لیفت شکم و مراقبت‌های بعد از آن

ابدومینوپلاستی یا لیفت شکم، یک عمل جراحی زیبایی است که مزایای بی‌شماری را برای بیماران به ارمغان می‌آورد، برخی از این مزایا شامل این میشود که برای کوچک‌ کردن و سفت‌ کردن شکم، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دراین جراحی، پوست و چربی اضافی از قسمت تحتانی شکم، برداشته می‌شود؛ تا عضلات و فاشیای دیواره شکم، سفت شوند. این عمل جراحی، به ویژه، برای زنانی‌ که چند بار زایمان کرده‌اند و در اثر آن، دچار کشیدگی و افتادگی پوست روی شکمشان شده‌اند، بسیار مفید است؛ زیرا عضله شکم آنها ضعیف شده است.

معمولاً افراد مبتلا به شلی یا افتادگی بافت شکم، پس از بارداری، و یا کاهش وزن عمده، به دنبال انجام این نوع جراحی هستند. جراحی لیفت شکم، معمولا، شکل ظاهری اندام شما را تغییر داده و اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد.

چه زمانی عمل لیفت شکم ضروری است؟

افراد، به دلایل مختلفی ممکن است که عمل لیفت شکم را انجام بدهند. ممکن است این عمل برای تکمیل عمل جراحی دیگری، مانند ترمیم فتق شکم، انجام شود. یا ممکن است بخواهید این عمل را به دلیل موارد زیر انجام دهید:

  • شل شدن پوست، بعد از کاهش وزن زیاد
  • شل شدن پوست و عضلات، بعد از بارداری
  • وجود جای زخم، ناشی از جراحی‌های قبلی و یا جراحت‌ها بر روی شکم شما

ابدومینوپلاستی، ممکن است با برداشتن چربی و پوست اضافی و سفت کردن عضلات شکم، باعث شود که شکل شکم شما، بهتر به نظر برسد.

قبل از عمل لیفت شکم، باید تا حد امکان به وزن مناسب بدنی خود، نزدیک شوید. پزشک یا پرستار شما ممکن است بتواند در این مورد، شما را راهنمایی نماید. انجام جراحی لیفت شکم، نمی‌تواند به کاهش یا کنترل وزن شما کمکی کند. همچنین، مانع از افزایش وزن شما، در آینده نخواهد شد. ممکن است بعد از این عمل، شکم کاملاً صافی نداشته باشید.

آماده شدن برای جراحی لیفت شکم

آماده شدن برای جراحی لیفت شکم

معمولا جراح شما، توضیح خواهد کرد که چگونه باید برای عمل خود، آماده شوید. اگر سیگار می‌کشید، حداقل شش هفته قبل از جراحی باید سیگار را ترک کنید.

سیگار کشیدن، خطر بروز عفونت قفسه سینه و زخم را افزایش می‌دهد. همچنین ممکن است باعث شود که زخم‌های شما، دیرتر بهبود یابند. بنابراین، در صورت سیگار کشیدن، ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد تا پس از جراحی، بهبود پیدا کنید.

جراح، ممکن است به شما توصیه کند:

  • مقداری وزن کم کنید، قبل از عمل، باید تا حد امکان به وزن ایده آل، به نسبت قد خود، نزدیک شوید
  • مصرف قرص‌های ضد بارداری را، حدود چهار هفته قبل از عمل متوقف کنید، زیرا با این کار، احتمال لخته شدن خون کمتر می‌گردد. شما می‌توانید از روش دیگری، برای پیشگیری از بارداری استفاده نمائید.

اگر اضافه وزن داشته باشید، احتمال بروز عوارض بعد از جراحی، در شما، بیشتر است و در صورت حفظ وزن مناسب، احتمال بروز این عوارض کمتر می‌گردد.

در هنگام جراحی لیفت شکم، شما تحت بیهوشی عمومی، قرار می‌گیرید. این به آن معنی است که شما در طول جراحی، بیهوش خواهید بود. معمولاً چند ساعت قبل از جراحی، باید از خوردن یا آشامیدن، اجتناب کنید. جراح یا متخصص بیهوشی، به شما توصیه‌های روشنی در مورد کارهایی که باید قبل از عمل انجام دهید، خواهند داد.

