تأثیر واقع بینی بر زندگی: واقع بین باشیم یا مثبت اندیش؟

در مورد گذشته، حال و آینده چه فکر و احساسی دارید؟ آیا جنبه‌های خوب و فرصت‌ها را می‌بینید یا روی مشکلات و چیزهایی تمرکز می‌کنید که ممکن است اشتباه پیش بروند؟ چقدر واقع‌بین هستید؟ آیا می‌دانید نقش واقع گرایی و مثبت اندیشی در کسب موفقیت چیست؟

حقیقت این است که بدون در نظر گرفتن واقعیت‌، هم منفی‌ نگری و هم مثبت اندیشی مانع کسب موفقیت می‌شود. چون شما یا به بدترین شرایط فکر می‌کنید و ناامید می‌شوید یا به دلیل فکر کردن به بهترین نتایج، آن‌طور که باید برنامه‌ریزی و تلاش نمی‌کنید.

بهترین حالت این است که هم مثبت اندیش باشید و هم واقعیت‌ها را در نظر بگیرید. در این مقاله از ایده آل مگ به معرفی مفهوم واقع گرایی و مثبت اندیشی می‌پردازیم و شما را با مزایای هر یک از آن‌ها آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تفکر واقع گرایانه یا واقع بینی چیست؟

در بسیاری از مواقع، واقعیت با آرزوها و آنچه که ما خواهان آن هستیم، تفاوت دارد. تفکر واقع گرایانه به این معنی است که موقعیت‌های مختلف را دقیقا همان گونه که هستند، ببینیم و بررسی کنیم.

بعضی از افراد دستیابی به تفکر واقع گرایانه را سخت می‌دانند و حتی گاهی اوقات آن را معادل تفکر منفی یا بدبینی در نظر می‌گیرند. باید بدانید که این نوع تفکر نه تنها باعث بدبینی نسبت به افراد و وقایع نمی‌شود، بلکه زمینه را برای موفقیت فراهم می‌کند.

واقع بینی چگونه بر زندگی ما تاثیر می‌گذارد؟

واقع بینی باعث می‌شود که نه به طور کامل ناامید شوید و نه خودتان را با رویاپردازی فریب دهید. تفکر واقع‌گرایانه به شما در درک موقعیت‌های مختلف و هماهنگ شدن با آنچه که در حال وقوع است، کمک می‌کند؛ در نتیجه، می‌توانید روی اینکه چگونه شرایط کنونی می‌تواند به شما کمک کند، تمرکز کنید.

اگر بدون توجه به واقعیت‌ها فقط مثبت اندیش باشید، ممکن است وقتی اوضاع خوب پیش نمی‌رود، دچار مشکلات روحی شوید؛ اما اگر همزمان از واقع گرایی و مثبت اندیشی برخوردار باشید، هم به موفق شدن امیدوار هستید و هم خود را برای روبرو شدن با چالش‌ها آماده می‌کنید.

تفکر واقع بینانه چه مزایایی دارد؟

اگر می‌خواهید به خوبی مشکلات را حل کنید و از اشتباهات خود درس بگیرید، باید تفکر واقع گرایانه را بیاموزید. از مهم‌ترین مزایای این نوع تفکر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش احتمال شکست

تفکر واقع گرایانه به شما در درک و شناخت پیامدهای حاصل از انجام کارهای مختلف کمک می‌کند. شناسایی این پیامدها این امکان را برای شما فراهم می‌کند که برای آن‌ها به خوبی برنامه‌ریزی کنید؛ در نتیجه، تا حد امکان می‌توانید احتمال شکست را کاهش دهید.

کاهش احتمال شکست و مثبت اندیشی

شناسایی اهداف و نحوه دستیابی به آن‌ها

برای کسب موفقیت در زندگی باید علاوه بر مثبت اندیشی و امیدوار بودن به آینده، تفکر واقع‌بینانه هم داشته باشید. واقع گرایی شما را برای روبرو شدن با واقعیت آماده می‌کند؛ علاوه بر این، به شما کمک می‌کند که اهداف خود و راهکارهای مناسب برای دستیابی به آن‌ها را تعیین کرده و به خوبی شرایط را کنترل کنید.

تفکر واقع گرایانه باعث می‌شود که از روش‌های ساده‌تر و بهتری برای انجام کارها استفاده کنید؛ در نتیجه، می‌تواند به افزایش بهره‌وری و کسب موفقیت منجر شود.

