خواص رب انار برای سلامتی که شما را شگفت زده می‌کنند

امکان ندارد با یک ایرانی در مورد رب انار صحبت کنید و او از غذاهایی مانند خورش انار مسما و داوود پاشا یادی نکند. جالب است بدانید که حدود 100 سال از زمانی که بشر به فواید انار و خواص رب انار پی برده، می‌گذرد.

حالا می‌دانیم که این رب سرشار از ترکیباتی به نام پلی فنول‌ها است و باعث کاهش کلسترول بد در بدن می‌شود. به دلیل اهمیت این چاشنی خوشمزه و فواید بیشماری که برای بدن انسان دارد، در این مقاله از ایده آل مگ خواص رب انار را به طور مفصل بررسی خواهیم کرد.

ارزش غذایی رب انار

خواص رب انار برای سلامتی بی شمارند. این فواید از کاهش میزان کلسترول در بدن شروع شده و تا تضمین سلامتی رحم بانوان ادامه پیدا می‌کند. برای درک بهتر این مزایا اجازه دهید نکاهی به ارزش غذایی این نوع رب داشته باشیم.

ارزش غذایی رب انار چقدر است ؟

طبق گزارش‌های منتشر شده در متخصصان، کالری رب انار 40 اعلام شده است. این مقدار برای هر 18 گرم رب انار در نظر گرفته می‌شود. بد نیست بدانید که کالری انار (در هر 100 گرم) 83 است.

همچنین در تجزیه و تحلیل‌های مختلف، میزان مواد معدنی موجود در رب انار، به ترتیب زیر در نظر گرفته می‌شوند. به یاد داشته باشید که میزان سدیم، پروتئین، فیبر و چربی در این چاشنی، صفر است.

مواد معدنی مقدار درصد نیاز روزانه بدن
کلسیم 19.98 میلی‌گرم
آهن 0.72 میلی‌گرم
کربوهیدرات 9.00 گرم
شکر 7.00 گرم _
کربوهیدرات خالص 9 گرم _

نکته مهم در مورد خواص رب انار

وقتی رب انار تهیه شود، فقط ویتامین C میوه انار کمی کاهش پیدا می‌کند؛ اما به طور کلی ارزش غذایی رب حفظ می‌شود. مهم است که فرایند تهیه آن بهداشتی و با میوه‌های تازه انجام شود تا فواید رب انار حفظ شود.

مهم‌ترین خواص رب انار برای سلامتی

اشاره کردیم که خواص رب انار بی‌شمارند. با توجه به موارد که در بخش ارزش غذایی رب انار به آنها اشاره کردیم که ماده خوشمزه، فاقد اسیدهای چرب اشباع شده است و می‌تواند برای سلامتی انسان مفید باشد.

اجازه دهید هر کدام از این فواید را به صورت جداگانه بررسی کنیم:

مراقبت از پوست

این گزینه در مورد خواص پوست انار نیز صادق است. با آنتی اکسیدان‌های پلی فنولی قابل توجهی که در این چاشنی وجود دارد، مراقبت از پوست ساده می‌شود.

خواص رب انار برای مراقبت از پوست

استفاده از این ماده به جلوگیری از استرس اکسیداتیو و شرایط التهابی پوست کمک می‌کند. خوب است بدانید که استرس اکسیداتیو عامل اصلی ایجاد چین و چروک و پیری شناخته شده است. پیشگیری از این مورد در معنای بهبود کلی و سلامت پوست افراد به شما می‌آید.

فواید ویتامین B

رب انار منبع غنی ویتامین‌های B1، B5، B3 و B6 است. تیامین یا همان ویتامین B1 باعث تولید انرژی شده و به آنزیم‌ها اجازه می‌دهد تا به عملکرد سیستم قلبی عروقی، ماهیچه‌ها و سیستم عصبی کمک کنند.

نیاسین یا ویتامین B3 برای حل مشکلات مربوط به سیستم گوارشی و عصبی، عنصری شناخته شده است. اسید پانتوتنیک یا ویتامین B5 نیز برای رشد و نمو طبیعی بدن ما ضروری است.

همچنین ویتامین B6 به بدن شما کمک می‌کند تا پروتئین‌های مصرف شده را به راحتی تجزیه کند. در نهایت به حفظ تعداد سالم گلبول‌های قرمز خون که برای تامین اکسیژن در سراسر بدن ضروری هستند، کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

خواص رب انار با وجود انواع ویتامین‌های خانواده B، برای تقویت سیستم ایمنی غیر قابل چشم پوشی است.  این چاشنی مغذی تولید گلبول‌های سفید که اولین خط دفاعی بدن ما در برابر بیماری‌های مضر و عوامل بیماری‌زا است را بیشتر می‌کند.