جراح، به شما توضیح خواهد داد که، قبل، درحین و بعد از عمل شما، چه اتفاقی خواهد افتاد. در این فرصت، شما می‌توانید سؤالات خود را در مورد این جراحی بپرسید. از شما خواسته می‌شود که فرم رضایت نامه را امضا کنید.

جراح شما، ممکن است از شما بخواهد که از زمان عمل، تا زمانی که بتوانید دوباره به درستی حرکت نمائید، از جوراب واریس استفاده کنید. این کار، موجب جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون، در سیاهرگ‌های پاهای شما می‌شود.

در طول عمل انتظار چه چیزی را داشته باشیم؟

در طول عمل انتظار چه چیزی را داشته باشیم

روش جراحی شما، می‌تواند بر اساس نوع عمل لیفت شکمی که انتخاب می‌کنید، تغییر نماید:

  • ابدومینوپلاستی کامل: برش جراحی، از یک طرف لگن، تا طرف دیگر‌ آن، اعمال می‌شود؛ اما این برش می‌تواند در زیر مایو و یا لباس زیر، پنهان شود. پوست و چربی اضافی، با ترمیم عضلات شل و فاشیای دیواره‌های زیرین قسمت میانی و فوقانی شکم، برداشته می‌شوند. پوست و لایه‌های چربی اضافی شکم، به سمت پایین کشیده شده و برداشته می‌شوند. ناف شما، در مکان جدید خود، قرار خواهد گرفت. انجام یک عمل لیپوساکشن یا لیپوماتیک را نیز می‌توان به علاوه این عمل، برای اصلاح خطوط، استفاده کرد تا نتیجه جراحی شما بی‌نظیر باشد.
  • ابدومینوپلاستی جزئی (مینی لیفت شکم): یک برش کوچکتر بین دو استخوان شرمگاهی، ایجاد می‌شود. عضلات و فاشیای شل شده در دیواره پایین شکم ترمیم شده و چربی‌های بیش از حد آن، برداشته می‌شود. پوست به سمت پایین کشیده شده و پوست و چربی اضافی برداشته می‌شود. ممکن است که محل قرار گرفتن ناف، تغییر کند. معمولا برای اصلاح این امر، ازعمل لیپوساکشن، استفاده می‌شود.
  • ابدومینوپلاستی گسترده: برش جراحی، از یک طرف لگن، تا طرف دیگر‌ آن، اعمال می‌شود؛ اما این برش می‌تواند در زیر مایو و یا لباس زیر، پنهان شود. این نوع عمل، شامل ابدومینوپلاستی کامل و عمل لیفت بالای ران می‌باشد.
  • ابدومینوپلاستی با فشار جانبی بالا: فاشیا و عضلات، با عمل ابدومینوپلاستی معمولی، سفت می‌شوند. در ابدومینوپلاستی با فشار جانبی بالا، عضلات، هم از جهت افقی و هم  از جهت عمودی، سفت می‌شوند. با این تکنیک، شکم محکمی به دست می‌آورید و شلی بیش از حد شکم، برطرف می‌شود.
  • ابدومینوپلاستی محیطی: این نوع لیفت، علاوه بر انجام ابدومینوپلاستی گسترده، شامل عمل لیفت ران نیز می‌شود. برش‌ این جراحی، کاملاً شکم را احاطه کرده است. این روش، برای بیمارانی که کاهش وزن زیادی داشته‌اند، بسیار مناسب است.

ریکاوری، پس از جراحی لیفت شکم

شکم شما، در هفته اول پس از جراحی، دردناک و متورم خواهد بود. ممکن است در دوران بهبودی، نیاز به پوشیدن گن‌های کشی، داشته باشید. پوست شکم شما، به مدت بیش از چند هفته تا چند ماه، بی حس می‌شود. این احساس، به تدریج باز خواهد گشت. طبیعی است که در دوران بهبودی، احساس خستگی کنید. ممکن است، ۵ تا ۶ هفته طول بکشد تا انرژی شما برگردد.

ممکن است وقتی برای اولین بار به خانه می‌آیید، نتوانید صاف بایستید، اما این وضعیت بهتر می‌شود. شما باید هر روز بلند شوید و راه بروید تا تحرک طبیعی بدن خود را بازیابید. هنگامی‌که راه نمی‌روید، پاهای خود را مرتب حرکت دهید.