افزایش سرعت تغییرات

افرادی که بدون در نظر گرفتن واقعیت‌ها به آینده امیدوار هستند، معمولا تغییری در برنامه‌های خود ایجاد نمی‌کنند؛ چون کسب موفقیت را به شانس ربط می‌دهند و به همین دلیل انگیزه‌ای برای ایجاد تغییر ندارند. این در حالی است که تغییرات مناسب می‌تواند به رشد و پیشرفت کمک کند.

افزایش امنیت

افرادی که همزمان از واقع گرایی و مثبت اندیشی برخوردار هستند، نه تنها به نتایج مثبت یک کار فکر می‌کنند، بلکه بدترین حالت آن را هم در نظر می‌گیرند؛ بنابراین، از قبل برای مقابله با آن برنامه‌ریزی می‌کنند. فکر کردن به همه شرایط از غافلگیر شدن شما جلوگیری می‌کند و اعتماد به نفس‌تان را افزایش می‌دهد.

امنیت و مثبت اندیشی

افزایش اعتبار در نزد دیگران

وقتی شما بر اساس تفکرات واقع گرایانه رفتار می‌کنید و تصمیم می‌گیرید، دیگران به دیدگاه شما احترام می‌گذارند؛ اما اگر به دلیل امیدواری کاذب دائما با مشکل روبرو شوید، اعتبار خود را در نزد اطرافیان از دست می‌دهید. این موضوع باعث می‌شود که سایرین به شما اعتماد نکنند.

عملی کردن ایده‌ها

اگر ایده‌های شما از واقعیت دور باشند و فقط بر اساس رویاپردازی شکل گرفته باشند، به نتیجه دلخواه نمی‌رسند. ایده‌ها زمانی ارزشمند و قابل استفاده هستند که واقعیت اساس و مبنای آن‌ها را تشکیل داده باشد. ایده‌های غیرواقعی قابل اجرا نیستند.

مثبت اندیشی چگونه است و چه تاثیری در زندگی دارد؟

تاثیر مثبت اندیشی در زندگی به این گونه است که به طور مثال علیرغم وجود مشکلات، چالش‌ها یا رویدادهای منفی زندگی، انتظار داشته باشید که اتفاقات خوبی در آینده رخ دهد. افراد مثبت اندیش در مقایسه با انسان‌های منفی نگر برای بهبود اوضاع امیدوارتر هستند؛ چون معتقدند همه چیز می‌تواند تغییر کند.

خوش‌بینی

افراد منفی نگر از ریسک کردن، از امتحان کردن چیزهای جدید و از ترک منطقه آسایش خود می‌ترسند. آن‌ها موانع را پیش‌بینی می‌کنند، اما به این فکر نمی‌کنند که می‌توانند راه‌هایی برای دور زدن این موانع پیدا کنند. این دسته از افراد توانایی‌های خود و دیگران را ثابت می‌بینند. به عبارت دیگر، متوجه نمی‌شوند که با تلاش و پشتکار می‌توانند یاد بگیرند و پیشرفت کنند.

البته مثبت اندیشی و منفی نگری عموما در تعامل با یکدیگر هستند و می‌توانند در کنار هم وجود داشته باشند. آن‌ها دو روی یک سکه هستند. ممکن است در بعضی موقعیت‌های خاص تفکرات خوش‌بینانه‌تری داشته باشید؛ اما در موقعیت‌های دیگر نگرش شما بدبینانه‌تر باشد.

بنابراین، به جای اینکه خود را به عنوان یک انسان مثبت اندیش یا منفی نگر معرفی کنید، بهتر است از مزایا و معایب هر یک آگاه شوید. بعضی افراد در مقایسه با دیگران خوش‌بین‌تر هستند؛ اما لزوما همیشه مثبت اندیشی و خوش‌بینی خوب نیست. به نظر می‌رسد که ایجاد تعادل در آن رویکرد بهتری باشد.

مزایای مثبت اندیشی چیست؟

تحقیقات زیادی درباره افراد مثبت اندیش و منفی نگر انجام شده است. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که تفکر خوش‌بینانه با مزایای زیر همراه است:

پیشگیری از بیماری‌های جسمی

افراد مثبت اندیش نسبت به افراد منفی نگر‌ از سلامت جسمی مطلوب‌تری برخوردار هستند. به عنوان مثال، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی در آن‌ها 50 درصد کمتر است؛ همچنین احتمال بیشتری وجود دارد که از سرطان جان سالم بدر ببرند. در مقابل، منفی نگری خطر ابتلا به عفونت و مرگ زودهنگام را افزایش می‌دهد.

