از بین بردن قوز بینی | چگونه از شر قوز بینی خلاص شویم؟

معمولاً از برآمدگی‌ها و ناهنجاری‌های غضروفی و استخوانی روی بینی با نام «قوز بینی» یاد می‌شود. این برآمدگی‌ها می‌توانند شیب مستقیم بینی را از بین برده و باعث ایجاد مسیری ناهموار از پل بینی تا نوک آن شوند. بسیاری از افراد معتقدند که وجود ناهمواری موجب نازیبا شدن نمای بینی آن‌ها شده و همواره به دنبال راهی برای از بین بردن قور بینی هستند.

در بیشتر اوقات قوز بینی هیچگونه خطری برای سلامتی فرد ندارد. با این حال، برداشتن برآمدگی بینی یکی از شایع ترین دلایلی است که افراد را زیر تیغ جراحی زیبایی بینی می‌برد. در این مقاله از سایت ایده آل مگ، دلایل ناهمواری بینی را بررسی کرده و انواع روش های از بین بردن قوز بینی را توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

چه عواملی باعث ایجاد قوز بینی می‌شود؟

بینی به کمک ساختاری متشکل از استخوان و غضروف صورت متصل شده است که آن را اصطلاحاً «پل بینی» می‌نامیم. ظاهر پل بینی در همه افراد یکسان نیست و در برخی افراد می‌تواند به دلایل مختلفی دارای ناهمواری‌های شدید یا خفیف باشد. دلایلی که موجب ایجاد قوز بینی در افراد می‌شوند عبارت‌اند از:

  • ژنتیک

برخی از افراد به صورت ژنتیکی قوزی بینی را از والدین خود به ارث می‌برند. در واقع، بینی چنین افرادی از بدو تولد آماده پذیرفتن برآمدگی‌ بوده است. قوز بینی ژنتیکی لزوماً در دوران کودکی ظاهر نمی‌شود؛ بلکه در برخی افراد در سن بلوغ نمود پیدا می‌کند.

  • آسیب‌دیدگی

آسیب‌دیدگی نیز می‌تواند باعث ایجاد ناهمواری در پل بینی گردد. برای مثال، اگر در حادثه‌ای بینی فرد دچار شکستگی شود و غضروف و استخوان به طور نامنظم بهبود یابند، ممکن است قوز بینی به وجود بیاید؛ حتی اگر فرد قبل از آن دارای بینی صاف بوده باشد.

آیا قوز بینی در تنفس تأثیر دارد؟

برآمدگی‌های ناشی از انحراف بینی می‌تواند در تنفس تأثیر منفی داشته باشد. انحراف بینی شرایطی است که در آن تیغه بینی به سمت راست یا چپ متمایل شده و بینی فرد اصطلاحاً کج به نظر می‌رسد. این مشکل تنها با جراحی سپتوپلاستی قابل رفع خواهد بود. در حالی که قوز بینی معمولی اغلب تأثیری بر تنفس فرد نخواهد داشت. به عبارت دیگر، ناهمواری استخوان و غضروف توانایی تنفس را محدود نمی‌کند. به همین دلیل برداشتن قوز بینی ناشی از ژنتیک یا آسیب‌دیدگی تنها یک تصمیم شخصی است؛ و نه ضرورت پزشکی.

رفع قوز بینی

چه راهکارهایی برای از بین بردن قوز بینی وجود دارد؟

به طور کلی، قوز بینی با هیچگونه روش خانگی قابل رفع نیست و ورزش‌هایی که اغلب در اینترنت مشاهده می‌کنیم تأثیری بر ناهمواری پل بینی نخواهند داشت. در واقع تنها سه روش برای از بین بردن قوز بینی وجود دارد؛ که دو مورد آن‌ها نیازمند جراحی بوده و یک مورد غیرجراحی است. در ادامه با این روش‌ها آشنا خواهیم شد.

1- جراحی بینی به روش باز

جراحی بینی به روش باز، رایج‌ترین نوع عمل بینی است. اغلب اوقات وقتی می‌گوییم: «فلانی بینی‌اش را عمل کرده است» منظورمان جراحی باز بینی است. این عمل جراحی نیاز به بیهوشی عمومی دارد و بیمار در طی عمل هوشیار نخواهد بود.

شیوه انجام

در طی این عمل جراح پلاستیک برش کوچکی روی بینی ایجاد نموده و پوست روی بینی را به طور کامل بلند می‌کند؛ به طوری که دید کاملی به استخوان و غضروف‌های زیر پوست داشته باشد. سپس شروع به تغییر شکل بینی کرده و آن را مطابق خواسته بیمار فرم می‌دهد. جراح به کمک ابزار خاص جراحی، قوز بینی را برداشته و بسته به خواسته بیمار پل بینی را صاف می‌کند یا به سمت بالا قوس می‌دهد.

