا مسایل خود را حل کنند، اما بارها و بارها توسط سه غریبه مرموز غافلگیر شده و وحشت‌زده می‌شوند. فیلمنامه غریبه‌ها که توسط برتینو نوشته شده، از دو رویداد واقعی قتل‌های خانواده منسون و مجموعه‌ای از دزدی‌های اتفاق افتاده در محله برتینو در کودکی، الهام گرفته شده است.

۸. اکنون نگاه نکن (Don’t Look Now 1973)

امتیاز IMDB: نمره ۷.۱ از ۱۰

امتیاز Rotten Tomatoes: نمره ۹۴ درصد

«اکنون نگاه نکن» یک فیلم انگلیسی زبان در ژانر هیجان انگیز و ترسناک به کارگردانی «نیکلاس روگ» است که در سال ۱۹۷۳ از داستان کوتاه دافنه دو موریه اقتباس شد. فیلم به داستان زندگی زوج متاهلی می‌پردازد که پس از مرگ تصادفی دخترشان به ونیز سفر می‌کنند و شوهر ماموریت بازسازی کلیسایی در این شهر را می‌پذیرد. در واقع در این تریلر ترسناک، زن و شوهر توسط دختر مرده‌شان تسخیر شده‌اند و در ونیز گوتیک سرگردان هستند.

اکنون نگاه نکن بر روانشناسی غم و اندوه و تأثیری که مرگ یک کودک می‌تواند بر یک رابطه داشته باشد تمرکز دارد. این فیلم به دلیل سبک تدوین مبتکرانه و صحنه‌های جنجالی‌اش، مشهور است. همچنین از فلاش‌بک‌ها و فلاش فورواردها و پرش‌ها به‌سبک خاصی که گاهی می‌تواند آزاردهنده هم باشد، استفاده می‌کند. شهرت این فیلم که به ‌نوعی یک طرح مطالعاتی عمیقا نگران‌کننده درباره غم و اندوه والدین است، در سال های پس از اکران افزایش یافته و اکنون یک اثر کلاسیک و تاثیرگذار در فیلم‌های ترسناک بریتانیایی به شمار می رود.

۷. هالوین (Halloween 1978)

امتیاز IMDB: نمره ۷.۷ از ۱۰

امتیاز Rotten Tomatoes: نمره ۹۶ درصد

«هالووین» یک فیلم مستقل آمریکایی در ژانر اسلشر است. این فیلم که در سال ۱۹۷۸ به کارگردانی «جان کارپنتر» و نویسندگی مشترک او با تهیه کننده فیلم، «دبرا هیل» ساخته شده، همواره در لیست ترسناک ترین فیلم های جهان دیده می‌شود. داستان فیلم درباره یک بیمار روانی است که در کودکی به خاطر قتل خواهر نوجوانش در شب هالووین، به یک آسایشگاه روانی سپرده شده است. پانزده سال بعد، او پس از فرار و بازگشت به زادگاهش، افرادی را تحت تعقیب قرار می‌دهد.

این فیلم در  زمان اکران ۷۰ میلیون دلار فروخت و به یکی از سودآورترین فیلم‌های مستقل در تمام تاریخ سینما تبدیل شد. بسیاری از منتقدان، این فیلم را به خاطر کارگردانی جان کارپنتر ستایش می‌کنند و آن را یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین فیلم های ترسناکی که تاکنون ساخته شده است، معرفی می‌کنند. در سراسر فیلم لحظات دلخراش زیادی وجود دارد، اما دلخراش‌ترین صحنه آن، تصویر تکراری یک قاتل سادیستی است که در خیابان‌های حومه شهر پرسه می‌زند. هالووین بارها بازسازی و کپی‌برداری شده، اما تقریبا هیچ نمونه‌ای از نسخه اصلی پیشی نگرفته است.

۶. وراثت (2018 HEREDITARY)

امتیاز IMDB: نمره ۷.۳ از ۱۰

امتیاز Rotten Tomatoes: نمره ۹۰ درصد

«وراثت» یک فیلم ترسناک فراطبیعی روان‌شناختی آمریکایی محصول سال ۲۰۱۸ به نویسندگی و کارگردانی «آری آستر» است. آستر در این فیلم که اولین اثر سینمایی بلند او بود، داستان خانواده‌ای عزادار را روایت می‌کند که پس از مرگ مادربزرگ‌شان توسط یک موجود شیطانی نفرین شده‌اند.