سلامت قلب

بهبود عملکرد

مارتین سلیگمن، بنیانگذار روان‌شناسی مثبت‌گرا، تیم‌های ورزشی را مورد بررسی قرار داد. نتایج تحقیقات او نشان داد که تیم‌های مثبت اندیش در مقایسه با تیم‌های منفی نگر عملکرد بهتری دارند.

افزایش احتمال موفقیت

افراد مثبت اندیش به سرعت تسلیم نمی‌شوند و به همین دلیل احتمال موفقیت آن‌ها بیشتر است. افرادی که دارای نگرش‌های خوش‌بینانه هستند، حتی در مواجهه با موانع، چالش‌ها و شکست‌ها، دست از تلاش برنمی‌دارند.

حفظ سلامت روان

تحقیقات نشان می‌دهد که مثبت اندیشی به درمان و پیشگیری از افسردگی کمک می‌کند؛ چراکه افراد مثبت اندیش می‌توانند بهتر از سایرین با شکست‌ها کنار بیایند.

افزایش طول عمر

مطالعه روی 34 بازیکن سالم بیسبال نشان داد که افراد مثبت اندیش به طور قابل‌توجهی عمر طولانی‌تری دارند. در تحقیقات دیگر هم مشاهده شد که کیفیت زندگی بیماران مثبت اندیش مبتلا به سرطان سینه نسبت به بیماران منفی نگر و ناامید بهتر است.

کاهش استرس

افراد مثبت  اندیش در مقایسه با انسان‌های منفی نگر استرس کمتری را تجربه می‌کنند؛ چون به خود و توانایی‌هایشان ایمان دارند و انتظار دارند که اتفاقات خوبی بیفتد. آن‌ها وقایع منفی را به عنوان شکست‌های جزئی می‌بینند که به راحتی می توان بر آن‌ها غلبه کرد. افراد مثبت اندیش ریسک‌پذیرتر هستند و به خلق اتفاقات مثبت در زندگی خود کمک می‌کنند.

مثبت اندیشی و کاهش استرس

مثبت اندیشی بهتر است یا واقع گرایی؟

افراد مثبت اندیش معمولا شادتر و سالم‌تر هستند و با شرایط سخت بهتر کنار می‌آیند؛ بنابراین، نگاه مثبت نسبت به جهان و تمرکز بر چیزهای خوب مزایای زیادی دارد؛ با این حال، این احتمال وجود دارد که به طور غیرواقعی مثبت اندیش باشید که چیز خوبی نیست و دیدگاه شما را محدود می‌کند. شما نباید روی همه چیز دید مثبت داشته باشید یا اگر اوضاع واقعا به خوبی پیش نمی‌رود، وانمود کنید که همه چیز خوب است.

مقایسه واقع گرایی و مثبت اندیشی

فرقی ندارد که مثبت اندیش باشید یا منفی نگر، در هر صورت غیرممکن است که از وقایع آینده مطلع باشید؛ بنابراین، بهترین کار این است که یک مثبت اندیش واقع‌بین باشید؛ یعنی در حد آنچه که درباره جهان پیرامون خود می‌دانید، دیدگاه مثبتی داشته باشد.

ایجاد یک سبک تفکر انعطاف‌پذیر می‌تواند به شما کمک می‌کند تا چالش‌ها، محدودیت‌ها و کشمکش‌هایی را که با آن روبرو هستید، بپذیرید و در عین حال نگرش امیدوارانه و مثبتی نسبت به آینده داشته باشید.

بیشتر بخوانید: 7 تکنیک مثبت ااندیشی 

اینکه تمایل به مثبتی اندیشی یا منفی نگری داریم، بخشی از شخصیت ما است که به سختی تغییر می‌کند؛ با این حال، امکان اصلاح آن وجود دارد. ما می‌توانیم نسبت به الگوهای فکری خود آگاه‌تر شویم و مهارت‌هایی را بیاموزیم که به ما کمک می‌کنند دیدگاه انعطاف‌پذیرتری داشته باشیم.

مثبت اندیشی واقع گرایانه بهترین روش برای موفقیت

مثبت اندیشی یک ویژگی ضروری است؛ چراکه به انسان انگیزه و اعتماد به نفس می‌دهد که به دنبال اهدافش برود؛ اما دو راه برای مثبت اندیشی بودن وجود دارد. انسان‌های مثبت اندیش‌ غیرواقع‌بین بدون اینکه به نقش خود توجه کنند، بر این باورند که اتفاقات خوب به زودی رخ خواهند داد؛ در حالی که افراد مثبت اندیش و واقع‌بین حتی در شرایط سخت به قدرت خود در ایجاد اتفاقات خوب اعتقاد دارند.