خواص رب انار برای تقویت سیستم ایمنی

همچنین به تقویت عملکرد عضلات و بهبود کارایی سیستم عصبی کمک خواهد کرد. این بدان معنی است که شما می‌توانید حرکت پریستالتیک نرم‌تری داشته باشید و عملکردهای گوارشی خود را بهبود ببخشید. از این رو، مشکلاتی مانند نفخ، گرفتگی عضلات و غیره، در کوتاه‌ترین زمان از بین می‌روند.

کاهش کلسترول

طبق تحقیقات، رب انار (مانند آب این میوه) تجمع کلسترول را در شریان‌های انسان کاهش می‌دهد. کلسترول عامل اصلی بیماری‌های قلبی است.

غلظت بالای کلسترول در شریان‌ها باعث تنگ شدن و سفت شدن آنها می‌شود. این مسئله به نوبه خود منجر به بروز مشکلات قلبی کشنده در افراد می‌شود.

آنتی اکسیدان‌هایی مانند پلی فنول‌های موجود در رب انار به کاهش لیپوپروتئین‌های کم چگالی (که باعث ایجاد کلسترول می‌شوند) کمک می‌کند.

پتانسیل ضد سرطان

رب انار به عنوان ماده‌ای اثرگذار و پیشگیرانه بر روی چند بیماری کشنده شناخته می‌شود. یک مطالعه نشان داد که این رب ساخته شده از انار می‌تواند خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان‌ها را کاهش دهد.

از آنجایی که سرشار از آنتی اکسیدان است، از اثرات نامطلوب رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند و از بدن ما در برابر سلول‌های سرطانی محافظت می‌نامید.

کاهش بیماری قلبی

یکی دیگر از خواص رب انار، تاثیر آن بر عملکرد قلب است. حتما می‌دانید که آب انار سالم‌ترین نوشیدنی برای تضمین سلامت و بهبود عملکرد قلب است.

کاهش بیماری های قلبی

این موضوع در مورد رب انار نیز صدق کرده و به نظر می‌رسد این چاشنی خوشمزه در محافظت از قلب و عروق جایگاه خاصی دارد.

برخی مطالعات نشان داده‌اند که میوه انار گردش خون را بهبود می‌بخشد و رگ‌ها را ضخیم و سفت نگه می‌دارد. با استفاده از این میوه رشد پلاک و افزایش کلسترول در شریان‌ها نیز می‌تواند کند شود. این موارد زمان بررسی فواید رب انار نیز مورد توجه قرار می‌گیرند.

به یاد داشته باشید که انار و مشتقات آن می‌توانند تحت تأثیر داروهایی مانند استاتین‌ها (که برای فشار خون و کلسترول مصر می‌شوند) قرار گیرند.

در نتیجه هنگام مصرف این داروها با پزشک خود مشورت کرده و از شرایط مربوط به خوردن انار و محصولات مربوط به آن، مطلع شوید.

کنترل فشار خون

گفته می‌شود که استفاده روزانه از آب انار و استفاده هفتگی از رب انار می‌تواند فشار خون سیستماتیک را کاهش دهد. بررسی کامل کارآزمایی‌های تصادفی ‌سازی و کنترل ‌شده نشان داد که گنجاندن مشتقات انار در لیست غذایی ما، برای سلامت قلب مفید است.

وجود آنتی اکسیدان‌ها

حتما شنیده‌اید که آب انار قوی‌تر از سایر آب میوه‌هاست؛ زیرا سطح قابل توجهی از آنتی اکسیدان‌ها را در خود دارد. این مورد از جمله خواص رب انار نیز به حساب می‌آید تا جایی که آنتی اکسیدان آن را سه برابر بیشتر از چای قرمز و چای سبز می‌دانند.

آنتی اکسیدان‌های این چاشنی (مانند آب انار) می‌توانند به از بین بردن رادیکال‌های آزاد، جلوگیری از آسیب به سلول‌ها و کاهش التهاب بدن کمک کنند.

ضد التهاب

این مورد را در میان بررسی دیگر فواید این چاشنی قرار داده بودیم. با این حال و برای تاکید بیشتر، باید بدانید که سطح بالای آنتی اکسیدان‌های رب انار، آن را به یک ضد التهاب قوی تبدیل کرده است.

