با جاذبه ‌های تاریخی مشهد آشنا شوید

شهر مشهد به دلیل وجود حرم امام رضا (ع) جایگاه بسیار مهمی در طول تاریخ داشته، بنابراین کاملا بدیهی است که آثار تاریخی متعددی در این شهر وجود داشته باشد. در میان جاهای دیدنی مشهد، مکان‌های تاریخی با قدمت بسیار طولانی وجود دارند که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم پس از خرید بلیط و رزرو هتل های خوب این شهر مانند هتل تارا مشهد با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با جاذبه‌های تاریخی شهر مشهد آشنا کنیم.

آرامگاه نادرشاه افشار و باغ موزه نادری

نادرشاه افشار یکی از پادشاهان قدرتمند ایران بوده است. آرامگاه این پادشاه در شهر مشهد قرار دارد و یکی از پربازدید‌ترین مکان‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود.

در نزدیکی این آرامگاه تندیسی از لشکرکشی نادرشاه وجود دارد. اگر به بازدید از موزه علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌شود که حتما به آرامگاه و باغ موزه نادری سری بزنید.

آرامگاه فردوسی

به طور حتم یکی از پرآوازه‌ترین و محبوب‌ترین مکان‌های تاریخی مشهد آرامگاه فردوسی است. در طول تاریخ چندین بار مقبره‌ای برای گرامیداشت فردوسی ساخته شده است، اما هر کدام از آن‌ها به دلایل گوناگونی تخریب شده‌اند.

بنای فعلی این آرامگاه که در چند کیلومتری مشهد قرار دارد با الهام از معماری هخامنشیان و به ویژه آرامگاه کوروش توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده است.

علاوه بر آرامگاه فردوسی، مجموعه موزه توس، باغ، یادبود فردوسی، کتابخانه، ساختمان اداری، آرامگاه شاعر بزرگ مهدی اخوان ثالث و آرامگاه استاد محمدرضا شجریان نیز در این مجموعه وجود دارد.

امکانات تفریحی آرامگاه فردوسی در مشهد

آرامگاه پیر پالاندوز

آرامگاه پیر پالاندوز در قسمت شمال شرقی حرم امام رضا علیه‌السلام قرار دارد. این مقبره بنای چهارگوش با گنبد و ایوان آجری است که اگر کمی با معماری زمان قدیم آشنایی داشته باشید این بنا شما را به یاد دوره صفویه می‌اندازد.

این مقبره در ۵ اردیبهشت سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. شخصیتی که در این مقبره به خاک سپرده شده محمد عارف عباسی ملقب به پیر پالاندوز است.

او در نیمه دوم قرن دهم هجری قمری در روستای کارند مشهد متولد شده است. این شخص در طول زندگی خود به مقام بلند در عرفان دست پیدا کرد و در کیمیاگری و خطاطی نیز بسیار به تبحر رسیده بود.

بااینکه این شخصیت موقعیت بسیار خوبی داشت و می‌توانست بدون تلاش به زندگی بسیار عالی دست پیدا کند با این حال از طریق پالاندوزی روزگار خود را سپری می‌کرد و به همین خاطر است که به پیر پالاندوز شهرت پیدا کرد.

خانه داروغه مشهد

خانه داروغه یکی از معروف‌ترین مکان‌های تاریخی شهر مشهد به شمار می رود که از دوران قاجار  به جا مانده است. این خانه در خیابان نواب صفوی و کوچه داروغه قرار دارد. خانه داروغه در تاریخ ۷ مهر سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. سبک معماری این خانه سه طرف ساخت است که شامل یک ضلع غلام رو و دو ضلع نشیمن است که هر سه به یکدیگر متصل می‌شوند.

شگفتی دیگر معماری این بنا در طراحی آن به دو بخش تابستان‌نشین و زمستان‌نشین است. در واقع به نوعی این خانه با معماری کاملا مهندسی شده خود این سبک را به رخ آیندگان کشیده است که چگونه می‌توان با استفاده از انرژی‌هایی مانند خورشید، باد و آب یک بنای بزرگ را بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای به آسانی اداره کرد.

خانه ملک

خانه ملک یکی از معروف‌ترین آثار تاریخی شهر مشهد است. این خانه از دوران قاجار به جای مانده و در خیابان امام خمینی مشهد قرار دارد. از نظر معماری این بنا تلفیقی از معماری سنتی و اروپایی محسوب می‌شود. در تزئینات این ملک کاشی‌کاری، آجرکاری، منبت‌‌کاری، حجاری، تزیینات چوبی، تزیینات فلزی و… به‌کار رفته است.

