معیار های یک پسته با کیفیت، خرید پسته با کیفیت ایرانی

همه ما با انواع آجیل‌ها و به‌ویژه پسته آشنا هستیم و بی‌شک طعم بی‌نظیر و جذاب این محصول را تجربه کرده‌ایم. پسته یکی از محبوب‌ترین مغزها به شمار می‌رود و خوشبختانه ایران جزء بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصول در دنیا محسوب می‌شود. این محصول به‌واسطه برخورداری از املاح معدنی مغذی، خواص و فواید بسیاری دارد که این موضوع اهمیت مصرف آن را چندین برابر می‌کند. اما نکته مهم دررابطه‌با پسته این است که به هنگام خرید پسته باید به یک سری نکات توجه داشته باشید و بر اساس بررسی یک سری فاکتورها، بهترین نوع آن را از نمونه‌های نامرغوب و بی‌کیفیت تشخیص بدهید. اگر این سؤال برای شما پیش‌آمده که معیارهای یک پسته باکیفیت چیست و هنگام خرید پسته باکیفیت داخلی به چه نکاتی توجه کنیم؟ بهتر است تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معیارهای تشخیص پسته باکیفیت

پسته یکی از انواع آجیل است و به‌واسطه طعم دوست‌داشتنی و ظاهر جذابی که دارد، نسبت به سایر مغزها محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. همچنین این محصول انواع املاح معدنی مغذی را در ترکیبات خود جای‌داده است به همین علت به استفاده از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها توصیه و تأکید فراوان می‌شود. اما قیمت این دانه ارزشمند، در مقایسه با سایر آجیل‌ها بسیار بیشتر است و همین گرانی باعث شده تا بسیاری از افراد برای دستیابی به سود بیشتر از فروش این محصول، به کارهای متقلبانه روی بیاورند. به همین علت تصمیم داریم شما را با روش‌های تشخیص یک پسته باکیفیت آشنا کنیم تا فریب افراد متقلب را نخورید و به هنگام خرید پسته، بهترین و باکیفیت‌ترین نوع این محصول را برای مصرف تهیه کنید. برخی از مواردی که هنگام خرید باید به آن‌ها دقت کنید به شرح زیر است:

  • میزان تازگی
  • ظاهر پسته
  • خندان بودن پسته
  • رنگ پسته
  • محل نگهداری

میزان تازگی

یکی از مهم‌ترین معیارهای یک پسته باکیفیت، تازه بودن آن است. تازه بودن پسته این اطمینان خاطر را به شما می‌دهد که از زمان نگهداری این محصول وقت زیادی نگذشته و احتمال فساد آن کم است. همچنین پسته تازه طعم بهتر و مطلوب‌تری دارد و ارزش غذایی آن نسبت به پسته‌های دیگر بیشتر است. هنگام خرید پسته برای تشخیص میزان تازگی آن، بهتر است چند نمونه از آن را میل کنید. پسته تازه طعم مطلوبی دارد، به دلیل داشتن آب میان‌بافتی و اندکی رطوبت، کاملاً نرم است و هنگام جویدن، این نرمی به‌وضوح حس می‌شود.

ظاهر پسته

داشتن ظاهر مناسب و اشتها برانگیز، ویژگی دیگری از ویژگی‌های یک پسته مرغوب و درجه یک است که به هنگام خرید حتماً باید به آن توجه شود. پسته درجه یک، پوستی تمیز، روشن و عاری از هرگونه تیرگی دارد. دانه‌های آن کاملاً یکدست، یک‌شکل و یک اندازه‌اند و هیچ‌گونه سوراخ یا کرم‌خوردگی در آن‌ها دیده نمی‌شود؛ بنابراین توجه به این نکات می‌تواند در انتخاب پسته‌های باکیفیت به شما کمک کند.

معیارهای تشخیص پسته باکیفیت

خندان بودن پسته

از دیگر فاکتورهای مهم در انتخاب و خرید پسته مرغوب می‌توان به خندان بودن آن اشاره کرد. به‌این‌علت که پسته‌های خندان معمولاً کیفیت بیشتری از سایر پسته‌ها دارند. اما نکته مهمی که در مورد پسته‌های خندان وجود دارد این است که این محصولات دارای انواع طبیعی و غیرطبیعی هستند. شاید شما هم ‌نام پسته آب خندان را شنیده باشید. پسته‌ آب خندان در واقع پسته خندان غیرطبیعی است که از پسته‌های دربسته تهیه می‌شود. در واقع برای تولید پسته‌های آب خندان، پسته‌های دربسته را در آب سرد و سپس در یک فضای گرم قرار می‌دهند تا این تغییرات شدید دمایی، باعث شکستن پوست پسته و خندان شدن آن شود. این پسته‌ها معمولاً کیفیت بالایی ندارند و تنها به دلیل ظاهرشان، باعث فریب خریداران می‌شوند.