خواص رب انار برای رفع التهاب

این چاشنی می‌تواند به کاهش التهاب در کل بدن کمک کرده و از استرس و آسیب اکسیداتیو جلوگیری کند.

تقویت حافظه

یکی از مطالعات اخیر در مورد ارزش غذایی رب انار نشان می‌دهد که استفاده از 226 میلی‌گرم این ماده به صورت روزانه، می‌تواند یادگیری مغز و حافظه انسان را تقویت کند.

اعتقاد بر این است که آنتی اکسیدان‌های موجود در انار و غلظت بالای در رب انار، باعث کند شدن و کنترل بیماری آلزایمر می‌شود.

خواص رب انار برای کبد

در کنار تمامی خواص رب انار برای سلامتی که از آنها یاد کردیم، این ماده برای بهبود عملکرد کبد نیز بسیار موثر واقع شده است.

رب انار می‌تواند التهاب روده را به حداقل رسانده و هضم غذا را بهبود بخشد. همچنین بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و سایر اختلالات التهابی روده را نیز تا حدودی کنترل کند.

اکثر پزشکان زمان بررسی خواص رب انار، توصیه می‌کنند که اگر درگیر این بیماری‌ها هستید، استفاده از این چاشنی به همراه آب انار را تا زمانی ادامه دهید که مشکل شما برطرف شود. توجه داشته باشید که در مورد تاثیر داروها و این ماده نیز اطلاعات لازم را به دست آورید.

اگر به خاطر داشته باشید، ما به مسئله ضدالتهابی بودن رب انار تاکید زیادی کردیم. این مهم زمان وجود زخم در کبد و یا بیماری‌های مشابه نیز تاثیر به سزایی دارد. اجازه دهید تاثیر آن را بیشتر بررسی کنیم.

خاصیت ضدالتهابی رب انار در بیماری‌های کبد و روده

گفته می‌شود که دانه‌های انار خاصیت ملین دارند. در واقع اعتقاد بر این است که گونه‌های شیرین‌تر انار به ویژه این خاصیت را بیشتر در خود نشان می‌دهند.

خواص ضد التهابی رب انار برای بیماری روده

در هر صورت انواع ترش و شیرین آن برای درمان التهاب معده مفید هستند. این مورد در رب انار و آب انار نیز دیده می‌شود. جالب است بدانید که از دانه‌های انار برای ساختن آب نبات‌های گوارشی در سنت پزشکی یونانی و آیورودا استفاده می‌شده است.

علاوه بر این، مشخص شده است که انار به لطف اسید الاژیک و سایر پلی فنول‌های موجود در خود، اثر ضد التهابی و ضد زخم روی روده و کبد دارد.

این مسئله در طب سنتی سراسر جهان، مورد توجه قرار گرفته و زمان پیدا کردن راه حلی برای کشتن کرم‌های روده، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حمایت از سلامت دستگاه ادراری بدن

یکی دیگر از خواص رب انار (در کنار عصاره و آب این میوه) تاثیر بر دستگاه ادراری بدن است. مطالعات آزمایشگاهی و انسانی نشان داده‌اند که انار و مشتقات آن ممکن است به کاهش تشکیل سنگ کلیه تاثیر بگذارند. این مزیتی است که عمدتا به فعالیت آنتی اکسیدانی این میوه و فراورده‌های آن نسبت داده می‌شود.

در یک مطالعه، به بزرگسالان 18 تا 70 ساله که سنگ کلیه شدید را تجربه می‌کردند، 1000 میلی‌گرم عصاره انار به مدت 90 روز داده شد. مشخص شد که این ماده به مهار مکانیسم تشکیل سنگ در بدن کمک می‌کند.

علاوه بر این، مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نیز نشان داده است که رب انار می‌تواند به تنظیم غلظت اگزالات، کلسیم و فسفات در خون که اجزای رایج سنگ کلیه هستند، کمک کند. در نتیجه با استفاده مداوم از این ماده در رژیم غذایی می‌تواند با تقویت کبد و کاهش سنگ کلیه همراه باشد.

سلامت دستگاه گوارش

تحقیقات قدیمی‌تر و جدیدتر نشان می‌دهد که سلامت دستگاه گوارش، عمدتا توسط باکتری‌های روده تعیین می‌شود. این مسئله به شدت بر سلامت کلی ما تاثیر می‌گذارد. به این ترتیب، تضمین سلامت گوارش بدن مهم است و انار با تمامی مشتقات آن می‌تواند بخشی از این تلاش باشد.

