بهترین فیلم معمایی تاریخ: می‌توانید قاتل را تشخیص دهید؟

فیلم‌های معمایی همیشه یکی از پرطرفدارترین ژانرهای سینمایی بوده‌اند. کارگردان‌های بزرگی هم این ژانر را آزموده‌اند و آثار کلاسیک و جذابی در این زمینه ساخته‌اند.

در این مقاله از ایده‌آل مگ تلاش کرده‌ایم بهترین فیلم معمایی را با تنوع فراوان برای شما گرد بیاوریم. تا انتهای این مجموعه از فیلم‌ها با ما همراه باشید.

1. هفت (Se7en)

بهترین فیلم معمایی

سال تولید: 1995

امتیاز IMDB: نمره 8.6 از 10

کارگردان: دیوید فینچر

بازیگران: برد پیت، مورگان فریمن، کوین اسپیسی

وقتی یک قاتل زنجیره‌ای بر مبنای هفت گناه کبیره شروع به کشتن آدم‌ها می‌کند، یک کارآگاه کهنه‌کار (مورگان فریمن) و یک کارآگاه جوان و کم‌تجربه (برد پیت) تلاش می‌کنند او را پیدا کنند.

آن‌ها سرنخ‌هایی که قاتل به عمد در صحنه جرم باقی می‌گذارد را دنبال می‌کنند و همزمان ناچارند با اخلاق‌های متفاوت همدیگر بسازند.

این اثر تحسین شده دیوید فینچر به خاطر فیلمنامه دقیق، کارگردانی و فیلمبرداری عالی و پایان بندی شوکه کننده‌اش معروف است و نقطه اوج داستان بیننده را به شدت درگیر خودش می‌کند. هفت بدون تردید در فهرست بهترین فیلم معمایی در بالا قرار می‌گیرد.

2. مظنونین همیشگی (The Usual Suspects)

فیلم مظنونین همیشگی

سال تولید: 1995

امتیاز IMDB: نمره 8.5 از 10

کارگردان: برایان سینگر

بازیگران: کوین اسپیسی، گابریل بایرن، بنیسیو دل تورو

یک اثر نئو نوآر کلاسیک و بسیار جذاب. پلیس در حال بازجویی از یک بازمانده تیراندازی در اسکله است و این تنها شاهد آن‌ها، شروع به توصیف یک رییس مرموز باند خلافکارها می‌کند که با بی‌رحمی دشمنانش را از پا درمی‌آورد.

بخش عمده این فیلم در فلاش‌بک می‌گذرد و چیزی که بیننده (و ماموران پلیس) می‌دانند، اغلب بر پایه اعترافات شاهد ماجرا است. پلیس عجله دارد زودتر بفهمد پشت پرده اتفاقات چه کسی بوده است و به جواب سوالاتش درباره قتل عام رخ داده دست پیدا کند.

پایان‌بندی عالی فیلم باعث می‌شود یک اثر تماشایی باشد و ارزش دیدن را داشته باشد.

3. پنجره عقبی (Rear Window)

فیلم پنجره عقبی هیچکاک

سال تولید: 1954

امتیاز IMDB: نمره 8.5 از 10

کارگردان: آلفرد هیچکاک

بازیگران: جیمز استورات، گریس کلی

این اثر جذاب آلفرد هیچکاک حول یک عکاس می‌چرخد که پایش شکسته و ناچار است در خانه بنشیند. او در این فاصله، با دوربینش از پنجره پشتی آپارتمان خود، همسایه‌هایش را زیر نظر می‌گیرد تا سرگرم شود. در همین حال، شاهد اتفاقی است که گمان می‌برد یک صحنه قتل است.

صحنه‌های فیلم پر از تنش و راز و رمز است که از نگاه نقش اصلی روایت می‌شود و بیننده در هر لحظه منتظر این است که یک اتفاق بد روی دهد.

از پنجره عقبی به عنوان یک از بهترین آثار هیچکاک و یکی از بهترین فیلم معمایی های تاریخ نام برده می‌شود.

