نحوه خوابیدن بعد از عمل فتق و مراقبت های بعد از آن

پس از جراحی، خواب خوب سرعت بهبودی را افزایش می‌دهد و خواب ناکافی به عوارض طولانی‌مدت منجر می‌شود؛ به همین دلیل، آشنایی با نحوه خوابیدن بعد از عمل فتق ناف اهمیت زیادی دارد.

فتق ناف زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از روده از ناحیه ضعیف شده دیواره شکم بیرون می‌زند. فتق ناف کودکان اغلب در دو سال اول زندگی خودبه‌خود بسته می‌شود، اما فتق نافی که در بزرگسالی ظاهر می‌شو‌د احتمالا به جراحی نیاز دارد.

اکثر جراحی‌های ترمیم فتق عوارض کمی دارند؛ با این حال، خواب یکی از چند عاملی است که می‌تواند بر نتیجه جراحی تاثیر بگذارد. تا انتهای این مقاله از ایده آل مگ با ما همراه باشید تا درباره نحوه خوابیدن بعد از عمل فتق اطلاعات بیشتری کسب کنید.

آیا درد بعد از عمل فتق طبیعی است؟

جراحی فتق ناف معمولا به صورت سرپایی انجام می‌شود. به عبارت دیگر، شما در همان روز عمل می‌توانید به خانه بروید؛ اما بسته به اینکه ترمیم فتق چقدر پیچیده باشد، ممکن است لازم باشد برای مدت زمانی بیشتری در بیمارستان بمانید.

به طور کلی، خود جراحی خیلی تهاجمی و چالش‌برانگیز نیست، بلکه این دوران نقاهت است که باید به آن توجه کرد؛ چون به احتمال زیاد بعد از جراحی احساس درد دارید. علت درد شکم آسیبی است که در حین جراحی به پوست، عضلات و اعصاب وارد می‌شود. وسعت جراحی بر میزان درد بعد از آن تاثیر می‌گذارد.

عمل فتق

مراقبت بعد از عمل فتق به منظور کنترل درد به دلایل زیر اهمیت زیادی دارد:

  • درد بر میزان خواب شما تاثیر می‌گذارد که این باعث می‌شود در طول روز کم انرژی باشید.
  • درد باعث می‌شود بیش از حد سطحی نفس بکشید و نتوانید راحت سرفه کنید. این مشکل ممکن است به ذات‌الریه منجر شود.
  • درد شکم پس از جراحی فتق می‌تواند اشتهای شما (میل به غذا خوردن) را تحت تاثیر قرار دهد و عملکرد طبیعی روده را مختل کند؛ در نتیجه، ممکن است بعد از جراحی غذا نخورید. تغذیه خوب برای کمک به بهبودی بسیار مهم است.
  • درد می‌تواند روی خلق و خوی شما و روابطی که با دیگران دارید تاثیر بگذارد.

برای کاهش درد بعد از عمل فتق چه باید کرد؟

اگر بعد از جراحی فتق دچار درد شوید، احتمالا پزشک بسیاری از سوالات زیر را از شما می‌پرسد تا در مورد آن اطلاعات بیشتری کسب کند:

  • در کدام بخش از شکم احساس درد دارید؟ آیا درد از ناحیه‌ای به ناحیه دیگر منتقل می‌شود؟
  • شدت درد چقدر است؟
  • درد از چه زمانی شروع شد؟ به طور ناگهانی ایجاد شد یا به تدریج به وجود آمد؟ آیا درد ثابت است یا می‌آید و می‌رود؟
  • آیا درد شما را از خواب بیدار می‌کند؟
  • آیا بعضی از فعالیت‌ها، مانند سرفه یا لمس محل جراحی، باعث شروع یا بدتر شدن درد می‌شوند؟
  • آیا درد قبل، در حین یا بعد از غذا خوردن احساس می‌شود؟
  • آیا چیزی مانند تغییر وضعیت بدن، استراحت، مصرف دارو یا تغییر آنچه که می‌خورید، درد را کاهش می‌دهد؟

دارو درمانی

اگر به تسکین درد نیاز دارید، می‌توانید از مُسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن استفاده کنید. همیشه اطلاعات روی بسته‌بندی دارو را به دقت بخوانید و اگر سوالی دارید، از داروساز یا پزشک خود راهنمایی بخواهید.

