جاهای دیدنی دلند | شهری با جنگل های انبوه

دلند یکی از شهرهای استان گلستان است که از زیبایی‌های منحصر فرد طبیعی از جمله‌جنگل های پوشیده درخت برخوردار می‌باشد. این شهر از توابع شهرستان رامیان این استان می‌باشد و واژه دلند نیز به معنی منطقه‌ای پوشیده از جنگل‌های انبوه است.

این شهر به دلیل جنگل‌های وسیع و زیبا، سالانه میزبان گردشگران و مسافران فراوانی است. پارک جنگلی دلند یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری این شهر است که سالانه خیلی از گردشگران از این مکان دیدن می‌کنند. در ادامه به بررسی جاهای دیدنی دلند خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

قدمت شهر دلند

پارک جنگلی دلند

براساس آثار به‌جامانده از گذشتگان و دوره‌های مختلف تاریخی، دلند از قدمت طولانی برخوردار است. بنای امامزاده قاسم از نوادگان امام موسی کاظم (ع) در ورودی شهر دلند واقع شده و سالانه میزبان زائران و مسافران زیادی می‌باشد. در اطراف این آستان مقدسه، قبرستان قدیمی به وسعت 3 هکتار وجود دارد که قدمت آن به بیش از 1400 سال می‌رسد. این امامزاده دارای ساختمانی به مساحت 400 متر و دارای گنبد و گلدسته، ضریح و تربت خانه است.

پارک جنگلی دلند

پارک دلند

این پارک از جاهای دیدنی دلند است که در شهر دلند قرار دارد. پارک جنگلی دلند در اغلب فصول سال از جمله تابستان، بهار و پاییز مملو از جمعیت است. این پارک در تابستان و تعطیلات معمولا مقصد خیلی از گردشگران است. در این پارک علاوه بر مناظر طبیعی و فضاهای پوشیده از گل و گیاه و درخت، دارای وسایل تفریحی مانند کمپ چوبی نیز هست که برای گردشگران و مردم لحظات مفرحی را ایجاد می‌کند. پارک جنگلی دلند در مسیر اصلی مشهد – گرگان و ساری قرار دارد و فضای زیبایی را برای استراحت و گردشگری فراهم آورده است. بخشی از این پارک به ‌عنوان ذخیره ‌گاه جنگلی به ثبت رسیده است که این خود از ویژگی‌های این پارک محسوب می‌شود.

زمین های زارعی وسیعی در کنار همین پارک قرار دارد که بر جاذبه‌ها و دیدنی‌های این منطقه افزوده است. در این مزارع محصولات کم یابی مانند توت فرنگی، خیار، گوجه و برنج کشت می‌شود. پارک جنگلی دلند دارای گونه مختلفی جانوری هم هست. در این  پارک حیواناتی چون خوک وجود دارند. این پارک دارای دو تپه تاریخی است که در داخل همین پارک قرار دارند. این تپه‌ها در واقع تاریخ و قدمت طولانی این پارک را بازگو می‌کنند. در این پارک مکان مخصوصی برای بازی کودکان نیز در نظر گرفته شده است. پارک جنگلی دلند سالیانه شاهد حضور گردشگران زیادی است. بهترین فصل بازید از پارک جنگلی دلند بهار، تابستان و پاییز می‌باشد.

امامزاده قاسم (ع) شهر دلند

امامزاده قاسم (ع) شهر دلند

امامزاده قاسم(ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) یکی از بناهای مذهبی این منطقه و از جاهای دیدنی دلند است که سالانه پذیرای تعداد زیادی از زائران است. بنای این امامزاده در ورودی شهر دلند از توابع شهرستان رامیان واقع شده و مکان مناسبی برای مسافرین حضرت ثامن الحجج (ع) می‌باشد. این منطقه در مسیر حرکت زائران مرقد مطهر حضرت امام رضا (ع) قرار گرفته که به منظور سفر به مشهد از این مکان عبور می‌کنند.

