دیه شکستگی اعضای بدن در سال 1403 + جدول کامل

دیه شکستگی اعضای بدن یکی از مواردی است که در قانون مجازات‌های اسلامی به صورت شفاف و صریح ذکر شده است. معمولا شکستگی اعضا در سوانحی مانند تصادف، زد و خورد یا نزاع‌های دسته جمعی به وجود می‌آید. البته منشا شکستگی هر جه باشد تفاوتی نمی‌‎کند، دیه همه آن‌ها یکسان است.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به صورت کامل شما را با جدول دیه شکستگی اعضای بدن آشنا کنیم. لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

دیه اعضای بدن چیست؟

قبل از آنکه به دیه شکستگی اعضا بپردازیم، بهتر است با ماهیتی کلی‌تر، به نام دیه اعضای بدن بیشتر آشنا شویم. مبنای تعیین تمامی انواع دیه، دیه کامل انسان است که برای قتل نفس غیر عمد محاسبه می‌شود. نحوه محاسبه دیه برای سایر موارد، به صورت درصدی از آن تعریف می‌شود.

شکستگی اعضای بدن

دیه اعضای بدن به مبلغی گفته می‌شود که برای از بین بردن یکی از اعضای بدن محاسبه می‌شود. در قانون مجازات‌های اسلامی آمده است که اگر عضوی به صورت دوگانه (دوتایی) در بدن وجود داشته باشد، دیه آن، معادل نصف دیه کامل انسان خواهد بود.

همچنین اگر از هر عضو، تنها یکی در بدن وجود داشته باشد، دیه قطع شدن و از بین بردن آن، معادل صد در صد دیه کامل خواهد بود. بر این اساس، دیه قطع بینی برابر با دیه انسان و دیه از بین بردن گوش، معادل نصف دیه کامل خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر از نحوه محاسبه و جدول انواع دیه، می‌توانید مقاله “نرخ دیه سال 1403 چقدر است” را مطالعه نمایید.

دیه شکستگی اعضای بدن چگونه محاسبه می‌شود؟

شکستگی در زمره “جراحت” قرار می‌گیرد. بنابراین برای پرداخت دیه آن نیز باید با قوانین پرداخت دیه جراحت بیشتر آشنا شویم. بر اساس قانون مجازات‌های اسلامی، به جراحتی که موجب شکستگی استخوان شود، “هاشمه” گفته می‌‎شود. بنابراین برای پرداخت دیه شکستگی اعضای بدن، به “دیه هاشمه” رجوع خواهد شد.

  • دیه هاشمه اعضای سر صورت، بر اساس دیه کامل انسان محاسبه می‌شود و مقدار آن، برابر با 10 درصد از دیه کامل خواهد بود.
  • دیه هاشمه اعضای بدن، به صورت ده درصد از دیه کامل عضوی که شکستگی در آن رخ داده است، محاسبه می‌شود.

جدول شکستگی دیه اعضای بدن در سال 1403

برای آشنایی بیشتر با دیه اعضای بدن در سال 1403، می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید. همانطور که قبلا نیز اشاره شد، انواع دیه بر اساس “مبلغ دیه کامل انسان” محاسبه می‌شوند.

دیه کامل انسان در سال 1403 بر اساس دستور ریاست قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، یک میلیارد و 200 میلیون تومان و معادل 12 میلیارد ریال محاسبه شده است. مقادیری که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، بر اساس درصدهایی از آن محاسبه شده‌اند.
نوع دیه مبلغ در سال 1403
دیه کامل در ماه های غیر حرام 1/200/000/000 تومان
دیه کامل در ماه های حرام 1/600/000/000 تومان
دیه شکستگی استخوان دست که مطلوب التیام یابد 96/000/000 تومان
دیه شکستگی نازک نی و درشت نی استخوان پا هر کدام 96/000/000 تومان
دیه شکستگی بینی 120/000/000 تومان
دیه شکستگی ترقوه 38/400/000 تومان
دیه شکستگی جمجمه سر در حد هاشمه 120/000/000 تومان
دیه زخم شدگی در حد حارصه (صورت) 12/000/000 تومان
دیه زخم شدگی در حد دامیه (صورت) 24/000/000 تومان
دیه دندان‌ های جلو که کامل ساقط شوند 60/000/000 تومان
دیه دندان‌ های پشتی که کامل ساقط شوند 30/000/000 تومان
دیه یک دست 600/000/000 تومان
دیه یک پا 600/000/000 تومان
دیه شکستگی دنده‌های محیط بر قلب 30/000/000 تومان

دیه بیضه در سال 1403 

بیضه یکی از حساس‌ترین اندام‌های بدن مرد محسوب می‌شود که نقش تولید مثل و تنظیم هورمون‌های جنسی را بر عهده دارد. به همین دلیل، هرگونه آسیب وارده به این عضو، مشمول پرداخت دیه می‌شود. 