برای شناسایی پسته‌های آب خندان دو راه وجود دارد.

  • اول اینکه پسته را در کنار گوش خود تکان دهید. اگر صدایی از پسته به گوش برسد، احتمال دارد که این پسته از نوع آب خندان باشد.
  • راهکار دوم اینکه یک پسته بردارید و تلاش کنید تا با فشار دست، دو طرف آن را به هم نزدیک کنید. اگر این دو پوسته به هم نرسیدند پسته شما به صورت طبیعی خندان است. درصورتی‌که این پوسته‌ها به هم برسند، مطمئن باشید که از نوع آب خندان هستند و کیفیت لازم را ندارند.

رنگ پسته

این نکته برای افرادی که طرف‌دار پسته‌های طعم‌دار و شور هستند مناسب است. به‌طورکلی تشخیص کیفیت پسته شور در مقایسه با پسته‌های خام اندکی سخت‌تر است. چراکه برخی از فروشندگان برای پوشاندن کهنگی یا عیب و ایرادهای ظاهری پسته، از روش طعم‌دار کردن استفاده می‌کنند. به همین علت است که توصیه می‌شود پسته‌ را به شکل خام خریداری کرده و خودتان در خانه به روش‌های مختلف آن را طعم‌دار کنید.

اگر به خرید پسته شور و طعم‌دار اصرار دارید، حتماً به هنگام خرید باید از عدم وجود رنگ غیرطبیعی در آن اطمینان حاصل کنید. برای این کار بهتر است به هنگام خرید پسته، دستمال مرطوبی را بر روی پسته بمالید. اگر پس از انجام این کار، دستمال به خود رنگ بگیرد، یعنی که این پسته با رنگ‌های غیرطبیعی طعم‌دار شده است. اما در غیر این صورت، می‌توان از تازگی و کیفیت آن اطمینان حاصل کرد. درصورتی‌که دستمال در دسترس نداشتید، مقداری پسته را درون مشت خود بگیرید و برای مدت کوتاهی نگه دارید تا کف دست شما کمی عرق کند. اگر بعد از این کار متوجه شدید که دستتان رنگی به خود نگرفته؛ یعنی این پسته با استفاده از رنگ‌های غیرطبیعی طعم‌دار نشده است و برای خرید مناسب است.

پسته باکیفیت را از کجا بخریم؟

پسته باتوجه‌به میزان فروش بالایی که دارد، معمولاً در انواع و اقسام فروشگاه‌ها موجود است و به صورت بسته‌بندی یا فله‌ای متناسب با نیاز مشتریان به آن‌ها عرضه می‌شود. اگر قصد خرید پسته دارید، بهتر است که پسته را به صورت بسته‌بندی از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. پسته‌های بسته‌بندی در مقایسه با پسته‌های فله، قیمت بیشتری دارند؛ اما این نوع پسته به لحاظ کیفیت و استانداردهای مورد نظر، بسیار بهتر از نمونه‌های فله‌ای هستند. همچنین فروشگاه‌های معتبر باتوجه‌به اینکه میزان فروش بیشتری دارند، معمولاً محصولات تازه‌تری دارند. شما می‌توانید برای خرید انواع خشکبار از جمله خرید پسته اکبری، به فروشگاه‌های معتبری مانند هایپر پسته مراجعه کنید. با مراجعه به این مجموعه می‌توانید بهترین نوع پسته را باکیفیت عالی و قیمت مناسب به شکل آنلاین تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر و فواید پسته تازه بهره ببرید. محصولات این مجموعه در بسته‌بندی کاملاً بهداشتی به مشتریان عرضه می‌شوند و کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند.

سخن پایانی

در این مقاله راجع به معیارهای یک پسته باکیفیت و نکات حائز اهمیت در خرید پسته مرغوب صحبت کردیم. پسته از آن دسته خشکباری است که طعم بی‌نظیری دارد و به دلیل فواید بسیارش، قیمت آن در مقایسه با سایر مغزها اندکی گران‌تر است. این موضوع باعث شده تا فروشندگان این محصول، برای کسب سود بیشتر از فروش آن، دست به کارهای متقلبانه بزنند. درصورتی‌که قصد خرید پسته دارید برای اینکه فریب افراد فریبکار را نخورید و بهترین نوع این محصول را تهیه کنید، بهتر است به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با بررسی ظاهر، عطر، رنگ، طعم و… تازه‌ترین نوع این محصول را برای مصرف تهیه کنید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x