4. ممنتو (Memento)

فیلم ممنتو کریستوفر نولان

سال تولید: 2000

امتیاز IMDB: نمره 8.4 از 10

کارگردان: کریستوفر نولان

بازیگران: گای پیرس، کری آن موس، جو پانتولیانو

یک تریلر روانشناختی نئو نوآر از کریستوفر نولان که باید حتما دید. فیلم، داستان مردی را روایت می‌کند که دنبال قاتل زنش می‌گردد اما حافظه کوتاه‌مدتش آسیب دیده و خاطره جدیدی در ذهنش ثبت نمی‌شود. برای همین، از عکس و تتو روی بدنش برای به خاطر سپردن اتفاقات و به یاد آوردن آن‌ها کمک می‌گیرد.

داستان ممنتو از آخر به اول روایت می‌شود و نولان برای بیان داستان فیلم، از سبک متفاوتی استفاده کرده است؛ ضمن اینکه کارگردان در این فیلم، ماهیت واقعیت و خاطرات را هم زیر سوال می‌برد.

5. اولدبوی (Oldboy)

فیلم اولدبوی

سال ساخت: 2003

امتیاز IMDB: نمره 8.4 از 10

کارگردان: پارک چان-ووک

بازیگران: چوی مین سیک، یوو جی تائه

یک اثر تحسین شده از سینمای کره. نقش اصلی فیلم دزدیده می‌شود و 15 سال در یک اتاق زندانی می‌شود، سپس یک روز بدون هیچ مقدمه‌ای آزاد می‌شود. او تلاش می‌کند تا کسانی که پشت پرده این اتفاق هستند را پیدا کند و از آن‌ها انتقام بگیرد، اما درگیر یک توطئه بزرگ‌تر می‌شود.

اولدبوی به خاطر پایان‌بندی نامنتظره و غافلگیرکننده‌اش مشهور است. البته صحنه‌های اکشن و خشن فیلم زیاد است که در این بین، دعوای شخصیت اصلی با گروهی از خلافکارها در یک راهرو، هم از نظر ساخت صحنه‌های اکشن قابل توجه است و هم نمادی است از فیلمبرداری عالی فیلم.

سال 2013 یک فیلم آمریکایی از روی این اثر ساخته شد.

6. سرگیجه (Vertigo)

فیلم سرگیجه، یکی از بهترین فیلم معمایی های تاریخ

سال ساخت: 1958

امتیاز IMDB: نمره 8.3 از 10

کارگردان: آلفرد هیچکاک

بازیگران: جیمز استوارت، کیم نوواک

یکی از معروف‌ترین و بهترین آثار هیچکاک درباره یک پلیس بازنشسته است که توسط دوستش استخدام می‌شود تا رفتار عجیب و غریب همسر او را زیر نظر بگیرد؛ اما به تدریج درباره این زن دچار وسواس می‌شود.

هیچکاک در این فیلم «اثر سرگیجه» (دالی زوم) را به دنیای هنر معرفی کرد، که در آن سوژه ثابت است اما محیط پشت سر او بزرگ یا کوچک می‌شود. همچنین این فیلم مثل «پنجره عقبی» مقوله چشم‌چرانی در سینما را بررسی می‌کند.

7. جزیره آیلند (Shutter Island)

فیلم شاتر آیلند یا جزیره آیلند

سال ساخت: 2010

امتیاز IMDB: نمره 8.2 از 10

کارگردان: مارتین اسکورسیزی

بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو، مارک رافلو، امیلی مورتیمر

جزیره شاتر یک تریلر روانشناختی است که با پیچش داستانی خود، بیننده را غافلگیر می‌کند. فیلم، داستان یک پلیس با بازی دی‌کاپریو و دستیارش با بازی رافلو را روایت می‌کند که درباره گم شدن مرموز یک بیمار از بیمارستان روانی در جزیره دورافتاده شاتر تحقیق می‌کند.

نقش اصلی فیلم کم‌کم اسرار شوکه‌کننده‌ای را درباره این جزیره درمی‌یابد که به زندگی خود او وصل می‌شود و حقیقتی غافلگیرکننده را درباره زندگی خودش کشف می‌کند.

