یک انار چند کالری دارد؟ روش مؤثر لاغری با آب انار

انار، یکی از پرخاصیت‌ترین خوراکی‌های دنیا است. این میوه، مقدار زیادی مواد مغذی و ترکیبات مفید دارد و از این نظر در مقایسه با سایر غذاها، بی‌نظیر است. به افراد چاق توصیه می‌شود بخشی از رژیم خود را به این میوه اختصاص دهند؛ چون کالری انار کم است و ترکیباتی در آن وجود دارند که به کاهش وزن کمک می‌کنند.

سال‌ها است که بشر به فواید انار پی برده و از آن برای پاکسازی و تصفیه خون استفاده می‌کند. در سال‌های اخیر هم ، علم به کمک انسان آمد و بسیاری از خواص انار را اثبات کرد

دانه‌های خوشرنگ و آبدار انار مملو از فیبر، ویتامین، مواد معدنی و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی هستند. انار التهاب بدن را کم می‌کند، چربی خون را کاهش می‌دهد و حتی برای پیشگیری از سرطان مفید است.

با ما در ایده آل مگ همراه باشید تا با این میوه خوشمزه و پرخاصیت بیشتر آشنا شوید.

ارزش غذایی انار چیست؟

انار، یک میوه درختی به قطر 5 تا 12 سانتی‌متر است. پوست انار ضخیم و غیرقابل خوردن است؛ اما صدها دانه خوراکی درون آن وجود دارد. هر دانه در داخل یک لایه گوشتی به نام آریل (Aril) قرار دارد. دانه‌ها و آریل‌ها بخش‌های قابل خوردن این میوه هستند.

خواص انار

انار منبع خوب فیبر، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدانی به نام پلی‌فنول است. آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه در مقایسه با چای سبز سه برابر بیشتر است. آنتی اکسیدان‌ها از آسیب سلول‌ها، پیری زودرس و سرطان جلوگیری می‌کنند.

جدول زیر ارزش غذایی یک لیوان دانه انار و یک لیوان آب انار را نشان می‌دهد:

ماده مغذی انار آب انار
کربوهیدرات (گرم) 32/7 32/6
پروتئین (گرم) 2/9 0/3
چربی (گرم) 2 0/7
فیبر (گرم) 7 0/2
ویتامین C (میلی‌گرم) 17/8 0/2
فولات یا ویتامین B9 (میکرو‌گرم) 66/5 59
ویتامین K (میکروگرم) 28/7 25
منیزیم (میلی‌گرم) 21 17
پتاسیم (میلی‌گرم) 413 531
کلسیم (میلی‌گرم) 17/5 27

مصرف انار چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

در انار دو ترکیب منحصر به فرد وجود دارد که تاثیر زیادی روی سلامتی دارند. ترکیب اول، یک پلی‌فنول به نام پونیکالاژین (Punicalagin) است. پونیکالاژین، یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است و در پوست و آب انار وجود دارد.

ترکیب دوم، اسید پونیسیک (Punicic Acid) نام دارد. این ماده در دانه‌های انار وجود دارد. اسید پونیسیک التهاب را کاهش می‌دهد.

کاهش التهاب

التهاب مزمن در بروز بیماری‌هایی مثل مشکلات قلبی، دیابت نوع دو، سرطان، آلزایمر، بیماری‌های مفصلی و حتی چاقی نقش دارد. در انار ترکیباتی وجود دارد که خاصیت ضد التهابی دارند و می‌توانند التهاب را در بدن کم کنند.

سلامت قلب

بیماری قلبی، شایع‌ترین علت مرگ و میر در دنیا است. معمولا تجمع کلسترول و چربی در رگ‌ها در ابتلا به این بیماری نقش دارند. انار، فشار خون و کلسترول را کاهش می‌دهد و از بروز سکته قلبی و مغزی جلوگیری می‌کند.