لیفت شکم، یک جای زخم بزرگ بر جای می‌گذارد که با گذشت زمان محو می‌شود. همچنین ممکن است که یک جای زخم کوچک در اطراف ناف خود، داشته باشید.

دستورالعمل‌هایی برای ریکاوری در خانه

دستورالعمل‌های مراقبت از جراحی لیفت شکم همانند جراحی پیکرتراشی است، به اینصورت که ممکن است لازم باشد که در چند روز اول پس از جراحی، روی یک سطح شیب دار بخوابید. بالا نگه داشتن بالاتنه، با زانوهای خمیده، به صورت زاویه دار می‌تواند به کاهش تورم کمک کند. قرار دادن بالش زیر زانو نیز می‌تواند فشار وارده بر شکم شما را کاهش دهد. پزشک در این مورد به شما توصیه خواهد کرد.

بعد از جراحی، به حرکت خود ادامه دهید، حتی اگر محدود به کمی پیاده روی باشد. این کار به بهبود جریان خون شما کمک می‌کند، و روند بهبودی را تسریع می‌نماید و احتمال لخته شدن خون در پاهای شما را کاهش می‌دهد.

جراح شما همچنین به شما می‌گوید که چگونه می‌توانید در یک موقعیت استراحت مطلوب قرار بگیرید که راحت‌ترین حالت را داشته باشید. تا حد امکان، استراحت کنید زیرا ممکن است برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها احساس خستگی نمائید.

چندین هفته طول می‌کشد تا به حالت عادی برگردید. تا چند هفته پس از عمل، نمی‌توانید رانندگی کنید. همچنین باید ورزش‌های شدید و فعالیت‌های بدنی را برای مدت چهار تا شش هفته، محدود نمائید. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که چه فعالیت‌هایی را می‌توانید انجام دهید و چه مدت باید از کار، مرخصی بگیرید.

نکاتی برای بهبودی بیشتر

انجام اقدامات زیر برای اطمینان از بهبودی کامل، مهم است. مطمئنا، شما می‌خواهید در این مدت، تا حد امکان سلامت خود را بدست آورید. یک فضای راحت در منزل، برای استراحت و رفع نیازهای خود، ایجاد کنید. حداقل دو هفته به طور کامل استراحت کنید و قبل از آماده شدن، خود را وادار به انجام کاری از لحاظ فیزیکی، نکنید.

برای پاکسازی بدن از سموم و کاهش تورم، باید مقدار زیادی آب بنوشید. تا حد امکان، از یک رژیم غذایی سالم، پیروی نمائید. تا جایی که ممکن است، از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید.

اکثر پزشکان موارد زیر را توصیه می‌کنند:

  • مکمل‌های ویتامین A و ویتامین C مصرف کنید.
  • برای تقویت سیستم ایمنی و سطح آنتی اکسیدان‌ها، چای سبز بنوشید.
  • مکمل پروبیوتیک مصرف کنید.
  • برای کاهش نفخ و التهاب، آناناس و پاپایا بخورید.
  • از عصاره آرنیکا، برای کاهش تورم، کبودی و درد استفاده کنید.
  • از مکمل استافیزاگریا، برای بهبود جای زخم جراحی خود استفاده کنید.
  • برای تسکین حالت تهوع، مکمل فسفر مصرف کنید یا چای زنجبیل بنوشید.

جراحی لیفت شکم، چه عوارضی دارد؟

جراحی لیفت شکم مانند هر جراحی زیبایی دیگری در کنار مزایای که دارد، دارای خطرات و عوارضی نیز می‌باشد. عوارض و خطرات جراحی لیفت شکم و رفع افتادگی شکم شامل خونریزی، جای زخم، بی حسی و کبودی موقت می‌شود.

اگر سیگار می‌کشید، ممکن است احتمال بروز عوارض بعد از جراحی، در شما بیشتر باشد. همچنین در صورت ابتلا به دیابت، احتمال بروز عوارض، بیشتر است. جراح شما، باید مطمئن شود که دیابت شما، قبل و بعد از جراحی تحت کنترل باشد. اگر هرگونه نگرانی درمورد جراحی دارید، با جراح خود صحبت کنید.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x