خواص رب انار برای سلامت دستگاه گوارش

برخی از مطالعات قدیمی و جدیدتر نشان داده‌اند که انار دارای اثرات ضد التهابی و ضد سرطانی است که به فعالیت در روده نیاز دارد و تا حد زیادی حاوی اسید الاژیک آن است.

ما این موارد را زمان بررسی خواص رب انار به طور مفصل بررسی کردیم. اما برای درک بهتر این موضوع جالب است بدانید که  مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که انار می‌تواند سطح باکتری‌های مفید روده، از جمله بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیلوس را افزایش داده و اثرات پری بیوتیکی داشته باشد.

پری بیوتیک‌ها ترکیباتی هستند که به عنوان سوخت برای باکتری‌های خوب یا پروبیوتیک‌ها در دستگاه گوارش ما عمل می‌کنند. پری بیوتیک‌ها به این باکتری‌ها اجازه رشد می‌دهند و از میکروبیوم روده سالم‌تری حمایت می‌کنند.

این مسئله برای سلامت گوارش ضروری است و ممکن است برای کنترل برخی از بیماری‌های گوارشی مانند یبوست، هموروئید، سرطان روده بزرگ، بیماری رفلاکس معده به مری و دیورتیکولیت مورد توجه قرار بگیرد.

خواص رب انار برای رحم

در یک نگاه کلی باید بگوییم که مطالعات نشان می‌دهد استفاده از رب انار در غذا می‌تواند برای سلامت کلی فرد، مناسب باشد. ثابت شده است که این ماده مغذی می‌توانند جریان خون به قلب را بهبود بخشند و گرفتگی رگ‌های را برطرف کند.

خواص رب انار برای رحم

همچنین بر اساس تحقیقات در دانشگاه ناپل در ایتالیا، نشان داده شده که رب انار تیره به همراه آب این میوه به پیشگیری و درمان تصلب شرایین کمک می‌کنند.

افرادی که از آرتروز، آرتریت روماتوئید یا درد مفاصل رنج می‌برند نیز می‌توانند این چاشنی مقوی را به برنامه غذایی خود اضافه کنند.

زمان بررسی خواص رب انار گفتیم که این ماده دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که به مسدود کردن آنزیم‌ها کمک می‌کند. آنزیم‌های مورد نظر می‌توانند به مفاصل آسیب رسانده و باعث درد و سفتی در آنها شوند.

اما در کنار تمامی این موارد، درمان کم خونی، فقر آهن و همچنین پاکسازی رحم بانوان، دو مورد از مهم‌ترین فواید استفاده از رب انار است.

تاثیر رب انار بر رحم در باروری

گفته می‌شود که انار و تمامی مشتقات آن می‌توانند به باروری فرد کمک کنند. اما چگونه؟ بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2014 بر روی 70 نفر انجام شد، خواص آنتی اکسیدانی انار می‌تواند کیفیت تخمک گذاری را بالا برده و همچنین با تحریک رحم باروری را تسهیل کند.

البته زمان استفاده از این ماده با هدف یاد شده، باید جوانب احتیاط را رعایت کند. فراموش نکنید که اگر مصرف رب  انار خود را افزایش می‌دهید، ممکن است واکنش متقاطع با برخی داروها مانند استاتین‌ها (برای کلسترول بالا) و رقیق کننده‌های خون به وجود بیاید.

قبل از اینکه انار و فراورده‌های آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید، در صورت مصرف هر یک از این داروها، باید با پزشک مشورت کنید.

همچنین مطالعه‌ای دیگر در مورد خواص رب انار ثابت کرده است که خوردن انار باعث افزایش جریان خون در رحم و ضخیم شدن دیواره آن می‌شود که به کاهش خطر سقط جنین کمک می‌کند. اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، این میوه را به همراه مشتقات آن در رژیم غذایی خود قرار دهید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

برطرف کردن مشکلات نعوظ

نکته دیگری که می‌توان در این بخش به آن اشاره کرد، برطرف کردن مشکلات نعوظ در مردان با استفاده از رب و آب انار است. این دو ماده برای کمک به درمان اختلال نعوظ در مردان شناخته شده است. طبق برآوردها، اختلال نعوظ هر ساله تقریبا 15٪ از مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دیابت، فشار خون بالا و سیگار کشیدن نیز با اختلال نعوظ مرتبط هستند. همه اینها یک عامل خطر است که منجر به باریک شدن شریان‌ها حتی در ناحیه آلت تناسلی می‌شود.