8. حس ششم (The Sixth Sense)

فیلم حس ششم یکی از بهترین فیلم معمایی های تاریخ سینما

سال تولید: 1999

امتیاز IMDB: نمره 8.2 از 10

کارگردان: ام نایت شیامالان

بازیگران: بروس ویلیس، هالی جوئل اوسمنت، تونی کولت

این اثر ام نایت شیامالان یکی از غافلگیرکننده‌ترین پایان‌های تاریخ سینما را دارد. فیلم درباره یک روانشناس کودک است که با یک پسربچه رابطه عمیقی برقرار می‌کند. این پسربچه ادعا می‌کند می‌تواند مرده‌ها را ببیند.

حس ششم نه فقط به خاطر پایان‌بندی فوق‌العاده‌اش بلکه به دلیل حس تعلیقی که در سراسر فیلم موج می‌زند، یکی از بهترین فیلم معمایی های تاریخ سینما است.

9. محرمانه لس‌آنجلس (L.A. Confidential)

بهترین فیلم معمایی تاریخ

سال تولید: 1997

امتیاز IMDB: نمره 8.2 از 10

کارگردان: کرتیس هنسن

بازیگران: کوین اسپیسی، راسل کرو، گای پیرس، کیم بیسینگر

ماجرای فیلم در دهه 1950 میلادی می‌گذرد و داستان سه کارآگاه پلیس را روایت می‌کند که از دل قتل، فساد و رسوایی عبور می‌کنند و در جستجوی عدالت یا شهرت، با روی تاریک خودشان روبرو می‌شوند.

بیشتر بخوانید: 30 بهترین فیلم های جهان: یک لیست متفاوت!

این فیلم نوآر کلاسیک یکی از بهترین فیلم معمایی های تاریخ است که پر است از چرخش‌های نامنتظره و اتفاقات غیرمترقبه.

محرمانه لس‌آنجلس نامزد 9 جایزه اسکار شد که اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به دست آورد.

10. محله چینی‌ها (Chinatown)

فیلم محله چینی ها

سال ساخت: 1974

امتیاز IMDB: نمره 8.2 از 10

کارگردان: رومن پولانسکی

بازیگران: جک نیکلسن، فی داناوی

این فیلم رومن پولانسکی به عنوان نماد ژانر نئونوآر شناخته می‌شود. یک شاهکار سینمایی در حوزه فیلم‌های معمایی که داستان یک کارآگاه خصوصی را با بازی جک نیکلسن تعقیب می‌کند که به نظر می‌رسد یک پرونده خیانت عادی را در دست گرفته است؛ اما قبل از اینکه بفهمد، درگیر داستان پیچیده‌ای از فساد و فریب می‌شود.

بیشتر بخوانید: 15 تا از ترسناک ‌ترین فیلم ‌های جهان +تریلر : آماده جیغ زدن شوید

ماجرای محله چینی‌ها در دهه 1930 میلادی می‌گذرد و با جو تاریک و پیچش‌های فیلمنامه‌ای خود توانسته به یک فیلم نوآر درجه یک تبدیل شود.

11. زندانی‌ها (Prisoners)

بهترین فیلم معمایی تاریخ

سال ساخت: 2013

امتیاز IMDB: نمره 8.1 از 10

کارگردان: دنی ویلنوو

بازیگران: هیو جکمن، جیک جیلنهال

یکی از بهترین فیلم معمایی های یک دهه گذشته که توانسته در کنار غول‌های ژانر پلیسی قرار بگیرد. فیلم، داستان مردی (با بازی هیو جکمن) را روایت می‌کند که دختر کوچکش گم می‌شود و به این ترتیب، زندگی‌اش به هم می‌ریزد.

در حالی که به نظر می‌رسد اداره پلیس در پیدا کردن دختر گمشده ناتوان است، مرد شخصا به دنبال رباینده‌های دخترش می‌گردد و درگیر شبکه‌ای از اتفاقات نامنتظره می‌شود.

بیشتر بخوانید: دل‌هایی که می‌تپد: بهترین فیلم های عاشقانه تاریخ سینما!

در حالی که فیلم تلاش‌های نقش اول را برای پیدا کردن دخترش نشان می‌دهد، این سوال را مطرح می‌کند که مرز کار درست و نادرست کجا است و آیا یک نفر می‌تواند برای پیدا کردن کسی که دوستش دارد، دست به هر کاری بزند؟

12. دختر گمشده (Gone Girl)

فیلم دختر گمشده

سال ساخت: 2014

امتیاز IMDB: نمره 8.1 از 10

کارگردان: دیوید فینچر

بازیگران: بن افلک، رزاموند پایک

یک اثر معمایی و درخشان دیگر از دیوید فینچر که بر مبنای رمان پرفروشی از جیلین فلین ساخته شده است.

