دیدنی ‌های خوشاب | شهری زیبا در استان خراسان رضوی

دیدنی ‌های خوشاب را می‌شناسید؟ سراسر کشور ایران مملو از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی­‌های دلچسپ است. ایران دارای چهار فصل  است. طول و عرض جغرافیایی آن به صورتی بوده که مناطق کویری، نیمه‌کویری، کوهستانی و دشت‌های حاصلخیز را در کنار هم دارا می‌­باشد که حاکی از تنوع اقلیمی ایران است. علاوه بر این، از شمال تا جنوب کشور تنوع آب و هوایی بی نظیری وجود دارد.

با این تنوع دل‌انگیز آب و هوایی در تمام فصول سال می‌توان منطقه­‌ای را برای تفریح و مسافرت انتخاب نمود. با ما همراه باشید تا با دیدنی ‌های خوشاب  و جاذبه‌های آن بیشتر آشنا شوید.

معرفی شهرستان خوشاب

خوشـاب در شـمال غربی اسـتان خراسـان رضوی و در میان محـور گردشـگری جوین و جغتای واقـع شده است. این شهرستان در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ به عنوان یک نقطه شهری در نقشه ایران جای گرفت. جمعیت خوشاب ۳۷ هزار نفر و مرکز آن شـهر سـلطان‌آباد اسـت. در جنوب این منطقه کوه­هایی نظیر: سلیمانیه، سـیآب، کوه سـیاه، کـوه سـفید، کـوه زول و کوه سـوراخدار وجـود دارد کـه در امتـداد خود بـه رشـته کوه­های جغتـای منتهی می‌گردند.

همچنین در جنوب شـرقی این شهرسـتان کـوه گوین و ارتفاعـات امامزاده حیدر و در شـمال منطقـه، کوه ینگ، ارتفاعات مشـکان و مارکوه و دره یام قـرار دارند. آب و هـوای خوشـاب نیمـه خشـک و سـرد اسـت.

پیشینه تاریخی

شـواهد و قرائـن باسـتان شناسـی حاکـی از سـکونت در منطقـه خوشـاب حداقـل قبل از هـزاره دوم ميلادی اسـت. همچنین آثاری از دوره ساسـانیان نیز در این شهر تاریخی وجود داشته که نشـان‌دهنده قدمـت ایـن منطقه می‌­باشـد. این منطقه در سـال 29 تـا 30 هجري قمـري به تصرف سـپاهیان اسلام درآمد.

فرهنگ و مذهب

مـردم خوشـاب 80 درصـد بـه تركـي 15 درصـد بـه زبـان فارسـي و 5 درصـد بـه زبان كـردی صحبت مي كننـد. زبان کردی و ترکی این منطقه نزدیک به لهجه استان خراسـان شـمالی اسـت. اهالـی این شهرسـتان شـيعه مذهب مي­‌باشنـد.

معرفی شهرستان خوشاب

دیدنی‌ها و مناظر طبیعی خوشاب

  • کوهسار و روستای درفک
  • آبشار نورآباد
  • روستای طبس

کوهسار و روستای درفک

روستای درفک در 35 کیلومتری غرب شهر سلطان آباد قرار دارد که به دو بخش علیا و سفلی تقسیم شده و در رشته‌کوه البرز واقع گردیده است. در بخش علیا این روستا اقوام فارس، عرب، ترک و کرد زندگی می‌کنند ولی درفک سفلی محل زندگی اقوام ترک و ترکمن است. زبان‌های غالب این روستا فارسی و ترکی بوده ولی در بخش‌هایی هم کردی و عربی تکلم می‌شود.

مردمان این دیار از دیرباز به کشاورزی و دام‌پروری مشغول بوده‌اند. استخودوس، شاتره و آویشن از گیاهان دارویی معروف این روستا هستند. از آنجا که درفک در کوهسار و منطقه کوهستانی واقع گردیده، زمینه مناسبی را برای توسعه طبیعت‌گردی به وجود آورده است. این روستا یکی از دیدنی ‌های خوشاب بوده که هر سال گردشگرانی از سراسر ایران را به دامان خود می پذیرد.

کوهسار و روستای درفک

آبشار نورآباد

آبشار زیبای نورآباد با بهترین پتانسیل‌های گردشگری در پنج کیلومتری جنوب شرق روستای نورآباد خوشاب واقع در منطقه سبزوار بزرگ می‌باشد. این آبشار در 50 کیلومتری شهرستان سبزوار قرار دارد. آب آبشار نورآباد از کوه‌های اطراف روستای نورآباد تامین شده و پس از طی مسیری نه کیلومتری به روستای زعفرانیه که یکی از روستاهای تابعه بخش مرکزی سبزوار می‌باشد، می‌ریزد. در اطراف این آبشار بقایای معماری بوم‌کند یا دستکند وجود داشته که حاکی از محل سکونت آسیابان‌ها بوده است.