آب  و رب انار به بهبود جریان خون در این ناحیه، تقویت گردش خون و کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند. فراموش نکنید که نوشیدن آب انار می‌تواند سطح تستوسترون را در مردان و زنان افزایش داده و آنها را با افزایش میل جنسی مواجه کند.

چه کسانی نباید رب انار مصرف کنند

با توجه به آنچه در مورد کالری رب انار و دیگر موارد مربوط به ارزش غذایی این ماده گفتیم، استفاده از این چاشنی مشکل زیادی برای افراد به وجود نمی‌آورد؛ مگر اینکه فرد به این ماده آلرژی داشته باشد.

چه کسانی نباید رب انار مصرف کنند

در واقع خواص رب انار برای افرادی که به این ماده حساسیت دارند، کمرنگ جلوه می‌کند. البته افراد کمی هستند که با مصرف انار ترش یا رب آن دچار ناراحتی معده می‌شوند؛ زیرا ترشحات معده با ترشی در افراد متفاوت است.

می‌دانیم که فرایند هضم توسط اسید معده انجام می‌شود، در حالی که مصرف میوه‌های ترش مانند انار زمانی از هضم جلوگیری می‌کند که خود فرد این علت را بفهمد. یعنی مصرف رب انار ترش یا شیرین بسته به طعم و تحمل معده متفاوت است.

استفاده از این چاشنی در هر فردی می‌تواند عواقب متفاوتی داشته باشد و این مورد به کیفیت یا میزان استفاده از رب انار در غذا بستگی دارد.

رب انار برای زنان باردار

با وجود تمامی خواصی که برای رب انار برشمردیم، گفته می‌شود که این چاشنی می‌تواند باعث ایجاد بیماری زردی در نوزادان شود. البته این مورد با مصرف بیش از حد این ماده بروز کرده و استفاده عادی از آن مشکلی ندارد.

کسانی که فشار خون پایینی دارند

مطالعات نشان می‌دهد که استفاده بیش از حد رب انار و دیگر مشتقات این میوه، می‌تواند سطح فشار خون افراد مستعد را کاهش دهد.

شاید این خبر خوبی برای برخی از افراد باشد که با فشار خون بالا مواجه هستند؛ اما کسانی که به فشار خون پایین یا نوسانات کنترل نشده مبتلا شده‌اند، باید از این ماده دوری کنند.

همچنین گفته می‌شود که مصرف انار قبل از عمل می‌تواند مشکلاتی را در سطح خون فرد ایجاد کند؛ بنابراین، مصرف انار، رب انار و آب این میوه را حداقل دو هفته قبل از جراحی، متوقف کنید. از آنجایی که تحقیقات در این زمینه محدود بوده است، مهم است در این زمینه با پزشک خود صحبت کنید.

کلام آخر

در نهایت باید بدانید که رنگ رب انار بسته به فرایند پخت تغییر می‌کند. هنگامی که آب انار در دمای پایین به رب تبدیل می‌شود، محصول قرمز است و با افزایش زمان حرارت دادن تمایل به قهوه‌ای شدن دارد.

مهم است که برای تهیه این محصول به سراغ برندهای معتبر بروید تا تمامی خواص رب انار را به دست آورید. با تحقیقات به عمل آمده این چاشنی محبوب ایرانیان از سلامت کبد تا بهبود عملکرد دستگاه ادراری و رحم را تضمین می‌کند. چنانچه در این راهنما موردی از این مزایا را از قلم انداخته‌ایم، با درج آن در قسمت کامنت‌ها ما را یاری کنید.

سوالات متداول

رب انار برای کبد مفید است؟

بله. انار و رب تهیه شده از آن برای سلامت کبد مفید هستند. این میوه و فراورده‌هایش سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است که از کبد در برابر آسیب‌های مختلف محافظت می‌کنند.

مصرف رب انار باعث یبوست می‌شود؟

معمولا این‌طور نیست. اما مصرف بیش از حد انار ممکن است خطر انسداد روده را در افراد مبتلا به یبوست مزمن افزایش دهد. با این حال، اطلاعات محدودی در این زمینه وجود دارد.

رب انار با چه داروهایی تداخل دارد؟

انار و مشتقات آن با داروهایی مانند کاربامازپین (تگرتول)، رزوواستاتین (کرستور)، وارفارین (کومادین) و تولبوتامید (اوریناز) تداخل دارند. مصرف با این داروها ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود.

1 | (1)
منبع nutritionvalue progyny healthwire
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x