کسب موفقیت به کمک واقع گرایی و مثبت اندیشی

افرادی که همزمان از تفکر واقع گرایی و مثبت اندیشی برخوردارند، باور دارند که موفق می‌شوند؛ اما علاوه بر آن معتقدند که باید از طریق تلاش، برنامه‌ریزی دقیق، پشتکار و انتخاب استراتژی‌های درست به موفقیت برسند. آن‌ها نیاز به فکر کردن درباره نحوه برخورد با موانع را تشخیص می‌دهند. این موضوع اعتماد آن‌ها را نسبت به توانایی خود برای انجام کارها افزایش می‌دهد.

مثبت اندیشی واقع گرایانه از مثبت اندیشی غیرواقعی سودمندتر است. با مثبت اندیشی واقع بینانه ما معتقدیم که می‌توانیم موفق شویم؛ اما در عین حال قبول داریم که ممکن است کسب موفقیت سخت باشد. این باور واقع گرایانه ما را برای موفقیت بیشتر آماده می‌کند؛ چون ما را مجبور می‌کند که برای رسیدن به اهدافمان تلاش کنیم.

افرادی که به موفقیت خود مطمئن هستند و به همان اندازه هم اطمینان دارند که موفقیت به راحتی به دست نمی‌آید، بیشتر تلاش می‌کنند؛ همچنین برای مواجهه با مشکلات بهتر برنامه‌ریزی می‌کنند و برای رفع موانع صبورتر هستند.

کلام آخر

اگرچه افراد مثبت اندیش به دلیل نحوه تفکرشان مورد تحسین قرار می‌گیرند، اما به نظر می‌رسد که واقع گرایی و مثبت اندیشی در درازمدت برای ذهن سودمندتر است. ایجاد توقعات معقول برای خود و اطرافیان به انسان کمک می‌کند تا زندگی کم استرس‌تری داشته باشد. ‌

زمان آن فرا رسیده است که مثبت اندیشی یا منفی نگری مطلق را کنار بگذارید و واقع بینانه فکر کنید. این کار باعث می‌شود که انتظارات معقولی داشته باشید و در نتیجه از جسم و روان سالم‌تری برخوردار شوید.

سوالات متداول

چه تفاوتی بین افراد مثبت اندیش واقع‌بین و افراد مثبت اندیش غیرواقع‌بین وجود دارد؟
افراد مثبت اندیش و واقع‌بین معتقدند که موفق خواهند شد؛ اما می‎دانند که برای کسب این موفقیت به تلاش، برنامه‌ریزی دقیق و استراتژی‌های مناسب نیاز دارند. به عبارت دیگر، از این موضوع آگاه هستند که مسیر کسب موفقیت سخت است.

افراد مثبت اندیش و غیرواقع‌بین بر این باورند که موفقیت به طور خود به خود برای آن‌ها اتفاق می‌افتد یا موانع از سر راهشان کنار می‌رود.

آیا می‌توان همزمان واقع گرایی و مثبت اندیشی را یاد گرفت؟

امروزه شواهد علمی نشان می‌دهد که واقع گرایی خوش‌بینانه استعدادی نیست که با آن متولد شویم؛ بلکه یک نوع مهارت است که می‌توانیم آن را آموخته و توسعه دهیم.

چگونه می‌توان بین واقع گرایی و مثبت اندیشی تعادل ایجاد کرد؟

برای اینکه یک انسان واقع‌ گرا و مثبت اندیش باشید، باید به اتفاقات اطرافتان توجه کنید، نکات مثبت زندگی را ببینید و برای آن‌ها سپاسگزار باشید. به الگوهای فکری خود توجه کنید و اگر بیش از حد منفی یا مثبت هستند، با خودگویی مثبت و واقع بینانه آن‌ها را اصلاح کنید.
به خودتان ایمان داشته باشید و به آینده امیدوار باشید، اما چالش‌ها را دست کم نگیرید. از پرداختن به مشکلات ناامید نباشید و به خود یادآوری کنید که می‌توانید با آن‌ها مقابله کنید.

چه تفاوتی بین واقع گرایی و منفی نگری وجود دارد؟

تفاوت بین تفکر منفی و تفکر واقع گرایانه در نحوه نگرش به مشکل است. افراد واقع گرا هم به مزایا و هم به معایب یک مشکل خاصل توجه می‌کنند؛ اما افراد دارای تفکر منفی فقط روی جنبه‌های ناخوشایند موضوعات تمرکز دارند.

4 | (5)
منبع actionforhappiness advice.theshineapp
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x