دختر گمشده یک تریلر روانشناختی و یکی از بهترین فیلم معمایی های سال‌های اخیر سینما است که داستان گم شدن یک زن (با بازی رزاموند پایک) را دنبال می‌کند. رفتار پریشان و آشفته شوهر (با بازی بن افلک) فقط باعث می‌شود پلیس و رسانه‌ها به او مشکوک شوند.

بیشتر بخوانید: 10 فیلمی که دنیای سینما را تکان داد!

داستان دختر گمشده به تدریج چندین لایه از راز و دروغ را فاش می‌کند و دایم بیننده را با پیچش‌های خود غافلگیر می‌کند.

13. خاطرات قتل (Memories of Murder)

فیلم خاطرات قتل

سال ساخت: 2003

امتیاز IMDB: نمره 8.1 از 10

کارگردان: بونگ جون هو

بازیگران: سونگ کانگ هو، کیم سانگ کیونگ

از نظر خیلی از سینمادوستان، خاطرات قتل بهترین فیلم بونگ جون هو است، حتی بهتر از فیلم «انگل» که توانست اسکار را برای این کارگردان کره‌ای به ارمغان بیاورد.

این اثر، داستان اولین قاتل سریالی ثبت شده در کره جنوبی و تلاش کارآگاهان برای پیدا کردن او را روایت می‌کند. نتیجه کار، یک فیلم سرگرم‌کننده اما جدی است که به کالبدشکافی جامعه کره جنوبی می‌پردازد.

14. فارگو (Fargo)

فیلم فارگو اثر برادران کوئن

سال ساخت: 1996

امتیاز IMDB: نمره 8.1 از 10

کارگردان: جوئل و اتان کوئن

بازیگران: فرانسس مک‌دورمند، استیو بوشمی، ویلیام میسی

یک فیلم پلیسی در بستری از طنز سیاه که امضای برادران کوئن را در پای خود دارد. بازی فرانسس مک‌دورمند در نقش یک مامور پلیس باردار درخشان و به یادماندنی است، ماموری که فکر می‌کند یک فروشنده ماشین در شهر کوچک‌شان به همه قتل‌های تصادفی که رخ داده‌اند، مربوط است.

فیلم نامزد هفت جایزه اسکار شد که مک‌دورمند اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را برد، ضمن اینکه برادران کوئن هم اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را به خودشان اختصاص دادند.

15. چاقوکشی (Knives Out)

بهترین فیلم معمایی دنیا

سال ساخت: 2019

امتیاز IMDB: نمره 7.9 از 10

کارگردان: ریان جانسن

بازیگران: دنیل کریگ، کریس ایوانز، آنا د آرماس

فیلمی پرستاره که داستانی معمایی را با روایت داستان‌های کلاسیک این حوزه به تصویر می‌کشد. یک نویسنده ثروتمند داستان‌های پلیسی کشته شده و کارآگاهی با بازی دنیل کریگ برای یافتن قاتل او دست به کار شده است.

خانواده پرجمعیت مقتول و پرستارش همه مظنون به قتل هستند و کارآگاه باید قاتل اصلی را از میان آن‌ها پیدا کند.

یک دنباله هم برای این فیلم ساخته شده، با عنوان «گلس آنین: یک چاقوکشی اسرارآمیز» که محصول 2022 است.

16. شاهین مالت (The Maltese Falcon)

فیلم شاهین مالت

سال ساخت: 1941

امتیاز IMDB: نمره 8 از 10

کارگردان: جان هیوستن

بازیگران: هامفری بوگارت، مری آستور

جان هیوستن افسانه‌ای، شاهین مالت را بر اساس رمانی به همین نام نوشته دشیل همت، نوشت و کارگردانی کرد. نتیجه یک فیلم نوآر جذاب از آب درآمد که در آن هامفری بوگارت نقش یک کارآگاه باهوش را بازی می‌کند و مری آستور هم زیباروی اغواگر فیلم است که در کنار چندین کاراکتر بی‌پروا و تبهکار به دنبال رسیدن به خواسته خود است.