در صورتی که درد با داروهای بدون نسخه برطرف نشد، به پزشک مراجعه کنید؛ چون ممکن است لازم باشد از داروهای قوی‌تری استفاده کنید.

چند نکته مهم در مورد نحوه مصرف دارو

  • حتما داروهای مسکن خود را طبق دستور مصرف کنید تا سریع‌تر بهبود یابید. از زیاده‌روی در مصرف این داروها بپرهیزید، چون این کار می‌تواند خطرناک و بالقوه کُشنده باشد.
  • اگر دارویی مصرف می‌کنید که باعث خواب‌آلودگی شما می‌شود، رانندگی نکرده و از تجهیزات سنگین استفاده نکنید.
  • گاهی اوقات، وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید، درد شدیدتر است. این ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که داروی ضددرد کافی در جریان خون شما وجود ندارد. اگر این اتفاق رخ داد، به پزشک اطلاع دهید. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که شب یا قبل از خواب یک دوز مُسکن مصرف کنید.
  • در صورتی که بعد از مصرف داروی ضددرد خوراکی دچار حالت تهوع شدید، آن را همراه با غذا مصرف کنید.
  • اگر از داروی مسکن برای بیش از دو هفته استفاده کردید، به طور ناگهانی مصرف آن را قطع نکنید؛ چون ممکن است بدن شما به دارو عادت کرده باشد و قطع یکباره آن عوارض جانبی ناخوشایند یا خطرناکی ایجاد کند.
  • با گذشت زمان، ممکن است احساس کنید که داروی ضددرد به خوبی قبل عمل نمی‌کند. اگر این اتفاق افتاد، با پزشک تماس بگیرید تا راه‌های جدیدی برای کنترل درد پیشنهاد دهد.
  • داروی ضددرد می‌تواند شما را دچار یبوست کند. زور زدن به دلیل یبوست باعث بدتر شدن درد می‌شود. برای مقابله با این مشکل، بعد از مشورت با پزشک، مصرف غذاهای پرفیبر و مایعات را افزایش دهید و کمی پیاده‌روی کنید. نوشیدن مایعات گرم و آب آلو می‌تواند کمک‌کننده باشد.

محدودیت‌های حرکتی پس از جراحی فتق و تاثیر آن بر خواب

بهبودی پس از جراحی فتق ناف مستلزم آن است که از فعالیت‌های سنگین مانند بلند کردن وزنه‌های سنگین و انجام ورزش‌های شدید اجتناب کنید.

محدودیت‌های حرکتی و نحوه خوابیدن بعد از عمل فتق

فعالیت دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، خواب است. شما باید مراقب باشید که فشار زیادی به محل جراحی وارد نکنید تا به خوبی بهبود یابد. رعایت این نکته ممکن است به تغییر نحوه خوابیدن بعد از عمل فتق نیاز داشته باشد.

نحوه خوابیدن بعد از عمل فتق

برای اینکه بعد از جراحی از خواب کافی و باکیفیت برخوردار باشید، به توصیه‌های زیر عمل کنید:

1. به پشت بخوابید

بهترین نحوه خوابیدن بعد از عمل فتق ناف این است که به پشت بخوابید و سر خود را روی یک بالش کوچک قرار دهید. این کار از فشار بیش از حد روی محل جراحی جلوگیری می‌کند و به شما اجازه می‌دهد راحت نفس بکشید.

خوابیدن روی شکم توصیه نمی‌شود؛ چون فشار زیادی به شکم وارد می‌کند که این می‌تواند روند بهبودی را مختل کند. خوابیدن به پهلو هم سخت است و این روش معمولا توصیه نمی‌شود؛ با این حال، کسانی که به پهلو می‌خوابند، می‌توانند یک بالش در کنار ران خود قرار دهید تا کمی شیب ایجاد کند.

