جاذبه های گردشگری هوراند ؛ شهری تاریخی در آذربایجان شرقی

بیایید سری به هوراند بزنیم . بهشت نهفته در دل آذربایجان شرقی با جنگل های بی نظیرش منتظر شماست . چمدان ها را ببندید و عازم این منطقه اسرار آمیز شوید . البته که ما در ایده آل مگ در این سفر همراه شما خواهیم بود . هوراند یکی از زیباترین و تاریخی ترین شهرستان های آذربایجان شرقی می باشد که در فاصله 170 کیلومتری تبریز ، مرکز این استان واقع شده است. منطقه هوراند چنان جذاب و دبپذیر است که می توان ادعا کرد تمامی نقاط مثبت در زمینه گردشگری را دارا می باشد . همین فاکتور باعث شده که این شهر سالانه میزبان تعداد زیادی گردشگر داخلی و حتی خارجی باشد . شهرستان هوراند درسال 1392 از شهرستان اهر مستقل شد . یکی از جاذبه های گردشگری هوراند را گل های زیبا و جنگل های سرسبزش تشکیل می دهد که در نزد گردشگران از محبوبیت خاصی برخوردار هستند.

این شهرستان از شمال و غرب با کلیبر، از شرق با اردبیل و از جنوب با شهرستان اهر همسایه بوده و از دو بخش مرکزی و چهار دانگه و یک نقطه شهری به نام هوراند تشکیل شده است . هوراند در منطقه ای خوش آب و هوا در دامنه کوه ها، جنگل های پوشیده از درخت و مراتع سرسبز ارسباران واقع شده است. در جنگل های هوراند انواع جانوران و پرندگان از قبیل سیاه گوش، گرگ، خرس قهوه‌ای، انواع کبک ، عقاب و شاهین دیده می شوند.

کوه های بلند و درختان گوناگون این منطقه چشمان هر بیننده ای را خیره می کنند . این منطقه محل زیستگاه جانورانی است که گاهی از نظر تنوع در جهان بی نظیر می‌باشند. آب و هوای این منطقه، معتدل کوهستانی است به طوری که در زمستان ها با یخبندان‌های کوتاه مدت و هوایی سرد مواجه می شویم . در حالی که در تابستان ها با هوای نسبتا گرمی مواجه می شویم.

جنگل های هوراند

جنگل های هوراند تقریبا شبیه جنگل های کناره های دریای خزر می باشند . با همان سرسبزی و شادابی که در آن منطقه سراغ داریم. در اینجا دریا، کوه و جنگل در کنار هم قرار گرفته اند.
باور کنید تا زمانی که گشت و گذاری در میان درختان این جنگل ها انجام ندهید متوجه زیبایی آن ها نمی شوید . دست طبیعت در این منطقه به زیبایی هر چه تمام تر قلم به دست گرفته و شروع به نقاشی کرده است .

جنگل های هوراند

چه هنرمندانه هم کار خود را انجام داده است ! در این منطقه رود مرزی ارس با شکوه تاریخی و جغرافیایی در جریان است و کمی دورتر از این زیبایی، کوهستان عظیم قره داغ در دو سوی شمالی و جنوبی خود چشم اندازهای طبیعی خارق العاده ای خلق کرده است.
در این منطقه جنگل های ارسباران نیز با تنوع گیاهی و جانوری خودنمایی می کنند. رودها و چشمه های پرآب، جلوه های دیگری از این سرزمین را به رخ می کشد که هر گردشگری را به خود جذب می کند.

جنگل تنباکولو

پس از بازدید و دیدن قلعه ها و قله های شگفت انگیز این منطقه، حالا نوبت به جنگل تنباکولو می رسد که مشاهده آن به سفرتان حال و هوای دیگری می بخشد. جنگل طبیعی تنباکولوی هوراند یکی از مناطق جنگلی ارزشمند و رویشگاه گونه‌های متنوع گیاهی و یکی از جاذبه‌های گردشگری هوراند به شمار می‌آید ، به طوری که سالانه پذیرای هزاران گردشگر است.