بر اساس قانون مجازات‌های اسلامی، دیه قطع کردن یا از بین بردن هر دو بیضه برابر با دیه کامل انسان است. بنابراین، اگر هر دو بیضه یک مرد در یک حادثه قطع شده یا از بین بروند، مشمول پرداخت یک میلیارد و 200 میلیون تومان خواهد بود. 

نکته: از آن‌جایی که نقش بیضه چپ در بدن انسان، مهم‌تر و حیاتی‌تر از بیضه راست است، در قانون مجازات‌های اسلامی برای قطع بیضه چپ، دو سوم از دیه کامل و برای بیضه راست، یک سوم از دیه کامل در نظر گرفته شده است. 

با توجه به موارد اشاره شده، دیه بیضه چپ برابر با 800 میلیون تومان و دیه بیضه راست معادل 400 میلیون تومان خواهد بود. 

تورم بیضه هم یکی دیگر از مواردی است که مشمول پرداخت دیه می‌شود. بر این اساس، در صورتی که تورم بیضه مانع راه رفتن مفید فرد شود، دیه آن برابر با هشت دهم دیه کامل (960 میلیون تومان) خواهد بود. 

این در حالیست که اگر تورم بیضه مشکلی برای راه رفتن فرد ایجاد نکند، مبلغ دیه آن برابر با دو دهم دیه کامل (240 میلیون تومان) خواهد بود. 

همچنین بخوانید: 

ارش چیست؟

در قانون مجازات‌های اسلامی، برای برخی از انواع جرائم و به صورت شفاف، مبلغی تحت عنوان دیه در نظر گرفته شده است. با این‌‌حال، تکلیف آسیب‌ها و جرائمی که در این قانون به آن‌ها اشاره نشده است، چه می‌شود؟ در این مواقع، مفهومی به اسم “ارش” به کمک ما خواهد آمد.

ارش به مقدار مالی گفته می‎‎‌شود که در شرع اسلام به صورت مستقیم به آن اشاره نشده است. برای محاسبه ارش، نظر کارشناس و در نهایت رای دادگاه است که حرف آخر را خواهد زد.

ممکن است برخی از شکستگی‌ها نیاز به محاسبه ارش داشته باشند. در این صورت، دادگاه بعد از اعلام نظر کارشناس پزشکی قانونی، رای خود را برای تعیین مبلغ قابل پرداخت، اعلام خواهد کرد.

کلام پایانی 

امیدواریم با اندکی احتیاط بیشتر و خویشتن داری، خود را درگیر مسائل مرتبط با انواع دیه و از جمله دیه شکستگی اعضای بدن نکنید. فراموش نکنیم که بهترین راه برای در امان ماندن از آسیب‌های احتمالی، کنترل خود در زمان عصبانیت و خشم است.

در صورتی که در ارتباط با انواع دیه و نحوه پرداخت آن‌ها، سوال یا ابهامی دارید، در بخش نظرات همین مقاله مطرح کنید تا در اولین فرصت، پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول در ارتباط با دیه شکستگی اعضای بدن

دیه شکستگی چه فرقی با دیه جراحت دارد؟

در قانون مجازات‌های اسلامی، شکستگی یکی از انواع جراحت محسوب می‌شود. بنابراین مفهوم دیه جراحت، بسیار کلی‌تر از دیه شکستگی است.

دیه شکستگی همه دندان های انسان در سال 1403 چقدر است؟

در صورتی که هر 28 دندان یک فرد در یک حادثه شکسته و از بین بروند، دیه آن‌ها در سال 1403 معادل دیه کامل انسان و برابر با یک میلیارد و 200 میلیون تومان خواهد بود.

دیه شکستگی مچ دست چقدر است؟

در قانون مجازات‌های اسلامی، دیه شکستگی مچ دست برابر با یک پنجم یا همان بیست درصد از دیه کامل دست خواهد بود. لازم به ذکر است که دیه دست در اسلام، برابر با نصف دیه کامل انسان خواهد بود.

دیه شکستگی بینی در سال 1403 چقدر است؟

برای از بین بردن تمام بینی در قانون مجازات‌های اسلامی، دیه کامل انسان در نظر گرفته خواهد شد. اما برای شکستگی استخوان بینی، باید ارش تعیین شود.

3.4 | (170)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1.5K نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1.5K
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x