البته اگر انار دوست ندارید یا در دسترس‌تان نیست و دنبال میوه‌ای هستید که برای سلامت قلب مفید باشد، می‌توانید انگور را در نظر داشته باشید؛ ضمن اینکه کالری انگور از انار کمتر است.

پیشگیری از سرطان

انار غنی از آنتی‌اکسیدان و فلاونوئید است؛ به همین دلیل، مصرف آن تاثیر زیادی در از بین بردن رادیکال‌های آزاد و پیشگیری از سرطان دارد. این میوه احتمال ابتلا به سرطان‌های پروستات، سینه، ریه و روده بزرگ را کاهش می‌دهد.پیشگیری از سرطان با میوه ها

کالری انار چقدر است؟

انار خواص زیادی دارد؛ اما مثل سایر خوراکی‌ها کالری دارد و باید به اندازه مصرف شود. اطلاع از میزان کالری این میوه به شما کمک می‌کند در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. کالری یک عدد انار 250 گرمی 208 است. کالری 100 گرم انار 83 و کالری یک لیوان انار 145 است.

می‌توانید جدول کالری میوه ها را ببینید و کالری انار را با سایر میوه‌ها مقایسه کنید تا ببینید در فهرست پرکالری‌ترین میوه‌ها در کجا قرار می‌گیرد.

کالری انار خشک

انار یک میوه فصلی است و فقط در پاییز و زمستان امکان مصرف آن به صورت تازه وجود دارد. اگر دانه‌های انار را خشک کنید؛ می‌توانید در سایر فصول سال هم از آن برای تهیه غذاهای مختلف استفاده کنید. در هر قاشق غذاخوری انار خشک شده 19 کالری، انرژی وجود دارد.

کالری آب انار

هزاران سال است که از آب انار به عنوان دارو استفاده می‌شود. آب انار مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و ویتامین C دارد. این نوشیدنی خوش طعم از سرطان، آلزایمر، بیماری قلبی و آرتروز پیشگیری می‌کند و فشارخون را کاهش می‌دهد. کالری هر لیوان آب انار طبیعی 136 است.

کالری مربای انار

در ایران پخت انواع مربا رایج است؛ با این حال، ممکن است مربای انار برای بسیاری از افراد ناشناخته باشد. برای تهیه این مربا، آب انار و شکر را می‌جوشانند؛ سپس به آن دانه‌های انار و آبلیمو اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند این مخلوط  جوشیده و به غلظت مناسب برسد. مربای انار بسیار خوشرنگ است و در هر قاشق غذاخوری آن 40 کالری، انرژی وجود دارد.

کالری مربای انار

کالری لواشک انار

لواشک، یکی از تنقلات خوشمزه ایرانی است که در بین تمامی سنین طرفداران زیادی دارد. این خوراکی محبوب، نوعی عصاره میوه است که آن را پهن و نازک می‌کنند تا خشک شود.

انار، یکی از میوه‌هایی است که برای تهیه لواشک از آن استفاده می‌شود. لواشک انار معمولا در فصل پاییز تهیه می‌شود و کالری آن در هر 30 گرم 92 است.

کالری رب انار

رب انار، نوعی چاشنی است که در تهیه بعضی از غذاها مثل فسنجان، اکبر جوجه و بعضی از آش‌ها کاربرد دارد. برای تهیه این رب، آب انار را می‌جوشانند تا غلیظ شود. در هر قاشق غذاخوری رب انار 48 کالری، انرژی وجود دارد.

جدول کالری انار و محصولات آن

با استفاده از جدول زیر می‌توانید کالری انار و محصولات حاوی آن را مشاهده و با هم مقایسه کنید:

نوع ماده غذایی مقدار کالری
انار یک عدد (250 گرمی) 208
انار 100 گرم 83
انار یک لیوان 145
انار خشک یک قاشق غذاخوری 19
آب انار یک لیوان 136
مربای انار یک قاشق غذاخوری 40
لواشک انار یک برگ لواشک 30 گرمی 92
رب انار یک قاشق غذاخوری 48

برای مقایسه کالری انار با سایر خوراکی‌های پرمصرف هم می‌توانید صفحه کالری مواد غذایی را ببینید.