2. نحوه ورود به رختخواب و خروج از آن را یاد بگیرید

شما همیشه نمی‌توانید برای بلند شدن از رختخواب و بازگشت به داخل آن به دیگران تکیه کنید؛ بنابراین، باید روش صحیح انجام این کار و نحوه خوابیدن بعد ازعمل فتق را یاد بگیرید.

برای اینکه به رختخواب بروید، در وسط آن بنشینید، به پهلو دراز بکشید، پاهای خود را روی تخت بگذارید و در آخر به پشت بغلتانید. این تکنیک به شما اجازه می‌دهد که بدون دردسر وارد رختخواب شوید.

برای بلند شدن از رختخواب همین کار را انجام ‌دهید، اما برعکس؛ ابتدا به پهلوی خود غلت بزنید، پاهایتان را دراز ‌کنید و روی زمین بگذارید؛ سپس از قسمت بالایی بدن (آرنج و بازو) برای بلند کردن بالاتنه استفاده ‌کنید.

هدف از این تکنیک‌ها کاهش فشار روی عضلات شکم است. این ناحیه دردناک است، بنابراین در صورت امکان از آن برای انجام هیچ حرکتی استفاده نکنید.

3. از تکنیک‌های کنترل درد استفاده کنید

تکنیک‌های کنترل درد به شما کمک می‌کنند که احساس راحتی بیشتری داشته باشید. در صورت امکان، حتی زمانی که درد ندارید، این تکنیک‌ها را تمرین کنید.

سرما و گرما

سرما و گرما هر دو می‌توانند درد پس از جراحی را کاهش دهند. بعضی از انواع درد با استفاده از سرما بهبود می‌یابند، در حالی که گرما برای تعداد دیگری از دردها مفید است. پزشک به شما خواهد گفت که از کدام روش برای تسکین درد استفاده کنید.

بالش

محکم نگه داشتن بالش در برابر محل جراحی می‌تواند به کاهش درد کمک کند. در حین خم شدن و حرکت، یک بالش را روی شکم نگه دارید تا از کشیدگی عضلات آن جلوگیری شود.

موسیقی

مهم نیست که به موسیقی گوش دهید، آواز بخوانید، زمزمه کنید یا ساز بزنید، در هر صورت موسیقی جریان خون را در مغز افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند که هوای بیشتری جذب کنید؛ همچنین سطح انرژی را بالا می‌برد و خلق و خو را بهبود می‌بخشد.

موسیقی باعث می‌شود مغز شما اندورفین بسازد که این به کاهش درد کمک می‌کند.

تکنیک‌های آرام‌سازی

استرس و اضطراب هر دو می‌توانند درد را تشدید کنند و بهبودی را کاهش دهند. از آنجا که اجتناب از استرس دشوار است، باید راه‌های کنترل آن را یاد بگیرید؛ برای مثال، می‌توانید تنفس عمیق، تکنیک آرام‌سازی عضلانی یا مدیتیشن را امتحان کنید.

الگوی خواب مناسب پس از عمل فتق

حتی اگر درد ندارید، رعایت بهداشت خواب و برخورداری از الگوی خواب سالم باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید و سریع‌تر به زندگی عادی برگردید. برای داشتن خواب باکیفیت، نکات زیر را رعایت کنید:

  • همیشه در یک ساعت مشخص بخوابید و صبح در یک زمان مشخص از خواب بیدار شوید.
  • قبل از خواب، تلویزیون نگاه نکنید.
  • قبل از خواب، به موسیقی آرامش‌بخش گوش دهید یا مطالعه کنید.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های کافئین‌دار و نفخ‌آور چند ساعت قبل از رفتن به رختخواب خودداری کنید.
  • دمای اتاق خواب را به گونه‌ای تنظیم کنید که بین 60 تا 70 درجه فارنهایت (15/5 تا 21/1 درجه سانتی‌گراد) باشد.