شاهین مالت امروزه یکی از کلاسیک‌های ژانر نوآر به شمار می‌رود.

17. دختری با خالکوبی اژدها (The Girl With the Dragon Tattoo)

فیلم دختری با خالکوبی اژدها

سال ساخت: 2009

امتیاز IMDB: نمره 7.8 از 10

کارگردان: نیلز آردن اوپلو

بازیگران: نومی راپاس، مایکل نیک‌ویست

یک فیلم سوئدی تحسین شده که سال 2011 دیوید فینچر، استاد ساخت فیلم‌های معمایی و پرتعلیق نسخه آمریکایی آن را ساخت.

دختری با خالکوبی اژدها اولین فیلم از یک سه‌گانه موفق در سینمای سوئد بود که داستان یک دختر هکر را روایت می‌کند که با کمک یک خبرنگار، آدم‌های تبهکار را به دام می‌اندازد.

این فیلم و دو فیلم بعدی آن بر اساس رمانی سه‌گانه معروف به «مجموعه میلنیوم» نوشته استیگ لارسن، روزنامه‌نگار سوئدی ساخته شده و به درستی از بهترین فیلم معمایی ها شده است.

18. مردان خوب (The Nice Guys)

فیلم مردان خوب

سال ساخت: 2016

امتیاز IMDB: نمره 7.4 از 10

کارگردان: شین بلک

بازیگران: رایان گاسلینگ، راسل کرو

یک کمدی پلیسی جذاب با بازی‌های خوب و داستان جذب کننده. گاسلینگ و کرو نقش دو کارآگاهی را بازی می‌کنند که اخلاق‌های کاملا متفاوتی دارند و سر یک پرونده قتل، شروع به همکاری با هم می‌کنند و هرچه بیشتر در داستان پیچیده پیش‌روی‌شان غرق می‌شوند، بیشتر به هم نزدیک می‌شوند.

مردان خوب علاوه بر یک فیلم معمایی خوب، یک اثر سرگرم کننده هم هست و همین مساله ارزش دیدن آن را دوچندان کرده است.

19. تیری در تاریکی (A Shot in the Dark)

فیلم تیری در تاریکی با بازی پیتر سلرز

سال ساخت: 1964

امتیاز IMDB: نمره 7.4 از 10

کارگردان: بلیک ادواردز

بازیگران: پیتر سلرز، الکه سومر

نمی‌توان درباره بهترین فیلم معمایی حرف زد، اما نامی از مجموعه فیلم‌های بازرس کلوزو با بازی درخشان پیتر سلرز به میان نیاورد.

فیلم‌های این مجموعه به ویژه تیری در تاریکی با وجود گذر چند دهه از زمان ساخت آن‌ها، هم‌چنان جذاب و دیدنی هستند و لبخند را به لب تماشاچی می‌آورند.

بازرس کلوزو در این فیلم، برای پیدا کردن قاتل یک راننده به کار گرفته می‌شود اما هم هزار بلا سر خودش می‌آورد و هم با خوش‌شانسی از تله‌هایی که کمیسر دریفوس، رییسش، برای او کار گذاشته تا او را بکشد، جان به در می‌برد.

20. چه کسی برای راجر ربیت پاپوش دوخت؟ (Who Framed Roger Rabbit)

فیلم چه کسی برای راجرز ربیت پاپوش دوخت

سال ساخت: 1988

امتیاز IMDB: نمره 7.7 از 10

کارگردان: رابرت زمکیس

بازیگران: باب هاسکینز، چارلز فلیشر

یک فیلم کمدی معمایی جذاب. داستان فیلم در دوره‌ای می‌گذرد که کارتون‌ها در کنار انسان‌ها زندگی می‌کنند. در این بین، یک کارآگاه خصوصی که از کارتون‌ها متنفر است، تنها امید راجر ربیت است تا ثابت کند او قاتل نیست.

نیمی از کاراکترهای این فیلم کارتونی هستند و فیلم توسط کمپانی والت دیزنی و به تهیه کنندگی استیون اسپیلبرگ ساخته شده است.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x