آیا انار برای لاغری موثر است؟

این روزها کاهش وزن یکی از دغدغه‌های مهم جامعه است و خیلی از افراد به دنبال راهی هستند که بدون عارضه وزن کم کنند. مصرف میوه‌هایی مثل انار می‌تواند به دلایل زیر به کاهش وزن کمک کند:

  • یک راه مناسب برای گرفتن رژیم لاغری و کاهش وزن این است که غذاهای پرکالری رژیم‌تان را شناسایی کنید و آن‌ها را با غذاهای کم کالری‌تر جایگزین کنید. کالری انار در مقایسه با تنقلات دیگر کمتر است و به همین دلیل یک میان وعده مناسب برای افراد چاق است.
  • این میوه مقدار زیادی فیبر دارد و با پر کردن حجم معده حس سیری را تحریک می‌کند. در یک لیوان دانه انار هفت گرم فیبر وجود دارد که 28 درصد نیاز روزانه شما به این ماده را تامین می‌کند.
  • انار غنی از پلی‌فنول است. پلی‌فنول‌ها خاصیت چربی‌سوزی دارند و از تجمع چربی در بدن جلوگیری می‌کنند.میوه های مفید برای لاغری

سخن آخر

در سال‌های اخیر محبوبیت انار به عنوان میوه‌ای که می‌تواند التهاب را کاهش و سلامتی را بهبود دهد، افزایش یافته است. بیشتر فواید این میوه به پلی‌فنول‌های موجود در آن مربوط می‌شود. پلی‌فنول‌ها خاصیت آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی و چربی‌سوزی دارند. این ترکیبات در پیشگیری از بیماری قلبی، سرطان و چاقی موثر هستند.

اگر در مورد کالری این میوه و فواید آن برای سلامتی سوالی دارید؛ با ایده آل مگ در میان بگذارید.

سوالات متداول

برای لاغری انار بهتر است یا آب انار؟

اگر می‌خواهید وزن کم کنید، بهتر است به جای آب انار از میوه انار استفاده کنید؛ چون در یک لیوان دانه انار در مقایسه با یک لیوان آب انار فیبر بیشتری وجود دارد. هر چقدر فیبر غذا بیشتر باشد، آن غذا تاثیر بهتری در کنترل اشتها دارد.

لواشک انار لاغر می‌کند؟

خیلی از افراد به امید لاغر شدن از خوراکی‌های ترش مثل لواشک انار استفاده می‌کنند. لواشک عصاره میوه است و در مقایسه با میوه قند بیشتری دارد. هم لواشک ترش و هم لواشک شیرین به دلیل داشتن مقدار زیادی قند، چاق‌کننده هستند.

چه افرادی نباید از آب انار استفاده کنند؟

آب انار کمی فشارخون را کاهش می‌دهد. این موضوع ممکن است در افرادی که همیشه فشارخون پایینی دارند یا قرار است جراحی شوند، مشکل‌ساز شود. بهتر است از دو هفته قبل از جراحی مصرف آب انار قطع شود.

مصرف انار با کدام داروها توصیه نمی‌شود؟

انار باعث کاهش فشارخون می‌شود. مصرف این میوه همراه با داروهایی که برای درمان فشارخون بالا تجویز شده‌اند، ممکن است فشارخون را به شدت کم کند. از جمله این داروها می‌توان به کاپتوپریل، انالاپریل و لوزارتان اشاره کرد.
رزوواستاتین دارویی است که برای درمان چربی خون بالا تجویز می‌شود. آب انار، اثر این دارو و در نتیجه عوارض آن را افزایش می‌دهد.

4.2 | (4)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x