آستر این فیلم را ابتدا به عنوان یک درام خانوادگی متشکل از دو نیمه متمایز معرفی کرد. اما در واقع ما با یک درام خانوادگی تاریک مواجهیم که به ماهیت غم و اندوه در غالب یک فیلم ترسناک ماورءالطبیعی می‌پردازد. این فیلم پس از اکران بسیار مورد تحسین قرار گرفت و منتقدان به‌ویژه بازی «تونی کولت»، کارگردانی آستر و موسیقی استتسون را قابل ستایش دانستند. وراثت باعث شد تا تماشاگران، آستر را به‌عنوان کارگردانی که اثرش ارزش تماشا دارد در ذهن بسپارند.

۵. درخشش (Shining 1980)

امتیاز IMDB: نمره ۸.۴ از ۱۰

امتیاز Rotten Tomatoes: نمره ۸۳ درصد

«درخشش» یک فیلم ترسناک متفاوت است که در سال ۱۹۸۰ به تهیه‌کنندگی و کارگردانی «استنلی کوبریک» و نویسندگی «دایان جانسون» ساخته شد. جانسون فیلمنامه این اثر را بر اساس رمانی به همین نام و به نویسندگی «استیفن کینگ» نوشت. فیلم، داستان یک نویسنده الکلی در حال بهبودی را روایت می‌کند که شغل جدیدی را به‌عنوان سرایدار کمکی در یک هتل می‌پذیرد. سلامت عقل این نویسنده تحت تأثیر حوادثی که در هتل رخ می‌دهد، بدتر می‌شود و خانواده‌اش را با خطرات مرگباری روبرو می‌کند.

واکنش‌ها به این فیلم در زمان اکران متفاوت بود، تا جایی که دو نامزدی بحث برانگیز در سال ۱۹۸۱ دریافت کرد: بدترین کارگردان و بدترین بازیگر زن، اما درخشش در سال‌های بعد به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما و یکی از ترسناک ترین فیلم های جهان شناخته شد.

۴. جن‌گیر (The Exorcist 1973)

امتیاز IMDB: نمره ۸.۱ از ۱۰

امتیاز Rotten Tomatoes: نمره ۸۴ درصد

جن‌گیر یکی دیگر از فیلم‌های ترسناک فراطبیعی آمریکایی است که در سال ۱۹۷۳ به کارگردانی «ویلیام فریدکین» بر اساس فیلمنامه‌ای از «ویلیام پیتر بلاتی» ساخته شد. فیلنامه این اثر بر اساس رمانی به همین نام نوشته شده است. جن‌گیر، داستان تسخیر یک دختر جوان و تلاش مادرش برای نجات او از طریق جن‌گیری توسط دو کشیش کاتولیک را دنبال می‌کند.

مشکلات متعددی در طول ساخت فیلم و حین فیلمبرداری ایجاد شد که مجروح شدن برخی از بازیگران و عوامل و حتی مرگ بعضی از آن‌ها را همراه داشت. این تصادفات غیرعادی باعث شد تا تولید فیلم دو برابر زمان‌بندی تعیین ‌شده طول کشیده و تقریباً سه برابر بودجه اولیه‌اش هزینه‌بر شود. وقوع این اتفاقات باعث شد که مردم به این باور برسند که جن‌گیر فیلمی نفرین شده است. تصور کنید! فیلمی نفرین شده در ژانر وحشت! استقبال کم‌نظیر عمومی و نقدهای مثبت منتقدان این فیلم باعث شد که به اولین فیلم ترسناکی تبدیل شود که نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم و همچنین ۹ جایزه دیگر شده است. بلاتی برنده بهترین فیلمنامه اقتباسی شد و صداگذاران فیلم جایزه بهترین صداگذاری را گرفتند. جن‌گیر تأثیر قابل توجهی بر فرهنگ عامه داشته و نشریه‌ها و موسسات متعددی آن را متفاوت‌ترین و ترسناک ‌ترین فیلم جهان که تاکنون ساخته شده است، معرفی می‌کنند. آنچه جن‌گیر را برای بسیاری به ترسناک ترین فیلم جهان تبدیل کرده، به تصویر کشیدن وحشیانه فروپاشی کامل روحی و جسمی یک دختر ۱۲ ساله به دست شیطان است، در حالی که مادرش درمانده در کنار او ایستاده و قادر به هیچ‌کاری جز تماشا نیست.