جراحی بینی به روش باز می‌تواند 1 تا 3 ساعت طول بکشد. همچنین ممکن است لازم باشد بیمار 1 یا 2 شب در بیمارستان بماند. 12 ساعت اول بعد از عمل بینی پانسمان شده و سپس به مدت یک هفته گچ گرفته می‌شود. ممکن است حدود یک هفته نتوانید از طریق بینی خود تنفس کنید؛ به همین دلیل باید پیش از جراحی برای تنفس از طریق دهان آمادگی لازم را کسب نمایید.

بعد از باز شدن گچ بینی توسط پزشک، فرد باید روی بینی خود به روش خاصی چسب بزند تا فرم آن حفظ شود. به طور میانگین روند بهبودی زخم‌ها حدود 3 هفته طول می‌کشد. داروهای مسکن تجویز شده نیز به شما کمک می‌کند تا هرگونه درد و ناراحتی را کنترل کنید.

مراقبت‌ها

به طور کلی، اغلب افراد پس از انجام جراحی بینی حدود 1 تا 2 هفته به مرخصی کاری یا تحصیلی نیاز خواهند داشت. همچنین 3 الی 6 ماه بعد از عمل نتیجه نهایی جراحی بینی مشخص خواهد شد؛ چرا که بینی برای مدتی کوتاه متورم خواهد بود.

بعد از گذشت حدود یک هفته از عمل: وقت کشیدن بخیه‌ها است؛ مگر اینکه بخیه‌های جذب‌شونده داشته باشید. همچنین ممکن است پزشک گچ بینی را نیز بردارد.

بعد از گذشت 3 هفته از عمل: احتمالاً کبودی، تورم و قرمزی از بین برود. همچنین ممکن است شنا کردن دیگر منعی نداشته باشد. در این مورد باید با پزشک مشورت نمایید.

بعد از گذشت 4 تا 6 هفته از عمل: معمولاً می‌توان انجام ورزش‌های شدید و سنگین را از سر گرفت.

رعایت نکات زیر به عنوان مراقبت‌های بعد از عمل توصیه می‌گردد:

  • هنگام استراحت و خواب، سر خود را با بالش بالا ببرید تا تورم کاهش یابد.
  • از حمام کردن با آب گرم و خیس کردن گچ خودداری کنید.
  • از تنفس با بینی و از بین بردن پوسته‌های شکل گرفته روی پوست بینی پرهیز نمایید.
  • در هنگام عطسه کردن به بینی خود فشار وارد نکنید.
  • از قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و دود خودداری کنید.
  • به مدت 4 تا 6 هفته از ورزش‌های شدید دوری نمایید.

عوارض جانبی

عوارض جانبی رایج از بین بردن قوز بینی با جراحی به روش باز عبارت است از:

  • مسدود شدن بینی (باید یک هفته یا بیشتر از طریق دهان خود نفس بکشید)
  • بینی سفت و بی‌حس
  • درد، تورم و کبودی در اطراف چشم (می‌تواند 3 هفته طول بکشد)

گاهی اوقات جراحی بینی به روش باز منجر به بروز آسیب‌های دائمی زیر می‌گردد:

  • تنفس دائمی از طریق دهان
  • آسیب به دیواره غضروف بین بینی
  • تغییر یافتن حس بویایی
  • احساس سنگینی بینی
  • خون ریزی بیش از حد
  • لخته شدن خون در رگ
  • عفونت
  • واکنش آلرژیک به مواد بیهوشی

اینگونه عوارض نادر بوده و در صورتی که جراح مورد نظر باتجربه باشد؛ دچار چنین مواردی نخواهید شد.

از بین بردن قوز بینی با جراحی باز

2- جراحی بینی به روش بسته

در جراحی زیبایی بینی به روش بسته، جراح پلاستیک به جای ایجاد برش قابل توجه و بلند کردن کامل پوست بینی، از درون بینی برش زده و جراحی می‌کند. در واقع در این روش بینی فرد باز نمی‌شود. این نوع جراحی نیز به بیهوشی عمومی نیاز دارد. رینوپلاستی بسته معمولاً دوره نقاهت کمتری دارد و بیمار بین 1 تا 2 هفته بهبودی کامل خواهد یافت.