آبشار نورآباد

روستای طبس

یکی از دیدنی ‌های خوشاب  ، روستای خوش آب و هوای طبس است که فاصله آن با شهر خوشاب در حدود بیست کیلومتر می‌باشد. از آنجا که این روستا در منطقه کوهستانی واقع گردیده قابلیت‌های فراوانی برای زراعت، باغداری و گردشگری دارد. روستای طبس دارای هفده دهنه چشمه، چهار حلقه چاه، پانزده رشته قنات و رودخانه‌ای طویل بوده که باعث شده 300 هکتار زمین را زیر کشت آبی و دیم ببرد.

یکی از جذاب‌ترین جاذبه ‌های گردشگری طبس مراسم تعزیه امام حسین (ع) است که با شکوه، عظمت و نظم خاصی برگزار می گردد. روستای طبس از جمله دیدنی‌های ایران می‌باشد که هر رهگذری را به سوی خود فرا می‌خواند.

روستای طبس از دیدنی ‌های خوشاب

دیدنی‌ها و سایت‌های تاریخی خوشاب

  • مجموعه تاریخی بابالنگر
  • یخدان یا یخچال سلطان‌آباد
  • آرامگاه حاج بابا توکل
  • حمام روستای داراب

مجموعه تاریخی بابالنگر

روستای بابالنگر و مجموعه تاریخی آن در شهرستان سبزوار یکی از دیدنی ‌های خوشاب  به شمار می‌آید. آثار دوره‌ سلجوقیان تا دوره قاجار در این روستا به چشم می‌خورد. مجموعه بابالنگر جاهای دیدنی چون چشمه آب شفا، آرامگاه بابا توکل، چهار طاقی آتشکده متعلق به پیش از اسلام، دژ و حمام بابالنگر، درخت چهارصد ساله، آب‌انبارها و سردابه‌هایی را در خود جای داداه است. وجود این منابع جاذب و مناظر زیبای طبیعی می‌تواند باعث توسعه گردشگری فرهنگی و اکوتوریسم در منطقه گردد.

مجموعه تاریخی بابالنگر یکی از دیدنی ‌های خوشاب

یخدان یا یخچال سلطان‌آباد

این یخدان از نظر شکل هندسی دایره‌شکل بوده که دارای قطر هشت متر و دو درودی می‌باشد. نوع پوششی که برای طاق آن استفاده شده بستو است. مصالح به کار رفته در آن از خشت و گل است که به عنوان عایق مورد استفاده قرار گرفته است.

چاله یخ این یخدان در حدود 6 متر عمق دارد. از مشخصات و سبک معماری آن برمی‌آید که مربوط به دوره قاجاریه می باشد. برای جلوگیری از آب ‌شدن یخ‌ها، داخل چاله یخ را حفر می‌نموده‌اند که رطوبت چاله به داخل آن هدایت شود.

یخدان یا یخچال سلطان‌آباد از دیدنی ‌های خوشاب

آرامگاه حاج بابا توکل

این مقبره سازه‌ای سنگی بوده که در آن از مصالح بوم یا بوم‌سنگ بهره برده‌اند با این تفاوت که این بوم‌سنگ‌ها به صورت تراشیده نیستند. فواصل ملات خور بین سنگ‌ها دارای بندکشی است. از نظر معماری داخلی، درون آن گچ‌اندود بوده و تزئین‌های گچ‌کاری آن به شکل استامپی می‌باشد. نمونه این نوع گچ‌کاری در بنای امامزاده سیرغان واقع در جوین نیز دیده می‌شود. این بنا دارای سردابه بوده و ضریحی چوبی نیز در مرکز آن جای دارد که از جاذبه‌ها و دیدنی ‌های خوشاب  محسوب می‌گردد.

آرامگاه حاج بابا توکل از دیدنی ‌های خوشاب

حمام روستای داراب

روستای داراب یکی از روستاهای کوهپایه‌ای به شمار می آید که بافت تاریخی آن روی کوه قرار دارد. کوچه‌های کم عرض آن به صورت تو در تو بوده که نشان‌دهنده اظطراب سیاسی آن دوران‌ها می باشد. در میان این روستا بقایای یک حمام خزینه‌ای مانند: گرمخانه، بینه، گلخن و سربینه به جای مانده است.

از آنجا که روستای داراب از موقعیت بسیار خوبی برخوردار بوده و مشرف به دشت و رودخانه یام می‌باشد به عنوان یک جاذبه گردشگری دارای قابلیت‌های بالایی است. با توجه به معماری و نوع ساختار این حمام می‌توان گفت که مربوط به دوره قاجاریان می‌باشد.

حمام روستای داراب

سخن آخر

در نهایت باید گفت که دیدنی‌های کشور ایران واقعا دیدنی هستند و اگر آستینی توسط مسئولان بالا زده شود تا این منابع بکر به جاذبه‌های گردشگری تبدیل شوند می توانند سهم به‌سزایی در پیشرفت و توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه داشته باشند. با ایده‌آل مگ همراه باشید تا هر چه بهتر و بیشتر بتوانید پتانسیل‌های بالقوه کشورمان را بشناسیم.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x