۳. پروژه جادوگر بلر (The Blair Witch Project 1999)

امتیاز IMDB: نمره ۶.۵ از ۱۰

امتیاز Rotten Tomatoes: نمره ۸۶ درصد

‌«پروژه جادوگر بلر» یک فیلم ترسناک فراطبیعی آمریکایی محصول سال ۱۹۹۹ به نویسندگی، کارگردانی و تدوین «دانیل مایریک» و «ادواردو سانچز» است.

این فیلم به داستان سه دانشجوی فیلمسازی می‌پردازد که در سال ۱۹۹۴ به بلک هیلز در مریلند می‌روند تا مستندی درباره یک افسانه محلی معروف به «جادوگر بلر» بسازند. اما این سه نفر در طول کار ناگهان ناپدید می‌شوند، درحالی که تجهیزات و نوار ویدیویی که توسط آن‌ها ضبط شده، یک سال بعد کشف می‌شود. داستان به‌نحوی نمایش داده می‌شود که «فیلم یافت شده» همان فیلمی است که بیننده می‌بیند.

پروژه جادوگر بلر نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت و آن را به یکی از موفق‌ترین فیلم‌های مستقل تاریخ و یکی از ترسناک ترین فیلم های جهان تبدیل کرد.

۲. قتل عام در تگزاس با اره برقی (The Texas Chain Saw Massacre 1974)

امتیاز IMDB: نمره ۷.۴ از ۱۰

امتیاز Rotten Tomatoes: نمره ۸۹ درصد

«قتل عام در تگزاس با اره برقی» محصول سال ۱۹۷۴ به کارگردانی «توبی هوپر» و نویسندگی هوپر و «کیم هنکل» است. فیلم قصه گروهی از دوستان را روایت می‌کند که قربانی خانواده‌‌ای آدم‌خوار می‌شوند.

این فیلم را ابتدا به ‌عنوان اثری مبتنی بر رویدادهای واقعی به بازار عرضه کردند تا مخاطبان بیشتری را جذب کند. اما در واقع طرح آن تا حد زیادی تخیلی است. این فیلم پس از اکران، به‌دلیل سطح بالای خشونت در سطح بین‌المللی با مشکلات متعددی روبرو شد، تا جایی که پخش آن در چند کشور ممنوع شد و بسیاری از سینماها نمایشش را متوقف کردند.

قتل عام در تگزاس با اره برقی در ابتدا با استقبال متفاوتی از سوی منتقدان مواجه شد، اما اکنون به ‌عنوان یکی از بهترین و تاثیرگذارترین فیلم‌ های ترسناک جهان شناخته می‌شود.

۱. آن (It 2017)

امتیاز IMDB: نمره ۷.۳ از ۱۰

امتیاز Rotten Tomatoes: نمره ۸۶ درصد

«آن» یک فیلم ترسناک فراطبیعی آمریکایی محصول ۲۰۱۷ به کارگردانی «اندی موشیتی» و نویسندگی «چیس پالمر»، «کری فوکوناگا» و «گری دابرمن» است.

داستان فیلم در شهر خیالی دِری در ایالت مین روایت می‌شود. ماجرا مربوط به هفت کودک است که هر یک تحت تاثیر تروما و آسیب بوده و درکنار هم باشگاه بازندگان را تشکیل داده‌اند. در طول فیلم کودکان در مواجهه با دلقکی ناشناس و غیرعادی دچار وحشت شده‌ و با حقایقی عجیب و غیرعادی مواجه می‌شوند.

«آن» پس از اکران موفق شد عنوان پرفروش‌ترین فیلم ترسناک تاریخ سینما را پس از ۴۴ سال یکه‌تازی جن‌گیر از آن خود کند و اکنون به عنوان یکی از ترسناک ترین فیلم های جهان شناخته می‌شود.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x