دیه شکستگی بینی در سال 1403 چقدر است؟

بینی یکی از اولین اجزای صورت است که معمولا در تصادفات یا نزاع‌های خیابانی مورد آسیب قرار می‌گیرد. به همین دلیل، سوال درباره دیه شکستگی بینی و نحوه پرداخت آن هم بسیار زیاد است.

قانون مجازات‌های اسلامی، به طور صریح درباره مجازات از بین بردن کامل بینی صحبت کرده است. اما در مورد انواع شکستگی‌های مختلف، دست مجری قانون را باز گذاشته است تا بر اساس تشخیص میزان آسیب، دیه مناسب را تعیین کند.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به صورت جامع به موضوع دیه شکستگی بینی بپردازیم. برای اطلاع از مجازات انواع آسیب‌های بینی، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

دیه از بین بردن بینی چقدر است؟

همان‌طور که اشاره شد، قانون مجازات‌های اسلامی به شکل صریح، دیه از بین بردن یا قطع کردن کامل بینی را تعیین کرده است. بر اساس ماده 592 این قانون، دیه از بین بردن بینی معادل دیه کامل انسان خواهد بود.

از آن‌جایی که دیه کامل انسان در سال 1403 معادل یک میلیارد و 200 میلیون تومان در نظر گرفته شده است، دیه از بین رفتن کامل بینی هم برابر با این مبلغ یعنی یک میلیارد و 200 میلیون تومان خواهد بود.

از بین بردن بینی شامل قطع کردن کامل آن یا از بین رفتن نرمه پایین استخوان می‌شود. در هر دو مورد از این آسیب‌ها، دادگاه فرد خاطی را محکوم به پرداخت دیه کامل انسان خواهد نمود.

از طرف دیگر، شکستن استخوان بینی در صورتی که باعث فساد بینی و از بین رفتن حس بویایی فرد شود هم شامل دیه کامل انسان خواهد بود.

دیه شکستن بینی چقدر است؟

دیه شکستگی اعضای بدن در سال 1403 به طور جزء به جزء در قانون مجازات اسلامی مشخص شده است. بر این اساس شکستگی بینی انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن‌ها، شامل پرداخت درصدی از دیه کامل (به عنوان ارش) خواهند بود. در جدول زیر می‌توانید دیه شکستگی بینی در شرایط مختلف را مشاهده نمایید:

نوع آسیب وارد شده به بینی مبلغ دیه در سال 1403
شکستن استخوان بینی در صورتی که بدون عیب اصلاح شود یک دهم دیه کامل (120 میلیون تومان)
از بین بردن هر یک از پره‌های بینی یک سوم دیه کامل (400 میلیون تومان)
از بین بردن پرده میان دو سوراخ بینی یک سوم دیه کامل (400 میلیون تومان)
فلج کردن بینی دو سوم دیه کامل (800 میلیون تومان)
از بین بردن بینی فلج یک سوم دیه کامل (400 میلیون تومان)
سوراخ کردن هر دو طرف بینی و پرده فاصل میان آن یک سوم دیه کامل (400 میلیون تومان)
سوراخ کردن یک طرف بینی در صورتی که بهبود نیابد یک نهم دیه کامل (133 میلیون تومان)
سوراخ کردن یک طرف بینی در صورتی که بهبود یابد یک بیستم دیه کامل (60 میلیون تومان)
سوراخ کردن یک‌ طرف بینی با پرده وسط آن در صورتی که بهبود نیابد دو نهم دیه کامل (266 میلیون تومان)
سوراخ کردن یک‌ طرف بینی با پرده وسط آن در صورتی که بهبود یابد یک پانزدهم دیه کامل (80 میلیون تومان)
پاره کردن بینی در صورتی که سبب از بین رفتن بینی یا نوک آن نشود یک سوم دیه کامل (400 میلیون تومان)
پاره کردن بینی در صورتی که سبب از بین رفتن بینی یا نوک آن نشود، اگر بهبود یابد یک دهم دیه کامل (120 میلیون تومان)
از بین بردن نوک بینی که محل چکیدن خون است یک دوم دیه کامل (600 میلیون تومان)

همان‌طور که مشاهده کردید، قانون مجازات‌ اسلامی، آسیب‌های وارد شده به بینی را به دسته‌های مختلفی تقسیم کرده و برای هر کدام از آن‌ها به صورت جداگانه دیه تعیین نموده است.

دیه خراشیدگی بینی در سال 1403

گاهی وقت‌ها ممکن است آسیب وارد شده به بینی موجب شکستگی نشده و تنها باعث ایجاد خراشیدگی روی آن شده باشد. در این موارد هم درصدهای مختلفی از دیه کامل (بر اساس شدت خراشیدگی) تعیین می‌شود.

انواع جراحت‌ها و خراشیدگی‌های بینی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • حارصه: خراشیدگی بدون خونریزی بینی که دیه آن معادل یک صدم دیه کامل (12 میلیون تومان) است.
  • دامیه: خراشیدگی که وارد پوست شده و با خونریزی بینی همراه باشد که دیه آن معادل دو صدم دیه کامل (24 میلیون تومان) خواهد بود.
  • متلاحمه: خراشیدگی که از پوست بینی عبور کرده اما به استخوان نرسیده است و دیه آن، معادل سه صدم دیه کامل (36 میلیون تومان) خواهد بود.
  • موضحه: خراشیدگی عمیق بینی که موجب پارگی پوست شده باشد و دیه آن، معادل پنج صدم دیه کامل (60 میلیون تومان) خواهد بود.
نکته: در صورتی که در یک حادثه، بینی فرد دچار کوفتگی شده باشد، دادگاه باید بر اساس گزارش پزشکی قانونی، اقدام به تعیین ارش نماید.

کبودی بینی هم یکی دیگر از آسیب‌هایی است که در قانون مجازات‌های اسلامی، برای آن دیه مقدر شده است. بر این اساس، دیه کبود شدن بینی، معادل سه هزارم دیه کامل (3 میلیون و 600 هزار تومان) خواهد بود.

کلام آخر

بینی یا همان دماغ یکی از اجزای حساس صورت انسان است و به راحتی می‌تواند دچار آسیب‌دیدگی شود. به همین دلیل، در تصادف‌ها یا درگیری‌های خیابانی، شکستگی یا خراشیدگی بینی، به کرات دیده شده است.

در این مقاله به بررسی کامل دیه شکستگی بینی پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول 

دیه قطع کردن بینی در سال 1403 چقدر است؟

در صورتی که در یک حادثه، بینی فرد به صورت کامل قطع شده و از بین برود، مجازات آن برابر با دیه کامل انسان یعنی یک میلیارد و 200 میلیون تومان خواهد بود.

دیه کج شدن بینی در سال 1403 چقدر است؟

در قانون مجازات‌های اسلامی برای کج شدن بینی دیه مقدر در نظر گرفته نشده است. بنابراین دادگاه بر اساس گزارش پزشکی قانونی، اقدام به تعیین ارش خواهد نمود.

3.7 | (22)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

207 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
207
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x