جنگل های دیدنی هوراند

روستای کوجان

، از دیدنی های منحصر به فردی برخوردار می باشند. روستای کوجان یکی از همین روستاهاست که در 65 کیلومتری اهر واقع شده است. این منطقه پوشیده از درختان نیمه جنگلی و میوه ای است. روستاهای پشتاب و کوجان که در این منطقه واقع هستند در میان دره‌های کوهستانی پوشیده از درختانی مانند گیلاس، گردو، توت، انجیر و انار احاطه شده اند.
البته رسیدن به این روستاها و دیدن مناظر بسیار شگفت انگیز آن، به همین راحتی نیست، چون راه روستاهای کوجان و پشتو یا پشتاب بسیار نامساعد و کوهستانی است و باید مراقبت های لازم را رعایت کرد.

روستاهای شهرستان هوراند

منطقه حفاظت شده هوراند

هوراند زیست گاه گونه های مختلف جانورانی می باشد که گاها حتی در جهان هم بی نظیر می باشند.  گردشگران می توانند در اینجا گونه های مختلفی از حیوانات را از نزدیک مشاهده کنند. در منطقه حفاظت شده هوراند می توان حیواناتی مانند خرس قهوه‌ای، خوک وحشی، روباه، شغال، گرگ و سیاه گوش را ملاقات کرد.  پرندگانی از قبیل: کبک، کبک چیل، جی جاق، کلاغ نوک قرمز و پرندگان شکاری چون عقاب طلایی و شاهین هم در ایین منطقه حضور دارند که لذت دیدن آن ها را از نزدیک هیچوقت از دست ندهید.

منطقه حفاظت شده هوراند
شهرستان هوراند از نظر پوشش گیاهی نیز منحصر به فرد است. اینجا گونه‌های مختلف گیاهی و درختی مانند سرخدار، ممرز، بلوط، فندق، گردو و سماق دیده می شوند. سماق طبیعی و ناب روستاهای هوراند یکی از تولیدات مهم منطقه است.

منطقه تاریخی قوبول دره سی

جاذبه های گرشگری هوراند تمام شدنی نیستند و در همین شهر منطقه تاریخی و حیرت انگیز قوبول دره سی در روستای چیناب قرار دارد. اینجا چندین غار بزرگ و کوچک هم وجود دارند. مهم ترین مشخصه این غارها، سنگ های اطراف آنهاست که به شکل های عجیب و شگفت انگیزی در این منطقه وجود دارند. در این منطقه هوراند سفال و چماق هایی کشف شده که متعلق به سه هزار سال پیش است.

بیشتر بخوانید: مناطق گردشگری پلدشت؛ شمال غربی‌ترین شهر ایران

جاذبه های گرشگری هوراند

تپه باستانی اژدها داش

تپه های هوراند از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه را تشکیل می دهند. در دشت لشگرگاه هوراند تپه بسیار کوچکی به شعاع تقریبی ۱۵ و ارتفاع ۵/۱ متر وجود دارد که به اژدها داش (سنگ اژدها) معروف است.  در کاوش هایی که در این منطقه صورت گرفته آثار مختلفی از جمله قطعات سفال و سنگ چخماق متعلق به قرون اولیه هزاره اول پیش از میلاد به دست آمده است.

بیشتر بخوانید: مکان‌های گردشگری نقده؛ شهری با قدمت 8 هزار ساله

جاذبه های تاریخی هوراند

تپه باستانی آغامال تپه سی

تپه باستانی آغامل تپه سی از دیگر جاذبه های گردشگری هوراند محسوب می شود . این تپه در قریه شکرلو در ۳۰ کیلومتری شمال غربی هوراند و در کناره رود جین سو واقع شده ‌است. این تپه متعلق به دوره اشکانیان و قرون اولیه اسلام است.

جاذبه های گردشگری هوراند

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x