شیوه انجام

همانطور که گفته شد، در جراحی بینی به روش بسته به جای بلند کردن پوست بینی، برش‌هایی روی غشای درونی بینی در نقاط مختلف ایجاد می‌شود تا جراح به قسمت‌های مختلف بینی دسترسی پیدا کند. به همین دلیل جای زخم روی پوست باقی نخواهد ماند و فرد بهبودی سریع‌تری را تجربه خواهد کرد.

اما یکی از معایب این روش، این است که ساختار بینی به طور کامل در معرض دید جراح قرار نمی‌گیرد؛ که به معنای کاهش تسلط جراح بر بینی خواهد بود. البته جراح می‌تواند از ابزارهایی مانند از آندوسکوپ استفاده کند تا دید خود را افزایش دهد. بعد از اعمال شدن تغییرات مورد نظر بیمار، برش‌ها به کمک بخیه بسته شده و بینی گچ گرفته می‌شود.

مراقبت‌ها

از آنجایی که جراحی بینی به روش بسته کم تهاجم‌‌تر از روش باز محسوب می‌شود، پس از این عمل تورم و کبودی کمتر دیده می‌شود و بینی سریع‌تر بهبود می یابد. حتی ممکن است بعد از عمل جراحی زیبایی بینی در برخی از بیماران کبودی وجود نداشته باشد. بنابراین، زمان بهبودی در این نوع جراحی کوتاه‌تر است.

نتیجه نهایی جراحی بینی پس از چند ماه قابل مشاهده است؛ چرا که از بین رفتن تورم بینی زمان می‌برد. با این حال، دوره نقاهت جراحی رینوپلاستی بسته باز به طور کلی حدود 1 تا 2 هفته طول می‌کشد. گچ بینی نیز در این روش طی 5 تا 6 روز پس از عمل باز می‌شود.

رعایت نکات زیر برای بهبودی سریع‌تر و بهتر توصیه می‌گردد:

  • بیمار حداقل 5 روز بعد از عمل نباید سوار هواپیما شود؛ زیرا احتمال خونریزی شدید وجود خواهد داشت.
  • تا 2 هفته بعد از جراحی بینی به روش بسته فین نکنید.
  • محیط داخلی بینی را مرطوب نگه دارید. به این منظور می‌توانید از اسپری‌های مخصوص بینی استفاده نمایید.
  • بهتر است تا چند روز بعد از عمل رژیم غذایی سبک و مناسبی داشته باشید.
  • به مدت 3 هفته از انجام ورزش‌های سخت و سنگین خودداری نمایید.
  • به مدت 6 هفته از قرار گرفتن بینی در معرض نور خورشید جلوگیری کنید. برای این کار می‌توانید از کلاه لبه‌دار استفاده نموده و ضد آفتاب بزنید.

عوارض

به شرطی که جراحی بینی به روش بسته توسط یک جراح باتجربه و کاربلد انجام شود، یک عمل جراحی ایمن و رضایت‌بخش خواهد بود. با این وجود، همیشه این احتمال وجود دارد که بیمار دچار عوارض یا نتایج ناخواسته شود. این عوارض عبارت‌اند از:

  • کبودی
  • تورم
  • زخم
  • عفونت
  • عدم تقارن
  • جمع شدن خون زیر پوست
  • مشکلات تنفسی
  • احتیاج داشتن به جراحی مجدد

جراحی بینی به روش بسته

3- از بین بردن قوز بینی با تزریق ژل

تزریق ژل برای از بین بردن قوز بینی از آن دسته روش‌هایی محسوب می‌شود که در چند سال اخیر محبوبیت بسیاری به دست آورده است. تغییراتی که این روش در بینی به وجود می‌آورد بین 6 ماه تا 2 سال دوام خواهد داشت. همچنین این روش به بی‌حسی موضعی احتیاج دارد و می‌تواند در حدود 30 دقیقه صورت بگیرد؛ به همین دلیل برای بسیاری از افراد گزینه‌ای بهتر از جراحی محسوب می‌شود. این روش نسبت به جراحی زیبایی بینی بسیار ارزان است، عوارض بسیار کمتری دارد و فرد را برای مدت طولانی از کار و تحصیل دور نمی‌کند.

شیوه انجام

در این روش بیمار باید ابتدا برند فیلر مورد نظر خود را انتخاب کند. سپس در جلسات تزریق، مقادیر کمی از فیلر پوستی به مناطق خاصی از بینی تزریق می‌شود. اما این مناطق چگونه مشخص می‌شوند؟ در واقع، در این روش امکان جراحی و تغییر ظاهر استخوان و غضروف بینی وجود ندارد؛ و متخصص باید با تزریق ژل به مناطقی از بینی آن‌ها را برجسته‌تر کند تا قوز بینی از بین برود. پس از اتمام تزریق، فرد می‌تواند به خانه برود و به فعالیت‌های روزانه خود بپردازد.

