آیا مکمل‌های کلاژن واقعا کار می‌کنند؟

فرقی نمی‌کند به دنبال از بین بردن چین چروک روی صورت باشید یا می‌خواهید مو و ناخن‌های خود را تقویت کنید، حتما در میان تحقیقات خود به مکمل‌های کلاژن برای بهبود پوست، ناخن و مو برخورد کرده‌اید. آیا مکمل‌های کلاژن واقعا کار می‌کنند؟

همه ما می‌دانیم کلاژن ماده مهمی برای رشد و سلامت پوست، مو و ناخن‌ها است. اما بدن با گذر زمان، میزان کمتری از این ماده ارزشمند را تولید کرده و باعث شکستن ناخن‌ها، ریزش مو و ایجاد چین و چروک در صورت می‌شود.

کلاژن چیست؟

کلاژن پروتئینی متشکل از آمینواسیدها است که در بدن ما یافت می‌شود. این پروتئین از فضای خارج سلولی بافت‌های همبند پشتیبانی ساختاری می‌کند. به دلیل ایجاد خاصیت کشسانی، کلاژن ماده مناسبی برای پوست، تاندون‌ها، استخوان‌ها و رباط‌ها است.

با این حال، همه کلاژن‌ها یکسان نیستند و در بدن به اشکال مختلف وجود دارد. تا به حال 28 نوع کلاژن در بدن شناسایی شده است. رایج ترین انواع کلاژن، کلاژن‌های نوع 1 تا 5 هستند.

با نوع یک که بیش از 90 درصد از کلاژن بدن انسان را تشکیل می‌دهد، در تمام بافت‌های همبند یافت می‌شود. انواع دو، سه و چهار به طور کلی در برخی مفاصل و دیسک‌های بین مهره‌ای، پوست و عروق خونی، کلیه‌ها، گوش داخلی و عدسی چشم یافت می‌شوند.

منابع طبیعی کلاژن

منابع طبیعی کلاژن

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش سطح کلاژن بدن، مصرف غذاهای غنی از کلاژن است. برخی از بهترین منابع طبیعی کلاژن عبارتند از: ژلاتین (ماده پروتئینی مشتق شده از کلاژن) و سایر قسمت‌های حیوانی مانند پوست، رباط‌ها، غضروف‌ها و تاندون‌ها.

از آنجایی که ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان مهم برای سنتز کلاژن است، خوردن غذاهای حاوی این ویتامین مانند مرکبات، کیوی، توت فرنگی، فلفل دلمه‌ای، کلم پیچ و کلم بروکلی نیز به کلاژن سازی کمک می‌کند.

سایر مواد غذایی خوب تقویت‌کننده کلاژن عبارتند از: مغز استخوان، صدف، ماهی‌های چرب مانند سالمون، صدف، تخم مرغ و قارچ.

ممکن است با افزایش سن و کاهش سطح کلاژن در بدن، مصرف این غذاها دیگر کافی نباشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از مکمل کلاژن استفاده شود.

مکمل‌های کلاژن چگونه کار می‌کنند؟

مکمل‌های کلاژن برای کمک به بهبود سطح کلاژن بدن ماده مواد اولیه برای ساختن کلاژن را فراهم می‌کنند. این مکمل‌ها اغلب حاوی مواد مغذی دیگری مانند ویتامین C، مس و پرولین هستند که حدود 10٪ از کل اسیدهای آمینه کلاژن را تشکیل داده و نقش مهمی در تولید آن دارند.

یکی از دلایل اصلی موثر بودن مکمل‌های کلاژن این است که شکل زنجیره‌های اسید آمینه موجود در این مکمل‌ها هیدرولیز شده یا به واحدهای بسیار کوچک‌تری تجزیه شده‌اند تا جذب و استفاده این مواد برای بدن آسان‌تر شود.

جذب کلاژن از غذاهای سرشار از کلاژن کار را برای بدن سخت می‌کند. هیدرولیز بودن مکمل‌ها همچنین به شکل پودری مکمل اجازه می‌دهد تا در مایعات گرم و سرد حل شود و به دلیل همین ویژگی می‌توان این مکمل‌ها را با خوراکی‌های مختلف مصرف کرد.