خانه ملک در گذشته به حاج حسین ملک یکی از ثروتمندترین افراد نیکوکار مشهد تعلق داشته است. با گذر زمان این خانه به عنوان مرکز فرهنگی، اداری و هنری فعالیت خود را آغاز کرد و به صورت کارگاه‌های زنده هنری فعالیت می‌کند.

خانه توکلی مشهد

خانه توکلی در فهرست آثار ملی ثبت شده است. این خانه از دوران قاجار به جا مانده و مالک آن کشمشیان یکی از تاجران معروف آن دوران بود. با این حال پس از درگذشت او این خانه توسط فردی به نام توکلی خریداری شد. از جمله ویژگی‌های بارز خانه توکلی می‌توان به استفاده از آجرکاری و کاشی‌کاری نفیس در آن اشاره کرد. به این صورت که در تمام قسمت‌های ساختمان مانند نمای ورودی، درب ورودی و حتی داخل خانه می‌توان این معماری نفیس را مشاهده کرد. خانه توکلی در فاصله ۵۵۰ متری از حرم امام رضا قرار دارد.

خانه اردکانی

خانه اردکانی یکی دیگر از مکان‌های تاریخی در منطقه مرکزی مشهد و در نزدیک حرم امام رضا علیه‌السلام است. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های خانه اردکانی می‌توان به حیاط مرکزی، شاه‌نشین، آب‌انبار، تنور خانه و حوض ‌خانه اشاره کرد. کاشی ‌کاری‌های بسیار چشم‌نواز این بنا به دوران قاجار مربوط می‌شود.

خانه پیشه وران

خانه پیشه‌وران در دوره قاجار و پهلوی ساخته شده و در خیابان خسروی مشهد قرار دارد. این خانه به عنوان آثار تاریخی و فرهنگی شناخته و ثبت شده است.

از جمله تزیینات فوق‌العاده خانه پیشه‌وران می‌توان به کاشی‌کاری‌های خورشیدی، آجرکاری‌های بی‌نظیر، ناودانی تزیینی و زیبا، درب ورودی چوبی و… اشاره کرد که همه این‌ها دست‌به‌دست هم داده‌اند تا زیبایی این بنا را بیش از پیش کنند.

از جمله طرح‌هایی که می‌توان در این فضا اجرا کرد شامل پرده‌خوانی، نمایش روحوضی، برگزاری نشست‌های داستان‌گویی و نقالی شاهنامه، برگزاری آیین‌های ایرانی و اسلامی و… می‌شود.

در مشهد کجا اقامت کنیم؟

اگر قصد بازدید از این مکان‌های تاریخی نام برده شده و همچنین حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام را دارید باید بدانید که محل اقامت شما بسیار اهمیت دارد. چراکه به راحتی می‌توانید به حرم و دیگر جاذبه های مشهد دسترسی داشته باشید. هتل تارا مشهد یک هتل ۴ ستاره است که فقط پنج دقیقه تا حرم امام رضا علیه‌السلام فاصله دارد.

هتل تارا در مشهد

این هتل ۱۱۳ واحد اقامتی در ۱۱ طبقه داشته و یکی از بهترین هتل‌های باکیفیت و اقتصادی مشهد محسوب می‌شود. از جمله امکانات هتل تارا می‌توان به استخر، سونا، جکوزی، رستوران، کافی‌شاپ، اتاق‌های کاملا مجهز با انواع خدمات و… اشاره کرد.

فلای تودی، معتبرترین مرجع رزرو هتل های مشهد

حتما تا به حال به قصد زیارت حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام به شهر مشهد سفر کرده‌اید. در کنار زیارت از حرم امام رضا، پیشنهاد می کنیم از مکان‌های تاریخی این شهر نیز دیدن کنید.

برای رزرو متنوع ترین هتل های مشهد می‌توانید به سایت فلای تودی مراجعه کنید. در این سایت با یک مقایسه ساده میان امکانات و قیمت اتاق ها به راحتی می‌توانید مناسب ترین گزینه را با توجه به بودجه خود رزرو کنید.

فلای تودی ارزانترین و متنوع ترین مرجع خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل با پشتیبانی 24 ساعته باکیفیت‌ترین خدمات سفر را در اختیار شما قرار می‌دهد.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد
امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x