خوراکی‌های دلند

شهر دلند مانند خیلی از شهرهای شمال کشور از جمله استان گلستان، دارای خوراکی‌ها و نان‌های سنتی ویژه خود است. استان گلستان و شهر دلند دارای پیشینه تاریخی غنی می‌باشند و فرهنگ‌ها و قومیت‌های گوناگونی را در خود جای داده است. این فرهنگ‌ها و قومیت‌های متنوع با خود خوراکی‌های متنوع و گوناگونی دارد. استان گلستان از جمله شهر دلند دارای غذاهای محلی زیادی مانند مرغانه تچین، خورش ساک، ماش پتی خارش، کئی ترشک، چکدرمه، باسترمه، بروک و انواع آش و نان محلی است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی گمیشان | شهری زیبا و تپه‌ای نقره‌ای

صنایع دستی دلند

یکی از جذبه های دیدنی دلند، صنایع دستی متنوع آن است. این صنایع دستی و هنرهای سنتی توسط هنرمندان این شهر تولید می‌شوند. صنایع دستی شهر دلند در بین گردشگران از محبوبیت خاصی برخوردار است و یکی از برنامه های سفر آنان به این منطقه نیز تهیه این صنایع می‌باشد. صنایع دستی این منطقه و مناطق همجوار به حدی قوی و منحصر به فرد است که معمولا هر سال نمایشگاه و بازارچه‌های صنایع دستی تولید این شهر در محل پارك جنگلي دلند برپا می‌شوند. معمولا مسافرانی که از محور اصلي شمال – گلستان – مشهد تردد مي‌كنند، در این نمایشگاه حاضر می‌شوند و از صنایع دستی و کالاهای به نمایش گذاشته شده دیدن می‌کنند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی فاضل آباد | شهری خوش آب و هوا و به یاد ماندنی

صنایع دستی دلند

در اين نمايشگاه و بازارچه، هنرمنداني از استان‌هاي خوزستان، يزد، زنجان، قزوين و گلستان حضور دارند و صنايع دستي و سوغات خود را در رشته‌هاي مختلف از جمله البسه محلي، نساجي، ابريشم بافي، عروسك، چاقو سازي، انواع شيريني و نان محلي به مسافران و گردشگران تابستاني عرضه مي‌كنند. شهرستان راميان با 85 هزار نفر جمعيت درشرق استان گلستان واقع شده است و پارك جنگلي دلند يكي از چند پارك بزرگ اين شهرستان است كه به دليل واقع شدن درمحور بين المللي شمال – مشهد محل استراحت و تفريح بسياری از مسافران و گردشگران عبوری است.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های گردشگری سیمین شهر | سفری به شهر نقره‌ای ایران

آداب و رسوم مردم دلند

مردم دلند به مانند مردم خیلی از شهرهای گلستان در ایام مختلف سال، آداب و رسوم و مراسم‌های مختلفی برگزار می‌کنند. در زمان حاضر خیلی از این آداب و رسوم به دست فراموشی سپرده شده یا در حال کمرنگ شدن است.نوروزخوانی یکی از آیین‌های مردم این دیار است که در دهه‌های گذشته بیشتر برپا می‌شد. این رسم از اوایل اسفند ماه هر سال در اکثر شهرهای استان برگزار می شد و نوروزخوانان محلی با  چوب دستی و کوله پشتی که بر پشت خود می گذاشتند اشعاری بر وصف نوروز می خواندند و بهار را نوید می دادند. آنها غالبا دو نفر بودند که در کوچه و خیابان به راه می افتادند و جلوی هر خانه ای اشعار می خواندند : « صد سلام، صد علیک، صاحبخانه، سلام علیک، آمده تنه خدم، با عزت و حرمت، فردا روز قیامت، خدا بده رحمت و . . . »

1.5 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x