این روش فوراً جواب نمی‌دهد و بعد از چند جلسه تزریق، عیوب بینی رفع خواهد شد. این روند تدریجی به دلیل نحوه عملکرد فیلرها ضروری است؛ چرا که فیلرها برای پخش شدن در بافت و شکل‌گیری صحیح نیاز به زمان دارند. تعداد جلسات و مقدار فیلر مورد نیاز را متخصص تعیین می‌کند، به همین دلیل توصیه می‌شود در انتخاب متخصص این حوزه دقت فراوانی به خرج دهید.

مراقبت‌ها

بلافاصله پس از درمان، ممکن است متوجه کمی قرمزی، تورم یا حتی خارش در محل تزریق شوید. اما این موارد طبیعی بوده و به زودی رفع خواهند شد. رعایت موارد زیر به شما کمک خواهد کرد که از بروز عوارضی مانند عفونت، خونریزی و … جلوگیری نمایید:

  • تا 6 ساعت بعد از تزریق از تماس با ناحیه مورد تزریق خودداری کنید. پس از گذشت 6 ساعت می‌توان محل را به آرامی با صابون شستشو داد و از آرایش سبک استفاده کرد. فراموش نکنید که نباید بینی خود را محکم فشار دهید یا بمالید.
  • تا زمانی که تورم و قرمزی اولیه برطرف نشده است، محل تزریق را در معرض گرمای شدید (مواردی مانند سولاریوم، سونا و آفتاب گرفتن) و همچنین سرمای زیاد قرار ندهید.
  • تا 4 هفته بعد از تزریق ژل به بینی از عینک زدن خودداری کنید. در این مدت، فیلر پوستی هنوز قابل انعطاف بوده و فشار ناشی از عینک می‌تواند در محل تماس با بینی تورفتگی ایجاد کند. بعد از گذشت 4 هفته، فیلر کاملاً یکپارچه می‌شود و می‌توانید دوباره عینک بزنید.
  • اگر قبلاً تجربه تبخال صورت را داشته‌اید، باید بیشتر مراقب باشید. زیرا خطر پراکنده شدن ویروس تبخال به نواحی دیگر توسط سوزن تزریق وجود دارد و ممکن است تبخال به نواحی دیگر صورت نیز سرایت کند.
  • اگر از آسپرین یا داروهای مشابه استفاده می‌کنید، لازم است توجه داشته باشید که این داروها ممکن است باعث کبودی و خونریزی در محل تزریق شوند.
  • اگر از هرگونه داروی رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید، قبل از تزریق فیلر به بینی حتماً این موضوع را با متخصص در میان بگذارید.

قبل از آماده شدن برای تزریق، مقدار زیادی آب بنوشید و یک وعده غذایی سبک (ترجیحاً حاوی پروتئین و نشاسته) میل نمایید. نکته مهم این است که پرخوری نکنید؛ زیرا ممکن است در حین تزریق یا بعد از آن دچار حالت تهوع شوید.

عوارض

اگرچه تزریق ژل برای از بین بردن قوز بینی نیازی به بیهوشی عمومی نداشته و در بینی برشی ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است موجب بروز عوارض در برخی افراد شود. این موارد عبارت‌اند از:

  • آلرژی و حساسیت به مواد تشکیل‌دهنده فیلر
  • عفونت
  • نامتقارن بودن یا ناهموار بودن نتیجه حاصل از تزریق
  • آسیب به پوست بینی
  • مشکلات ناشی از فیلرهای سیلیکونی (مانند واکنش دادن بدن به سیلیکون یا حرکت کردن ژل به ناحیه دیگر)

با این حال، احتمال بروز این عوارض بسیار کم بوده و به دلیل عدم تحرک زیاد بینی، احتمال جابه‌جایی ژل‌های سیلیکونی نیز حداقلی است.

تزریق ژل فیلر برای از بین بردن قوز بینی

کلام آخر

در مجموع باید گفت که هیچ دلیلی برای از بین بردن قوز بینی وجود ندارد؛ چرا که ناهمواری‌ پل بینی به هیچ وجه خطرناک نیست. با این حال، اگر به برآمدگی بینی خود احساس خوبی ندارید و آن را نازیبا می‌شمارید، لازم نیست نگران باشید. چرا که در این مقاله روش‌های رفع قوز بینی را به طور مفصل بیان کردیم و شما می‌توانید بر اساس شرایط و نیازهای خود، بهترین مورد را انتخاب نمایید.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x