این‌ها فقط چند پیشنهاد درباره نحوه خوابیدن بعد از عمل فتق هستند. میلیون‌ها کار وجود دارد که می‌توانید قبل از خواب انجام دهید. نکته مهم این است که با برنامه روتین خود هماهنگ باشید، چون این موضوع خوابیدن را برایتان بسیار آسان‌تر می‌کند.

تاثیر تغذیه و مایعات بر خواب بعد از عمل فتق

سعی کنید بعد از جراحی فتق ناف دچار یبوست نشوید؛ چون زور زدن برای دفع مدفوع می‌تواند به بخشی از شکم شما که جراحی شده است فشار وارد کند و درد را افزایش دهد. درد شدید باعث مختل شدن خواب می‌شود.

پس میوه و سبزی تازه بخورید و آب فراوان بنوشید. اگر اجابت مزاج برایتان سخت است، ممکن است بتوانید از ملین استفاده کنید؛ اما قبل از انجام این کار حتما نظر پزشک را جویا شوید.

فتق شکم

همچنین باید به نحوه خوردن وعده‌های غذایی خود توجه کنید. مهم‌ترین مواردی که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • از پرخوری بپرهیزید، چون باعث تشدید درد می‌شود.
  • حجم وعده‌های غذایی خود را کاهش و تعداد وعده‌ها را افزایش دهید.
  • غذا را کاملا بجوید.
  • پس از صرف غذا حداقل نیم ساعت صاف بنشینید.

مشاوره پزشکی پس از جراحی فتق

اگر یکی از مشکلات زیر را تجربه کردید، در مراجعه به پزشک تردید نکنید:

  • یک ساعت پس از مصرف داروی مسکن همچنان درد دارید (ممکن است به داروی قوی‌تری نیاز داشته باشید).
  • بیش از حد احساس خواب‌آلودگی یا گیجی می‌کنید (ممکن است داروهای ضددرد شما خیلی قوی باشند).
  • به مشکلاتی مانند حالت تهوع و استفراغ (علیرغم مصرف دارو با غذا) یا بثورات پوستی مبتلا شده‌اید (این ممکن است از عوارض جانبی داروها باشد).
  • بعد از انجام فعالیت‌های معمولی، حتی پس از استراحت و مصرف مسکن‌های خوراکی، درد یا ناراحتی زیادی دارید.
  • به عوارض بعد از عمل فتق مثل تب، لرز، استفراغ مداوم، تنگی نفس یا سرفه مداوم، خونریزی از محل زخم، افزایش قرمزی در محل جراحی یا مشکل در دفع ادرار دچار شده‌اید.

کلام پایانی

خواب برای سلامت جسم و روان ضروری است، به خصوص بعد از اینکه جراحی می‌کنید. در این مقاله سعی کردیم شما را با نحوه خوابیدن بعد از عمل فتق آشنا کنیم تا پس از جراحی خواب راحتی داشته باشید.

اگر در این زمینه به راهنمایی بیشتری نیاز دارید یا می‌خواهید برای کنترل درد از داروهای مسکن کمک بگیرید، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند و داروی مناسب را با توجه به نیازتان پیشنهاد می‌دهد.

سوالات متداول

چه چیزی باعث فتق ناف می‌شود؟

در بزرگسالان، فشار بیش از حد به شکم باعث فتق می‌شود. دلایل افزایش فشار عبارتند از: چاقی، بارداری چندقلویی، جراحی شکم، دیالیز صفاقی برای مدت طولانی و وجود مایع در حفره شکم.

فتق ناف چه عوارضی دارد؟

عوارض فتق ناف برای کودکان نادر است، اما بزرگسالان ممکن است به انسداد روده دچار شوند.

چگونه پزشک فتق ناف را تشخیص می‌دهد؟

فتق ناف در حین معاینه بدنی تشخیص داده می‌شود. گاهی اوقات، از روش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی شکم یا سی‌تی اسکن برای بررسی عوارض استفاده می‌شود.

5 | (1)
منبع uhhospitals terrycralle mdbariatrics
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x