فواید مصرف مکمل‌های کلاژن

شواهد علمی زیادی درباره فواید کلاژن برای بدن وجود دارند که نشان می‌دهند کلاژن به بهبود سلامت پوست، کاهش چین و چروک، بهبود آبرسانی، کاهش ریزش و تقویت رشد مو، تقویت ناخن‌ها، بهبود سلامت مفاصل و افزایش توده عضلانی کمک می‌کنند.

مصرف کلاژن با ترمیم پوشش داخلی دستگاه گوارش و بازیابی فلور روده و همچنین بهبود متابولیسم و ​​کاهش سطح قند خون باعث بهبود سلامت روده هم می‌شود.

چگونه از مکمل کلاژن در رژیم غذایی خود استفاده کنیم؟

اگر می‌خواهید مکمل کلاژن مصرف کنید، باید به چند نکته توجه داشته باشید.

  • مهم است که یک محصول باکیفیت را انتخاب کنید. با انجام تحقیقات کافی، مطمئن شوید که تولیدکننده، مواد اولیه مکمل را از دام‌هایی که در مراتع پرورش یافته‌اند و مواد شیمیایی به آن‌ها تزریق نشده است، بدست می‌آورد.
  • مصرف مکمل کلاژن را با دوز پایین شروع کنید تا بدن شما با گذر زمان با میزان کلاژن اضافی، وفق پیدا کند. مکمل‌های کلاژن به طور کلی بی خطر هستند اما مصرف بیش از حد آن، می‌تواند منجر به عوارض جانبی مانند نفخ، اسهال و حالت تهوع شود.
  • استفاده از مکمل کلاژن به تنهایی نمی‌تواند از ایجاد چین چروک جلوگیری کند. داشتن رژیم غذایی مناسب، ورزش و خواب کافی نیز برای افزایش تولید کلاژن در بدن ضروری است.

به روش‌های زیر می‌توانید مکمل کلاژن را در رژیم غذایی خود جا کنید:

  • دوز مکمل کلاژن مورد نیاز خود را به شکل کپسول مصرف کنید؛
  • اضافه کردن پودر کلاژن به نوشیدنی‌های سرد و گرم؛
  • اضافه کردن پودر کلاژن به غذا؛
  • اضافه کردن پودر کلاژن به نان و انواع شیرینی‌ها؛

مکمل رویال کلاژن ایکس مارت

مکمل رویال کلاژن

قرص رویال کلاژن ایکس مارت دارای کلاژن هیدرولیز شده از نوع 1 و 3 است که برای سلامت مو، پوست و ناخن مفید است. در هر قرص این مکمل، 833 میلی گرم کلاژن وجود دارد. کلاژن به دلیل افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می‌تواند پوست را سفت کرده و از چین و چروک جلوگیری کند.

همانطور که دیدید، کلاژن ماده مهمی برای بدن است. با افزایش سن، آسیب‌های محیطی، رژیم غذایی نامناسب و انتخاب سبک زندگی، تولید کلاژن در بدن شروع به کاهش می‌کند و این می‌تواند منجر به مجموعه‌ای از مشکلات مانند درد مفاصل، از دست دادن گستره تحرک، درد عضلات، خشکی چشم، مشکلات دندانی، افتادگی، چین و چروک پوست،نازک شدن مو و ریزش آن‌ها شود. مصرف رویال کلاژن ایکس مارت از این بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

معرفی شرکت نیکان فارمد مهر

شرکت نیکان فارمد مهر(nikanpharma.com) در سال 1393 فعالیت خود را با واردات محصولات و مکمل‌های سلامتی از انگلستان آغاز کرد.

در سال 1397 در راستای توسعه تجارت و کارآفرینی برای جوانان مستعد و پرتلاش ایرانی، شرکت نیکان فارمد مهر فعالیت خود را در زمینه تولید مکمل‌های دارویی شروع کرد. این محصولات تحت برندهای ایکس مارت و هیرونیک در بازار ایران عرضه می‌شوند.

مکمل‌های تولید شده توسط شرکت نیکان فارمد مهر با توجه به شرایط محیطی در ایران ساخته شده است و بهترین مکمل برای افراد ایرانی است. تیم‌های فعال در این شرکت در تلاشند با شناسایی عوامل مختلف محیطی و تحلیل نیازهای بازار، بهترین محصولات را ارائه کرده و به طور مداوم آن‌ها را بهبود بخشند.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x